Osobnosť a jeho vlastnosti
Osobnosť má dynamický charakter = znamená to, že nastáva zmena, pohyb vo vývine jej vlastností
a schopností.
Vlastnosti osobnosti
1. Aktivačno- motivačné vlastnosti
a) Motívy : -vnútorné hybné sily konania, správania človeka podnecujú a udržiavajú ho
v aktivite (psychickej či fyzickej)
Motívy= -Impulzy: vychádzajú z vnútra človeka (nebudem pozerať
televízor)
-Incentívy: sú stimuly, ktoré vychádzajú z prostredia vonkajšieho (neporuším zákon, lebo hrozí
trest).
Motívy: -priťahujú= ísť k zubárovi- odstrániť bolesť
-odpudzujú= nová bolesť pri
zákroku zubára
-vedomé= viem, prečo sa učím ANJ – chcem odcestovať, zarobiť si
-nevedomé=
neuvedomujem si motiváciu konania ... potláčam to, že by som bol motivovaný tým, že profesorka ANJ mi je sympatická- chcem na ňu
zapôsobiť
Motívy: -prežitia= hlad, smäd, telesná teplota
-sociálne= sexuálne, materské správanie
-zvedavosti= nedostatočné uspokojenie vedie k narušeniu poznávacej, intelektuálnej funkcie psychiky
b) Motivácia: -
zdroj, príčina správania, aktivita človeka vyvolaná motívom , končí sa uspokojením motívu
Model
nedostatku: konanie je motivované pocitom prázdna, nedostatku , ktorý musí byť zaplnený= (hlad, smäd, vzduch)
Model vybitia: k uspokojeniu dochádza pri vybití, uvoľnení nahromadeného napätia
= (potreba buchnúť päsťou, vybehať sa)
- obidva sú Homeostatické modely =
Homeostáza= rovnováha, predpokladajú, že organizmus sa dostane do stavu rovnováhy – jej udržanie nie je možné, pretože
motivačná energia je nevyčerpateľná .
c) Konflikt: = stav napätia, keď sa človek musí rozhodnúť
medzi
1. dvoma pozitívnymi motívmi : peniaze miniem na pizzu alebo na lístok do kina ?
2.
dvoma negatívnymi motívmi : vybrať menšie zlo, chcem sa vyhnúť obom možnostiam (prezradiť kamaráta, že on niečo ukradol alebo ísť
za neho do väzenia)
3. dvoma motívmi, aj pozitívnym, aj negatívnym: ak pôjdem k zubárovi, vyhnem sa písomke, ale
odstráni sa mi bolesť zubov.
d) Potreby: najvýznamnejšie motívy, ktoré ovplyvňujú
konanie= nedostatok
alebo nadbytok niečoho
1. Fyziologické primárne:
uspokojenie je nutné pre zachovanie života, potreba kyslíka, potravy , vylučovania, sexuálna(majú ľudia a vyššie cicavce)
2. Fyziologické sekundárne: vzniknú na základe návyku- alkohol, drogy= narkománia
3. Psychologické: potreba lásky, pomoci, súkromia, uznania, hry, smiechu= má ich človek, sú odvodeninami
fyziologických potrieb
e) Záujmy: úsilie človeka aktívne sa zaoberať nejakou činnosťou
(má citový vzťah) – výtvarné, športové, obchodné, technické, o prírodu, -počas života sa menia
Aktívne: sám človek vyvíja činnosť (hrá futbal)
Pasívne: len vníma predmet záujmu (športový
fanúšik)
f) Sklony: záujem o divadlo sa nestotožňuje so sklonom hrať divadlo, zameranie človeka na výkon
určitej činnosti
g) Ašpirácie: ambície, smerovanie k istým hodnotám
h) Cieľ: smer
aktivity, ktorú si uvedomujem
Krátkodobý= napísať úlohy (krátky čas realizácie)
Dlhodobý= úspešne skončiť
školu
i) Životné plány: systém cieľov, ktoré chce človek v budúcnosti dosiahnuť
j) Pudy:
vrodená hnacia sila k činnosti
-hlad, smäd , pud sebazáchovy , pohlavný pud
2.
Vzťahovo-postojové
a) Charakter: je súhrn všetkých psychických
vlastností osobnosti(mravných vlastností- kladných i záporných)
- Posudzujeme ho až podľa vonkajšieho správania
-
Hovorí sa , že ak je človek zlý – „nemá charakter“ ... každý má charakter
Charakterové
vlastnosti: Svetonázorové= súhrn poznatkov o svete
Mravné= vzťah človeka k morálke (čestnosť, pravdovravnosť)
Pracovné= vzťah k práci (svedomitosť, lenivosť)
Spoločenské= vzťah k spoločnosti, k iným ľuďom (nedôverčivosť,
altruizmus)
Sebavzťahu= vzťah k sebe (sebaúcta, sebadôvera, hrdosť)
b) Postoj:
určitý spôsob reagovania na určité podnety
-iný postoj k rodine , k cudzím, ku knihe
-menia sa životnou skúsenosťou(NAB- ateizmus)
Druhy: 1. Presvedčenie = Názor- prevláda poznávacia zložka
2. Predsudky- prevláda iracionálna zložka
3. Viera- iracionálna , emocionálne podfarbená
Najvšeobecnejšie
postoje, ktoré určujú celý životný štýl =sa nazýva
c) Hodnotová orientácia : aké hodnoty vyznáva, akými sa
riadi
d) Ideály: vzorové životné ciele, ktoré sa človek usiluje realizovať
e) Citové
vzťahy: k ľuďom (láska, obdiv, sympatie)
3. Výkonové
a) Schopnosti
a vlohy (schopnosti nie sú vrodené, vlohy sú)
b) Vedomosti , zručnosti a návyky- zautomatizované
vykonávanie určitých činností
4. Sebaregulačné
a)
Sebauvedomovanie, sebapoznávanie
b) Svedomie , sebakritika
c)
Sebavýchova
5. Dynamické
a) Temperament : je
súhrn vlastností organizmu určujúcich dynamiku prežívania a správania sa osobnosti.
Osobnosť má dynamický charakter = znamená to,
že nastáva zmena, pohyb vo vývine jej vlastností a schopností.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta