História telesnej kultúry
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 793
Uložení: 86
História telesnej kultúry
1. Prvotnopospolná spoločnosť (pravek)
- pracovné činnosti ( lovecké, zberačské ...)
- bojové činnosti (telesná príprava bojovníkov)
- herno- zábavné činnosti (rituálne obrady, tance a hry)
2. Otrokárska spoločnosť (starovek)
otroci otrokári
- činnosti - bojové činnosti Antická kultúra- kalokagátia (rozvoj ducha aj tela).
Grécko – dva odlišné telovýchovné systémy:
- vojenská výchova v Sparte
- občianska výchova v Aténach.
Staroveké Olympijské hrysa konali na štadióne v meste Olympia od roku 776 p.n.l. na počesť boha Dia. Gréci mali snahu hrami zjednotiť Grékov. Konali sa každé 4 roky. Pred OH chodili poslovia z mesta do mesta a vyhlasovali posvätný mier- ekecheiriu. Kto ho porušil, musel platiť vysoké pokuty. Mesiac pred hrami sa súťažiaci schádzali v Olympii, kde mali
„sústredenie“ a držali diétu.
Súťažili len slobodní občania – otrokári. Ženy sa nemohli zúčastniť aktívne ani pasívne. Víťazi- vavrínový veniec, výhodný úrad, doživotnú rentu a pod. Boli vo svojom rodisku oslavovaní, mohli si dať postaviť sochu. Mená víťazov boli vytesané do mramorových dosiek, ktoré opatroval olympijský veľkňaz.
Najprv sa súťažilo v 1 disciplíne- beh na dĺžku štadióna 192 m, behali v hlbokom piesku, nahí, bosí. Postupne sa behalo na 2 až nakoniec na 24 stádií (cca 4500m) a v plnej zbroji. Zvýšil sa aj počet disciplín až na 17– napr.: pankration- zápasenie (ako dnešný voľný štýl.), pygmé- pästiarstvo, pentatlon- 5-boj, jazdecké (vozatajské) preteky na hipodrome– už aj ženy. Rimania prevzali kultúru od Grékov, teda aj Olympijské hry. V Ríme sa konali aj tzv. gladiátorské hry – krvavé divadlo v koloseu pre pobavenie otrokárov. Súťažili na nich medzi sebou otroci(alebo sa bili so zvieratami) na život a na smrť – úpadok mravov (so športom to nemalo nič spoločné!!!). Gladiátorké hry vo vode- naumachie – cieľom bolo utopiť súpera.
V roku 393 n.l cisár Teodórius zakázal všetky hry, aj Olympijské. Vyhlásil ich za barbarské a dal zbúrať Olympiu.
Prínos Rimanov pre ľudstvo: preslávili sa rímskymi kúpeľmi– pozdvihli starostlivosť o telo, hygienu. Plávanie patrilo k všeobecnej gramotnosti.
- Feudalizmus (stredovek)– nástup kresťanstva – obdobie temna – inkvizícia, kresťanskí hodnostári hlásali, že starostlivosť o telo je hriešna, neumývali sa – cholera, mor (zomreli milióny ľudí na absenciu hygieny). Úpadok vied, umenia aj telesnej kultúry. Telovýchovné vzdelanie dostávali len rytieri. Absolvovali 3- stupňovú výchovu (páža, panoš, rytier). Museli ovládať 7 rytierskych cností (jazda na koni, lukostreľba, zápas a šerm, lov, plávanie, šach, veršovanie). Poddaní- činnosti ako v praveku.
4. Humanizmus a renesancia
návrat k antike –
Johan Bernard Basedow – zakladateľ filantropizmu (ľudomilstva). Založil výchovný ústav- filantropínum v nemeckom meste Dessau, kde vychovával k láske k ľuďom, k zdraviu a k užitočnosti pre druhých ľudí. Vytvoril tzv. desavský pentatlon – beh, skok, šplh, nosenie, balansovanie.
Johan Christofer Fridrich Guts-Muths – zaviedol TV do škôl v Nemecku ako povinný predmet, napísal prvú metodiku o TV mládeže Gymnastika pre mládež (Gymnastik für die Jugend) 1793.
- Henrich Pestalozzi – švajčiarsky pedagóg, za sídlo pohybu považoval kĺb, vytvoril sústavu kĺbových cvičení.
John Locke – výchova anglického gentlemana na čerstvom vzduchu, propagoval hlavne šerm, zápas, tanec, plávanie, otužovanie, prekonávanie prekážok.
Jean Jacques Rousseau – (Fr.) propagoval plávanie, jazdu na koni, cvičenia na rozvoj základných lokomócií (žiaľ len pre chlapcov)
J.A.Komenský – TV chápal ako organickú súčasť výchovy (napr. Informatórium školy materskej – návod matkám, ako s deťmi cvičiť), propagoval pohybové hry. Neodporúčal šerm a plávanie.
5. Nástup kapitalizmu
Koncom 18.-začiatkom 19.st. vznikli nezávisle na sebe 3 telovýchovné systémy:
- švédsky zdravotný telocvik – Per Henrik Ling – cvičenia všeobecne rozvíjajúce, zdravotné cviky. S určitými úpravami sa používajú
- nemecký turnerský telocvik – Fridrich Ludwig Jahn a Ernest Eiselen – náraďová gymnastika – cvičilo sa na povely, význačný bol dril. Náraďový telocvik prenikol z Nemecka do Čiech do Sokola, odtiaľ na Slovensko a do celého
- anglický šport – John Lock a Thomas Arnold – výchova genlemana na čerstvom vzduchu. Pre šport je typická súťaživosť. Vznikli ihriská, pravidlá, funkcie rozhodcov, trénerov, dresy, športové kluby...
Novoveké Olympijské hry
O znovuzrodenie OH sa zaslúžil Francúz Pierre de Coubertin (kubertén), ktorý študoval na Sorbone v Paríži históriu a pedagogiku. Oslovila ho mierová myšlienka starovekých OH, zvolal v r. 1894 medzinárodný kongres o otázkach športu (účasť z 13-tich krajín). Bol tu zvolený Medzinárodný olympijský výbor a jeho predsedom sa stal. P.de Coubertin, členom bol aj Čech Jiří Guth- Jarkovský.
Najznámejší predsedovia MOV:
- de Coubertin (1896- 1925) – Fr.
- Juan Antonio Samaranch (samaranč) – Šp.
- Jack Rogge (Bel.) – súčasný predseda MOV. Olympijské symboly:
Vlajka OH (5 olymp. kruhov- 5 svetadielov), heslo (Citius, altius, fortius- rýchlejšie, vyššie, silnejšie), maskoty, oheň, hymna, holubice.
Olympijský ceremoniál:
- súbor predpísaných obradov na otvorenie a ukončenie OH a udelenie medailí (príchod hlavy štátu, predsedu MOV, predsedu organizačného výboru, hymna krajiny, defilé účastníkov, prejavy, olympijská hymna, vztyčovanie -resp. snímanie vlajky, vypúšťanie holubíc, zapálenie -resp. zhasnutie ohňa, prísaha športovcov a rozhodcov, pri ukončení odovzdanie štafety ďalšej krajine).
Oh sa konajú každé 4 roky, najmenej 3 roky vopred sa určí MOV súťažné disciplíny. OH nesmú trvať dlhšie ako 2 týždne.
Prehľad letných OH (LOH) Prehľad zimných OH (ZOH) I.
II.
III.
6. Vývoj telesnej kultúry u nás
1862 – vznikla v Prahe telocvičná jednota Sokol. Založili ju Dr. Miroslav Tyrš a JindřichFügner. Rozšírila sa po Čechách a po r. 1918 aj na Slovensku. V súčasnosti je Sokol rozšírený po celom svete (u nás funguje ako občianske združenie).
Branislav Zoch (1843-1921)- zorganizoval na gymnáziu v Revúcej podľa vzoru Sokola verejné cvičenie. Vydal prvú slovenskú učebnicu telocviku 1873 Krátky návod k vyučovaniu telocviku hlavne pre školy národnie.
Do škôl sa TV na Slovensku zavádza v 50-tych rokoch 19. Stor. počas Rakúsko- Uhorska. Jednotlivé športové odvetvia boli sústredené v športových kluboch.
Za socializmu všetky športy zastrešoval ČSZTV (Českoslovenký zväz telesnej výchovy), ktorý sa delil na ČSTV a SZTV. V ňom fungovali športové zväzy – volejbalový, atletický, gymnastický atď. Každý športový zväz združoval telovýchovné jednoty (TJ Vinohrady, TJ ČH – Červená hviezda a pod./
Po nežnej revolúcii bol zrušený ČSZTV a opäť sa obnovili športové kluby (napr. ŠKP – športový klub polície).
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Telesná kultúra a jej zložky | Referát | 605 slov |