Slovník častých pojmov používaných vo vzťahu k problematike komunikácie žiak verzus učiteľ

Ostatné » Občianska náuka

Autor: katarina05 (19)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 02.03.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 422 slov
Počet zobrazení: 789
Tlačení: 125
Uložení: 113

Slovník častých pojmov používaných vo vzťahu k problematike komunikácie žiak verzus učiteľ

Asertívna komunikácia. Taký prejav, ktorým dotyčný otvorene a priamo odovzdáva informácie resp. oznámenia bez toho, aby sa nechal odradiť zastrašujúcim správaním protivníka či sám zastrašoval druhého. 

Deštruktívny trest. Trest, ktorý síce odradí dotyčného od správania, proti ktorému je smerovaný, má však nežiaduce účinky.

Finálne hodnotenie výsledkov žiaka. Posúdenie výkonu žiaka v porovnaní s cieľom dokončenej učebnej jednotky.

Formatívne hodnotenie výsledkov , ktoré žiak dosiahol. Hodnotenie pokroku žiaka, ktoré slúži výhradne ako zdroj spätnej väzby, na základe ktorého učiteľ uskutočňuje zmeny vo vyučovaní a obmieňa učebné činnosti.

Hostilná komunikácia. Neasertívne vyjadrenie, ktorého cieľom je zastrašiť partnera a pre ktoré je typické, že obsahuje urážky a osobné invektívy.

Kyberšikana - je zneužitie informačných komunikačných technológií (najmä mobilných telefónov a sociálnych sietí), k takým činnostiam, ktoré majú niekoho zámerne vyviesť z rovnováh. Kyberšikanovanie (elektronické šikanovanie, cyberbulling, cybermobbing je forma šikanovania, pri ktorej sa používajú nové technológie, ako je počítač, inetrnet, mobilný telefón. Prebieha vo virtuálnom priestore s využitím rôznych služieb a nástrojov ako sú email, IM(instant Messenger- napr. Skype, ICQ) chat, diskusné fóra, sociálne siete, stránky na zverejňovanie fotografií a videí, blogy, SMS správy, telefonáty.

Nespolupracujúce správanie. Správanie žiaka počas vymedzeného alebo prechodového obdobia, ktoré je v rozpore so snahou spolupracovať s učiteľom a riadiť sa jeho pokynmi.

Nevyhnutné pravidlo správania sa v triede (škole). Pravidlo správania sa v triede (škole), ktoré slúži najmenej jednému zo štyroch nasledujúcich účelov:

  1. maximalizovať spolupracujúce správanie a minimalizovať správanie nespolupracujúce, najmä rušivé
  2. zabezpečiť bezpečnosť a komfort učebného prostredia
  3. zamedziť rušeniu ostatných tried a ľudí mimo triedy činnosťou prebiehajúcou v triede
  4. udržať prijateľnú úroveň slušnosti medzi žiakmi, zamestnancami školy a návštevníkmi školy.

Popisný jazyk. Neposudzujúci verbálny popis situácie, správania, dosiahnutých výsledkov alebo pocitov.

Posudzujúci jazyk. Slovné vyjadrenie, ktoré zhŕňa ohodnotenie správania, dosiahnutých výsledkov alebo človeka, obsahujúce charakteristiku alebo zaradenie do určitej kategórie.

Pravidlá správania sa v triede. Formalizované prehlásenie, v ktorom sú žiakom poskytnuté základne inštrukcie o tom, aké správanie je požadované a aké je zakázané.

Prechodový čas. Obdobia školského dňa, ktoré majú žiaci medzi učebnými činnosťami ( teda doba v škole mimo vymedzeného času.

Reč tela. Prejav, ktorý jednotlivci vyjadrujú svojím fyzickým postojom, polohou tela, pohybmi a výrazom tváre ( neverbálna komunikácia).

Rušivé správanie žiaka. Žiak sa nielen nevenuje činnosti súvisiacej so zadaním, ale tiež ruší spolužiakov, ktorí sa požadovanej činnosti venujú.

Submisívna komunikácia. Neasertívny prejav, ktorý nevyjadruje adekvátnu reakciu, pretože dotyčný je zastrašený alebo má strach, z toho, ako príjme jeho reakciu prijímateľ oznamu.

Šikanovanie – opakované a zámerné správanie, ktorého cieľom je vysmievať sa, ubližovať niekomu, ponižovať ho. Agresor zneužíva svoju moc nad obeťou.

Vymedzený čas. Obdobia dňa, počas ktorých sa žiaci majú podieľať na pripravených učebných činnostiach.

Vzorec správania. Obvyklý spôsob správania sa jednotlivca.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Diskusia: Slovník častých pojmov používaných vo vzťahu k problematike komunikácie žiak verzus učiteľ

Pridať nový komentár


Odporúčame

Ostatné » Občianska náuka

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.017 s.
Zavrieť reklamu