Definícia konfliktu a typy konfliktov. Prístupy riešenia konfliktov
Vysvetliť prečo vznikajú konflikty v organizáciách. Definícia konfliktu a typy
konfliktov. Prístupy riešenia konfliktov.
Typy konfliktov
Podľa
rozsahu sa konflikt delí na:
- intrapersonálny – je vnímaný jednotlivcom ako konflikt vnútorný.
Väčšinou predstavuje rozpor medzi požiadavkami, ktoré okolie kladie na jednotlivca. Vnútorný konflikt môže vzniknúť aj pri morálnych
a etických dilemách.
- interpersonálny – vzniká medzi dvoma jednotlivcami a líši sa poľa vzťahu formálnej
závislosti medzi účastníkmi konfliktu. Na medziľudský konflikt vplývajú faktory ako napr. osobnostné a povahové črty, štýl vedenia
ľudí, komunikácia, rozhodovacie moci a pod.. Tento typ konfliktu je najbežnejším prejavom konfliktu na
pracovisku.
- intraskupinový – je jedným z prejavov skupinovej dynamiky a môže mať na skupinu deštrukčný vplyv.
Veľakrát je len bežným prejavom fungovania skupiny alebo tímu, nakoľko je zvýšená komunikácia medzi
členmi.
- interskupinový – vzniká medzi väčšími skupinami aj vo svojej podstate najkomplexnejší, lebo naň vplýva
najväčšie množstvo vnútorných a vonkajších činiteľov a ako taký sa musí pozorne riešiť. Na dynamiku skupín vplýva konflikt tak, že
umocňuje vnútro skupinovú kohéziu, podporuje pocit spolupatričnosti medzi členmi a umožňuje členom skupín jednoduchšie sa identifikovať
so skupinou.
Podľa toho aký má konflikt dopad na organizáciu ho členíme
na:
- pozitívny – je taký, ktorý inšpiruje ku zmene a podnecuje výmenu názorov aj súťaživosť a ako
taký prispieva k progresu. Účastníci tohto konfliktu sa snažia nájsť riešenia a aktívne sa zúčastňujú na zmene, ktorú konflikt
vyprovokoval. Poukazuje na chyby a nedostatky a má pozitívny prínos pre ľudí a pre sociálne prostredie, v ktorom sa jeho účastníci
nachádzajú. Príkladom môžu byť vedecké tímy alebo krúžky kvality
- negatívny (deštrukčný či dysfunkčný) –
podnecuje súťaživosť medzi zúčastnenými stranami, narúša vzťahy a dôveru medzi stranami a spôsobuje frustráciu zúčastnených strán,
stagnáciu a zníženú produktivitu práce na pracovisku. Vyvoláva nezdravú súťaživosť a vedie k tomu, že zúčastnené strany nie sú
ochotné spolu komunikovať a pracovať. V prípade, že na pracovisku tento typ konfliktu prevláda, môže viesť k výraznému dlhodobému
poklesu produktivity, pracovnej nespokojnosti a k nízkej až nulovej motivácii.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta