Marketing v športe
MARKETING V ŠPORTE
Marketing v športe - propagovanie tovaru a produktov spojených s účasťou na
športe, športových líg a športových podujatí, využívanie asociácií spojených so športom na propagovanie tovarov a služieb
-
produkty :
- Športové udalosti
- Športový tovar
- Osobné tréningy
týkajúce sa športu
- Športové informácie
- marketingová
komunikácia : reklama, PR, osobný predaj, priamy marketing, podpora predaja, internet, sponzoring
Reklama v športe
:
- Zdroj, tvorca reklamného posolstva – pôvodca správy: športové asociácie, športové organizácie, kluby,
spoločnosti zaoberajúce sa obchodom so športovými potrebami
- Samotné reklamné posolstvo, správa - konkrétne naplnenie
reklamnej stratégie, oznamuje, čo vlastne chceme spotrebiteľovi povedať
- Médium, kanál - široká škála možností,
prostredníctvom ktorých sa reklamná správa dostane ku spotrebiteľovi
- Príjemca správy - je daný trhový segment
spotrebiteľov, fanúšikov, ktorý chce športová organizácia prostredníctvom reklamnej kampane osloviť
- Miesto
určenia – v mnohých prípadoch sa prenos reklamnej správy nekončí u príjemcu, ten sa spravidla stáva jej rozširovateľom v mieste
bydliska a v spoločnosti, v ktorej žije
- reklamné médiá v športe :
- Noviny – obmedzený čas trvania, nízke
náklady na reklamnú stratégiu, vyššia frekvencia oslovenia, športové, ekonomické, oddychové a víkendové
rubriky
- Časopisy – vysoká kvalita tlače vo farebnom, týždenníky, mesačníky, vysoké náklady na
inzerciu
- Programy, bulletiny, letáky – nízke náklady, využitie v oblasti PR
- Televízia – zásah veľkej
skupiny spotrebiteľov, vnímanie cez 2 zmysly, vysoké náklady, využitie nápaditosti
- Rozhlas – audio správa, nižšie
náklady ako v TV, čítanie správy podfarbené zvukom, špecializované športové rádiá, reklamné spoty v čase športových
relácií
- Internet – oslovenie veľa ľudí, nepretržitý prístup k informáciám, nízke náklady, rýchla merateľnosť
úspechu kampane
Podpora predaja:
- Cenovo orientovaná - zľavy, akciové ceny vstupeniek,
výpredajové ceny produktov
- Necenovo orientovaná – špeciálne podujatia, možnosť vyskúšania produktu, darčeky,
suveníry
prikladané k vstupenkám
Priamy marketing: telemarketing, teleshopping, direct mailing, fax mailing,
bezadresný mailing, internetový marketing
Osobný predaj : priama komunikácia, je to nákladné
Public relations
: prezentovanie svojej filozofie, cieľ je vybudovať si pozitívny imidž
- nástroje : články, rozhovory, prezentácie, charitatívne
akcie, dni otvorených dverí, besedy, sponzoring
- úrovne uskutočnenia : asociácia, organizácia, kluby, športovci
Športová
reklama - platená forma neosobnej prezentácie produktov, myšlienok prostredníctvom komunikačných médií
- médiá : televízia,
rozhlas, denná tlač, plagáty, filmy
- reklama so športovými motívmi, ktorá ich prezentuje s využitím komunikačných médií
-
špecifické médiá komunikácie z oblasti športu : dresy, výstroj, športové náradie, náčinie, štartovné čísla, mantinely, výsledkové
tabule...
- funkcie :
- Informačná
- Presvedčovacia – vytvoriť alebo posilniť dopyt
- Pripomínacia - v štádiu
zrelosti produktu
Sponzoring - investovanie peňazí, resp. iných vkladov do aktivít, ktoré otvárajú prístup ku
komerčne využiteľnému potenciálu, spojenému s danou aktivitou
- sponzor pomáha sponzorovanému uskutočniť jeho projekt
a sponzorovaný pomáha sponzorovi naplniť jeho komunikačné ciele
- výhody : oslovenie v uvoľnenej atmosfére, v atraktívnom
prostredí, veľká presnosť oslovenia cieľových skupín, multiplikačné efekty vďaka publicite v médiách, pravdepodobný transfer imidžu zo
sponzorovaného na sponzora, možnosť obísť zákazy v reklame, jednoduchší prienik na medzinárodné trhy
- hlavné formy športového
sponzoringu patrí sponzorovanie : športovcov, športových družstiev, športových inštitúcií, športových akcií, športovísk,
vlastníckych práv).
- kľúčové športy : futbal a hokej
- rozdelenie sponzoringu :
- služby sponzorov : peniaze, vecné
prostriedky, služby
- počet sponzorov : exkluzívny sponzor, kolektívny sponzor
- typ sponzorov : profesionálny, poloprofesionálny,
klasický
- aktivita : sponzor aktívny v 1 alebo viac oblastiach, jednostranný sponzor, viacstranný sponzor
- forma protislužby :
propagácia počas podujatia, použitie názvov v komunikačnom procese, sponzorovaný v komunikačnom procese
- typ sponzorovaných :
profesionál, poloprofesionál, amatér
- služby sponzorovaných : masový, výkonný, špičkový charakter
- forma podujatí :
oficiálne, neoficiálne, spracovanie vlastných projektov za pomoci sponzora
Sponzori podľa vybraných produktov
športu:
- Športové tovary (produkty I. stupňa) – produkty nevyhnutné na vykonávanie určitého
druhu športu (tenisové rakety, oblečenie, obuv, lyžiarske viazanie ap.)
- Produkty blízke športu (produkty II. stupňa
) – nie sú nutné na vykonávanie športu, ale sú s ním v priamom spojení. Používajú sa pri tréningoch, pred alebo po
súťažiach (sprchové gély ap.)
- 3. Športu vzdialené produkty (produkty III. stupňa) – nepriamy
vzťah k športu, napr. poistenie, kúpeľné zariadenia,…
- Športu cudzie produkty (produkty IV.
stupňa) – žiadny vzťah, napr. SOV – Kia motors, Slovak Telecom,…
Darcovstvo – môže byť
materiálne, finančné a dobrovoľníctvo
- ak sponzorstvo nenaplní svoj cieľ, tak sa stane len darcovstvom
Zones.sk – Zóny pre každého študenta