Reklama vs. Public relations (PR)
- ďalšie rozdiely:
o využitie médií = reklama si čas a priestor musí kupovať
o dôveryhodnosť = pri
reklame omnoho nižšia ako pri PR
o časový rozmer = v reklame krátkodobé ciele, v PR aj dlhodobé
o spôsoby platby
o a
niektoré ďalšie...
- tak, ako reklama využíva PR, tak PR pre svoje ciele využíva reklamu > spoločne využívajú aj ďalšie
podlinkové aktivity
- public relations v rámci integrovanej komunikácie nielen umocňuje pôsobenie reklamy, ale často ju i nahrádza
> snaha znížiť náklady a zvýšiť efektivitu pôsobenia dlhodobo cielenou prácou oproti inflácii klasickej reklamy
- účinnosť PR
znásobuje aj aktivizácia recipienta = dvojsmernosť pôsobenia.
- Prepojenie pôsobenia reklamy a PR v integrovanej marketingovej
komunikácii (William C. Adams) = Public relations:
1. Vytvoria potrebný rozruch na trhu pred uvedením reklamnej
kampane.
2. Udržiavajú komunikáciu v období, keď neprebiehajú reklamné kampane.
3. Vytvárajú reklamné posolstvá, keď nie
sú produkované reklamné kampane.
4. Uvádzajú reklamné kampane na trh.
5. Rozširujú dosah promotion.
6. Budujú osobný
vzťah so zákazníkom.
7. Vplývajú na vplyvných.
8. Komunikujú benefity nových produktov.
9. Demonštrujú spoločenskú
zodpovednosť firmy a budujú dôveru zákazníkov = „marketing podporujúci dušu".
10. Ochraňujú v krízovej komunikácii.
- PR primárne nielen pomáhajú zvýšiť efektivitu pôsobenia reklamy, ale v niektorých prípadoch reklamné pôsobenie priamo
suplujú.
- Reklama a PR ako zložky marketingovej komunikácie majú svoje vlastné špecifiká. Napriek tomu sa však domnievame, že
existujú v tesnom prepojení a niekedy sú i nahraditeľné.
- Tak je tomu v prípade firiem Levis, Lee, Wrangler, H.I.S. a poď., ktoré
svojim džínsom dokázali urobiť taký pozitívny imiďž, že si človek zaplatí prirážku za nápis na tričku, ktorý s výrobkom má
spoločný naozaj iba názov. Je to príklad kvalitného marketingu (kvalita výrobku, cena...) excelentnej práce PR, aj celej marketingovej
komunikácie.
- PR kampaň robí výrobku v takomto prípade reklamu, pričom platí aj opak. Skvelý reklamný spot, či billboard a pod.
buduje zasa pozitívne vzťahy k výrobku i firme.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta