Vzťah: jazyk - reč - myslenie
Jazyk:
- je najstarší, najvšestrannejší a najpotrebnejší nástroj, ktorý človek vytvoril a ktorý sa
zúčastňoval na jeho vzniku.
- ovplyvňoval vývin abstraktného myslenia a intelektu
- napomáhal telesnej a duševnej činnosti
a účinkoval v nej
- umožnil tvorenie, udržiavanie a odovzdávanie myšlienok a ideí v priestore a čase
- bol tvorcom
ľudských spoločenstiev a ich kolektívnej múdrosti
- umožnil tvoriť a udržiavať duchovný svet ako najvyšší vývinový stupeň,
ktorý je nám dostupný a známi.
Jazyk:
- je dokonalý nástroj, ktorý nám umožňuje vyjadrovať myšlienky
pocity a želania
- umožňuje čerpať nové vedomosti a to nielen pozorovaním a zaznamenávaním, ale aj štúdiom doteraz
nazhromaždených skúseností
- nebol ľudstvu darovaný, ale vybudovaný človekom stáročia trvajúcim úsilím, ustavičným
dotváraním, vybrusovaním a zdokonaľovaním.
Jazyk: Je systém znakov, ktorý v procese ľudskej činnosti plní
poznávaciu a dorozumievaciu funkciu.
Jazyk:
- prirodzený: jazyk každodenného života
forma
vyjadrenia myšlienok
prostriedok styku medzi ľuďmi
- umelý: vytvorený s určitým účelovým akcentom
(jazyk
matematickej symboliky, systém signalizácie a pod.)
Jazyk: Má dôležitú úlohu pri formovaní vedomia, ktoré
nemôže existovať mimo jazykového obalu.
Jazykové komunikáty: Vznikajú používaním jazykových znakov na
prenášanie informácie a ich zoradením do lineárnych útvarov.
Reč:
- je tvorená súborom jazykových
komunikátov.
- je využívanie jazykových znakov na komunikovanie konkrétnych oznámení
- je schopnosť vyjadrovať myšlienky
- odlišuje človeka od zvierat
Rečová komunikácia = nepretržitá výmena myšlienok.
Myslenie: Je činnosť,
ktorú je schopný vyvíjať jedine mozog človeka.
Proces komunikácie:
Pri rozprávaní vzniká v mozgu
motorický slovný obraz ako súhrnná predstava všetkých pohybov, ktoré musíme vykonať, ak chceme vysloviť určité slovo, alebo vetu.
Rečovými orgánmi vysielame rečové kódy, ktoré u adresáta nášho prejavu prenesie sluch (prijímač rečových kódov) do mozgu, ktorý ich
dekóduje.
Ak nastane potreba odpovedať opäť vzniká motorický slovný obraz, ktorý vysiela pokyny rečovým orgánom.
Nemožno od
seba oddeliť myšlienkovú a rečovú činnosť.
Proces učenia sa slov u detí:
- podstatné mená
- slovesá
- prídavné mená
Priemerný rast slovnej zásoby u detí:
2r. = 272 slov ─│
3r. = 896 slov ─│600 slov ročne (nárast)
4r. = 1540 slov ─│──│320 slov ročne (pokles)
5r. = 1860 slov
────│ ───│720 slov ročne (nárast)
6r. = 2562 slov ──────── │
Vytvorenie
abstraktného pojmu:
Jazyková forma sa stáva formou a spôsobom jestvovania myšlienkových objektov.
myšlienka ≠
reálny predmet
myšlienka = osobitný ideálny objekt v mozgu človeka
Spredmetňovaním myšlienok vzniká:
- stupeň:
abstraktná jazyková forma
- stupeň: materializovaná jazyková forma = zvuková artikulovaná reč
Druhy pamäte:
- skúsenostná – zaznamenáva zážitky a skúsenosti jedinca
- slovná - slová
- pojmová - pojmy
Pri
vývoji ľudského jedinca sa slová upevňujú v slovnej pamäti, ktorá sa však musí rozvíjať s pamäťou pojmovou.
pojem = strom
slovo = breza, dub, topoľ
Medzi pojmami v pojmovej pamäti a slovami v slovnej pamäti jestvujú neuronálne vzťahy.
množstvo
neuronálnych spojov určuje stupeň dokonalosti myslenia. čím viac spojov, tým vyššia úroveň myslenia.
Zmyslový
vnem:Je nevyhnutný podnet na rozvoj myslenia a reči.
Podiel zmyslových orgánov na spoznávaní okolia sa v priebehu života
jedinca mení:
- prvé mesiace života: čuch, chuť a hmat (prijímanie vnemov z blízka – dotykom)
- neskôr: zrak, sluch (
prijímanie vnemov z diaľky)
Sluch a zrak:
Ucho - veľmi citlivý zmyslový orgán.
Rozoznávame sluchom
– 340 000 tónov. (len teoreticky, lebo dva po sebe nasledujúce tóny sa dajú rozlíšiť, len ak ich vnímame sa sebou)
Sluchom –
rozoznávame dva tóny s rôznym kmitočtom (dokážeme oddeliť ľudský hlas od ruchu ulice)
Zrak – nie je schopný rozoznať dve rôzne
farby svetiel vychádzajúce s jedného zdroja.
Sluch – nízka úroveň selektívnosti (počujeme aj to čo nechceme)
Zrak – vysoká
úroveň selektívnosti (ak sa nám predmet nepáči pozeráme sa inam)
Zrak a sluch: dokážu vnímať podnety prenášané prostriedkami
techniky (tv, rozhlas)
Zones.sk – Zóny pre každého študenta