- konkurenčno-strategické konanie možno najprv vyjadriť základným smerovaním podnikateľského konania z 2 hľadísk :
- manažment si môže vybrať z 2 postojov :
Stratégie podľa úrovne pôsobenia na trhu (podľa Kotlera a Bliemela) :
- rozšíriť celkový trh – noví užívatelia, nové možnosti používania, väčšia spotreba
- obrana trhového podielu – inovácie,
- rozširovanie podielu na trhu – marketingová stratégia, ekonomické náklady, antitrustové opatrenia
- zaútočiť na vedúci podnik alebo sa uspokojiť s danou pozíciou
- frontálny útok, bočný útok, útok obkolesením, útok obchvatom, technologický skok, partizánsky (gerilový)
- nízke ceny, lacnejšia ponuka, prestížny tovar, produktová rôznorodosť, inovácie, zdokonaľovanie služieb, inovácia distribúcie, znižovanie výrobných nákladov, intenzívna reklama a podpora predaja
- upravovateľ, imitátor, klonovateľ, podvodník
- špecialista na konečného užívateľa, vertikálny, na osobitných zákazníkov, na jednotlivých zákazníkov, geografický, produktový, na produktový prvok, objednávkový, na kvalitu a cenu, na služby, distribučný