Phineas Taylor Barnum

Slovenský jazyk » Žurnalistika

Autor: mata
Typ práce: Referát
Dátum: 01.01.2010
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 762 slov
Počet zobrazení: 4 431
Tlačení: 533
Uložení: 495
(1810 – 1891) ``There's a sucker born every minute.''*
 
Barnum v skratke  od Petrušky Horňákovej:
-obchodník, reklamný génius a showman
-keď mal 15 rokov vymyslel lotériu s flašami, dobrodruh**
-1935 ako 25 ročný  predstavil černošku 161 ročnú ktorá kojila Georga Washingtona a potom sám upozornil že je to podvod
-tvrdil že ľudia chcú byt klamaní ale chcú sa aj zabávať
-zbierka rarít- Americké múzeum
-mal kamaráta trpaslíka Tommyho
-vždy zarobil veľké peniaze a potom skrachoval
-ako prvý dal ženské meno produktu
-potom založili cirkus
-zakladateľ svetelnej reklamy - na lampy na ulici písal nápisy
-reklama hudbou
-mal pomaľovaný reklamný vlak
-rozdával zadarmo novinárom vstupenky
-pred novinármi dal zorať pole slonmi
-stieral rozdiely medzi sociálnymi vrstvami- nízke vstupne
-napísal knihu – autobiografiu - dával do nej lístky do svojho cirkusu
-Advanced Courrier- rozbehol noviny a bol jediným redaktorom
-nikto pred nim nevydával v takom množstve letáky
 
Barnum podľa Horňáčiska: 
Americký podnikateľ, ktorý sa preslávil na celom svete svojou obrovskou, neadekvátnou do toho času  najväčšou reklamnou kampaňou na svoju zbierku rarít nazvanou „Americké múzeum“ – využil pri nej široké spektrum výrazových prostriedkov: reklamy ktoré ho stáli milióny dolárov ( napr. v r. 1866 za plagáty, inzeráty, ilustrácie... dal 60. mil.$ ). Jeho metódy boli senzáciechtivé, no účinné ( pole zorané pred novinármi slonom, voľné vstupenky pre novinárov a kňazov, názov tovaru podľa slávnej speváčky, súkromný osobný vlak a pod.). So spoločníkom vybudoval najväčší cirkus na svete sprevádzaný obrovskými inzerátmi a daľšími reklamnými prostriedkami. Jeho aktivity pohlcovali Ameriku a Európu 50 rokov : pre obrovské reklamné kampane sa stalo synonymom vyjadrenie: „ barnumská reklama“.
 
Moje skromné rešerše:
*  týmto výrokom je preslávený po celom svete, no v skutočnosti ho nevyslovil on ale  o ňom jeho konkurent ( D.Hannum, majiteľ pravého obra z Cardifu)
**  nenávidel prácu na farme a po tom čo zomrel jeho otec sa musel postarať o svoju rodinu- samozrejme špekuláciou vo forme lotérie. 
Mal rozne obchody, pracoval v cirkuse. Bol nazývaný aj ako „ Prince of humbug“ ( Kráľ podvodu)  V r. 1941 založil Americké Múzeum v New Yorku, ktoré prevádzkoval  úspešne 24 rokov až pokým nevyhorelo ( 1865). O rok neskôr  založil splu s J.A.Baileym  Cirkus „ The greatest show on earth“. 1891 začal mať problémy zo srdcom a začal si robiť starosti ako si ho ľudia budú pamätať, a tak udelil povolenie novinám The Evening Sun k pravidelnému vydávaniu svojho vlastného nekrológu s titulkom: „ GREAT AND ONLY BARNUM“  uverejňovali ho len mesiac: zomrel na zlyhanie srdca.
 
AMERICKÉ MÚZEUM :
Morská panna z Fidži  - jeho 1. atrakcia- kreatúra vytvorená z torza opice( horná polovica) a ryby ( dolná polovica), bola naj. atrakciou prvých rokov výstavy. Ešte pred jej vystavením  spustil mediálnu kampaň: vytlačil letáky, rozposlal články do novín ktoré hovorili o Dr. Grifinovi agentovi Londýnskeho prírodovedeckého lýcea, ktorý vystavuje morskú pannu objavenú na Fidži. Dr. Grifin bol samozrejme jeho priateľ Levi Lyman.
Generál Tom Thumb – trpaslík Ch. Stanton, začal ho vystavovať ako 5 ročného ( tvrdil že má 11, aby nepohoršil verejnosť), aj v Európe, kde boli na audiencii u kráľovny Viktórie. Po tom ako sa oženil ( za trpaslíčku) na plagátoch ich zobrazoval vždy s dieťaťom ( avšak v skutočnosti nemali nikdy deti)
Cardif Giant –  objavený v r. 1869 v na farme v Cardife blízko New Yorku- Barnum sledoval túto senzáciu v tlači a tak bol schopný vytvoriť jeho  hodnovernú repliku, ktorú vystavoval, zašiel až tak daleko, že napadol pravosť originálu- Hannum ho dal k súdu a prehral *
What is it? – naúspešnejšia výstava v múzeu. Na plagátoch stálo What is it? a obrázok čudnej kreatúry (  v skutočnosti Henry Johnson mentálne retardovaný afro američan, stelesňujúci niečo medzi opicou a človekom.) - každý sa prišiel pozrieť, a vytvoriť si vlastnú odpoveď.  Výstava spôsobila aj záujem verejnosti o evolúciu.
 
Či už išlo o kuriozity, alebo  napodobneniny,  Barnumove atrakcie priťahovaly davy ľudí. Jeho schopnosť zaujať vzbudiť pozornosť u ľudí bola jedinečná.
Využíval ľudskú zvedavosť, a záujem ľudí o kuriozity. Sám o sebe povedal, že najlepšie rozumie reklame, ktorá je tu iba na to aby vzbudila pozornosť. Vedel , že ľudia sa nedajú oblbnúť natoľko, aby uverili neskutočnému, ale koľko by ste zaplatili vy aby ste mohli vidieť Bradatú princeznú Ali?
Jeho propagácia „ 2udských bytostí  bola založená na princípe: „ not quite- but almost human“ .
Barnum zaviedol viac termínov do Angličtiny ako ktorákoľvek iná osobnosť moderného veku:
Jumbo shrimp ( kráľovské krevety)- vzniklo z mena jeho slona Jumba- najväčšieho slona na svete.
Letś get the show on the road (Roztočme to)– používal to vždy pri začatí s nakladaním zvierat do vlaku. 
Throwing your hat in the ring( stkať hlavu do klietky levovej)- vznikla pri návšteve (Barnumovho cirkusu) lokálneho politika, kde oznámil svoju kandidatúru vhodením klobúku do manéže.
Siamské dvojčatá – pomenovanie podľa zrastených dvojičiek Changa a Enga ktoré Barnum prezentoval a pochádzali ako ináč zo Siamu.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Kľúčové slová

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#angličtina-článok do novín #stanton


Odporúčame

Slovenský jazyk » Žurnalistika

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.014 s.
Zavrieť reklamu