Slovenský jazyk » Čitateľský denník

Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 340 slov
Počet zobrazení: 3 807
Tlačení: 302
Uložení: 329
Pani Bovaryová (Gustave Flaubert)

Túto knihu som sa rozhodla prečítať ako prípravu k maturite. Patrí do jednej maturitnej otázky spolu s Annou Kareninovou a Živým bičom, keďže všetky tieto knihy spája výrazná hrdinka. To ma zaujalo a tak som neváhala.

Na začiatku príbehu spoznávame  Charlesa Bovaryho, jeho mladosť a prvé manželstvo, ktoré sa skončilo smrťou jeho ženy. Potom sa zoznámime s Emmou, mladou ženou vyrastajúcou v kláštore, ktorá sa snaží v živote nájsť všetko to, čo čítala v románoch. Avšak hoci v neskoršom spoločnom manželstve je Charles šťastný, Emma stále cíti, že jej niečo chýba. Tak vystrieda milencov, dokonca sa zadĺži a ani malá dcéra jej nevyplní pocit prázdnosti. Nakoniec sa Emma rozhodne spáchať samovraždu a otrávi sa. Charles po smrti Emmy odhalí jej neveru a je úplne zronený. Trápi sa, až nakoniec umiera na ‚zlomené srdce‘.

Hoci som ešte nikdy neprežila nič také ako Emma, spôsob písania knihy mi pomohol lepšie sa do nej vžiť. Hoci jej zdanlivo nič nechýba, len pokoj a monotónne sa opakujúce dni Emme k životu nestačia. Bola to chyba jej povahy, prílišného snívania? Alebo čítania romantických príbehov (tak ako u Dona Quijota)? Mohla sa Emma nejako zmeniť? Cítila by sa vôbec niekedy šťastná?

Na tieto otázky nie je ľahké odpovedať. Myslím, že autor ich nechal zámerne otvorené, aby čitateľ mohol viac porozmýšľať a utvoriť si vlastný názor. Nezvyčajné bolo pre mňa taktiež zobrazenie vzťahov Emmy s jej milencami. Na začiatku chcela uniknúť z manželstva, ktoré ju nenapĺňalo a svoje mimomanželské vzťahy brala ako dobrodružstvo, po ktorom tak veľmi túžila. Avšak po čase: ‚..aj v cudzoložstve nachádzala celú prázdnotu manželstva..‘. To poukazuje na to, že problém nebol v Charlesovi ako manželovi, ale skôr v samotnej Emme. Mohla sa vyhnúť svojmu tragickému osudu? Neviem. Avšak možno keby viac verila svojmu manželovi  a pokúsila sa prijať realitu manželstva a života, ktorý žila, mohol by sa jej príbeh končiť aj inak.

Už teraz viem, že si túto knihu prečítam aj budúcnosti. Pretože v mnohých vzťahoch ľudia prežívajú podobné pocity aj dnes, zamyslenie sa nad Emmou je stále aktuálne.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Odporúčame