V literatúre existuje niekoľko definícií pojmu vedenie ľudí. Ako príklad možno uviesť tieto: edenie ľudí je interpersonálne ovplyvňovanie jednotlivcov a skupín, zmyslom ktorého je usmerniť ich konanie tak, aby bolo v súlade s cieľom, ktorý stanovil ich líder. Alebo: Vedenie ľudí je ovplyvňovanie konania zamestnancov tak, aby dobrovoľne plnili ciele organizácie. Z vyššie uvedených charakteristík vyplýva, že:
Vedenie ľudí je diadické. To znamená, že tu musia byť v dobrovoľnom vzťahu minimálne dvaja ľudia - jeden líder a jeho nasledovník, prípadne nasledovníci. Z pohľadu organizačného správania rozlišujeme dve formy alebo dva druhy vedenia ľudí. Sú to tieto:
Formálne vedenie ľudí je spojené s delegovanou právomocou v organizácii. To znamená, že ide o ovplyvňovanie konania podriadených z pozície voleného alebo menovaného nadriadeného pracovníka. Naproti tomu neformálne vedenie ľudí sa neviaže na právomoc. Neformálny líder ovplyvňuje ľudí na základe svojich schopností a vedomostí, ktoré akceptujú jeho nasledovníci.
Vedenie ľudí je sociálne ovplyvňovanie iných ľudí.
Z obsahu procesu manažmentu explicitne vyplýva úloha manažéra viesť ľudí.
Výskum zameraný na to, akým spôsobom vnímajú podriadení správanie sa svojich nadriadených sa uskutočnil pomocou dotazníkov tak priemyselných organizáciách, ako aj v armáde. Na základe výsledkov výskumu boli identifikované dve dimenzie správania sa nadriadených. Prvá z nich dostala názov consideration. Tento názov je odvodený od slova brať ohľad, v tomto prípade na pocity a dojmy podriadených pracovníkov. To znamená, že líder, ktorý dosahuje vysoké hodnotenie v tejto dimenzii, sa zameriava na vytvorenie dobrej atmosféry na pracovisku, dobré medziľudské vzťahy a podobne. Ďalšiu dimenziu pomenovali názvom initiating structure. Ide o kontrast k predchádzajúcej dimenzii. To znamená, že líder, ktorý dosahuje vysoké hodnotenie v tejto dimenzii, kladie dôraz na dosahované výsledky a plnenie úloh na pracovisku. Na základe výsledkov tohto výskumu sa predpokladalo, že lídri s vysokým hodnotením v dimenzii consideration dosiahnu lepšie výsledky práve preto, že sa usilujú vytvoriť dobré vzťahy medzi podriadenými pracovníkmi. Následné výskumy však potvrdili, že líder môže dosahovať vysoké hodnotenie v obidvoch dimenziách. Práve títo lídri dosahujú lepšie pracovné výsledky.