Dramatizácia – Malí dobrodruhovia

Slovenský jazyk » Básne

Autor: miruska (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 07.01.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 919 slov
Počet zobrazení: 1 048
Tlačení: 73
Uložení: 75

Milena BAČOVÁ, Ľubica HLUBOCKÁ, Darina JANŠOVÁ, Iveta ŘÍHOVÁ, Anna KANZELSBERGEROVÁ, Anna ŤAŽKÁ

MALÍ DOBRODRUHOVIA

Dramatizácia na motívy poviedky Josefa Haška „Ako je svet zariadený“

Osoby

Deti – Ivan, Dodo, Katka, Darka, Milka, Anka, Ľubka

Dospelí – Kozmonaut alias Dedko Letko, Lietkovia - obyvatelia Planéty lietania,

Kráľovná Planéty škriatkov, Kráľovná planéty Moja úcta Euro, Úradník

Rekvizity

spísať podľa uváženia a možností – po prečítaní textu

SCÉNA (1)

Naaranžujeme lúku, trávu, kvety, stromy, kríky. Deti sa hrajú pohybovú hru „Na remeselníkov“ (vysvetliť popis hry), deti si vyberajú remeslá a zrazu sa pohádajú, hádka vznikne vlastne na základe toho, že sa nevedia dohodnúť, ktoré z remesiel je najdôležitejšie.

Ivan -Ja budem traktorista!

Dodo -To nie je dôležité povolanie! Dôležitejšie je, byť letcom.

Ivan (ruky vbok, tvár nahnevaná) –Nemáš pravdu, traktorista je veľmi dôležitý, veď kto by pripravoval pôdu, oral ju, zvážal z polí úrodu a ešte kopu iných vecí?

Dodo -Ale aj letec je dôležitý! Prepravuje ľudí z jedného miesta na druhé a nesie za nich veľkú zodpovednosť.

Deti (deti pozorujú hádajúcich sa chlapcov a postupne sa pridávajú na jednu, alebo na druhú stranu chlapcov; vzniká hádka – túto scénu hádky nerežírovať podľa vlastnej fantázie)

Kozmonaut (na scénu prichádza dieťa-kozmonaut, oblečené je do skafandra, ktorý si môžeme pripraviť z kartónových krabíc) 

-Prečo sa hádate deti?

Deti (prekvapené hovoria spolu) - Kto ste?

Kozmonaut -Som kozmonaut a volám sa Edko Letko.

Dodo -Hádame sa, lebo sa nevieme dohodnúť, ktoré z povolaní je dôležitejšie...

Kozmonaut -Každé povolanie je na tomto svete veľmi dôležité!

Ivan -Ako to myslíte, že na tomto svete? A či vari existujú aj iné planéty?

Kozmonaut -Veru existujú.

Dodo -Naozaj a aj na týchto planétach ľudia vykonávajú rôznorodú prácu?

Kozmonaut -Pravdaže a každá je dôležitá.

Deti (prídu bližšie k Edkovi a spolu ho prosia, nacvičiť efektnú mimiku prosby)

-Porozprávajte nám ako je tento, ale aj kozmický svet zariadený!!!

Kozmonaut -Ale, ale (pri týchto slovách si pomaly sadá na zem a deti si posadajú okolo neho...) -Ja som si myslel, že vy chodíte do školy a mali by ste niečo o tom ako je svet zariadený vedieť, ale ako vás tak počúvam veľmi ste v tej škole pozor nedávali...

Ivan -Ale vy ste kozmonaut, porozprávajte nám, ako je to na iných planétach.

Kozmonaut -To by sme tu sedeli veľmi, veľmi dlho a určite by som vám všetko nepovedal.

Deti -My to ale chceme vedieť.

Kozmonaut -Naozaj?

Deti -Áno!

Kozmonaut -Tak vás teda pozývam na svoju kozmickú loď a urobíme si nezabudnuteľný výlet.

Deti -Huráááááá!!!

SCÉNA (2)

Použijeme ezoterickú hudbu, počas hudby sa mení scéna, otáčajú sa kvety, kríky, stromy (z druhej strany uvedených rekvizít sú namaľované rastliny pripomínajúce vesmírne rastlinstvo) a počas týchto premien deti nasadajú do kozmickej lode, ktorá je zhotovená z krabíc, na boku sú okienka; deti počas hudby chodia s raketou po javisku, snažia sa napodobniť pomalý let rakety, dodržiavajú aj rytmus a melódiu ezoterickej hudby; keď hudba doznie, deti položia raketu a opatrne z nej vystupujú, rozhliadajú sa a pomaly kráčajú po neznámej pevnine... V pozadí jedno z detí dvíha nakreslenú planetku ŠKRIATKOV. Opäť zaznie hudba

(vhodná je niektorá z hudobných nahrávok „Šmolkovia“). S deťmi nacvičiť tanček „škriatkov“, ako pracujú, každé znázorňuje nejakú pracovnú činnosť. Deti pozorujú tanec, po doznení skladby prichádza na scénu kráľovná. Deti sú opäť prekvapené...

Kráľovná Q. (kráľovná má smutný hlas) -Vítam vás milé deti na našej planéte!

Dodo -Ty si kto a ako sa volá táto planéta?

Kráľovná Q. -Som kráľovná Qwintiliána a moja planéta sa volá Planéta škriatkov, vládnem tu už tisíce rokov.

Ivo -A prečo ste taká smutná?

Kráľovná Q. -Lebo všetku prácu tu musíme vykonávať my škriatkovia a ľudia nerobia nič.

Katka -Akí ľudia, kde sú a čo vlastne robia oni?

Kráľovná Q. -Nerobia nič, len ležia, na všetko hovoria „-Nám sa nechce nič...“

...a stále rozkazujú. Ja ako kráľovná to musím tým chudákom dennodenne hovoriť a srdce mi puká od žiaľu, keď ich vidím takých zúbožených...

Darka -No, to je teda zvláštna planéta. Poviem vám, že to tu teda nemáte dobre zariadené. A kedy sa deti tých lenivých ľudí hrajú?

Kozmonaut -Tu sa deti nevedia hrať, lebo ich to leniví rodičia nenaučili.

Milka -Nám by bolo tu smutno, keby sme sa nemohli ani na chvíľku pohrať.

Kozmonaut -Pozorujem, že sa vám na tejto planéte akosi nepozdáva, poletíme preto o trochu ďalej. Zaletíme južnejšie, tam vám ukážem ďalšiu planétu.

SCÉNA (3)

Opäť ezoterická hudba, deti nasadajú do rakety a pomaly napodobňujú let rakety, medzitým sa pripravuje nová scéna, kde sa bude odohrávať ďalší dej; potrebujeme k tomu časti švédskej debne, stoličky, stôl – na ktorých sú deti... Deti pritom napodobňujú lietanie, v rukách majú rôzne veci. Prilieta raketa s posádkou, končí sa hudba – raketa pristane.

Kozmonaut -Deti, predstavujem vám Planétu lietania.

(deti zdvihnú raketu a pohybujú sa pomedzi obyvateľov planéty)

-To sú Lietkovia, obyvatelia tejto planéty (ukazuje deťom).

Lietkovia (kričia) -Ne-choď-te na na-šu pla-né-tu, le-bo za-blú-di-te a-ko

my!!! Lie-ta-me tu už sto ro-kov a ne-da-rí sa nám po-tra-fiť do-mov.

Kozmonaut -Je najvyšší čas, aby sme odtiaľto odleteli. Prístroje mi signalizujú, že sa dostávame do turbolencie. Ak sa nám nepodarí dostať sa na správnu kozmickú dráhu v priebehu niekoľkých sekúnd, zostaneme tu navždy.

Deti (deti napodobňujú kolíziu rakety – let v ohrození...)

Dodo -Je to za nami?

Kozmonaut -Áno, ale raketa je poškodená a my musíme núdzovo pristáť.

Anka -Pozor, pred nami je niečo veľké. Áno, ja vidím novú planétu!!!!!!!

Kozmonaut -Pripútajte sa, pristaneme. Musíme opraviť raketu!!!

Raketa pristane, deti znova opatrne vystupujú z rakety, obzerajú sa na všetky strany. Potom sa rozptýlia na všetky strany a Edko Letko začne opravovať poškodenú raketu. Opravu realizuje len náznakom. Deti sa medzitým vzdialia. Nacvičiť opatrnú chôdzu, obzeranie sa...)

Anka -Ja zošaliem, ja cítim pečené buchty!!!

Dodo -Ja cítim rezne!!!

Darka -Ja palacinky!!!

Milka -Pozrite sa, tá fontána je plná malinovky!!!

Ivo -Deti, toto ešte moje oči nevideli. Rezne, buchty, palacinky, všetky tie dobroty rastú na stromoch.

Dodo -Neviem ako vy, ale ja som už riadne vyhladol. Ide sa na výborný obed!

Deti -Jasné!!! Ide sa!!!

(po týchto slovách deti, ktoré sú určené hrať muchy, začnú vydávať zvuk, citoslovcom napodobňujúcim muchu, najskôr je bzučanie slabšie, potom postupne graduje; pomaly sa muchy približujú, napodobňujú let muchy; muchy majú kostým zhotovený tak, aby v divákovi vzbudil strach, odpor)

Ľubka -Ticho! Počujete, čo to bzučí???!!!

Deti -Pozrite sa tam, to sú obrovské muchy. Letia priamo na nás. Utekajme!!!!!! (túto vetu treba povedať naraz a výrazne)

Deti bežia a ukryjú sa v rakete. Vyberú si mucholapky a začnú útok na muchy. Začne sa boj s doprovodom inštrumentálnej skladby „Dve malé blchy“ od Petra Nagya. Skladba nemusí byť celá, po doznení sa boj končí a muchy sú porazené, deti na ne sypú práškový cukor (múku) a muchy naň sadajú.

Deti (vyčítavo pozerajú na Dedka Letka) -Kde si nás to priviedol???!!!

Kozmonaut -Nechcel som pristáť na tejto planéte, ale musel som, ináč by sme boli havarovali. Nemohol som si zobrať na svedomie životy toľkých nevinných ľudí.

Dodo -Vysvetlíš nám, čo sa tu vlastne deje?

Kozmonaut -Je to planéta, kde sa ľudia menia na jedlo a z jedla na obrie muchy. I keď neplánovane, ale predsa ste deti videli, že svet môže byť aj takto zvláštne zariadený. Neviem, neviem, či by niekto z vás tu chcel zostať.

Ivo -Tu by som nechcel žiť, poďme rýchlo preč, lebo sa aj my zmeníme na jedlo a potom na tieto opachy.

SCÉNA (4)

Opäť ezoterická hudba, na javisko prichádzajú deti, ktoré sú prezlečené za vesmírne telesá. Pomedzi ne letí raketa s deťmi, ktorá pomaly pristáva na planéte zvanej Moja úcta Euro. Zaznie hudba, podľa vlastného výberu. Deti, ktoré boli prezlečené za vesmírne telesá počas hudby začnú vykonávať prácu – predávajú. Z kostýmov skladajú rôzne druhy tovarov a ponúkajú deťom, ktoré medzi tým opatrne vystúpili z rakety a priblížili sa k vesmírčanom. Deti sú prekvapené. Odrazu zaznie hudba – „Kráľovstvo“ od Vaša Patejdla – prichádza kráľovná, deti spozornejú a pozerajú sa smerom k nej...

Kráľovná Brigita -Vítam vás na našej planéte. Cíťte sa tu dobre, ako doma. Ponúkame vám čo vám len hrdlo ráči, na všetko na čo sa len pozriete môže byť vaše.

Darka -To je všetko pekné, ale my nemáme žiadne peniaze.

Kráľovná Brigita -S tým si nerobte starosti, stačí, keď mojím poddaným poviete – Moja úcta – a nemusíte za nič platiť. Všetko, všetulinko je zadarmo.

Milka -Hmm... To je všetko pekné, ponúkate nám tu krásne veci, všetko bez peňazí, ale kto vám tieto pekné veci vyrába? To by museli niektorí ľudia pracovať na tých druhých.

Kráľovná Brigita -Máš dobrý postreh. Na mojej planéte sú ľudia, ktorí ťažko pracujú a ľudia, ktorí majú všetko zadarmo. Keď dám príkaz, ľudia sa vystriedajú.

Ivo -Nerozumiem...

Kráľovná Brigita -Tu niet čomu rozumieť. Príkaz je príkaz!

Ľubka -A ako dlho to trvá, kým sa zmení príkaz?

Kráľovná Brigita -Každých sto rokov.

Dodo -Tu by som teda nechcel žiť, poznal som ďalšiu prečudesnú planétu.

Deti (naraz) -Máš pravdu.

Anka -Predsa je to len na tej našej dobrej Planéte Zem spravodlivo zariadené. Ľudia statočne pracujú a každé jedno povolanie je pre všetkých ľudí dôležité.

Kozmonaut -Najlepšie bude, ak sa vrátime domov, je už neskoro.

Deti -Áno.

SCÉNA (5)

Deti nastúpia do rakety, pomaly odlietajú, zaznieva hudba. Počas hudby sa mení scéna. Kvety, kríky, stromy sa opäť otáčajú, ako boli na začiatku, pri prvej scéne. Týmto sú poverené určité deti. Raketa pristáva. Deti z nej vystupujú. Sú šťastné, že sú doma. Postupne prichádzajú pred obecenstvo deti a hodnotia poznatky z výletu.

Darka -Mne sa na planéte škriatkov vôbec nepáčilo

Katka -Mne sa nepáčilo na tej lietajúcej planéte. Tam bol ale chaos.

Ivo -A pre mňa bola najstrašnejšia planéta Maškrtkovo.

Ľubka -Všade, kde nás Edko Letko doviedol vládol neporiadok.

Dodo -Ďakujeme ti Edko Letko, že si nám ukázal aj iné planéty, iné svety.

Darka -Dosť bolo rozprávania, budeme pokračovať tam, kde sme skončili a zahráme sa na remeselníkov...

Milka -Dobre. Ja budem kuchárka a napečiem všetkým samé dobroty.

Darka -Ja budem učiteľka a budem učiť deti.

Ivo -Ja budem požiarnikom.

Dodo -A ja tým – tým holým...

Deti -Akým holým???

Dodo -No tým, čo pri práci nosí plávky.

Ľubka -Jáááj... zápasníkom!!!

Dodo -No, tým, tým!!!

Anka -Ja budem tou najlepšou krajčírkou.

Katka -No a ja budem predvádzať tvoje modely, budem modelkou.

Kozmonaut -Veľmi pekne ste si tie povolania rozdelili, neostáva nám nič iné len sa na ne s radosťou zahrať. Tak dotoho!

Deti -Áno!!!!!!!!!!

SCÉNA (6)

Zaznie hudba, každé dieťa napodobňuje to čím chce byť keď vyrastie (choreografia tanca na jednotlivé povolania podľa fantázie, po dotancovaní sa deti uklonia). Zaznie skladba, počas ktorej predstavujeme deti a poverené dieťa povie v akej úlohe dieťa účinkovalo.

Deti nastupujú do rakety. Opäť sa napodobňuje let, chodí po javisku. Neletí sa dlho. Po chvíľke pristanú. Nezabudnúť podfarbiť hudbou. Počas hudby prídu na javisko deti, sadnú si a počítajú peniaze. Vôbec si nevšímajú, že na ich planétu prilietajú cudzinci...

Úradník 3+2=5, 5+7=12, 12+3=15, 15+13=28

Ivo -Dobrý deň! Čo to robíte?

Úradník 100+200=300

(deti si vymýšľajú rôzne príklady...)

-...milión, dva milióny...

Dodo -Milión, dva milióny, ale čoho???

Úradník -Čože, ty si tu ešte? Ako si si dovolil nás vyrušovať?!

(ďalej počíta)

Ivo -Milión čoho? Múch?

Úradník -Ale nie týchto šušťavých papierikov.

Dodo -Prečo si ich niekde neuložíš, do nejakej banky?

Úradník -Už som vám povedal, aby ste nás nevyrušovali ak okamžite neopustíte našu planétu, dám vás uväzniť do našej väznice a nikdy neuvidíte svoj domov!

Milka (potiahne obidvoch chlapcov a povie)

-Dajte mu pokoj, on to myslí vážne.

Anka -Títo ľudia nevidia nič a nikoho, len svoje peniaze. Nevedia, čo sa sluší.

Ľubka -Najlepšie bude, keď túto planétu rýchlo opustíme.

Deti -Máš pravdu.

Deti opatrne odchádzajú k rakete, nastúpia a odletia. Opäť sa let podfarbí hudbou.

OPONA

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Slovenský jazyk » Básne

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.028 s.
Zavrieť reklamu