IQ vs EQ rozdiel
Črty, schopnosti osobnosti. IQ, EQ. Stupne IQ, poruchy intelektu
- črty: - psychické
vlastnosti prejavujúce sa v správaní, umožňujú predvídať správanie a prežívanie človeka.
- sú väčšinou trvalou
charakteristikou
Schopnosti:
-predpoklady na úspešné vykonanie určitej činnosti, zároveň sú
ukazovateľom rozdielov medzi ľuďmi (v lokalite, rýchlosti a náročnosti si osvojenia určitého úkonu).
- schopnosti
rozdeľujeme: 1. všeobecne, inteligencia: - intelektuálna (IQ)
- emocionálna (EQ)
2. špeciálne: -
verbálne, priestorovej predstavivosti (rýchli a presný posluch), pamäťové, psychomotorické (koordinované zaobchádzanie s predmetmi),
umelecké (literárne, výtvarné, hudobné,...)
Rozumová inteligencia:
-základná schopnosť
potrebná pre praktický život.
- úroveň intelektuálnych schopností môžeme merať inteligenčnými testami, kt. výsledkom je IQ
(inteligenčný kvocient)
- IQ – MV(mentálny vek)/FV(fyzická vek).
- prvý krát pojem IQ
zaviedol psychológ W. Stern a 1. inteligenčný test vykonal Francúz A. Binet.
- stupne IQ
v populácii: - väčšina ľudí spadá do kategórie priemernej inteligencie (IQ = 90 – 110), nadpriemerná
inteligencia (do 120), nad 120 vysoká inteligencia, nad 140 veľmi vysoká inteligencia, geniálna
inteligencia.
- 2 – 3% populácie majú IQ pod hranicou 70 = mentálna retardácia.
Emocionálna inteligencia:
-pojem „emocionálna inteligencia“ použili po prvýkrát v roku 1990
psychológovia Salovey (Harvardova univerzita) a John Mayer (New Hampshirská univerzita)
- tento pojem použili pre opis emocionálnych
vlastností, ku ktorým zaraďujú:
• empatiu
• vyjadrovanie a chápanie pocitov
• ovládanie nálady
•
nezávislosť
• prispôsobivosť
• obľúbenosť
• schopnosť riešenia medziľudských vzťahov
• vytrvalosť
• priateľskosť
• láskavosť
• úctu
-„všeobecný inteligenčný faktor“, ktorému hovoríme IQ, sa považuje za veľmi
stabilný po dosiahnutí šiesteho roku života dieťaťa.
- emocionálna inteligencia (označovaná ako EQ), bola po prvýkrát definovaná ako
„súčasť sociálnej inteligencie, ktorá zahrňuje schopnosť sledovať vlastné aj cudzie pocity a emócie, rozlišovať ich a využívať tieto
informácie vo svojom myslení a konaní.“
- jedným zo základných rozdielov IQ a EQ je ten, že EQ nemožno chápať ako merateľnú
veličinu.
- nemôžeme ľahko a exaktne merať väčšinu osobnostných a sociálnych čŕt, ako je láskavosť, sebavedomie alebo úcta k
druhým, ale môžeme ich v deťoch rozpoznať a uznať, že sú dôležité.
- emocionálna inteligencia je schopnosť poznať a ovládať
vlastné emócie aj emócie ostatných ľudí.
- od tejto schopnosti závisí, do akej miery sa jedinec presadí so svojimi schopnosťami a
zručnosťami v určitom sociálnom prostredí.
- zahŕňa také kvality ako je chápanie vlastných citov, schopnosť vcítiť sa do iných
ľudí a riadiť city tak, aby sa zlepšila kvalita života.
- na rozdiel od IQ teda môžeme o EQ povedať, že je jedným zo základov
úspešnosti a spokojnosti človeka v jeho živote.
- okrem schopností, ktoré sú určené IQ (rozmýšľať, skúšať, rozhodovať sa na
základe logiky...),
potrebujeme pre bežné i špecifické fungovanie osobnosti aj tie, ktoré spadajú pod emocionálnu inteligenciu (v
zásade bleskové, a preto aj nepresné rozhodnutia, ktoré sa nám však zdajú absolútne správne).
Stupne rozvoja
osobnosti:
1. nadanie: - súhrn schopností umožňujúci nadpriemerné výkony v istej oblasti.
2.
talent: - vysoko rozvinutý súhrn vrodených dispozícii a nadobudnutých schopností, ktoré pomáhajú človeku vyniknúť v istom
odbore.
3. genialita: - najvyššia tvorivá originálna úroveň schopností, ktoré umožňujú vytvárať jedinečné
diela.
Vrodene poruchy intelektov:
1. debilita: - IQ 50 – 69; ide o ľahší stupeň
postihnutia, znížená chápavosť, sú ľahko ovplyvniteľní, majú sklon ku kriminalite, môžu mať výnimočne vyvinutú mechanickú pamäť,
sú vzdelávateľní a vychovateľní.
2. imbecilita: - IQ 20 – 49; časté poruchy výslovnosti, pohybovo sú neobratní,
emocionálne nestabilní, ťažko zvládnuteľní, nevedia čítať ani písať – nevzdelávateľní ale vychovateľní.
3. idiotia:
- IQ do 20; najťažší stupeň postihnutia, chodiť sa učia okolo 6 rokov, reč je zúžená len na určité zvuky, sú úplne odkázaný
na pomoc iných, sú nevzdelávateľní a nevychovateľní.
Získané poruchy intelektu:
-starecká demencia,
poškodenie mozgu či NS v dôsledku úrazu, sociálna slabomyseľnosť.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta