- analýza preferencií a motivácia pri voľbe dopravného prostriedku → postoje k jednotlivým druhom dopravy, osobné a spoločenské normy vo vzťahu k doprave, miera uvedomenia si environmentálnych závislostí ľudského správania
- marketing v doprave je nevyhnutný, lebo : vznikol celý rad nových podnikateľských subjektov + pôsobenie zahraničných firiem; silná konkurencia, globalizácia a väčšia potreba cestovať
- výmenné vzťahy - spojené s prepravou rôznych statkov a osôb, ktoré prebiehajú na lokálnej, národnej alebo medzinárodnej úrovni
- doprava má premiestňovať osoby, správy a statky na miesto určenia a spotreby
Doprava – primárna činnosť v oblasti premiestňovania + súbor rôznych organizačných foriem
- môže byť :
- dopravné odbory tvoria dopravnú sústavu štátu : železničná, cestná, vodná, letecká, potrubná, mestská
Dopravný proces - cieľavedomá, účelne organizovaná činnosť zameraná na premiestňovanie statkov a osôb, pričom sa využívajú rôzne dopravné cesty, dopravné prostriedky a dopravné zariadenia
- tvoria ho 2 súbežné procesy :
Dopravca - subjekt (dopravný podnik, zasielateľ), ktorý vykonáva technickú stránku dopravy
Prepravca - subjekt, pre ktorý sa vykonáva premiestňovanie statkov (odosielateľ zásielky, objednávateľ dopravy)
- doprava umožňuje spotrebu produktov na jednotlivých miestach spotreby, čím prispieva k zvýšeniu hodnoty produktu → nastáva iba vtedy, keď sa objekt dopravy stretne v mieste cieľa s existujúcou potrebou
Osobitosti dopravy :
Trh dopravných služieb - súbor dopravných firiem, ktoré ponúkajú dopravné služby, a súbor zákazníkov ako potenciálnych kupujúcich dopravných služieb → prebiehajú výmenné procesy medzi poskytovateľmi dopravných služieb a zákazníkmi
- odvetvie dopravy je intenzívne ovplyvňované vonkajším prostredím, ktoré musí dopravná politika rešpektovať
- segmentačné kritériá:
- produktom je preprava - premiestnenie osôb, vecí, správ z východiskového miesta do cieľového miesta
- doprava uspokojuje potreby užitočným efektom prepravy, t.j. nehmotným produktom
- hodnoty uspokojujúce potreby zákazníka : úžitok, konkrétny použiteľný produkt, rozšírený produkt
Kvalita produktu dopravy :
Osobná doprava : Spoľahlivosť, presnosť, pravidelnosť, pohodlie, rýchlosť, nadväznosť spojov, čistota, bezpečnosť
Nákladná doprava : Rýchlosť, bezpečnosť nákladu, presnosť dodania, prístupnosť, pohotovosť
Dodatočné služby : obchodné, technické, všeobecné → najviac zákaznícky orientovaný odbor je letecká doprava
Inovácia produktu : zavádzanie nových technológií prepráv, modifikovanie doterajších výkonov, vylúčenie alebo doplnenie niektorých služieb
- dopravné organizácie môžu spolupracovať pri tvorbe produktov s inými organizáciami (CK, miestne samosprávy, športové inštitúcie...)
- rozličné označenia : prepravné, tarifa, cestovné, mýto, letiskové poplatky...
- výrazný vplyv má externé prostredie → obmedzenia štátom, záväzné tarifné predpisy...
- ceny v tomto odvetví sú zmluvné (voľné), len v niektorých prípadoch regulované
- kde a ako sa budú dopravné služby predávať, ako zabezpečiť, aby boli ponúkané na správnom mieste a v správnom čase
- spojovací článok medzi výrobou a spotrebou
- musí byť prekonaná priestorová odlúčenosť výroby a spotreby
Odbytová cesta - súbor vzájomne závislých organizácií – sprostredkovateľov, ktorí vstupujú medzi producenta dopravnej služby a konečného spotrebiteľa a sprístupňujú používanie dopravnej služby zákazníkom
- tvorba distribučnej cesty:
- výber distribučnej cesty:
- cieľ - komunikovať so súčasnými a potenciálnymi zákazníkmi, sprostredkovateľmi, verejnosťou
- osobitosti : preprava má nehmotný charakter, rovnaký alebo podobný produkt, odvodený dopyt, limitovaná cenová argumentácia
ĽUDSKÝ FAKTOR
- tí, ktorí priamo prichádzajú do kontaktu so zákazníkom
- tí, ktorí komerčne alebo technicky zabezpečujú službu dopravy
PROCESY
- technologické, informačné a rôzne časové rozvrhy (grafikony) – musia byť vzájomné skĺbené, lebo sú vnímané ako celok; dôležitá je aj presnosť a spoľahlivosť dopravy