Elasticita dopytu
Autor: primak
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 13.07.2011
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 301 slov
Počet zobrazení: 14 228
Počet zobrazení: 14 228
Tlačení: 1 090
Uložení: 1 091
Uložení: 1 091
elasticita dopytu
Elasticita dopytu je pružnosť, citlivosť, reakcia kupujúcich alebo spotrebiteľov na zmenu ceny, yjadruje sa koeficientom dopytu, pomerom množstva k jeho cene. Elasticitu dopytu vypočítame tak, že zmenu objemu D daného T delíme relatívnou zmenou jeho ceny. Môže existovať:
1.) elastický dopyt
2.) neelastický dopyt
3.) jednotková elasticita
4.) nulová elasticita
5.) nekonečná elasticita
6.) krížová elasticita
1.) ELASTICKÝ DOPYT = ED > 1 – ak sa zníži cena T o 1%, dopyt po T vzrastie o 5% – reaguje rýchlejšie ako klesá cena T
2.) NEELASTICKÝ DOPYT = ED < 1 – ak sa zníži cena T o 5% (10%) dopyt po T vzrastie o 1% (5%). Cena rýchlejšie klesá a dopyt pomalšie reaguje
3.) JEDNOTKOVÁ ELASTICITA (proporcionálna, vyvážená) = ED = 1 – ak cena T klesne o 10% dopyt po T vzrastie o 10%
4.) NULOVÁ ELASTICITA = ED = 0 – nereagujeme na zmenu (zmena ceny soli, korenia, ...)
5.) NEKONEČNÁ ELASTICITA = ED = ∞ - nie je vyvolaná cenami, ale pseudopotrebami, sme závislí na alkohole, cigaretách, liekoch, ...
6.) KRÍŽOVÁ ELASTICITA – vyjadruje, že ak sa zvýši cena 1 tovaru, následne to vyvolá dopyt po inom substitučnom tovare → substitučný efekt
Činitele, ktoré ovplyvňujú elasticitu dopytu:
1.) význam daného tovaru v hierarchii našich potrieb (chlieb, mlieko, ...)
2.) podiel výdavkov v rozpočte rodiny na daný tovar
3.) preferencie – záľuby, móda
4.) možnosť nahradiť nový tovar substitútmi
5.) dĺžka časového obdobia pri používaní daného tovaru
Výnimky pri elasticite dopytu:
1.) Giffenov paradox – týka sa spotrebných tovarov. Pri zvyšovaní cien aj tak rastie dopyt po danom tovare (chlieb, mlieko, ...)
2.) Weblenov efekt – týka sa luxusných tovarov, ktorých cena aj keď sa znižuje dopyt nevzrastá (parfémy, kožuchy, ...)
Elasticita dopytu je pružnosť, citlivosť, reakcia kupujúcich alebo spotrebiteľov na zmenu ceny, yjadruje sa koeficientom dopytu, pomerom množstva k jeho cene. Elasticitu dopytu vypočítame tak, že zmenu objemu D daného T delíme relatívnou zmenou jeho ceny. Môže existovať:
1.) elastický dopyt
2.) neelastický dopyt
3.) jednotková elasticita
4.) nulová elasticita
5.) nekonečná elasticita
6.) krížová elasticita
1.) ELASTICKÝ DOPYT = ED > 1 – ak sa zníži cena T o 1%, dopyt po T vzrastie o 5% – reaguje rýchlejšie ako klesá cena T
2.) NEELASTICKÝ DOPYT = ED < 1 – ak sa zníži cena T o 5% (10%) dopyt po T vzrastie o 1% (5%). Cena rýchlejšie klesá a dopyt pomalšie reaguje
3.) JEDNOTKOVÁ ELASTICITA (proporcionálna, vyvážená) = ED = 1 – ak cena T klesne o 10% dopyt po T vzrastie o 10%
4.) NULOVÁ ELASTICITA = ED = 0 – nereagujeme na zmenu (zmena ceny soli, korenia, ...)
6.) KRÍŽOVÁ ELASTICITA – vyjadruje, že ak sa zvýši cena 1 tovaru, následne to vyvolá dopyt po inom substitučnom tovare → substitučný efekt
Činitele, ktoré ovplyvňujú elasticitu dopytu:
1.) význam daného tovaru v hierarchii našich potrieb (chlieb, mlieko, ...)
2.) podiel výdavkov v rozpočte rodiny na daný tovar
3.) preferencie – záľuby, móda
4.) možnosť nahradiť nový tovar substitútmi
5.) dĺžka časového obdobia pri používaní daného tovaru
Výnimky pri elasticite dopytu:
1.) Giffenov paradox – týka sa spotrebných tovarov. Pri zvyšovaní cien aj tak rastie dopyt po danom tovare (chlieb, mlieko, ...)
2.) Weblenov efekt – týka sa luxusných tovarov, ktorých cena aj keď sa znižuje dopyt nevzrastá (parfémy, kožuchy, ...)
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Proces tvorby ponuky, dopytu a ceny | Maturita | 361 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#Substitučné statky #elasticita dopytu #elasticita #dopyt #elasticita dopytu a ponuky #Čo je elasticita dopytu? #Elasticke a neelasticke statky #dopyt a ponuka #elasticita dopoytu #Substitučný efekt #Elasticita=0 #Substitučný statokDiskusia: Elasticita dopytu
Pridať nový komentárVygenerované za 0.022 s.