PSYCHIKA:
- osobitná vlastnosť vysoko
organizovanej hmoty
-pozostáva z 2 stránok: a)prežívanie- vnútorný svet človeka(predstavy,
myšlienky,city)...uvedomelé/neuvedomelé
Aký podiel má na vývine psychiky prostredie, aký
dedičnosť?:
Prostredie- jeden zo základných faktorov, ktoré ovplyvňujú vývin
psychiky
a) geografické hľadisko- kontinenty, miesta, štáty,..
b) psychologické hľadisko - rodina, škola, kamarátske
skupiny
Dedičnosť- faktory, vlastnosti, ktoré si so sebou prinášame na svet
A)
genotyp- genetická výbava
B) fenotyp- genetická výbava+ vplyv prostredia
- dedičnosť a prostredie sa navzájom ovplyvňujú (nie je dobrá preferencia jedného faktora)
Uveďte 3 príklady životných
situácií, v ktorých možno využiť psychologické poznatky:
->výber správneho
povolania
->utváranie dobrých medziľudských vzťahov a predchádzanie konfliktov
->riešenie
problémov (manželských, drogová závislosť, problémy v škole)
Na konkrétnych príkladoch porovnajte smery:
Behaviorizmus - neuznáva vedomie ako predmet vedeckého výskumu, redukuje psychiku na rozličné formy správania (súhrn reakcií organizmu na stimuly vonkajšieho prostredia), predmet skúmania -pozorovateľné, merateľné správanie organizmu.
Kognitívna psychológia (všeobecná psychológia)- štúdium vedomých a nevedomých poznávacích procesov (vnímanie, predstavivosť, myslenie, reč, pamäť a učenie),ktoré sú základným predpokladom k orientácii a adaptácii vo svete, zaoberá sa takými psychologickými javmi, ktoré sa podieľajú na každodennom fungovaní človeka.
Psychoanalýza - vychádza z teórie neuróz a metódy ich liečenia (predpokladá nevedomé motívy pri vzniku neuróz a v ľudskom konaní vôbec), odhaľovanie týchto motívov sa uskutočňuje výkladom voľných asociácií, snov a citového vzťahu pacienta k analytikovi, ktorý uskutočňuje výklad.
Humanitná psychológia – charakterizuje človeka ako celistvú, unikátnu osobnosť,
ktorá sa nachádza v procese permanentnej sebarealizácii.
15. Vysvetlite úlohu a predmet sociológie, vymenujte kroky sociologického výskumu. Uveďte aspoň 2 problémy,
ktoré sú v súčasnosti predmetom záujmu sociológov. Uveďte mená 3 významných sociológov. Charakterizujte podstatu základných
sociologických teórií (podľa vlastného výberu)
Sociológia
-veda o
spoločnosti. Veda , ktorá sa zaoberá skúmaním spoločenských subjektov, spoločenských procesov a vzťahov medzi nimi.
Sociologický výskum- špecifický výskumný postup zameraný na skúmanie spoločenských a sociálnych javov. Vedie k tvorbe nových teórií alebo k formulovaniu hypotéz a k lepšiemu pochopeniu spoločnosti a jednotlivca
Fázy sociologického výskumu:
1) vymedzenie problému 5)zbieranie údajov
2) štúdium literatúry 6)analýza údajov
3) formulovanie hypotéz 7)vyvodenie
záverov
4) voľba metodiky výskumu
Uveďte aspoň 2 problémy, ktoré sú v súčasnosti
predmetom záujmu sociológov:
- voľby; nakupovanie ľudí počas hospodárskej krízy;ovplyvňovanie ľudí reklamou,
závislosti, nezamestnanosť,kriminalita
Uveďte mená 3 významných sociológov:
August Comte (30. roky 20. stor.)
- sociológiu vnímal ako pozitívnu vedu=
zakladateľ pozitivizmu
- predmetom sociológie by mali byť len také tvrdenia, ktoré sa dajú na základe
faktov potvrdiť alebo vyvrátiť
- Rozlišuje sociálnustatiku (to, čo sa nemení, platí)
a sociálnu dynamiku (to, čo sa vyvíja)
- Spoločnosť sa vyvíja → vývoj
ľudského ducha:
1) Teologické štádium- základ tvoria nadprirodzené bytosti (13. Stor.)
2)Metafyzické štádium- základ tvorí rozklad hodnôt, morálky (13.-18. Stor.)
3)Pozitívne štádium- nastolí sa poriadok, rozvoj priemyslu, vedy, výskumu
Karl
Marx:
- sociológiu vníma ako nástroj premeny spoločnosti
- Základ tvorí materiálna
výroba, v rámci ktorej ľudia vstupujú do tzv. výrobných vzťahov a tak spolu tvoria základňu
- Každej
materiálnej základni prislúcha „nadstavba“ (zákony, normy, morálka)
- Rozdelil
spoločnosť na vykorisťovaných a vykorisťovateľov, kt. medzi sebou vedú triedny boj, a ten vedie k revolučnému
pretvoreniu spoločnosti na beztriednu, komunistickú spoločnosť
Max Weber:
- nadväzoval na
filozofia WilhelmaDiltheya- človek na rozdiel od ostatnej prírody je vedome konajúca bytosť
- rozpracoval teóriu sociálneho konania
a teóriu ideálneho typu
- sociológia- veda o sociálnom konaní, ktoré obsahuje 2 momenty:
a) subjektívnu motiváciu
(konanie, ktoré má preň význam)
b) orientáciu na iného človeka (bez nej konanie nemožno chápať ako sociálne)
-
všetky spoločenské výtvory (manželstvo, štát) sú len kombináciami konaní jednotlivcov
- ideálnym typom konania je
účelovo-racionálne konanie
Charakterizujte podstatu základných sociologických teórií (podľa vlastného výberu):
Funkcionalizmus
- spoločnosť - celok zložený zo vzájomne závislých častí (spolupráca medzi časťami),časti uspokojujú určitú potrebu
- sociálne javy - hodnotené podľa toho, či prispievajú k sociálnej stabilite
-inštitúcie a činnosti v spoločnosti sú funkčné
-inštitúcie, ktoré si neplnia svoje funkcie sú tzv. disfunkčné (disfunkcie ohrozujú spoločnosť, jej stabilitu a bránia jej rozvoju a adaptácii, disfunkčné inštitúcie sa zakazujú a funkčné sa podporujú)
Konfliktualizmus
-základ - spoločenská dynamika je na trvale prítomnom konflikte
-skupiny v spoločnosti - deľba podľa toho, pre koho sú funkčné a pre koho už menej, či vôbec (skupiny v hornej časti spoločnosti – snaha o udržanie a podľa toho organizujú celú spoločnosť)
-konflikt medzi vyššími a nižšími vrstvami sa nemusí vždy javiť ako násilie ( sta
í, ak sa podarí znevýhodnené skupiny presvedčiť a uspokojiť so svojím osudom)
Interpretatívna sociológia
-skúma sociálne konanie a vzájomným pôsobenie jednotlivcov (mikro - úroveň analýzy)
-patria sem:
Podľa interakcionistov správanie ľudí ovplyvňujú konkrétne situácie, to znamená, že za určitých okolností sú ľudia schopní učiniť niečo, čo by za iných okolností neurobili.
Charakterizujte pojem kultúra a uveďte jej
prvky:
KULTÚRA
- synonymum pojmu civilizácia
- Kolektívny ľudský
produkt, ktorý je spredmetnený v materiálnej (hrady) i nemateriálnej podobe (myšlienky kníh)
- Tvoria ju: - materiálne
výtvory- knihy
- hodnoty, normy, kultúrne vzory
- idey, vierovyznania, ideológie
-
sociálne inštitúcie- škola
Prvky kultúry:
Hodnoty -
všeobecne prijaté predstavy, ktoré sa ľudia usilujú dosiahnuť; v priebehu života sa menia
-axiológia- veda, ktorá
sa zaoberá hodnotami
Norma- konkrétne pravidlo
Symboly - predmety, slová, gestá nesúce istý význam,
kt. všetci rozumejú
-verbálne (jazyk); neverbálne (ruža- symbol lásky)
Ideológia- systém tvrdení, teórií
a cieľov, kt. cieľom je ovládnuť spoločnosť
Soc. Inštitúcie- organizácie, ktoré sa zaoberajú konkrétnou zložkou
spoločnosti (rodina, školstvo, banky)
Posúďte, ktoré spoločenské problémy v súčasnosti pramenia z
odlišnosti kultúr:
- netolerantnosť iných náboženstiev, iný pohľad na manželstvo (polygamia, homosexualita,
...)
- strata stability spoločnosti, hrozba rozporov
- strata
jedinečnosti
- diskriminácia- pohlavie, farba kože, národnosť, sexuálna orientácia a i.
Rozlíšte základné druhy sociálnych skupín a objasnite, ako môžu ovplyvňovať vývoj osobnosti:
Sociálna skupina- tvorí ju určitý počet osôb spojených vzájomným pôsobením, kt. sa uskutočňuje podľa určitých pravidiel
Soc. skupina – určitý počet osôb navzájom spojených určitými väzbami, spoločnými
hodnotami, normami a cieľmi.
Znaky sociálnej skupiny:
- sociálna interakcia – vzťahy väzby, pravidlá
-
členstvo v skupine – pocit prináležitosti a stotožnenie sa so skupinou
- skupinová identita –
príslušnosť ku skupine, ktorú uznávajú aj tí, ktorí do nej nepatria
Rozdelenie sociálnych skupín:
A) Podľa typu
väzby medzi členmi skupiny:
1) Primárne- neformálne, prevládajú emocionálne vzťahy (rodina)
2)
Sekundárne- formálne, neexistujú bližšie vzťahy (trieda, politická strana)
B) Podľa počtu členov:
1) Veľké
2) Malé
C) Podľa typu solidarity členov:
1) Vnútorné-
človek sa stotožňuje so skupinou
2) Vonkajšie- človek hovorí o skupine ako oni
D) Podľa spôsobu
spätosti jednotlivec- soc. skupina:
1) Členské- som členom skupiny
2) Referenčné- nie som
členom, ale stotožňujem sa s ňou
E) Z hľadiska prijatia za člena:
1) Endogénne- rozhodujem ja
sám
2) Exogénne- rozhoduje skupina
Aké druhy komunikácie
vyčleňujeme?
- ak funguje komunikácia medzi členmi – psychologický zisk
- ak komunikácia nefunguje – psychologická strata
- prenos informácii prebieha informačnými kanálmi
- ak je komunikačný
kanál narušený hovoríme o komunikačnom šume (napr. rozprávanie cudzími jazykmi)
Vymenuj účel a funkcie organizácie (usporiadania) spoločnosti:
Organizácie – veľké sekundárne formálne sociálne skupiny vytvorené na to, aby dosiahli konkrétny cieľ , delíme ich:
1.) vymedzenie problému
2.) štúdium literatúry
3.) formulovanie hypotéz
4.) voľba metodiky výskumu
5.) zbieranie údajov
6.) analýza údajov
Charakterizujte proces socializácie:
Socializácia- proces cieleného začleňovania
sa do spoločnosti a to prostredníctvom osvojovania si pravidiel, noriem spoločnosti
Funkcie:
1.)jednotlivcovi umožňuje stať sa plnohodnotným členom spoločnosti
2.)kultúre a spoločnosti
umožňuje prežitie odovzdávaním nahromadenej kultúry novým generáciám
Vysvetlite pojmy primárna
socializácia, sekundárna socializácia a resocializácia:
Fázy socializácie:
1.)primárna (anticipačná)- ranný vek dieťaťa až po dospelosť
-človek iba prijíma, je pasívny
- utvárajú sa základy osobnosti
2.)sekundárna- jedinec je aktívnejší
-spoločnosť a jedinec sa
navzájom ovplyvňujú
-človek tu už môže aj meniť spoločnosť
Resocializácia- ak si jedinec osvojí nové normy
a vymení ich za staré – páchanie trestných činov
Posúďte funkciu rodiny a jej primárneho postavenia v procese socializácie jednotlivca:
Rodina – sociálna skupina zložená z 2 alebo viacerých ľudí žijúcich v jednej domácnosti , medzi ktorými sú manželské, pokrvné alebo adoptívne putá.
Funkcie rodiny
Primárna socializácia – raný vek dieťaťa až po dospelosť (pasívny príjem) – utvárajú sa základy osobnosti pomocou vývinu v rodine a na základe plnenia základných funkcii rodiny, zdravého psychického a fyzického vývinu dieťaťa , na ktoré má nárok.
Porovnajte pojmy organizácia a komunita:
Organizácia
Komunita
Vysvetlite význam sociálnej kontroly a sebakontroly:
Sociálna kontrola - spoločenské mechanizmy, prostredníctvom ktorých si spoločnosť vynucuje poriadok a dodržiavanie spoločenských noriem.
Sociálna kontrola môže byť:
Sebakontrola – kontroluje sa sám jedinec, nepotrebuje na to zásah nikoho iného
Charakterizujte niektorú z literárnych postáv a seba podľa Hippokratovej typológie:
Hamlet- melancholik, je nerozhodný, rieši vnútorný konflikt (zabiť alebo nie)
Uveďte, ako psychológia chápe osobnosť (Hippokrates a Jung), vysvetlite jednotlivé typy temperamentu a uveďte stručne ich prejavy.
Osobnosť- každý človek, kt. si uvedomuje svoje ja a nesie za svoje konanie zodpovednosť
Temperament- súbor dynamických vlastností prejavujúci sa spôsobom správania,
reakciou na podnety
Typy osobnosti definoval Hipokrates (4.stor. pnl.) a Galen (2. Stor. pnl.):
Typológia osobnosti podľa Junga:
Rozdelenie podľa Eysenecka:
Charakter - súhrn stálych psychických vlastností človeka, ktoré závisia od jeho genetických osobitostí a realizujú sa v spojení a pod vplyvom životných podmienok.
Povaha - bežne súbor vlastností, najčastejšie u človeka súbor citových a snahových vlastností.
Rozlíštepojmy schopnosti, inteligencia, nadanie, talent:
Schopnosti – osobnostné predpoklady na vykonávanie istej činnosti, každý človek má svoj osobnostný strop, delenie:
Inteligencia – všeobecná schopnosť, ktorá je predpokladom pre primerané prispôsobenie sa v situácii (schopnosť, čo najefektívnejšie vyriešiť daný problém), meriame ju inteligenčnými otázkami
Nadanie – súhrn predispozícii, vlôh pre určitú činnosť
Talent – vysoký stupeň nadania
Uveďte, ktoré
činitele ovplyvňujú osobnosť človeka.
Prostredie- jeden zo základných faktorov,
ktoré ovplyvňujú vývin psychiky
a) geografické hľadisko- kontinenty, miesta, štáty,..
b) psychologické hľadisko -
rodina, škola, kamarátske skupiny
Dedičnosť- faktory, vlastnosti, ktoré si so sebou prinášame na
svet
A) genotyp- genetická výbava
B) fenotyp- genetická výbava+ vplyv prostredia
- dedičnosť a prostredie sú navzájom vyvážené
Vyjadrite svoj názor na význam a úlohu záujmov, hodnôt, noriem, postoj k životu: