Marketing v doprave
Typ práce: Referát
Jazyk:
Počet zobrazení: 3 383
Uložení: 219
MARKETING V DOPRAVE
- analýza preferencií a motivácia pri voľbe dopravného prostriedku → postoje k jednotlivým druhom dopravy, osobné a spoločenské normy vo vzťahu k doprave, miera uvedomenia si environmentálnych závislostí ľudského správania
- marketing v doprave je nevyhnutný, lebo : vznikol celý rad nových podnikateľských subjektov + pôsobenie zahraničných firiem; silná konkurencia, globalizácia a väčšia potreba cestovať
- výmenné vzťahy - spojené s prepravou rôznych statkov a osôb, ktoré prebiehajú na lokálnej, národnej alebo medzinárodnej úrovni
- doprava má premiestňovať osoby, správy a statky na miesto určenia a spotreby
Doprava – primárna činnosť v oblasti premiestňovania + súbor rôznych organizačných foriem
- môže byť :
- Prepravovaný objekt : nákladná, osobná
- Použitá dopravná cesta : podzemná, vodná, vzdušná, cestná
- Určenie : verejná, podniková
- Obsluhované územie : prímestská, diaľková, vnútroštátna, medzinárodná
- Pravidelnosť : pravidelná, nepravidelná
- Veľkosť zásielky : celovozňová, kusová
- Počet prepravovaných osôb : individuálna, hromadná
- dopravné odbory tvoria dopravnú sústavu štátu : železničná, cestná, vodná, letecká, potrubná, mestská
Dopravný proces - cieľavedomá, účelne organizovaná činnosť zameraná na premiestňovanie statkov a osôb, pričom sa využívajú rôzne dopravné cesty, dopravné prostriedky a dopravné zariadenia
- tvoria ho 2 súbežné procesy :
- výrobný proces dopravy - činnosť spojená s pohybom dopravných prostriedkov po dopravných cestách
- prepravný proces dopravy - činnosť spojená s premiestňovaním statkov, osôb, správ
Dopravca - subjekt (dopravný podnik, zasielateľ), ktorý vykonáva technickú stránku dopravy
Prepravca - subjekt, pre ktorý sa vykonáva premiestňovanie statkov (odosielateľ zásielky, objednávateľ dopravy)
- doprava umožňuje spotrebu produktov na jednotlivých miestach spotreby, čím prispieva k zvýšeniu hodnoty produktu → nastáva iba vtedy, keď sa objekt dopravy stretne v mieste cieľa s existujúcou potrebou
Osobitosti dopravy :
- predáva premiestnenie
- vytvára a spotrebúva sa súčasne a je neoddeliteľná od poskytovateľa
- je premenlivá, mnohotvárna
- musia byť poskytované podľa potreby každý deň, v každom počasí
Trh dopravných služieb - súbor dopravných firiem, ktoré ponúkajú dopravné služby, a súbor zákazníkov ako potenciálnych kupujúcich dopravných služieb → prebiehajú výmenné procesy medzi poskytovateľmi dopravných služieb a zákazníkmi
- odvetvie dopravy je intenzívne ovplyvňované vonkajším prostredím, ktoré musí dopravná politika rešpektovať
- segmentačné kritériá:
- Predmet prepravy
- Geografické hľadisko
- Časové hľadisko
- Úžitok
PRODUKT
- produktom je preprava - premiestnenie osôb, vecí, správ z východiskového miesta do cieľového miesta
- doprava uspokojuje potreby užitočným efektom prepravy, t.j. nehmotným produktom
- hodnoty uspokojujúce potreby zákazníka : úžitok, konkrétny použiteľný produkt, rozšírený produkt
Kvalita produktu dopravy :
Osobná doprava : Spoľahlivosť, presnosť, pravidelnosť, pohodlie, rýchlosť, nadväznosť spojov, čistota, bezpečnosť
Nákladná doprava : Rýchlosť, bezpečnosť nákladu, presnosť dodania, prístupnosť, pohotovosť
Dodatočné služby : obchodné, technické, všeobecné → najviac zákaznícky orientovaný odbor je letecká doprava
Inovácia produktu : zavádzanie nových technológií prepráv, modifikovanie doterajších výkonov, vylúčenie alebo doplnenie niektorých služieb
- dopravné organizácie môžu spolupracovať pri tvorbe produktov s inými organizáciami (CK, miestne samosprávy, športové inštitúcie...)
CENA
- rozličné označenia : prepravné, tarifa, cestovné, mýto, letiskové poplatky...
- výrazný vplyv má externé prostredie → obmedzenia štátom, záväzné tarifné predpisy...
- ceny v tomto odvetví sú zmluvné (voľné), len v niektorých prípadoch regulované
DISTRIBÚCIA
- kde a ako sa budú dopravné služby predávať, ako zabezpečiť, aby boli ponúkané na správnom mieste a v správnom čase
- spojovací článok medzi výrobou a spotrebou
- musí byť prekonaná priestorová odlúčenosť výroby a spotreby
Odbytová cesta - súbor vzájomne závislých organizácií – sprostredkovateľov, ktorí vstupujú medzi producenta dopravnej služby a konečného spotrebiteľa a sprístupňujú používanie dopravnej služby zákazníkom
- tvorba distribučnej cesty:
- Segmentácia trhu.
- Analýza potrieb zákazníkov.
- Identifikácia hlavných distribučných alternatív a ich vyhodnotenie
- výber distribučnej cesty:
- Priamy predaj - priamo v dopravnom prostriedku, prostredníctvom internetu
- viacúrovňová distribučná cesta s využitím sprostredkovateľa – CK, logistická firma, obchodná organizácia
MARKETINGOVÁ KOMUNIKÁCIA
- cieľ - komunikovať so súčasnými a potenciálnymi zákazníkmi, sprostredkovateľmi, verejnosťou
- osobitosti : preprava má nehmotný charakter, rovnaký alebo podobný produkt, odvodený dopyt, limitovaná cenová argumentácia
ĽUDSKÝ FAKTOR
- tí, ktorí priamo prichádzajú do kontaktu so zákazníkom
- tí, ktorí komerčne alebo technicky zabezpečujú službu dopravy
PROCESY
- technologické, informačné a rôzne časové rozvrhy (grafikony) – musia byť vzájomné skĺbené, lebo sú vnímané ako celok; dôležitá je aj presnosť a spoľahlivosť dopravy
Kľúčové slová
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#letecká doprava #marketing #dopravna sustava #plánovanie dopravy #Primestska dopravq #Primestska doprava #marketing-v-doprave #technologie medzinarodnej prepravyMarketingové aplikácie
Ďalšie práce z rovnakej sady | Rozsah | |
---|---|---|
Marketing v obchode | 1 154 slov | |
Regionálny marketing | 4 951 slov | |
Marketing v cestovnom ruchu | 1 970 slov | |
Marketing v hotelierstve | 1 181 slov | |
Marketing kultúry | 1 818 slov | |
Marketing vo farmaceutickom priemysle | 1 851 slov | |
Marketing v poisťovníctve | 2 206 slov | |
Marketing v doprave | 567 slov | |
Marketing v športe | 557 slov | |
Verejná prospešnosť | 114 slov |