Možnosti využitia a špecifiká marketingu pri poskytovaní komerčných a nekomerčných služieb vybraných organizácií v kultúre, v športe, v regiónoch a mestách
Marketing kultúry - účelom neziskových organizácií v kultúre je exponovať umelca a jeho odkaz čo najširšiemu možnému publiku, a nie produkovať taký výstup, ktorý žiada trh
- vzhľadom na veľkú rôznorodosť produktov v kultúre nie všetky kultúrne organizácie môžu využívať rovnaké marketingové postupy
- zásady marketingu v kultúre :
- základné odlišnosti od tradičného marketingového prístupu:
- zásady marketingu v kultúre :
Zákazník v kultúre – divák, návštevník, poslucháč...
- marketingoví pracovníci sa sústredia na priblíženie už existujúceho produktu potenciálnemu zákazníkovi, čím je marketingový proces ešte náročnejší
- výsledkom účinného marketingu v kultúre by nemalo byť len jednorazové prilákanie zákazníka, ale aj jeho udržanie
Marketing v športe - propagovanie tovaru a produktov spojených s účasťou na športe, športových líg a športových podujatí, využívanie asociácií spojených so športom na propagovanie tovarov a služieb
- produkty :
- marketingová komunikácia : reklama, PR, osobný predaj, priamy marketing, podpora predaja, internet, sponzoring
Regionálny marketing |
Uspokojiť verejný dopyt |
Zisk = rast blahobytu na území |
Dlhodobý horizont |
Koncepcia spoločenského marketingu |
Orgány verejnej správy a samosprávy, centrálne orgány a odborníci |
Zákazník = všetky subjekty pôsobiace v regióne a budúce subjekty |
Pôsobenie regiónu je vymedzené legislatívou |
Väčšia zotrvačnosť a menšia adaptabilita |
Ponúka viac produktov ako podnik |
Marketingový mix je obohatený o iné nástroje |
Väčší počet cieľových skupín |
Väčšia heterogénnosť svojich potrieb, želaní... |
Rôznorodosť zákazníkov – konflikt záujmov |
Úspešnosť je podmienená využitím participatívnym manažmentom |
Marketingový mix obce – súbor taktických nástrojov, ktoré môže manažment obce využiť na prispôsobenie svojho produktu, jeho odlíšenie od konkurencie, k jeho oceneniu, zhodnoteniu, distribúcii a priblíženiu spotrebiteľovi (komunikácii)
- slúži pri rozhodovaní o ľuďoch, ktorí produkt realizujú, o materiálnom prostredí, kde sú jednotlivé prvky produktu ponúkané a dodávané a ktoré sú súčasťou produktu obce
- obec svojim zákazníkom predstavuje produkt, ktorý tvoria hmotné aj nehmotné prvky → väčšinou má ale nehmotnú podobu a jeho zložitosť je príčinou rozšírenia bežných 4P o ďalšie tri → ľudia, materiálne prostredie, procesy
- - väčšina služieb obce sa poskytuje bezplatne, cenu niektorých upravuje zákon a preto cena ako marketingový nástroj stráca význam → dôraz sa kladie na iné faktory
Marketingový mix pre produkt obce :
Zákazníci – chovanie, kontakty medzi zákazníkmi