Elasticita dopytu
elasticita dopytu
Elasticita dopytu je pružnosť, citlivosť, reakcia kupujúcich alebo spotrebiteľov na zmenu
ceny, yjadruje sa koeficientom dopytu, pomerom množstva k jeho cene. Elasticitu dopytu vypočítame tak, že zmenu objemu D daného T delíme
relatívnou zmenou jeho ceny. Môže existovať:
1.) elastický dopyt
2.) neelastický dopyt
3.)
jednotková elasticita
4.) nulová elasticita
5.) nekonečná elasticita
6.) krížová elasticita
1.) ELASTICKÝ DOPYT = ED > 1 – ak sa zníži cena T o 1%, dopyt po T vzrastie o 5% – reaguje
rýchlejšie ako klesá cena T
2.) NEELASTICKÝ DOPYT = ED < 1 – ak sa zníži cena T o 5%
(10%) dopyt po T vzrastie o 1% (5%). Cena rýchlejšie klesá a dopyt pomalšie reaguje
3.) JEDNOTKOVÁ ELASTICITA
(proporcionálna, vyvážená) = ED = 1 – ak cena T klesne o 10% dopyt po T vzrastie o 10%
4.)
NULOVÁ ELASTICITA = ED = 0 – nereagujeme na zmenu (zmena ceny soli, korenia, ...)
5.)
NEKONEČNÁ ELASTICITA = ED = ∞ - nie je vyvolaná cenami, ale pseudopotrebami, sme závislí na
alkohole, cigaretách, liekoch, ...
6.) KRÍŽOVÁ ELASTICITA – vyjadruje, že ak sa zvýši cena 1 tovaru,
následne to vyvolá dopyt po inom substitučnom tovare → substitučný efekt
Činitele, ktoré ovplyvňujú
elasticitu dopytu:
1.) význam daného tovaru v hierarchii našich potrieb (chlieb, mlieko, ...)
2.) podiel výdavkov
v rozpočte rodiny na daný tovar
3.) preferencie – záľuby, móda
4.) možnosť nahradiť nový tovar substitútmi
5.) dĺžka
časového obdobia pri používaní daného tovaru
Výnimky pri elasticite dopytu:
1.) Giffenov paradox –
týka sa spotrebných tovarov. Pri zvyšovaní cien aj tak rastie dopyt po danom tovare (chlieb, mlieko, ...)
2.) Weblenov
efekt – týka sa luxusných tovarov, ktorých cena aj keď sa znižuje dopyt nevzrastá (parfémy, kožuchy, ...)
Zones.sk – Zóny pre každého študenta