Ako písať výklad
AKO PÍSAŤ VÝKLAD
Cieľom výkladu je vysvetľovať neznámy jav, rozširovať nový vedecký poznatok.
Vonkajšia forma – 4 body
Vnútorná forma
Obsah – 4 body
- dodržanie témy
- jasné vysvetlenie problému
- používanie argumentov, tvrdenie s dôkazmi
- používanie citátov,
parafráz, bibliografických záznamov
- objektívnosť
Kompozícia – 4 body
- dodržanie
výkladového slohového postupu:
- monologickosť, nie sú tu dialógy
- vo výklade sa vzťahy a závislosti medzi
javmi nielen zisťujú, ale aj vysvetľujú z rozmanitých hľadísk
- pri vysvetľovaní sa používajú základné postupy logického
myslenia:
- indukcia – je myšlienkový postup od jednotlivosti k zovšeobecneniu, postupujeme od konkrétneho
k abstraktnému, od známych vecí k neznámym, z jednotlivých príkladov vyvodzujeme poučku (napr. osoby, zvieratá a veci pomenujeme
spoločným názvom podstatné mená)
- dedukcia – ide o opačný postup ako pri indukcii: zo zovšeobecnenia sa odvodzujú
jednotlivé príklady, preto dedukciu nazývame odvodzovanie. Postupujeme od všeobecného ku konkrétnemu, od definície (poučky) k príkladom
(podstattné mená sú osoby, zvieratá a veci)
- analógia – zhoda, pripodobenie, obdoba . zisťujeme podobnosť, rovnaké
znaky, vlastnosti (analógia: ak niekoho bolí brucho a má zápal slepého čreva, analogicky si myslíme, že ak druhého bolí brucho, tiež má
zápal slepého čreva)
- analýza – ne to myšlienkové rozčlenenie celku na časti (bicykel sa skladá z týchto
častí:...)
- syntéza – spájanie častí do celku (ak si zoberieme tieto súčiastky:.... zložíme z nich bicykel -
celok)
- komparácia – porovnávanie, myšlienková operácia zisťujúca zhody a odlišnosti medzi predmetmi a javmi
- zovšeobecnenie – generalizácia – je to myšlienkové zjednocovanie spoločných stránok, znakov a vlastností
jednotlivých javov a predmetov do spoločného myšlienkového útvaru – pojmu. (napr. píšeme o jednotlivých slovných druhoch, od
podstatných mien, prídavných mien ... až po citoslovcia a v závere zovšeobecníme – definujeme pojem „slovné druhy“)
- triedenie – klasifikácia, kategorizácia – je to delenie javu na podskupiny podľa rozlišovacích znakov (napr. prídavné
mená delíme na akostné, vzťahové, privlastňovacie)
- konkretizácia – uvedenie príkladu
- argumentácia – objasňovanie, exemplifikácia – je to presviedčanie prijímateľa a dokazovanie autorovej pravdy,
usilujeme sa tu získať súhlas pre svoj názor na základe dôkazov, argumentov. Myšlienkový postup pri argumentácii: 1. vyslovíme tézu,
tvrdenie, ktorú treba argumentmi dokázať, obhájiť alebo presvedčiť prijímateľov o jej správnosti. 2. argumentujeme, objasňujeme,
zdôvodňujeme svoje tvrdenie s využitím argumentu, dôkazu. 3. na záver zhrnieme povedané. Okrem zhrnutia táto časť prináša naznačenie
iného riešenia problému alebo výzvu pre prijímateľov, aby vo veci konali.
- Argumenty rozlišujeme priame alebo nepriame.
- Priamym argumentom môže byť citácia cudzieho textu, výsledok výskumu, obraz alebo graf, časový, historický, číselný údaj,
prerozprávanie cudzej alebo vlastnej skúsenosti.
- Nepriamym argumentom sú dôkazy, ku ktorým sme dospeli logickými operáciami (napr.
analógiou, alebo dedukciu ap.).
- text delíme na úvod, jadro, záver
- v úvode
oboznamujeme čitateľa s obsahom, témou práce, s dôvodmi prečo sa autor rozhodol spracovať danú tému, píšeme tu o známych faktoch
- v jadre je samotné vysvetľovanie neznámeho javu, sú tu kapitoly (1, 2), podkapitoly (1.1 , 2)
- v závere stručne a prehľadne zhrnieme výsledky, ku ktorým sme dospeli, zhrnutie poznatkov
Jazyk – 4 body
- syntaktická a morfologické správnosť – správne tvary slov, správny slovosled
- používame slovné druhy: podstatné mená, zámená, častice
- vety – zložené súvetia podraďovacie, dvojčlenné vety
oznamovacie
- veta môže byť komplikovaná, pretože príjemca sa v texte môže k vete niekoľkokrát vrátiť
- je tu opakovanie
dôležitých slov na zvýraznenie významu
Pravopis – 4 body
Štýl – 4 body
- lexika (slová) typické pre daný jazykový štýl (odborný, náučný štýl):
- odborné termíny, cudzie slová
- neutrálnosť
jazyka - bez citového zafarbenia
- presné údaje
- abstraktné pojmy
- definície, fakty
- jednovýznamové slová
- citácie iných odborníkov, parafrázy
- internacionalizmy – medzinárodné slová
- odborné
články sa píšu v 1. os. mn. čísla – autorský plurál: vyskúmali sme, zistili sme, domnievame sa
- zložené vety, súvetia,
oznamovacie vety
- IBA spisovné slová
- skratky, značky
- enumerácia – výpočet, vymenovanie diel, autorov,
faktov, častí
- Mimojazykové prostriedky – bohatá interpunkcia, zátvorky, tabuľky, schémy, agenda, vysvetlivky, údaje v číslach,
vzorce, grafy, prílohy, odseky, nadpisy, podnadpisy, označovanie odsekov, kapitol číslami, písmenami, ilustrácie, zátvorky, dvojbodky,
- objektívnosť – použitie 1. os. mn. č. alebo 3. os. j. č.
Celkový dojem – 4 body
Zones.sk – Zóny pre každého študenta