Efektívna a účinná manažérska komunikáci
Efektívna a účinná manažérska komunikácia. Bariéry efektívnej komunikácie
Efektívna
komunikácia je keď príjemca pochopí to čo vysielateľ myslel. Efektívnosť sa znižuje lebo existujú bariéry komunikácie.
Významnou
schopnosťou, ktorú by mal každý manažér u seba rozvíjať sú empatické schopnosti. Ďalším dôležitým determinantom efektívnej
komunikácie, ako i ostatných interpersonálnych interakcií, je vytvorenie pozitívnej atmosféry.
Bariéry efektívnej
interpersonálnej komunikácie
Prekážky v efektívnej interpersonálnej komunikácii nastávajú vo všetkých fázach
komunikačného procesu – pri odosielaní správy – na strane vysielateľa, pri prenose správy – v komunikačnom kanáli, pri prijímaní a
dekódovaní správy – na strane prijímateľa.
Bariéry na strane vysielateľa:
- neusporiadanosť informácií do
štruktúrovaného, zrozumiteľného celku;
- komunikuje s podriadenými tak, že nemajú pravdu a nemôžu nič povedať,
- slová sa
rovnako vyslovia ale majú iný význam (dezert)
- skreslenie informácií vplyvom subjektívnej percepcie toho čo je
dôležité;
- nezrozumiteľnosť informácií, nie sú schopní počúvať ostatných
- kultúrnie diferencie
(Bulharsko)
- presýtenosť informáciami, čo vedie k filtrácii prijatých informácií;
- nesprávna voľba jazyka;
- negatívne
psychické naladenie – extrémne emócie vždy negatívne ovplyvňujú efektívnosť komunikácie;
- nesprávna voľba komunikačného
kanála - je potrebné vziať do úvahy charakter a cieľ informácií pri voľbe komunikačného kanála;
- fyzické bariéry -
hluk
Bariéry na strane prijímateľa:
- nepozornosť, nesústredenosť, nezáujem;
- nevšímanie si
neverbálnych signálov;
- skákanie do reči;
- negatívne psychické naladenie a negatívny vzťah k vysielateľovi;
- obava,
strach;
- nedôvera;
- selekcia informácií;
- neefektívne počúvanie.
Bariéry v komunikačnom
kanáli:
- šumy v komunikačnom kanáli;
- nevhodný výber, prípadne mnoho úrovní komunikačnej siete v organizácii má za
následok selekciu informácií.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta