Rokoko
Rokoko
- istý druh zjemneného baroka, dekoratívny štýl, zmyselnosť a luxus
- najviac sa uplatnil v oblasti
užitkového umenia (zdobený nábytok, porcelán, strieborné nádoby, príbory)
- vznikajú menšie palácové komnaty s umelecky rozihranou
výzdobou
- Rocaile dal štýlu pomenovanie rokoko
- mecénkou slohu bola maitressa Ľudovíta XV. - Madame de Pompadour - s vytríbeným
vkusom zriaďovala interiéry, založila továreň na výrobu porcelánu v Serves a podporovala významných maliarov.
-
porcelán „biele zlato" - od 16. stor. sa dovážal z Číny, pre svoje vlastnosti sa pokladal sa veľkú vzácnosť.
-
v Európe objavil porcelán alchymista Bottero v 1709, keď objavil kaolín v krušných horách
- prvá porcelánka sa otvorila v Meissene a
medzi ňou a kráľovskou továrňou v Sevres nastala rivalita.
Architektúra
- v architektúre boli obliny a
arabesky jemných nežných tvarov, jemne vypracované štukové ornamenty, mušľový motív
- rokoko sa prejavilo najmä v germánskych
krajinách ako zjemnenie baroka
- paláce Belvedere pri Viedni, Zwinger v Drážďanoch tvoria prechod medzi barokom
a rokokom
- rokoko sa v celej nádhere prejavilo v mníchovskom Nymphenburgu - v rozsiahlom parku je umiestnený klenot poľovnícky
pavilón Amalienburg - dielo francúza F.Cuvilliésa, bavorského dvorného architekta a dekoratéra
- Bavorsko - Sídelné
divadlo v Mníchove, rezidencia kniežaťa biskupa vo Wurzburgu, pútnické kostolíky
- Prusko - kráľovský palác v
Postupimi a letohrádok Saccouc
Maliarstvo
- vo výtvarných dielach boli svetlé jemné
pastelové odtiene
- Francois Boucher
- namaľoval niekoľko portrétov
Madame de Pompadour - ich uvoľnenosť je v ostrom protiklade k dielam baroka
- bol maliarom lásky, rozkoše a potešenia
-
Antoine Watteau
- hľadal harmóniu medzi človekom a prírodou
- stvárňoval zábavy a rozhovory v parku,
postavy z komédie, promenády, koncerty
- jeho postavy sú často zahalené tajomnosťou smútkom a melanchóliou
- Cesta
na Kytéru (obr. 174)
- v obraze vidíme ľúbostné páry chystajúce sa nalodiť na cestu na Kytéru, ostrov lásky zasvätený
Venuši
Sochárstvo
- sochári sa snažili realisticky zobraziť individualitu
portrétovaného, hľadali pravdu
- Jean Antoin Houdon
- psychologické portréty významných osobností
- Sediaci Voltaire (obr. 175)
- vytvoril ho niekoľko dní pred jeho smrťou,
starcovo chvejúce sa netrpezlivé telo, aby ešte raz vstalo a čosi vykonalo, hlava je presvedčivá v živom, inteligentnom a ironickom výraze
silného, dôstojného človeka
Zones.sk – Zóny pre každého študenta