Vznik a vývoj metód sociálnej práce
Vznik a vývoj metód sociálnej práce, ich základná charakteristika a pojmológia ( metódy, techniky, metodológia)
METÓDA - je pracovný nástroj sociálnej práce. Pojem metóda sa chápe i ako spôsob alebo cesta,
ktorá nás dovedie k vopred stanovenému cieľu. O metóde sa stále uvažuje ako o určitej vecnej, logickej a časovej postupnosti prítomnej
v praktickej činnosti sociálneho pracovníka.
Podľa Robertis je metóda spôsob postupovania sociálneho
pracovníka, ktorý sa začína prvým stretnutím s klientom a trvá do skončenia práce s ním.
Podľa Strieženca je metóda postup, návod, ktorým dospievame k výsledku, súhrn pochodov a pravidiel k dosiahnutiu
žiaduceho cieľa.
Podľa Levickej je metóda overený sled poskytnutých krokov,
prostredníctvom ktorých sa klient pod vedením sociálneho pracovníka usiluje dosiahnuť vytýčený cieľ.
Metóda SP ako spôsob poznávania a riešenia soc. javov:
- identifikovanie a definovanie soc. problému
- eliminovanie,
zmierňovanie zlej situácie
- vyhodnotenie a spôsob rehabilitácie
- soc. výskum
- tvorba a rozvoj samotných metód SP
V prístupe definovania metód existujú 2 prístupy:
- prístup charakteristický snahou definovať metódu
na základe jej vonkajších charakteristík (de Robertis)
- prístup orientovaný na objasnenie, opísanie, analyzovanie
jednotlivých krokov (Charvátová)
Deľba metód
SP využíva metódy, ktoré sa dajú
zaradiť do 3 skupín:
1. metódy používané takmer vo všetkých spoločensko-vedných disciplínach, samozrejme po ich
aplikácii na konkrétnu oblasť poznania (analytická, logická, induktívna, genetická, deduktívna, empirická, výskumná metóda)
2. metódy spoločné viacerým vedným disciplínam, používané predovšetkým v psychológii, pedagogike, sociológii
(hodnotenie, heuristika, zážitková metóda)
3. metódy vlastné SP, vznikli priamo v oblasti praxe soc. práce
(časové, demografické, statusové, výkonné a činnostné)
Metódy delíme z viacerých hľadísk:
1. Hľadisko časové:
klasické metódy: SP s jednotlivcom (prípadová SP), so skupinou, s komunitou
moderné metódy: sociálny managment, sociálne projektovanie, sociálne plánovanie
2. Hľadisko
demografické:
deliacich faktorov je viacero, napr.
vek (SP s deťmi, SP s mládežou, SP s dospelou
populáciou, SP s občanmi vyššieho veku),
pohlavie (SP so ženami, SP s mužmi),
príslušnosť
k etniku (SP etnickými skupinami, Rómami a pod.)
3. Hľadisko statusové:
deliaci faktor je postavenie klienta v spoločnosti.
SP so zamestnanými
SP s bezdomovcami,
SP
s migrantami,
SP so spoločensky neprispôsobivými osobami
4. Hľadisko podľa miesta
výkonu:
SP terénna
SPinštitucionálna
SPkomunitná
SP ambulantná
5. Hľadisko podľa druhu vykonávanej činnosti (aktivity): služby, poradenstvo, prevencia, soc. právna
ochrana, poistenie, dávky, supervízia, penitencionárna a postpenitencionárna starostlivosť, mediácia, terapia, intervencia, výskum...
V praxi sa nepoužívajú čisté metódy, každá metóda má v sebe i prvky iných metód.
Hainessove delenie metód
(najakceptovanejšie delenie), vychádza z účasti klienta na realizácii danej metódy:
- metódy orientované na priame
konanie
- metódy orientované na nepriame konanie
Priame (bezprostredné)
metódy: orientujú sa priamo na prácu s klientom. Patrí sem:
1. objasnenie – podporovanie: objasňovanie, podporovanie,
sebaporozumenie
2.informovanie – edukácia: informačná pomoc, materiálna pomoc, výchovná pomoc
3.persuácia – poradenstvo,
konfrontácia, persuázia
4.dohľad – ovplyvňovanie pomocou autority
5.rozširovanie kontaktov – tvorba nových možností:
rozširovanie soc. siete,
6.štrukturovanie prac. vzťahov s klientom - štrukturovanie v čase, využívanie miesta, koncentrácia na
hlavné ciele
Nepriame metódy: nepredpokladá sa pri nich účasť klienta:
1.organizácia- dokumentácia:
organizácia priestoru, organizácia času, dokumentácia
2.programovanie a plánovanie metodického konania: vstupné fázy tvorby skupiny,
organizácia delenia skupiny, aktivity napomáhajúce (tvorba programu skupiny)
3.metodické konanie zacielené na zmenu správania klienta
4.spolupráca s inými sociálnymi pracovníkmi: kontakt, koordinácia, tímová práca, konzultačná činnosť
5.metodické konanie na
pozadí soc. inštitúcií: soc. pomoc, negociácia, lobovanie, lobovanie alebo hrozba
Prax soc. práce ukazuje, že
k najdôležitejším cieľom soc. práce patrí:
· pomáhať jednotlivcovi i skupinám pomenovať a vyriešiť alebo aspoň
minimalizovať problémy, vznikajúce z poruchy rovnováhy medzi klientom a prostredím
· poukazovať na potenciálne oblasti, v kt. môže
prísť k poruche rovnováhe
· objavovať, poukazovať a rozvíjať na maximálne možnú mieru potenciál jednotlivca, skupiny a
spoločnosti
TECHNIKA – je návod na použitie metódy, pracovných postupov, ktoré slúži
k naplneniu určitého cieľa. Je to spôsob, ktorý umožňuje klientovi v spolupráci so soc. pracovníkom niečo získať, dosiahnuť.
Podľa Hartla-Hartlovej je to činnosť alebo prac. postup, ktorý slúži k naplneniu vytýčeného cieľa.
Rozdiel medzi metódou a technikou
- metódu môžeme chápať ako cestu
- techniku ako spôsob, ktorým cestu prekonáme
METODIKA (metodológia) SP - predstavuje súhrn známych a vedecky akceptovaných metód, postupov a
techník, ktoré sú používané v praktickej a teoretickej rovine sociálnej práce (Žilová).
Metodika je teda súbor pracovných
metód alebo postupov, ktoré umožňujú, aby si z nich sociálny pracovník vybral najvhodnejší spôsob pomoci pre svojho klienta.
Vo vývoji metodiky sociálnej práce je možné identifikovať 2 základné smery:
1. Smer, ktorý je charakteristický
praktickým používaním niektorých náhodne zvolených metód a ich prispôsobovanie sa sociálnej realite
2. Smer, ktorý je
charakteristický vedeckým spracovaním používaným metodických postupov.
VÝVOJ METODIKY SP:
Cristina de Robertis (5 etáp)
1. mimovoľné formovanie metód SP v období prechodu od dobročinnej,
voluntaristickej podoby SP k profesionálnej SP (1900-1920)
2. vypracovanie metodiky SP v Európe
výrazne ovplyvnené rozvojom SP v USA (1920-1940)
3. prechod od „klasickej“ metodiky k jej
rozšíreniu a dopracovaniu o metódy zamerané na soc. analýzu so zreteľom na realizované úlohy (1940-1955)
4. znovuobjavenie významu metódy „case work“ (1955-1960)
5.
znovuobjavenie práce so skupinou, s komunitou, a tiež komplexného prístupu (od 60-tych rokov)
Johannes Schilling (4 fázy)
- fáza: začiatky (začiatok 20.storočia)
- fáza:
preberanie amerických modelov (50-te roky)
- fáza: kritika metód (1968-1975)
- fáza:
diferenciácia (80-te roky)
Robertis sa zamerala viac na rozvoj metód používaných v oblasti soc.
služieb a Schilling sa pozerá na vývoj metód vo všeobecnosti.
Všeobecne môžeme vo vývoji metód identifikovať 6
výrazných období:
1. mimovoľné formovanie od dobročinnej, voluntaristickej podoby
SP k profesionálnej SP (1900-1920).
- neexistoval ucelený systém pracovných postupov, boli volené iba náhodne, na základe
podobnosti situácie, intuitívne. Veľký impulz pre rozvoj metód – školy SP ich vznik.
- v tomto období vychádza dielo od
Mary Richmond – Social Diagnosis.
2. Vypracovanie metodiky SP ovplyvnené rozvojom SP v USA
(1920-1940).
- francúzsky preklad diela Mary Richmond – Nové metódy asistencie, soc. služieb a individuálnej práce (1926),
- v Paríži prvý medzinárodný kongres zameraný na soc. služby.
3. Prechod od používanej metodiky
k jej rozšíreniu a rozpracovaniu o metódy zamerané na analýzu so zreteľom na realizovanie úlohy (1940-1955).
- posilnenie
postavenia soc. asistentiek, medzinárodny kongres soc. asistentiek.
- termín metóda nahradený pojmom technika.
- základné techniky:
návšteva v rodine, finančná pomoc, ošetrovateľská pomoc, psychologická pomoc a pod.
4. Znovuobjavenie významu metódy
„case work“ (1955-1960).
- špecifické problémy povojnového obdobia – v oblasti SP viedli k niektorým zmenám, presun od
výkonovej, individuálnej práce k administratívnemu chápaniu SP k odtrhnutiu výkonovej časti SP (priamej práce s klientom) od
administratívnej časti tejto práce.
- vyžadoval komplexné znalosti o jednotlivcoch z pohľadu psychológie, sociológie, práva
-
SP už nie je dobročinnou prácou
- od soc. pracovníka sa vyžadujú hlbšie znalosti
- vytvára sa soc. pracovník – ako PROFESIA
5. Kritické obdobie (1961-1980).
- pod vplyvom prác Pincus-Minahanová
spochybnenie klasického delenia metód SP. Nová metóda generalistická – založená na rešpektovaní prístupu malutifaktoriálnosti a
interdisciplinárnosti SP.
- nehovorí sa o klasických metódach soc. služieb, ale sa nahradzujú inými výrazmi, ako
formy, spôsoby, koncepcie, stratégie, techniky, prostriedky.
– v 80.tych rokoch nové delenie metód používaných v praxi soc. práce,
dva základné prúdy: a) mikroprax – orientácia na jednotlivca, rodinu, alebo malé skupiny
b)
makroprax – orientované na celú spoločnosť - 4 zákl. oblasti SP:
1. plánovanie, 2. správa, 3. hodnotenie, 4.
organizovania komunity
- nové metódy: poradenstvo, terapia, supervízia, sociálno-pedagogický dohľad, multiperspektívne postupy.
6. Zmeny v metodike SP vo vzťahu ku globalizačným tendenciám.
- globalizácia, EU (migrácia,
nezamestnanosť, bieda, ekonomická prosperita, AIDS).
- komplexný systém metód SP = existujúca metodika – dnes sa mení.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta