Význam vzdelania
Význam vzdelania
Vzdelanie
je súhrn znalostí, vedomostí, poznávacích
spôsobilostí a schopností, ktoré nadobudol jednotlivec na základe školského vzdelania, učenia, rozumovej výchovy, životných a pracovných
skúseností a zámerného vlastného sebavzdelávania. Získavanie vzdelania je vzdelávanie. Hlavným miestom civilizovanej spoločnosti, kde sa
poskytuje mládeži sústavné vzdelávanie, sú školy. Vzdelávanie je proces všestrannej humanizácie človeka, je to pretváranie a
zdokonaľovanie všetkých jeho schopností, zatiaľ čo výchova vštepuje predovšetkým základné návyky, určitú citovú orientáciu.
Typy vzdelávania :
o Formálne vzdelávanie („formal learning“) vzťahujeme k inštitúciám určeným na
vzdelávanie a odbornú prípravu. Vedie k udeleniu oficiálne uznávaných dokladov a nadobudnutiu kvalifikácie.
o Neformálne
vzdelávanie („non-formal learning“) prebieha popri hlavných prúdoch vzdelávania a odbornej prípravy a zvyčajne nie je ukončené
vydaním oficiálnych dokladov. Neformálne vzdelávanie sa môže byť umožňované na pracovisku a v rámci aktivít občianskych združení a
organizácií (napr. mládežnícke organizácie, odbory a politické strany). Môže byť umožňované aj prostredníctvom organizácií, ktoré
boli vytvorené na doplnenie formálnych systémov vzdelávania (napr. výtvarné, hudobné, športové krúžky, súkromné hodiny ako príprava na
skúšky).
o Informálne vzdelávanie (neinštitucionálne vzdelávanie; „informal learning“) je prirodzenou súčasťou
každodenného života. Na rozdiel od formálneho a neformálneho vzdelávania sa nemusí byť zámerné. Dokonca si ho vzdelávajúci sa ani nemusia
uvedomovať a nemusia ani rozpoznať, ako prispieva k ich vedomostiam a zručnostiam.
Právo na vzdelanie pre
všetkých občanov zaručuje Ústava Slovenskej republiky (čl. 46). Oblasť CŽV (celoživotného vzdelávania)je
v kompetencii Ministerstva školstva Slovenskej republiky (zákon č. 575/2001 )
Formálne vzdelávanie upravujú tzv. školské
zákony:
Význam vzdelania
Ako ekonomický faktor – vzdelaný človek si skôr nájde
prácu, dosahuje vyšší životný štandart
Politická rovina – vzdelaný človek reaguje na politickú situáciu,
demokraciu, má širší rozhľad a je odolnejší voči xenofóbii, rasizmu a iným dogmám, čo má význam pre slobodnú demokratickú
spoločnosť a jej rozvoj.
Kultúrny činiteľ – rozvoj a poznanie kultúrneho dedičstva, úcta k hodnotám, porozumenie,
rešpekt a úcta voči iným kultúram a hodnotám
Globalizačný aspekt – rozvoj vedomostí, zmenšovanie vzdialeností,
možnosť pracovať v cudzine (znalosť jazykov, technológii...)
Požiadavka Európskej únie –vytvoriť systém
celoživotného vzdelávania a jeho kľúčové kompetencie (byť jazykovo zdatný – komunikovať v cudzej reči, byť počítačovo
gramotný – internet, www, pracovať na svojom vzdelávaní po celý život,
Cieľom celoživotného učenia(CŽU) je utvárať
a dotvárať osobnosť - výchovou cez city a vôľu a vzdelávať cez rozum, čím sa človek socializuje (adaptuje, uplatňuje a realizuje
v spoločnosti), kultivuje (stotožňuje s kultúrou spoločnosti) a personalizuje (individuálny jedinec). Zjednodušene môžeme povedať, že
cieľom CŽU je podpora aktívneho občianstva a zamestnanosti.
Dôvody:
celoživotné zamestnania prakticky
zanikajú každý človek niekoľko krát za život zmení svoje zamestnanie systém prvotného vzdelávania nie je schopný dodať človekudostatok
informácií a vedomostí pre zvyšok života
Zabezpečenie informačnej gramotnosti všetkých vekových a sociálnych
skupín obyvateľstva.
Tradičnú školu je potrebné čo najskôr premeniť na školu modernú
Je potrebné
zmeniť obsah aj formu výučby s ohľadom na informatizáciu. Efektívnym nástrojom informatizácie spoločnosti je
informatizácia vzdelávania, ( používať informačné technológie )
Informačné a komunikačné technológie sa musia
stať nástrojom, ktorý žiak aj pedagóg používajú pri ich každodennej práci.
podporiť zvyšovanie počítačovej gramotnosti občanov a
celoživotné vzdelávanie v oblasti IKT a to aj v spolupráci so súkromným sektorom
zlepšiť komunikáciu v jazykoch
Zones.sk – Zóny pre každého študenta