Asertivita + druhy
Asertivita
Asertivita je sebapresadzujúce správanie, ktoré rešpektuje vlastné práva aj práva
iných.
Rozoznávame:
1. Submisívne, neasertívne správanie – je také, keď
človek porušuje vlastné práva, ľahko podľahne tlaku skupiny, je poddajný, poslúcha., nemá odvahu presadiť svoj názor. Takýto človek sa
vyhýba konfliktom, prispôsobuje sa, vyhýba sa problémom, nemá odvahu presadiť sa v medziľudských vzťahoch. Títo ľudia strácajú
sebadôveru, často riešia problémy neuroticky, alebo únikom do apatie.
2. Asertívna správanie – človek
rešpektuje vlastné práva, aj práva iných, ale slušne a nenásilným spôsobom trvá na svojich požiadavkách a právach. Ozve sa, keď samu
niečo nepáči, neprizerá sa, je aktívny. Obhajuje svoje práva, ale neútočí na iných, práva iného rešpektuje, nespochybňuje. Komunikácia
asertívneho človeka je otvorená, úprimná, nebojí sa vyjadriť svoje myšlienky.
3. Agresívne správanie –
človek porušuje práva iných, rešpektuje len svoje vlastné, kričí, obviňuje, útočí. Pri presadzovaní svojich práv manipuluje
s ostatnými a je bezohľadný až násilnícky. Agresia môže byť verbálna i fyzická. Takíto ľudia strácajú dôveru ostatných, potom
majú pocit nepochopenia, opustenosti a sociálnej izolácie.
Druhy asertivity:
- základná
asertivita - jednoduché vyjadrenie názoru, postoja, myšlienok. Nezahŕňa špeciálnu schopnosť empatie.
- empatická
asertivita - obsahuje vnímavosť a citlivosť k druhým ľuďom, rešpektujú sa nielen názory, ale aj emócie a city druhých ľudí
/radosť, hnev, zlosť/. Platí „chápem ťa, ale nesúhlasím“
- eskalujúca asertivita – stupňovanie vlastnej
asertivity, a to najmä vtedy, keď druhý človek nereaguje, alebo je agresívny,
- konfrontačná asertivita –
neútočíme, ale žiadame doplňujúce informácie na riešenie problému, nehodnotíme.
Desať asertívnych práv:
·
máš právo sám posudzovať svoje správanie, myšlienky, city a byť za ne zodpovedný,
· máš právo neponúkať žiadne výhovorky
a ospravedlnenia,
· máš právo určiť si, či a nakoľko si zodpovedný za správanie druhých ľudí,
· máš právo zmeniť svoj
názor,
· máš právo robiť chyby, ale musíš niesť za ne zodpovednosť,
· máš právo povedať „nie“ a „ja neviem“,
· máš právo robiť nelogické rozhodnutia,
· máš právo byť nezávislý od vôle iných /nemusia ťa mať všetci radi/,
· máš
právo povedať „ja ti nerozumiem“,
· máš právo povedať „je mi to jedno“.
Techniky asertívnej
komunikácie:
1. technika obohratej platne - človek má trvať na svojich právach, má opakovať svoje
požiadavky bez toho, aby vysvetľoval príčiny alebo, aby sa ospravedlňoval,
2. technika voľných informácií –
môžeš slobodne hovoriť o tom, čo cítiš, čo si myslíš, bez strachu a úzkosti zo sociálnej situácie,
3. technika
sebaotvorenia – máš právo otvorene hovoriť o svojich pocitoch, myšlienkach so svojim partnerom v komunikácii /máš právo
povedať, že sa mi nechce o tom hovoriť/,
4. technika iniciovania otázok – máš právo slobodne sa pýtať,
požadovať informácie, ktoré by lepšie pomohli pochopiť druhého človeka.
Základné prvky asertívneho
správania:
- vyjadrenie vlastných pocitov, citov a myšlienok,
- schopnosť požiadať o to, čo
potrebujeme,
- nehovoriť áno, keď chceme povedať nie,
- prijať odmietnutie bez urážky,
-
umenie vyjadriť pochvalu, kritiku aj odmietnutie – kritizujeme názor, neodmietame právo človeka na jeho názor.
Keďže sú
nielen zástancovia, ale aj kritici asertívneho správania, aj tak sa uznáva, že otvorené asertívne správanie človeku pomáha adekvátne sa
realizovať a a je prospešné aj v boji proti porušovaniu noriem, proti nedisciplinovanosti a manipulácii s ľuďmi.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta