11.1. Ako motivovať?

11.1. Ako motivovať ?

Dokázať pozitívne motivovať zamestnancov patrí k základným predpokladom fungovania činnosti podniku. Ak chceme správne motivovať, musíme poznať ľudí, s ktorými pracujeme, t.j. venovať zvýšenú pozornosť výberu pracovníkov. To, s akými pracovníkmi organizácia disponuje, predurčuje aj jej ďaľšie výsledky. Už pri výbere, konkurze môžeme zistiť, overiť, či uchádzať chce skutočne pracovať, osobne rásť, respektíve hľadá len dočasné východisko.

V rámci motivačného programu môže organizácia používať ako stimuly rôzne nehmotné mechanizmy. Jednou z takýchto možností je takzvaná vertikálna mobilita. Tento termín bol realizovaný v praxi Baťových závodov. Baťa ho uplatňoval dôsledne a premyslene. Postup na vyššie stupne v hierarchií vychádzal zásadne z vyzdvihovania vlastných pracovníkov na vedúce miesta. Noví prijímaní pracovníci museli začínať od začiatku, a to aj vtedy, keď mali dobré vzdelanie a značné skúsenosti z práce v iných podnikoch. Už od najnižších riadiacich funkcií si každý vedúci pracovník musel vychovať svojho potenciálneho zástupcu.

Významný podiel na motivácii zohrala sociálna starostlivosť nazývaná paternalizmus. Kvalitu života zamestnanca považoval T. Baťa za záležitosť zámestnávateľa. Jeho snahou bolo zabezpečiť svojim zamestnancom vyššie zárobky, ale aj vhodné podmienky sociálnej a zdravotnej starostlivosti, celkovej životnej úrovne, ako aj využívanie voľného času.

Ideovým zámerom celoživotnej práce bolo vedomie zodpovednosti voči ostatným. Záujem na dobrých výsledkoch bol podporovaný účasťou vedúcich aj zamestnancov na zisku. Stanovené kritéria boli presne diferencované, pretože cieľom manažéra nie je rozdeľovať peniaze medzi ľudí len z dobroty srdca. Rozhodujúce miesto v teórii aj praxi manažmentu T. Baťu mal ľudský faktor, bez ktorého nemožno realizovať žiadny úspech. Uvedené metódy práce sa môžu stať súčasťou motivačného programu aj v našich podmienkach.

Môžeme povedať, že nie vždy je jednoduché určiť najvhodnejšie motívy. Stáva sa, že pracovná motivácia býva poškodzovaná a utlmovaná:

Prioritou firmy, organizácie je, ak dá šance takámu pracovníkovi, ktorý je naozaj výkonnostne motivovaný a dokáže niesť riziko zodpovednosti.

Ako motivovať tam, kde sú problémy s finančnou stránkou ? Už na začiatku sme uviedli, že ľudia nechodia do práce len pre peniaze. K silným motivačným faktorom okrem financí patrí:

Zones.sk – Zóny pre každého študenta
https://www.zones.sk/studentske-prace/psychologia/14605-11-1-ako-motivovat/