Etapy sociologického výskumu
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 608
Uložení: 49
Vymenujte a popíšte etapy sociologického výskumu
- Vysvetlite jednotlivé etapy sociologického výskumu na konkrétnom príklade.
Sociologický výskum
- špecifický výskumný postup zameraný na skúmanie spoločenských javov, ktorý využíva empirické údaje
- jeho cieľom je preskúmať vybraný výsek sociálnej skutočnosti s použitím empirického materiálu
- zväčša vychádza už z existujúcich teoretických sociologických poznatkov- buď ich potvrdzuje, prehlbuje, upresňuje alebo vylučuje a to vedie zasa k novým poznatkom, teóriám, hypotézam a tie sa opäť overujú ďalšími výskumami
- pozostáva väčšinou z týchto základných krokov:
- a) vymedzenie výskumného problému – určenie predmetu výskumu, ale aj zaradenie skúmaného javu do systému poznatkov sociologickej teórie
- b) štúdium literatúry – zhodnotenie kvality a rozsahu doterajších poznatkov o danom probléme a oddelenie známych a už overených faktov od neznámeho
- c) formulácia výskumných hypotéz – orientujú sociologické poznávanie na nepreskúmané skutočnosti
- d) voľby metodiky výskumu – pozorovanie, anketa, rozhovor, štúdium dokumentov, experiment; naplánovanie organizačno-technickej stránky zbierania a spracovania empirických údajov
- e) zber empirických údajov
- f) analýza zozbieraných údajov – vedie k hľadaniu odpovedí na otázky kladené predmetom výskumu a k testovaniu hypotéz
- g) formulácia záverov – výskumník buď prijme alebo odmietne vyskúmané hypotézy a teoretické poznatky,
ktorých pred tým vychádzal a sformuluje nové teoretické závery – vzniknú nové hypotézy, ktoré treba opäť
preskúmať; zhodnotí celý výskum, jeho prínos a platnosť
- poznáme 2 základné úrovne skúmania spoločnosti:
- a) mikrosociologická úroveň- zameraná na myslenie, správanie, motívy konania, vzájomné vzťahy jednotlivcov; viac sa uplatňuje kvalitatívny prístup- sústreďuje sa na významy, ktoré ľudia prikladajú vlastnému konaniu, okolitým veciam, javom, udalostiam... výsledky kvalitatívneho výskumu sú podrobnejšie, ale nedajú sa zovšeobecniť
- b) makrosociologická úroveň- zamerané na nadindividuálne javy spoločnosti, napr. sociálne zmeny, nezamestnanosť; uplatňuje sa kvantitatívny výskum – overovanie pravdivosti, nepravdepodobnosti hypotéz vo väčších sociálnych skupinách
- väčšina problémov zasahuje obidve úrovne, napr. eutanázia- týka sa jednotlivcov, ale súvisí i s postojom celej spoločnosti, takisto sa kombinujú oba typy výskumov
Úloha č. 2
Charakterizuj politickú elitu
- Porovnajte rôzne možnosti, ako elity zneužívajú svoje postavenie.
Politická elita
- súhrn osobností, ktoré majú vplyv na politický život
- vplyv majú na základe sociálneho postavenia/profesionálnych kvalít/individuálnych vlastností
- politická elita vzniká z dôvodov: moderné ústavy umožňujú aktívne sa zapájať do politiky, nevyhnutnosť profesionalizácie politiky, osobné ambície...
Elitizmus - spoločnosť je ovládaná menšinou (elitou), ktorá v nej uskutočňuje hlavné rozhodovanie a sústreďuje
moc vo svojich rukách
- súperiace objekty (strany) súperia o priazeň občanov
- elita sa dobrovoľne nevzdáva dominancie,využíva ideológiu na ospravedlnenie jej činov a držby moci
Podľa okruhu vplyvu
- Štátna politická elita
- Stranícka politická elita
-štátna politická elita = súhrn osobností, ktoré zastávajú rozhodovacie posty v štátnom mechanizme
- napr. politici (menovaní/volení), štátna byrokracia (nemenia sa v súvislosti s voľbami)
- stranícka politická elita = a) vnútrostranícka (formuje stranu, prenáša pol. Rozhodnutia straníckych orgánov do straníckej činnosti) b) politická (uchádza sa o dôveru voličov, snaží sa vyhrať voľby)
Politický vodca – výrazná osobnosť, ktorá je tvorcom pol. myšlienky
-demokratizmus sa v politickom vodcovstve prejavuje: v spôsobe výberu vodcu, kontrole a zodpovednosti voči ľuďom, výmene vodcov, časový a mocenský limit vodcovstva
Bohyňa justícia- vareškou, ktorú drží namiesto meča, ako keby varí zákon podľa jeho chuti, nestojí na mešci- jej moc sa oslabila..., sudca skryl meč justícii
Zľava: zákonodarná, súdna, výkonná
Sudca môže zneužiť svoje postavenie, môže sa nechať podplatiť a tak porušiť sľub, ktorý každý sudca na začiatku skladá...
Úloha č. 3
zhodnoťte podstatu pozitivizmu A. Comta pre vývoj poklasickej filozofie 19. storočia.
Pozitivizmus
- filozofický smer, je reakciou na náboženstvo a špekulatívnu filozofiu
- je sústredený na pozitívne fakty, ktoré sú vedecky dokázateľné !
- je prepojená so špeciálnymi vedami, hlavnou úlohou pozitivizmu je zovšeobecňovať poznatky
zo špeciálnych vied
-Auguste Comte = francúzsky filozof, zakladateľ sociológie
- dielo Kurz pozitívnej filozofie (zákl. dielo pozitivizmu, zozbierané prednášky Comta)
- snažil sa využiť vedu na skvalitnenie spoločnosti
- rozlišujeme 3 štádia vývinu ľudského myslenia alebo ľudskej spoločnosti vôbec:
- a) teologické štádium – do roku 1300, viera v nadprirodzené sily, utiekanie sa k vyššej bytosti
- b) metafyzické štádium – 1300 až 1800, špekulatívna filozofia, teórie o nadreálne
- c) pozitívne štádium – 1800 až súčasnosť, skutočnosť vysvetľovaná cez fakty opierajúce sa o výsledky
prírodných vied, poznatky, ktoré sú spätne overiteľné vedou
- klasifikácia vied podľa Comta (od najabstraktnejších po najkonkrétnejšie)
- matematika, astronómia, fyzika, chémia, biológia, sociológia (dosiahnuť sociálnu harmóniu)
- nový druh náboženstva – pozitívne humanistické náboženstvo – najvyššia bytosť – ĽUDSTVO
- na Comtov pozitivizmus nadväzujú v Anglicku Herbert Spencert, John Stuart Mill
- pozitivizmus 4 fázy: 1. určenie základných princípov pozitivizmu
2. empiriokriticizmus (ak sa chceme vo vede oprieť o zmyslovú skúsenosť, musíme
ju najprv oslobodiť od všetkého, čo sme do nej vniesli zbytočne- predsudky , napr.
Richard Avenarius, Ernst Mach)
- logický empirizmus
- postpozitivizmus
- zaradenie: poklasická/moderná filozofia 19 stor.
- rýchly pokrok civilizácie a jeho dopad na spoločnosť (technika nás odcudzila)
- poznatky z prírodných vied sa oveľa pružnejšie aplikujú v praxi ako z humanitných
- pluralizmus filozofie, vznikajú rôzne školy, hnutia, smery...
- multikulturalizmus, miešanie rôznych kultúr a zvykov
2 prúdy:
- Scientistický prúd – „ako filozofovať?“
- scientia=veda, pristupujú k filozofii z prísne vedeckého hľadiska, chápu ju ako vedu
- úzka nadväznosť na poznatky špeciálnych vied, filozofia má úzko spolupracovať s vedami
- odmietajú všetko špekulatívne, nadzmyslové, metafyzické
- 3 smery: pozitivizmus, novokantovstvo, marxistická filozofia
- b) Antropologický prúd – „o čom filozofovať?“
- antropos= človek, tieto smery sa zaoberajú človekom, jeho existenciou, jho životom a dejinami, jeho
neopakovateľnosťou
- všímajú si predovšetkým javy ako iracionalita, prežívanie, vôľa, intuícia
- náboženská filozofia existencie (S. Kierkegaard), voluntaristický iracionalizmus (A. Shopenhauer),
voluntaristická filozofia života (F. Nietzsche), ďalšie podoby filozofie života (H. Bergson-vitalizmus)