Začlenenie propagačného celku do žurnalistického kontextu
Začlenenie propagačného celku do žurnalistického kontextu
Na začlenenie propagačného prostriedku do
žurnalistického celku v kontexte s periodikom a jeho cieľovou skupinou sa možno pozerať z viacerých zorných uhlov.
- hľadisko
priestorového umiestnenia na strane periodika (vľavo, vpravo, hore, dole) resp. úvaha, na ktorej strane čísla umiestniť materiál
o
účinnejšia je pravá horná časť strany
o umiestnenie treba vnímať z hľadiska ostatných materiálov
o inzerát inak vynikne,
ak
• je na stránke sám
• má jediný farbu
• je medzi redakčnými materiálmi novín a pod.
- členenie
podľa druhu periodika (Tušer):
o denníky (lokálne, regionálne, centrálne)
o časopisy (univerzálne, špecializované
časopisy sociálnych a záujmových skupín)
o periodiká profesionálnych skupín
o inzertné periodiká
o erotické
periodiká
- základné atribúty periodík, ktorým sa má propagačný prostriedok prispôsobiť:
o
periodicita
o teritoriálna pôsobnosť
o obsahové zameranie
- čím väčší súlad bude medzi charakterom
propagačného prostriedku a charakterom periodika, tým bude účinnosť pôsobenia vyššia.
- ďalšie zásady špecifické
pre noviny a časopisy:
o všeobecne by v novinách bolo výhodné propagovať predmet propagácie určený širokej cieľovej
skupine
o v denníkoch je vhodné propagovať napr. tovar okamžitej spotreby, resp. mimoriadne aktuálnu udalosť, ktorej zverejnenie v
týždenníku by jej účinnosť značne znížilo
o propagačná výpoveď v novinách, predovšetkým v denníkoch, by mala byť vecná,
stručná, jasná a mala by mať univerzálny charakter, čomu má pomôcť i príslušná grafická úprava periodika, resp. kompozícia vhodného
prostriedku.
o v časopisoch, vzhľadom na väčší počet strán, príťažlivejšiu grafickú úpravu, skôr oddychový charakter i
pôsobenie na vymedzeného recipienta môže byť propagačná výpoveď nákladnejšia (farba, rozsah, kvalita tlače), štylisticky náročnejšia i
emocionálnejšia.
Zones.sk – Zóny pre každého študenta