Marketingové prostredie a jeho vplyv na výkon funkcií marketingového manažmentu

MARKETINGOVÉ PROSTREDIE A JEHO VPLYV NA VÝKON FUNKCIÍ MARKETINGOVÉHO MANAŽMENTU

Charakteristické črty súčasného trhového prostredia :

Podstata a zložky marketingového prostredia s ohľadom na zmeny, ktoré sú badateľné za posledných päť rokov

Marketingové prostredie zahŕňa tých účastníkov a sily, ktoré ovplyvňujú schopnosť firmy rozvíjať sa a udržovať úspešné transakcie a vzťahy so svojimi cieľovými zákazníkmi. Prostredie rozlišujeme na :

Mikro a makro prostredie organizácie, jeho vplyv na efektívne fungovanie marketingového manažmentu

Mikroprostredie - pre úspešné uspokojovanie potrieb zákazníkov musí každá organizácia vybudovať svoj vlastný reťazec, ktorý je jadrom marketingového systému : dodávatelia – organizácia – marketingoví sprostredkovatelia – zákazníci

- ďalej naň vplývajú konkurenti a verejnosť

- vplyvy mikroprostredia sú silnejšie ako vplyvy makroprostredia

- hlavné faktory mikroprostredia :

  1. Firemné prostredie – organizácia : tvoria ho rôzne skupiny, napr. vrcholový manažment, marketingové, finančné, účtovné, nákupné oddelenie, oddelenie výskumu a vývoja...
  2. Dodávatelia – zabezpečujú potrebné zdroje pre organizáciu
  3. Marketingoví sprostredkovatelia – uľahčujú realizáciu rôznych obchodných operácií, napr.: distribučné firmy, prepravné a skladovacie služby, marketingové agentúry, finanční sprostredkovatelia
  4. Zákazníci – rôzne cieľové trhy, napr.: spotrebiteľský, vládny, medzinárodný trh, trh výrobnej sféry, sprostredkovateľský trh
  5. Konkurencia – poznať, v akom type konkurencie sa organizácia nachádza, napr.: dokonalá, monopolistická, oligopol, monopol)
  6. Verejnosť – napr. finančná, mediálna, vládna, miestna, všeobecná, interná a verejnosť skladajúca sa z občianskych aktivít 

Makroprostredie - zmeny v makroprostredí môžu mať zásadný vplyv na činnosť organizácie

- prvky makroprostredia :

  1. Demografické prostredie – počet obyvateľov, hustota osídlenia, veková a vzdelanostná štruktúra, trendy mobility, úmrtnosť, pôrodnosť, rasová, etnická a náboženská štruktúra...
  2. Ekonomické prostredie – HDP, inflácia, vývoj príjmov a výdavkov, úroková miera, zamestnanosť...
  3. Prírodné prostredie – surovinové zdroje, prírodné zdroje, neobnoviteľné zdroje
  4. Technologické prostredie – nové technológie, IT, výskum a vývoj
  5. Politické prostredie – legislatíva, orgány štátnej správy, nátlakové skupiny
  6. Kultúrne prostredie – základné názory, kultúrne hodnoty, subkultúry
Zones.sk – Zóny pre každého študenta
https://www.zones.sk/studentske-prace/manazment/15237-marketingove-prostredie-a-jeho-vplyv-na-vykon-funkcii-marketingoveho-manazmentu/