ŠPP
ŠPP- sa zaoberá teóriou a praxou výchovy detí, mládeže a dospelých vyžadujúcich špeciálnu starostlivosť z dôvodu mentálneho, senzorického postihnutia alebo narušených komunikačných schopností, či psychosociálneho narušenia, porúch učenia, správania, ale aj výnimočne nadaných. Sústreďuje sa na takých jedincov, ktorí nezapadajú do pásma normality.
Predmet ŠPP- je skúmanie podstaty zákonitosti výchovy, edukácie/vzdelávania postihnutých ľudí.
Cieľ ŠPP- je vychovávať, vyučovať a vzdelávať jedincov so špeciálnymi potrebami, aby sa čo najskôr a čo najdokonalejšie vnútorne vyrovnali so svojím postihom/narušením, poruchou, danosťami/a aby aj napriek obmedzeniam vedeli plnohodnotne žiť.
Úlohy ŠPP:
Disciplíny ŠPP:
Somatopédia- pedagogika telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených;
Tyflopédia- pedagogika zrakovo postihnutých;
Surdopédia- pedagogika sluchovo postihnutých;
Logopédia- pedagogika detí s narušenou komunikačnou schopnosťou;
Etopédia- pedagogika psychosociálne narušených;
Psychopédia- pedagogika mentálne postihnutých;
Pedagogika nadaných a talentovaných.
Vznik poškodenia z hľadiska ontogenézy
Čiže od vzniku organizmu oplodnenia až po jeho zánik- smrť.
Z ontogenetického hľadiska môžeme hovoriť o troch obdobiach vzniku možného defektu:
Následky spojené s postihnutím, narušením- akýkoľvek druh postihnutia ovplyvňuje celú osobnosť jedinca. Postoj spoločnosti ľuďom s postihom- emocionálny postoj- buď je predmetom súcitu, alebo vzbudzuje odpor. Tento postoj býva často spojený s predsudkami. Reakcie postihnutého- zistí, aký postoj má k nemu jeho okolie, jeho vnímanie je citlivejšie a intenzívnejšie. Existujú určité rozdiely v reakciách postihnutých s vrodeným defektom- sú vychovávaný iným spôsobom, chýba im vlastná skúsenosť s porovnaním zdravým postihnutým, alebo získaným defektom- je potrebné prijať novú skutočnosť.
Následky telesného postihnutia- nedostatočné pohybové možnosti a deformovaný zovňajšok. Závažnosť pohybových obmedzení veľmi ovplyvňuje kvalitu života. Rozhodujúca je miera sebestatočnosti, ak chýba- človek je závislý na iných. Pohybovo obmedzený nemá rovnaké možnosti stýkať sa s rôznymi ľuďmi, má menšie skúsenosti s rôznym sociálnym prostredím. Vplyv deformovaného zovňajšku – telo funguje ako vlastná zložka sociálnej prezentácie. Viditeľne telesné deformácie majú vždy sociálny dopad. Nápadné zmeny znižujú status jedinca, nepriaznivo ovplyvňujú jeho sociálne hodnotenie a akceptáciu okolím.
Následky sluchového postihnutia- sluchovo postihnutých možno chápať ako minoritu, ktorá používa odlišný komunikačný systém. Hlasový prejav býva ťažko zrozumiteľný, obmedzená SZ, problém pochopenia významu slov. Ťažko sa orientujú, majú problém pochopiť názory, postoje a pocity druhých. Majú tendenciu reagovať impulzívne, lebo sa nedokážu ovládať.
Následky zrakového postihnutia- nedostatočnosť vizuálneho kontaktu. Nepriaznivo pôsobí aj akákoľvek nápaditosť, alebo deformácia reči. Zrakovo postihnutý má obmedzenú schopnosť učiť sa napodobňovaním. Orientáciou neznámom prostredí, čo vedie k závislosti na iných ľuďoch. Menší záujem o samostatnú aktivitu.
Následky mentálneho postihnutia- závisia od stupňa mentálnej retardácie. Spomalené myslenie. Oneskorená reč. Poruchy výslovnosti. Ťažká vzdelávateľnosť. Výchovné problémy. Hyperaktivita. Nemajú radi zmenu.
Následky psychosociálneho narušenia- drogová závislosť. Sexuálna deviácia. Týranie detí. Outizmus. Suiciálne sklony/samovražedné. Kriminalita. Neurotické poruchy- fóbie, poruchy prispôsobenia.
Medzi hlavné následky patria: problémy v škole, strata záujmov, zmena chovania, nálad, priateľov, partie, osamelosť, depresie.
Následky komunikačných narušení- zajakavosť, koktavosť, mutizmus.
Následky: bojazlivosť v nadväzovaní nových kontaktov; problémy v medziľudskej komunikácii, školskej, pracovnej úspešnosti v zlom emočnom prežívaní.
Základné kategórie, pojmy, termíny v ŠPP
Jednotlivec vyžadujúci špeciálnu pomoc sa v rôznych odboroch označuje pojmom:
ŠPP pojmy
Deficit- mierny čiastkový nedostatok nejakej špecifickej orgánovej funkcie, na rozdiel od defektu je možná náprava danej funkcie.
Porucha- narušenie odchýlka od normy, získaná počas života/ porucha učenia/ je napraviteľná.
Anomália- relatívne trvalá negatívna odchýlka od normy, nepovažuje sa za patologický stav/ zrakovo, sluchovo, telesne postihnutý/.
Deviácia- odchýlka od normy týkajúca sa správania.
Deformita- znetvorenie, zohavenie.
Defekt- chýba nedostatok, synonymum- handicap- znevýhodnenie. Trvalý výrazný nedostatok, môže byť orgánový- chýba nejaký orgán, alebo funkčný- porucha funkcie, orgánu.
Norma a anomália v ŠPP
Norma- záväzné pravidlo, označenie stavu, vlastnosti.
Rozoznávame:
Špeciálno-pedagogické činnosti:
Resocializácia- znovuzačlenenie do spoločnosti.
Rehabilitácia- znovuuspôsobenie jedinca, znovu získať spôsobilosť.
Rozlišujeme:
Kompenzácia- náhrada, vyrovnanie.
Edukácia- výchova, vzdelávanie.
Vyučovanie- je proces, v ktorom pedagóg riadi činnosť žiaka, tak aby si osvojil určité poznatky.
Zásada- všeobecne platná téza, pomocou ktorej učiteľ dosahuje cieľ.
Zásady pri edukácii:
Reedukácia- prevýchova, aktivity zamerané na slabo vyvinuté orgány, alebo ich funkcie.
Korekcia- náprava, zlepšenie (operácia).
Socializácia- spoločenský, združený, proces zaraďovania jednotlivca do spoločnosti.
Stupne socializácie:
Diagnostika- zámerná činnosť zameraná na rozoznávanie podmienok, znakov, priebehu, napr.: choroby, edukácie. Výsledkom je diagnóza- vymedzenie znakov, vlastností.
Medzi diagnostické metódy využívané v ŠPP:
rozhovor, dotazník, pozorovanie, písomné testy, testy motoriky, kauzistické metódy.
Prognóza- predpoveď, odhad budúceho stavu, choroby, snaží sa objektívne stanoviť či sa dá pri určitých podmienkach očakávať zlepšenie, alebo zhoršenie stavu.
Prevencia- odborná činnosť zameraná na predchádzanie, zabránenie opakovaniu a znižovaniu rizík rôznych negatívnych vplyvov a problémov.
Môže byť:
Intervencia- zásah, zámerné zasahovanie do spôsobov konania, do vzťahov, pracovných podmienok, do života jednotlivca.
Systém inštitúcií pre postihnutých a narušených jedincov:
Cieľom inštitúcie je vytvoriť podmienky pre plnohodnotný rozvoj schopností každého jedinca zo špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami. Komplexná starostlivosť sa uskutočňuje v sústave inštitúcií, ktoré v rozdielnej miere a forme zabezpečujú konkrétne potreby.
Rozdelenie: