18. Rozhodovanie ako proces
18. Rozhodovanie ako proces
Proces rozhodovania podľa Simona – zakladateľa teórie rozhodovania.
Základné fázy procesu manažérskeho rozhodovania. Implementácia rozhodnutí ako súčasť manažérskeho rozhodovania. Význam
kontroly v procese rozhodovania.
Dekompozícia manažérskeho rozhodovania do fáz a krokov rozhodovacieho procesu
Rozhodovací proces môže zahrňovať formálnu stránku rozhodovania, ale i jeho obsahovú
stránku, takže vytvára systém a dá sa považovať za hlavný predmet teórie rozhodovania.
Rozhodovacie
procesy
- sú zložité logické nehmotné konštrukcie
- vyznačujú sa originalitou či objektívnou realitou
- systémové
usporiadanie a modelovanie
=> vzťah medzi originálom hmotného alebo nehmotného javu, jeho systémom a z neho odvodeným modelom
Personálne vecné (7P) a invenčné (4I) zložky manažérskych rozhodovacích procesov
1)
personálno-vecné zložky ...7P:
- pracovníci (jednotlivci / tímy – homogénne alebo
heterogénne)
- priania (základ každého programu činností do budúcnosti)
- princípy riadenia a rozhodovania
(zovšeobecnenia pravidiel, ktorými sa každé manažérske rozhodovanie riadi)
- podmienky (9 nutných podmienok racionálneho
rozhodovania)
- problémy (správne rozhodnutie->odstránenie diagnostikovaného problému; vznik nových problémov) –
usporiadané z diagnózy východiskového stavu
- požiadavky (definované programy činnosti organizácie, zosúladenie
s prianiami spolupracovníkov) – detailné a čiastkové ciele riešenia problémov
- prostriedky (technológia a know-how
rozhodovania; zdroj zvýšenia rentability rozhodovania):
- technické prostriedky (hmotné aktívne/pasívne, počítače, technika)
+firemná kultúra
- metodické prostriedky:
· intuitívne a rutinné postupy (založené na skúsenostiach rozhodovacích
subjektov, inštinktívnosť; predpoklad, východisko a znak manažérskej individuality)
· matematicko-štatistické modely (základ
sofistikovaných normatívnych metód rozhodovania)
· verbálno-logické modely (založené na zovšeobecnení následných skúmaní a opise
konkrétnych rozh.procesov)
2) invenčné zložky...4I:
- inšpirácia
(daná stimulačnou sústavou vzruchov prekročením prahu vzrušenia)
- iniciatíva (prejav vôle, ktorá môže strhnúť aj celú skupinu
rovnako naladených ľudí, spontánna/riadená iniciatíva)
- imaginácia (predstavivosť najvyššou formou tvorivosti, rozmach tvorivého
ducha do sveta predstáv)
- interpretácia (záverečná operácia celého tvorivého procesu myslenia, správca a nosič informácie)
Vzťah rozhodovania k motivácii a informáciám
Manažérske rozhodovanie je jadrom a nástrojom riadenia.
- subjekt rozhodovania = riadiaci pracovník (manažér)
- objekt rozhodovania = ekonomické celky
- manažérske rozhodovanie by
malo byť čo najefektívnejšie (ale často je intuitívne)
Relevantné informácie sú vlastným pracovným predmetom
manažérskeho rozhodovania
- sú priamo späté s možnosťami rozhodovacieho subjektu poznávať a transformovať svet a seba v ňom
- nie je možné rozhodovať za úplnej absencie informácií (neexistuje rozhodovanie za úplnej neistoty) a nie je tiež možné získať
všetky informácie (neexistuje rozhodovanie za úplnej istoty)
- z tohto informačného pohľadu sa dá rozhodovanie považovať za
účelovú kvantitatívnu transformáciu informácií, ktorá sa v jeho kulminačnom bode (rozhodnutí) mení na kvalitatívnu
transformáciu
Model riadenia ako množinového prieniku jeho základných zložiek (kruhy v trojrozmernom priestore):
-
informácie
- motivácia
- rozhodovanie
Axonometrické zobrazenie vzťahu motivácie, informácií
a rozhodovania:
R riadenie
I informácie
M motivácia
Ro rozhodovanie
Jednotlivé kruhy predstavujú
sféricky modelované množiny štrukturálnych prvkov jednotlivých systémov, ich prieniky a vzťahy medzi nimi.
- vzťahy môžu byť
bilaterálne, trilaterálne a quatrolaterálne
- čisto hypotetické znázornenie, lebo chýba štvrtá dimenzia času
Ciele
- má ich každý rozhodovací proces (v podniku)
- popis žiadúceho budúceho stavu riadeného objektu
-
problémy a ciele vyvolávajú potrebu prostriedkov
- ak máme prostriedky, hľadanie variant riešení
-
eliminácia neprípustných variant
- zvyšok prípustných variantov zoradených riešení tvorí základ pre výber jedného
z nich (variant najprijateľnejšieho optimálneho poradia)
Rozhodnutie
- je kľúčovým bodom rozhodovania
vôbec
- môže byť spätne väzobne posúdené vtedy, keď je zabezpečená jeho realizácia
- vydanie rozhodnutia je aktom
rozhodovacieho subjektu, ktorý nie je jeho vykonávateľom
- prijatie rozhodnutia sa vzťahuje k jeho vykonávateľovi
Teória apercepcie rozhodnutia:
1) averzia (aktívny alebo pasívny odpor)
2) indiferencia (môže viesť
k pasívnej rezistencii – kritické štádium realizácie man.rozhodnutia, môže dospieť k úplnej ľahostajnosti)
3) apetencia
(pozitívne, proces kombinovaných pocitov zvedavosti)
4) identifikácia (je vrcholovým a konečným štádiom prijatia
rozhodnutia, jav transformácie nehmotnej myšlienky na hmotnú akciu – materializácia myšlienky; dôležitá je autorská interpretácia)
Základné podmienky racionálneho manažérskeho rozhodovania
1) musíme poznať
alebo stanoviť rozhodovací subjekt a jeho kompetencie – zodpovednosť a právomoc (právomoc je možné delegovať, ale zodpovednosť
nie)
2) primerané znalosti a zručnosti rozhodovacieho subjektu (manažéri s potrebným minimom kvalifikácie)
3)
manažérsky rozh.subjekt má nielen právo, ale aj povinnosť rozhodnúť
4) musíme poznať profilujúci výrobný a obchodný
program podniku (biznis plán)
5) musíme definovať sústavu plánov na všetkých úrovniach organizácie (aby každý vedel, čo sa od
neho v budúcnosti očakáva, ciele a cesty ich dosiahnutia)
6) musí byť zabezpečená komunikácia potrebných informácií
v reálnom čase riadenia (info na správnom mieste v správnom čase)
7) musí byť k dispozícii aspoň minimálna varieta
riešení (aspoň dve nenulové varianty riešenia)
8) rozhodnutie musí byť jednoznačné
9) musí byť
zabezpečená včasná realizácia rozhodnutia
Zones.sk – Zóny pre každého študenta