Analýzy trhu ako súčasť marketingových analýz
ANALÝZY TRHU AKO SÚČASŤ MARKETINGOVÝCH ANALÝZ
Podstata realizácie marketingových
analýz
Analýza trhu – poskytuje vnútorný obraz o obchode, celoštátnych a miestnych trendoch,
informácie o veľkosti a vývoji trhu, o charakteristických znakoch hlavných účastníkov, predmete obchodovania, fáze životného
cyklu...
- je súčasťou skúmania trhu, teda systematického zhromažďovania, analyzovania a interpretácie informácií
- cieľom je
poskytnúť podklady pre marketingové rozhodovanie a plánovanie
Hlavné úlohy sú:
- zistenie charakteru a veľkostí
trhu
- analýza podľa geografickej štruktúry
- zistenie trhových potenciálov
- analýza štruktúry trhu a trhových
podielov
- segmentačná analýza – cieľové skupiny
- analýza trhovej pozície
- prognózovanie trhu
- modelovanie
trhu
Nevyhnutnosť realizácie marketingových analýz v meniacom sa trhovom prostredí
- ich cieľom je
poskytnúť podklady pre marketingové rozhodovanie a plánovanie
Analýzy trhu a metodický postup pri analýze
trhu
- štruktúra trhu sa analyzuje pomocou zisťovania počtu ponúkajúcich podnikov na jednom trhu /odvetví, pričom môžu
nastať 3 situácie : monopol, oligopol, polypol (ak na trhu pôsobí veľký počet ponúkajúcich podnikov)
- dôležité je analyzovať druh
ponúkaných produktov a či sú homogénne (podobné alebo rovnaké) alebo heterogénne (vzájomne sa odlišujú)
- kombináciou týchto
znakov boli vytvorené rôzne štruktúry trhu :
- Čistý monopol – ak len 1 podnik ponúka určitý produkt v jednej
oblasti alebo krajine
- nezáleží či sú produkty homo alebo heterogénne
- môže byť výsledkom regulačných opatrení
štátu, licencií, patentov....→ ak nie je regulovaný, podnik sa snaží o maximalizáciu zisku, môže si dovoliť vysoké ceny, slabú reklamu
a minimálny rozsah služieb, lebo zákazníci nemajú na výber
- Čistý oligopol – tvoria niekoľké podniky, ktoré
produkujú v podstate rovnaký tovar
→ výrobky sú väčšinou na rovnakej kvalitatívnej úrovni, konkurenčnú výhodu možno
získať nižšími cenami alebo poskytovaním lepších služieb, dokonalejšou výrobnou stratégiou
→ diferencovaný oligopol – niekoľko
podnikov, ktoré ponúkajú čiastočne odlišné výrobky
- Monopolistická konkurencia – mnohí konkurenti, z ktorých
každý je schopný odlíšiť svoju ponuku od ostatných úplne alebo čiastočne → výrobky predávajú za vysoké ceny a dosahujú vysoký
zisk
- Dokonalá konkurencia – teoretická abstrakcia, reálne neexistuje
- úspech podniku je o to väčší,
čím viac sa štruktúra podobá alebo približuje k monopolnému typu trhu
- o čo viac sa podobá dokonalej konkurencii, o to viac sa
zmenšuje nádej na úspech
Situačná analýza, analýza SWOT.
V rámci analýz trhu sa využíva
aj situačná analýza. Tá obsahuje štyri zložky:
- Popis súčasnej situácie podniku tvorí
podklady pre plánovanie. Objektívne zhodnotenie súčasnej situácie podniku je vhodné dokumentovať štatistikami objemov predaja, trhového
podielu, nákladov a ziskov spolu s hlavnými ukazovateľmi výkonnosti konkurencie. Taktiež je vhodné zhodnotiť hlavné hybné sily
v marketingovom prostredí.
- SWOT analýza sa skladá zo silných a slabých stránok a príležitostí a hrozieb. Zoznam
SW opisuje vnútorné podnikové faktory, zatiaľ čo OT popisuje sily pôsobiace vo vonkajšom prostredí podniku. Externé vplyvy analyzované cez
hľadanie príležitostí a hrozieb na trhu nám pomôžu udávať práve toto strategické smerovanie. Interné vplyvy sú skúmané
prostredníctvom silných a slabých stránok. Z nich vychádza stratégia, vízia, misia, poslanie a ciele. Zhodnotením týchto vplyvov sa
idnetifikujú ďalšie možnosti zlepšenia súčasnej situácie, prípadne možnosti dosiahnutie želateľných cieľov. Keďže SWOT analýza
predstavuje mierne subjektívnu formu rozhodovania, zvyknú sa pri nej používať aj dodatočné metódy.
- Hlavné problémy, ktorým
podnik čelí zhŕňajú hlavné problémy podniku. Môže to byť napr. zánik konkurenčnej výhody, vysoká úroveň fluktuácie
zamestnancov, nižšie náklady konkurenta...
- Hlavné predpoklady do budúcnosti vychádzajú z celej analýzy a na nich
je založený podnikový plán.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta