Rakúsko-uhorské vyrovnanie
Typ práce: Maturita
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 404
Uložení: 74
Rakúsko-uhorské vyrovnanie
Rakúsko-uhorské vyrovnanie a jeho dôsledky:- po revolúciách v roku 1848 – oslabenie feudalizmu, Habsburgovcov
- snaha uhorskej šľachty o väčšiu nezávislosť
- vznikla Adresná strana – predstaviteľom bol Deák
- 1866 – Prusko-rakúska vojna – kríza rakúskeho centralizmu
18.2.1867 - Zákon o rakúsko-maďarskom vyrovnaní:
- štátoprávne vyrovnanie s Maďarmi
- panovník akceptoval Deákov plán na dualistické usporiadanie ríše
- vytvorila sa nezávislá uhorská vláda
- jej predsedom – gróf Július Andrássy
- predtým viedol rokovania o vyrovnaní s viedenským dvorom
- celá monarchia sa rozdelila podľa rieky Litava
- Zalitavsko (východná časť) = Uhorsko, Sedmohradsko, Chorvátsko, Slavónsko
- Predlitavsko (západná časť) = korunné krajiny Rakúska (Horné a Dolné Rakúsko, Soľnohradsko, Korutánsko, Tirolsko, Prímorsko, Kransko, Dalmatínsko, Čechy, Morava, Sliezsko, Halič, Bukovina)
- podľa dekrétu zo 14.11.1868 – názov Rakúsko - Uhorsko
- Uhorsko sa vo veľkej miere osamostatnilo (vlastná vláda)
- ostávalo ale v štátnom zväzku s predlitavskými krajinami
- spoločný panovník a 3 ministerstvá (zahraničia, vojska, financií
- dohoda o spoločných hospodárskych záležitostiach
- spoločné colné územie, voľný vnútorný obchod, spoločná mena a štátna banka
- rakúsko-maďarské vyrovnanie prinieslo zavedenie dualizmu
- spojenie dvoch krajín do jedného súštátia
- v Predlitavsku – odpor proti vyrovnaniu
- hlavne u Čechov – snaha o trializmus
- neúspešne
- v rakúskej časti – štátna reč = nemčina
- mali lepšie podmienky, lepší hospodársky vývoj, priemysel
- v uhorskej časti boli podmienky horšie
- november 1868 - Národnostný zákon:
- maďarská šľachta a buržoázia – snaha posilniť svoje pozície – vytvoriť jednotný maďarský štát
- 24.11.1868 - rokovanie uhorského snemu o zákone, ktorý mal upraviť národnostné vzťahy v Uhorsku:
- nemaďarským národom neposkytoval žiadne kolektívne práva a neuznával ich ako štátoprávne subjekty
- za štátny a úradný jazyk v Uhorsku vyhlásil maďarčinu (pripúšťal používať materinský jazyk v ľudových a stredných školách)
- umožňoval pod dozorom štátu združovať sa občanom, zakladať školy, spoločnosti a spolky na podporu kultúry, umenia, vedy a hospodárstva
- legalizovala sa stará doktrína, podľa ktorej všetko obyvateľstvo Uhorska tvorí jednotný nedeliteľný „uhorský národ“ (Slováci, Srbi, Ukrajinci, Rumuni neboli národom, len ako etnické skupiny súčasťou „uhorského národa“)
- porušovanie najzákladnejších práv nemaďarských národov
- neproklamoval rovnoprávnosť národov v Uhorsku, ale len rovnoprávnosť všetkých občanov štátu ako jednotlivcov, nezávisle od ich národnosti
- za osobitný národ boli uznaní iba Chorváti, ale na nich sa tento zákon nevzťahoval
- zákon mal diskriminačný charakter
- obsahoval 29 paragrafov
- neposkytoval záruky pre národný vývin Slovákov
- navonok vyvolával zdanie liberálneho (zhovievavého) postoja k nemaďarským národom
- snaha predstaviť Uhorsko pred zahraničnou verejnosťou ako štát, ktorý nemaďarským obyvateľom poskytuje širokú škálu práv. V skutočnosti zakotvil nadradenosť maďarského národa a popieral existenciu nemaďarských národov v Uhorsku
- v zákone sa tieto národy konkrétne vôbec neuvádzajú a niet v ňom ani zmienky o tom, aká bola národnostná štruktúra obyvateľstva Uhorska
- Vývoj na Slovensku po vyrovnaní:
- zhoršilo sa postavenie Slovákov v Uhorsku, útlak
- prehĺbili sa rozpory medzi slovenskými vzdelancami v otázke politickej orientácie, v otázke slovenského „Okolia“
- a) Stará škola:
- združená okolo časopisu Pešťbudínske vedomosti a Národné noviny
- od 1870 sa nazývala Slovenská národná strana
- Hurban, Francisci, Daxner, V. Paulíny –Tóth
- trvali na požiadavkách Memoranda
- vyzdvihovali najmä požiadavku „Okolia“
- odmietali vyrovnanie a Národnostný zákon
- chceli federalizáciu ríše
- v ideológii – cárofilský panslavizmus – zjednotenie Slovanov pod nadvládu Ruska
- očakávali od neho záchranu Slovákov
- presadzovali „politiku prosieb“
- b) Nová škola:
- v opozícii, nesúhlas s politikou Starej školy
- liberálne orientovaní príslušníci cirkvi
- Ján Mallý-Dusarov, Ján Palárik, Jan Nepomuk Bobula
- išlo o publicistov, spisovateľov, podnikateľov – rozdielne názory
- v roku 1870 premenovaná na Slovenskú stranu vyrovnania
- združení okolo Slovenských novín
- časté zmeny programu
- po sklamaní s viedenskou národnostnou politikou hľadali dorozumenie na maďarskej strane – boli za dohodu
- kvôli tomu sa zriekli aj požiadavky „Okolia“
- ťažisko ich programu = jazykové a školské požiadavky, jednotlivci žiadali aj likvidáciu feudálnych prežitkov, zavedenie všeobecného volebného práva, prebudovanie dualistického Uhorska na federáciu
- odmietali cáristické rusofilstvo
- silné snahy o aktivizáciu ľudových vrstiev, pokusy o vytvorenie spojenectva medzi majetnými roľníkmi a drobnou slovenskou buržoáziou
- presadzovali „politiku činov“
- keď zlyhali všetky pokusy o vzájomnú dohodu a zblíženie oboch slovenských politických skupín, Nová škola sa rozpadla
- zostril sa maďarizačný tlak
Nová etapa maďarizácie:
- 1874, 1875 – násilné zatvorenie 3 slovenských gymnázií a Matice slovenskej
- nový ministerský predseda Koloman Tisza – „slovenského národa v Uhorsku niet“
- upevnenie nadvlády maďarských veľkostatkárov, silná maďarizácia
- útlak Slovákov v kultúrnej i hospodárskej oblasti, diskriminácia
- nanútenie maďarčiny – vytvoriť možnosti, aby „kultúrne zaostalé národnosti mohli čerpať z vyššej maďarskej kultúry“ (1879 maďarčina zavedená ako povinný predmet do všetkých základných škôl na Slovensku)
- pre tento cieľ sa zakladali aj osobitné spolky
- 1883 – Nitra – Hornouhorský vzdelávací maďarský spolok (FEMKE)
- násilné odvlečenie slovenských detí do čisto maďarského prostredia
- z majetku rozpustenej Matice slovenskej vláda založila Uhorskokrajinský slovenský vzdelávací spolok v Budapešti
- vydával knihy, kalendáre, časopisy v maďarskom duchu
- zhoršili sa podmienky pre politickú spoluprácu Čechov a Slovákov, ale rozvíjali sa kultúrne styky - 1896 – Českoslovanská jednota
- na čele Jozef Rotnágl
- podpora vzdelania, tlač kníh
Hlasisti: - združení okolo časopisu Hlas
- patril sem Šrobár, Hodža
- išlo hlavne o vysokoškolákov vo Viedni a v Prahe
- vplyv filozofie Masaryka a Tolstého
- boli proti pasivite a cárofilstvu
- spolupráca s Čechmi
Rusofilstvo: - úcta a obdiv k ruskej kultúre a ľudu
Panslavizmus: - politicko-ideologický smer
- snaha zjednotiť všetkých Slovanov pod nadvládu Ruska
- Analýza Memoranda a Žiadostí slovenského národa:
Žiadosti slovenského národa:
- prijaté 10.5.1848 v Liptovskom Mikuláši
- predchádzala tomu porada u Hodžu – bol predsedom Tatrína
- obsahovali:
- národné požiadavky – snem, jazyk, školy, vlastnú zástavu
- politické požiadavky – demokratizácia, všeobecné volebné právo, slobodu tlače, zhromažďovania
- sociálne požiadavky – zrušiť feudalizmus, zlepšiť postavenie ľudu, prepustiť Janka Kráľa z väzenia
- jeden z najpokrokovejších politických programov
- spolupráca aj s inými národmi
- jún 1848 – Slovanský zjazd v Prahe
- riešilo sa postavenie Slovanov v monarchii
- vznikol dokument „Manifest k európskym národom“
- zjazd bol násilne rozpustený
Memorandum národa Slovenského:
- chválené 6-7. júna 1861 v Martine
- hlavnou požiadavkou – Hornouhorské Slovenské okolie
- samospráva Slovákov
- žiadali slovenčinu v úradoch a na školách
- žiadali kultúrne spolky
- v Pešti chceli katedru slovenčiny
- nechceli samostatný slovenský snem
- len zastúpenie na Uhorskom sneme
- neobsahovalo demokratické a sociálne požiadavky
- predložené Uhorskému snemu – ten ho neprijal
- Slováci doplnili Memorandum a preložili ho Viedni
- splnili sa len kultúrne požiadavky
- založenie 3 slovenských gymnázií a Matice Slovenskej
- gymnázia – Revúca, Martin, Kláštor pod Znievom
Matica slovenská – 4.8.1863:
- pri príležitosti 1000. výročia príchodu Konštantína a Metoda na VM
- celonárodná kultúrna organizácia
- mala dvíhať národné povedomie
- podporovala rozvoj kultúry, vedy, umenia, literatúry
- predseda Štefan Moizes, podpredseda Karol Kuzmáni
- časopis Letopis Matice slovenskej
- vydavateľská činnosť, finančná podpora študentov
- styky s ostatnými Maticami – predovšetkým ale s tou českou
- 1. matica – Matica Srbská
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Rakúsko-uhorské vyrovnanie a Slováci | Učebné poznámky | 163 slov | |
Rakúsko-maďarské vyrovnanie | Referát | 1 157 slov |