Moderné umenie
Moderné umenie
Klasicizmus
- J.J. Rousseau hlása návrat k prirodzenému životu,
podmanivo líči dedinskú idylu a umelecký ideál prostoty a bezstarostnosti.
- Pod vplyvom hesiel Francúzkej buržoáznej revolúcie sa
rozvíja osvietenská filozofia, hľadá sa spravodlivé usporiadanie spoločnosti rozumovou cestou - racionalizmus.
- Baroková okázalosť i
rokokový pôvab ustupuje presnej zákonitosti a vnútornej logike.
- racionalizmus, návrat k antike, vznešenosť, dôstojnosť,
chladná elegancia, posilňovanie morálnych zásad a občianskych cností, vytvorenie zovšeobecneného typu, prísna forma
- pod
vplyvom racionalistickej osvieteneckej filozofie sa v 2. pol. 18 stor. vydáva prvá encyklopédia, zakladajú sa vedecké ustanovizne, vzniká tlač,
rozvíja sa rozumové poznanie sveta, prekvital obchod so starožitnosťami, vznikajú múzeá
- umelci čerpali z antiky - duch antickej
mravnosti a zákonov.
- k dokonalejšiemu poznaniu antiky prispeli vykopávky helenistických miest v okolí Ríma. Rím sa stal kultúrnou
mekkou Európy
Sochárstvo
- vychádzalo z antických predlôh
- Antonio
Canova
- Benátčan, ako všetci klasicisti upadal do strojenosti
- tesal do kameňa bohyne a amorov, sú krásne, ale akoby
obracal živé bytosti na kameň
- bol Napoleonovým dvorným sochárom
- stvárnil Paulinu Bonaparteovú - ľahkomyselnú prostoduchú
sestru Napoleona ako polonahú Venušu ležiacu v antickom lôžku
- Teseus zabíja kentaura
Maliarstvo
- Jacques Louis David
- Smrť Marata,
niekoľo portrétov Napoleóna - Napoleonova korunovácia (obr. 176)
- Prísaha
Horáciovcov (obr. 177)
- chcel osláviť život a morálku starovekého Ríma. Rímska republika mala vojenský spor
vyriešiť zápasom na život a na smrť medzi troma rímskymi bratmi Horáciovcami a troma nepriateľskými bratmi Currácovcami. Dávid zobrazuje
dramatický okamyh, kedy Horáciovci prisahajú pred otcom vernosť štátu a pripravenosť zomrieť v jeho záujme. Je to ťažká morálna dilema,
lebo jeden z bratov má za ženu sestru Curráciovcov a sestra Horáciovcov je zasnúbená s jedným z bratov Curraciovcov.
- Sebaobetovanie a
vernosť republike je povýšené nad rodinné zväzky a osobné city.
- Kompozícia - tri dórske arkády korešpondujú so zoskupením
postáv, každá skupina či jednotlivec sú orámované jedným oblúkom, ktorý naznačuje ich osamotenie a vzájomnú spätosť, maliar na celom
obraze opakuje motív trojčlennej skupiny
- harmonická kompozícia - naklonená kópia a zaklonená postava otca
- dórske stĺpy bez
pätky sú znakom mužnosti a bojovnosti, rímske tógy, prilby, meče sú detailne vypracované, ostré presné línie, jasné farby
-
Madame Récamie (obr. 178)
- kráska v pololežiacej polohe, obdivovaná, milovaná a chladná
- pozadie je
jednoduché, nerozptyľuje pozornosť
Architektúra
- J. G. Soufflot
-
francúzsky architekt, študoval grécke chrámy
- Kostol sv. Genovévy (obr. 179)
- na pahorku, kde podľa
tradície táto patrónka Paríža zomrela mučeníckou smrťou.
- Korintské stĺpy majú nosnú funkciu, nesú portikus zakončený tympanonom
s bohatou sochárskou výzdobou. Majestátnu kupolu nesie mohutný tambur korintských stĺpov a je vysoká 120 m, chrám má pôdorys gréckeho
kríža.
- Sú tu pochovaní slávni Francúzi - Rousseau, Voltaire, Mirabeau, Hugo, Zola
- k antickej forme sa najviac
priblížil kostol sv. Magdalény
- jednotný urbanistický projekt Paríža - bulváry Champes Elysées (obr.
180), Víťazný oblúk (obr. 181), v USA Biely dom
- Empír - klasicizmus z dôb
Napoleona, má špecifické prvky, je obohatený egyptskými dekoratívnymi prvkami napr.: lotosové hlavice, sfingy, pylóny, egyptské stĺpy, levie
laby
Klasicistické pamiatky na Slovensku
- v 2 pol 18 stor. sa u nás vytvára klasicizmus šľachty nazývaný
aj tereziánsky klasicizmus (za vlády Márie Terézie)
- črty baroka, rokoka a nové klasicistické črty
-
Ignác Feigler
- u nás najvýznamnejší klasicistický staviteľ, do bratislavského stavebného cechu vstupoval
stavbou Župného domu na Kapucínskom námestí - poriadali sa v ňom koncerty
- postavil Kostol
sv. Ladislava a nemocnicu, Zichyho palác, Hudobná škola na Františkánskom námestí, Veľký
evanjelický kostol na Panenskej ulici, námestie SNP 10, Evanjelické lýceum
- v duchu klasicizmu sa stavali najmä
evanjelické kostoly, pretože si vyžadovali jednoduchšie riešenie, viac zamerané na viditeľnosť a počuteľnosť kazateľa.
- meštiacke
domy, kurie, kaštiele i stavby ľudovej kultúry mali klasicistické prvky
- kaštieľ v Topolčiankach (obr. 182)- k
pôvodnému renesančnému zámku dal gróf Kelgerich pristaviť klasicistické krídlo
- kaštieľ v Dolnej Krupej -
mal i divadielko a park
- Primaciálny palác v Bratislave (obr. 183)
-
staviteľ Melchior
- priečelie má pokojnú, jasnú skladbu, je inšpirované rímskymi antickými a klasicistickými
stavbami, nápadne veľká je plocha okien, balkón nesený 4 mohutnými toskánskymi stĺpmi, dvere na balkóne nad hlavnou bránou
sú zdobené bohatším kamenným orámovaním a nápisovou doskou. Latinský nápis z pozlátených písmen na tabuli z červeného
mramoru hovorí o tom, že palác dal postaviť kardinál Jozef Batthyany a rok dokončenia paláca je 1781. Dvaja anjeli na rímse nad tabulou nesú
písmená C (Clementia) a I (lustitia) láskavosť a spravodlivosť- heslá Márie Terézie, ktoré prevzal aj kardinál Batthyany
-
tympanon pôvodne obsahoval monochrómnu freskovú výzdobu od rakúskeho maliara Maulpertscha, ale zač. 20 stor. bola veľmi
zničená a na jej mieste vyhotovil maliar E. Zmeták farebnú kamennú mozaiku s rovnakým námetom len do stredu umiestnil znak Bratislavy, namiesto
pôvodného uhorského znaku. Alegória zachovávania božích prikázaní v uhorskej krajine. Dunaj - starec a Tisa - žena, medzi nimi sú dve
ženské postavy vyjadrujúce oddanosť teológii a službe verejnosti, ozbrojený muž predstavuje odhodlanie brániť božie zákony. Na vrchole
trojuholníkového štítu je umiestnený mohutný kamenný rodinný znak Batthyanyho, ktorý nesú dvaja géniovia. Znak je zakrytý kniežacou
čiapkou, ktorá vyjadruje postavenie arcibiskupa na rebríčku domácej uhorskej šľachty a kardinálskym oblúkom, ktorý bol odznakom jeho
postavenia.
- sochárske diela- 4 samostatne stojace ľudské sochy a 2 súsošia- personifikujú cnosti a občianske
povinnosti- sochári Prokop a Kogler. 4 kamenné vázy vytesal Messerschmidt
- trojosový vestibul- stredná klenutá loď je
prevýšená, pravidelné štvorcové nádvorie - fontána so súsoším sv. Juraja zo 17. stor., fasády nádvoria sú na prízemí riešené ako
slepá arkáda monumentálnych rozmerov.
- Detaily a sochárska výzdoba majú ešte barokový a rokokový ráz, klasicistická je zrkadlová
sieň, kde bol odpísaný Bratislavský mier
- 6 Gobelínov (obr. 184)
- patria
do pôvodného zariadenia siení arcibiskupa ostrihomského
- táto kompletná séria je výrobkom anglickej kráľovskej tkáčovne Mortlake
pri Londýne zo 17 stor., gobelíny sú z hodvábneho materiálu, veľmi zachovalé, sú jedinou sériou svojho druhu, anglická kráľovská značka
Jurajov kríž je votkaná do okraja gobelínov
- námet - grécka mytologická báj o láske Leandra a Héro. Héro bola
kňažka bohyne Afrodity a strážila večný oheň v chráme Séstos na pobreží Helespontu. Pri slávnostiach sa zaľúbil do Héro mladík Leander
z protiľahlého brehu. Začal ju tajne navštevovať a nepočúvnuc výstražné slová sestry, každú noc preplával úžinu. Héro mu svietila aby
nestratil smer, ale raz pri búrke lampa zhasla, Leander narazil do skaly a utopil sa. Héro od žiaľu skočila do mora.
Hudba
- Hudba sa demokratizuje. Vznikajú koncertné sály a verejné koncerty.
- Ľud Paríža si vymohol založenie
1. konzervatória v Európe.
- Umelec sa mení zo služobníka na slobodného človeka, jeho výkon je prístupný každému, kto zaplatí.
Komponista už nepíše pre určitý účel (hostina, lov, chrám, tanec), ale vytvára absolútnu hudbu pre počúvanie. Hudba sa stáva umením,
plní iba estetickú funkciu.
Znaky vznikajúcich piesní
1. organická spätosť obsahu, formy
2. rovnováha – symetria (princíp opakovania), pravidelný rytmus
3. homofónia (melódiu vedie jeden
hlas) - Keďže ideálom prostoty sa stáva spevná melódia, tak talianska kantabilita (spevnosť) z opery sa presadzuje do orchestrálnej hudby.
4. hudobná téma sa stáva základom sonátovej formy, má 3 časti
a. expozícia - zaznievajú í
kontrastné témy (dramatická a lyrická)
b. prevedenie - témy sa obmieňajú, rozvíjajú, obohacujú
c.
repríza- opakovanie tém v inej polohe
- Viedeň v období upevňovania absolutizmu Máriou Teréziou a Josefom ll.
žila vyspelým kultúrnym životom. Dvorná opera s talianskym spevom a šľachtické kapely dosahovali vynikajúcu úroveň. Trojicu viedenských
klasikov reprezentujú Haydn, Mozart, Beethoven.
- Jozef Haydn
- Od detstva vyrastal v
prostredí domácej hudby a ľudového folklóru - bavorského, slovenského, maďarského, cigánskeho i chorvátskeho, čo neskôr spojil do
zdravej umeleckej syntézy,
- Hudobné vzdelanie nadobudol ako spevák v Chráme sv. Štefana vo Viedni, kde sa zoznamuje i s Máriou Teréziou.
Po vystúpení v Schonbrunne dostal od nej mierne zaucho, pretože sa driapal po lešení - spomienka na túto udalosť sa prevtelila v podobe
majestátnej a humornej témy v symfónii č. 48 Mária Terézia.
- Ako kapelník u grófa Morzina vo Viedni leto trávil so
služobníctvom v Lukaviciach kde sa zrodila i 1. symfónia Lukavická.
- 105 symfónií - obvyklá kompozícia
1.
Allegro - sonátová forma
2. Adagio - voľná, časť, variácie
3. menuet – tanečná
4. finále - rondo
- Symfónie dostali niekedy náhodne, podľa dojmov, označenia napr. Prekvapenie, Na rozlúčku, Medveď, Sliepočka, S úderom kotlov,
Hodiny
- Haydn písal sonáty - klavírne, husľové, sláčikové kvartetá, piesne,
oratóriá.
- Štyri ročné obdobia - so svetskou náplňou zobrazuje prácu a život sedliaka počas roka.
-
Haydnova hudba je slohovo čistá, kompozične priezračná, svieža, nápaditá, ľahko humorná, elegantná a optimistická - najmä vďaka prvkom
prevzatých z ľudovej hudby.
- Wolfgang Amadeus Mozart
- Narodil sa v Salzburgu, vyspelom kultúrnom
meste, sídle arcibiskupa. Považovali ho za " zázračné dieťa“, pretože ako 3 - ročný hral na klavír, ako 4 - ročný na čembalo a ako
6 - ročný komponoval a cestoval s otcom po Európe, žal úspechy na kráľovských dvoroch, koncertoval i v Bratislave- v Pálffyho paláci na
Ventúrske ulici.
- Ako 14 - ročný v Ríme v Sixtínskej kaplnke počuje 6 hlasnú skladbu, ktorú vzápätí zapisuje do nôt. Spočiatku
bol v službách arcibiskupa, no neskôr už začína žiť životom slobodného umelca i za cenu strádania a biedy. Vstupuje do slobodomurárskej
lóže.
- Za 30 rokov práce vytvoril okolo 600 skladieb.
- V rokokovom duchu písal serenády (skladby pre neskorý
večer v prírode).
- Malá nočná hudba -" úsmev na tvári génia" je sklaba pre sláčikové
kvinteto.
1. časť Allegro (sonátová forma) - energická téma akoby zvolávala publikum zo všetkých kútov záhrady.
2. časť
Andante - nežná ľúbostná romanca s presvedčivou hĺbkou nie je rafinovaným módnym flirtom
3. časť Menuet - jemný noblesný tanec
vyvolávajúci pôvabný úsmev
4. časť Rondo - vtip, žart, vírenie tanca, opojenie z čarovného prostredia
-
Skomponoval 54 symfónii - v nich dovŕšil klasicizmus v jedinečnej vyrovnanosti.
- Pražská symfónia - v nej vzdal hold Prahe,
ktorá Mozartovi najlepšie rozumela a podnietila ho k dielam najvyššieho umeleckého zamerania.
- Symfónia č. 40 g mol – v nej
zaznieva hlboký žiaľ až tragika, hĺbka i koncepcia je veľkolepá.
- Jupiterská symfónia – v nej sa človek po hlbokom žiali
naplní tvorivou energiou. Symfónia je triumfom, vyžaruje čistú silu, jas a dokonalosť.
- Je autorom 55 koncertov pre klavír,
husle, dychy, harfu
- Podľa vzoru talianskej opery buffy (komickej opery) píše operu Cosi fan tutte (Také sú všetky) - o
neverných ženách.
- Dodnes sa hrajú opery Únos zo serailu, Figarova svadba, Čarovná flauta, Don Giovanni .
- Requiem – nedokončené, pre sóla, zmiešaný zbor, organ a orchester.
- Ludvig van
Beethoven
- Mozart vybrúsil klasicistické formy do kryštalickej dokonalosti, Beethoven už hľadá novú hĺbku, nový tvar a
výraz, narúša zákonitosti.
- Fantázia a vášnivý cit dominujú. Z klasicistu sa stáva romantik.
- Beethoven sa staval kriticky
voči privilegovaným vrstvám. Odsúdil napr. služobnícke poklonkovanie sa Goetheho, jeho dielo mu bolo inšpiráciou napr. k dielu predohra
Egmont .
- Narodil sa v Bonne, prežil neradostné detstvo (otec alkoholik, tyran, matka TBC). Ako 7 ročný už verejne koncertuje,
skoro zarába, má ťažký život, no hrdinsky sa s nim borí, nevzdáva sa. Jeho životné krédo " Dobro činiť, kde len možno, slobodu
ľúbiť nadovšetko,pravdu nikdy, ani len na tróne nezaprieť.“
- Patetická - V 1. časti zaznieva titanský zápas živlov, v
2. časti hlboký, okúzľujúci duševný kľud. Tento kontrast sily a nežnosti, meditatívnosti je typický pre Betthovena. Čím prudší
kontrast, tým presvedčivejší je pocit výslednej harmónie. V 3. časti zaznieva radostná odvaha.
- Sonáta č. 14
„quassi una fantasia“ (Takmer fantázia) cis mol
- dodatočne dostala názov Sonáta mesačného svitu.
-
Navštevoval priateľa Brunschwika v Dolnej Krupej pri Trnave. Pravdepodobne tu vyučoval 16- ročnú pôvabnú, veselú grófku Giuliettu Guicciardi,
do ktorej sa zaľúbil. Vtedy mal 30 rokov. Veľmi trpel kvôli zovňajšku, od nešťovíc mal poďobanú tvár, už 3 roky postupne hluchol a tak
niet čudo, že jeho ubolené vnútro volalo po nehe a láske. V láske nemal však úspech a tak sonáta je skôr listom na rozlúčku. Úvodné
Adagio je šepkajúcim noktirno, krátka 2. veta je pohladením láskavej ruky, prehĺbením citu a finále Presto je búrkou, vírom, príbojom
vášne i hnevu. Je to búrka, v ktorej akoby chcel nájsť kľud.
- Apasionata
- Z vývoja politickej situácie je
sklamaný, srdce mu však planie za ideály Sloboda, rovnosť, bratstvo. Ako nové prvky sa objavujú romantické vzrušenie, neha, melanchólia,
vášeň, zúfalstvo, predstava smrti, bolesti a rezignácia.
- Kreutaerova sonáta pre husle a klavír
- Skladá, aby
sa oslobodil od bolesti
1. časť - hlavná myšlienka svojou démoničnosťou ženie oba hlasy vpred, uprostred búrky zaznieva mäkký spev
vedľajšej témy. Strhujúca rytmika stúpa až do opojenia.
2. časť - Po boji. Klenutá melódia spieva o ťažko vykúpenom mieri.
3. časť – Tarantella (rýchly tanec) s elektrizujúcim rytmom.
- Beethoven dlho nosil v sebe myšlienky, kým im dal konečný
tvar
- 1. symfónia - vyznanie lásky Haydnovi a Mozartovi
- 3. symfónia – Eroica - Poctivosť, mravnosť,
pravdovravnosť - základné cnosti. Zaujímal sa o politiku, dosť jej rozumel. Najprv bol nadšený Napoleonom. Keď však pochopil jeho
dobyvateľské úmysly, venovanie roztrhol.
1. časť - rozmerný portrét hrdinu
2. časť - smútočný pochod s filozofickou
problematikou
3. časť - jasný výkrik ľudského optimizmu
4. časť - hrdinský optimizmu v zmysle beethoveaovského morálneho
príkazu - pomoc trpiacemu ľudstvu. Celé zástupy povstávajú k zápasu o nový život.
- 5. symfónia c mol - Osudová - zápasy
so životom
- 6. symfónia f dur - Pastorálna - oslava prírody, miluje ju v jej čistote, poézii, zákonitosti. Veselí
vidiečania
- 7. symfónia a dur - vášnivé opojenie tancom
- 8. symfónia f dur - prejav vnútornej
vyrovnanosti, radosti
- 9. symfónia d mol - vzniká súbežne s omšou Missa solemnis
- 4. časť - v úvodnej
orchestrálnej časti zaznievajú 2 kontrastné myšlienky - utrpenie a radosť. Iba ten, kto poznal drásajúce utrpenie je schopný precítiť
blaženú radosť, Utrpením sa dostávame k radosti
- Schillerova Óda na radosť sa stala predlohou pre 4 sóla, zbor a orchester.
Celou 4 časťou sa vinie myšlienka zbratania ľudí a národov.
- Beethoven zložil veľa piesní, 5 klavírnych, 1 husľový koncert a
jedinú operu Fidelio
- Fidelio
- slobode a príkladnej manželskej obetavosti
- Slobodymilovný
statočný Florestan je 2 roky neprávom väznený. Manželka Leonora sa prezlečie za muža, dostane sa do priazne strážcu väzenia i jeho
dcéry, aby sa dostala k milovanému mužovi. Vlastnoručne mu kope hrob, pretože jeho nepriateľ Pizarro sa rozhodne ho zavraždiť. V poslednom
okamihu Leonora zadrží ruku vraha, počuť fanfáry ohlasujúce príchod ministra. Ne námestí ľud očakáva prepustených väzňov, minister od
dojatia víta známeho bojovníka za pravdu a jeho vernú, statočnú a obetavú manželku.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta