Médiá

Spoločenské vedy » Umenie

Autor: verca123
Typ práce: Ostatné
Dátum: 03.09.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 754 slov
Počet zobrazení: 1 106
Tlačení: 119
Uložení: 113

Médiá

= prostriedok na prenos odkazov (informácií) veľkému počtu ľudí.

Masmédiá sú masovo-komunikačný prostriedok s cieľom zasiahnuť veľké množstvo ľudí v rovnakom čase a majú veľký vplyv a silu.

Funkcie:

  • Informačná
  • Vzdelávacia
  • Estetická
  • Kultúrna
  • Politická
  • Sociána

Delenie:

  • Tlačené (printové) médiá
  • Fotografické médiá
  • Elektronické médiá
  • Nové médiá

Tlačené (printové) médiá:

  • noviny a časopisy
  • denníky, dvojdenníky, týždenníky, dvojtýždenníky, mesačníky, štvrťročníky, občasníky
  • mienkotvorné (väčší formát, menej obrázkov, dôležité informácie už na titulnej strane, strojehšie, informácie z politiky, kultúry, napr. SME, Pravda...), bulvárne (menší formát, veľká farebnosť, veľké titulky a nadpisy s cieľom upútať pozornosť, obsah-senzácie, „pikošky“, menej info z politiky, napr. Nový Čas)
  • ústredné, regionálne
  • pre širokú verejnosť, špecializované

Fotografické médiá:

  • reklamné plochy (plagáty, billboardy..)

Elektronické médiá:

  • rozhlas a televízia
  • celosvoneské, regionálne, lokálne
  1. Verejnoprávne médiá

= cieľom je služba verejnosti (bez ohľadu na vek, pohlavie, vieru, rasu...)

= chod inštitúcie je financovaný z verejných zdrojov (koncesionárske poplatky)

= vo vysielaní je obmedzený počet reklám

= poslaním je šírenie vzdelania, kultúry...

= vysielanie upravuje Zákon o RTVS

  1. Súkromné

=majú súkromného majiteľa

= cieľom je prilákať čo najviac divákov a mať čo najväčší zisk

= chod inštitúcie je financovaný zo súkromných zdrojov (sponzori, prijímy z reklám..)

= programovú štruktúru si televízia tvorí sama s cieľom čo najvyššej sledovanosti

Nové médiá:

  • internet a e-mail

Reklama je publikovanie, podpora a šírenie informácií alebo názorov o výrobku alebo službe, prípadne organizácii, so zameraním na potenciálny trh (cieľom je zaujať, predať, presvedčiť…) Použité prostriedky môžu mať viacero foriem, napr. formu reklamy v médiách alebo priamej reklamy. Osobitným typom reklamy je internetová reklama.

Funkcie:

  1. informačná
  2. presviedčacia
  3. pripomínacia

Etický kódex reklamnej praxe vydáva Rada pre reklamu.

Účelom Kódexu je kodifikovať etické zásady reklamnej praxe na Slovensku a prispieť tak k tomu, aby reklama v Slovenskej republike čo najlepšie slúžila zadávateľom reklamy a spotrebiteľom, spĺňala etické hľadiská reklamy požadované verejnosťou Slovenskej republiky, bola predovšetkým pravdivá, čestná a slušná a aby svojím obsahom a formou v rozsahu tohto Kódexu rešpektovala medzinárodne uznávané zásady reklamnej praxe vypracované Medzinárodnou obchodnou komorou. 

Čl. 10 Všeobecne o reklame

(1) Reklama nesmie navádzať na porušovanie všeobecne záväzných právnych predpisov alebo vzbudzovať dojem, že s ich porušovaním súhlasí.
(2) Reklama musí byť pravdivá, slušná a čestná.
(3) Reklama musí byť pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľovi.
(4) Reklama nesmie byť v rozpore s dobrými mravmi, pravidlami hospodárskej súťaže a nesmie byť spôsobilá privodiť ujmu inému súťažiteľovi alebo spotrebiteľom.
(5) Nekalá reklama je neprípustná; za nekalú reklamu sa považuje reklama, ktorá využíva agresívnu obchodnú praktiku alebo inak priamo poškodzuje ekonomické záujmy spotrebiteľov.
(6) Žiadna reklama nesmie ohrozovať dobré meno reklamy ako takej alebo znižovať dôveru v reklamu ako službu spotrebiteľom.

Čl. 11 Slušnosť reklamy

(1) Reklama nesmie obsahovať také tvrdenia, výrazy, zvuky, ruchy alebo zobrazenia, ktoré by porušovali všeobecné normy slušnosti a ani nesmie obsahovať prvky znižujúce ľudskú dôstojnosť.
(2) Zobrazenie človeka a prezentácia ľudského tela v reklame musí byť uskutočnená s plným zvážením jej vplyvu na všetky kategórie spotrebiteľov.
(3) Porušenie ustanovení odsekov 1 až 2 sa posudzuje s ohľadom na celkový kontext, vzťah reklamy k produktu, zvolenú cieľovú skupinu a použité komunikačné médiá.

Čl. 12 Čestnosť reklamy

(1) Reklama nesmie byť koncipovaná tak, aby zneužívala dôveru priemerného spotrebiteľa alebo využívala nedostatok jeho skúseností alebo znalostí alebo jeho dôverčivosť.
(2) Reklama nesmie byť skrytá, osobitne nesmie predstierať, že je informáciou iného ako reklamného charakteru.

Spoločenská zodpovednosť reklamy

(1) Reklama nesmie bezdôvodne využívať motív strachu, vytvárať pocit strachu a prezentovať produkt ako vhodný prostriedok na odstránenie strachu.
(2) Reklama nesmie zneužívať predsudky a povery.
(3) Reklama nesmie obsahovať nič, čo by mohlo viesť k násilným aktom alebo ich podporovať a popularizovať.
(4) Reklama nesmie obsahovať nič, čo by nabádalo na nezákonné alebo trestné činy, alebo čo by ich podporovalo, a ani nesmie budiť dojem, že s týmito činmi súhlasí.
(5) Reklama nesmie obsahovať nič, čo by urážalo rasové, národnostné, politické alebo náboženské cítenie spotrebiteľov.
(6) Reklama nesmie podporovať žiadnu formu diskriminácie, a to najmä z dôvodu rasy, národnosti, náboženstva, politickej príslušnosti, pohlavia alebo veku.
(7) Reklama nesmie propagovať nadmierne podliehanie sexualite.

Čl. 14 Pravdivosť reklamy

(1) Klamlivá reklama je neprípustná.

(2) Reklama nesmie obsahovať klamlivý údaj o vlastnom alebo o cudzom podniku.
(3) Reklama nesmie na základe klamlivých údajov získavať vlastnému alebo cudziemu podniku prospech na úkor iného.

Rada pre vysielanie a retransmisiu je slovenský nezávislý 9 členný orgán, ktorý volí Národná rada Slovenskej republiky na šesťročné funkčné obdobie. Jej hlavným poslaním je presadzovať záujmy verejnosti pri uplatňovaní práva na informácie a slobody prejavu. Jej činnosť upravuje Zákon č. 308/2000 Z.z. zo 14. septembra 2000 o vysielaní a retransmisii.

Medzi jej ďalšie úlohy patrí:

  • vykonávať štátnu reguláciuv oblasti vysielania a retransmisie (rozhodovať o licenciách a registráciách pre vysielateľov, spracúvať plány využitia frekvenčného spektra na vysielanie, ...)
  • dodržiavanie zákonov vo vysielaní (dodržiavanie plurality, vyváženosti,...)
  • udeľovanie sankciípri porušeniach
  • spolupráca na úprave legislatívyv tejto oblasti
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Umenie

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.017 s.
Zavrieť reklamu