Druhy diktátov a ich hodnotenie na I. stupni ZŠ
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 10 850
Uložení: 312
Druhy diktátov a ich hodnotenie na I. stupni ZŠ
Cieľom diktátov je utvrdzovanie a preverovanie pravopisných javov, ktoré sa deti učia v jednotlivých ročníkoch.
Pred písaním diktátu je dôležitá atmosféra v triede. Žiak by sa nemal obávať, že zlyhá, preto je potrebné vhodnou motiváciou navodiť pohodovú atmosféru. Pri hodnotení diktátov využívame slovné hodnotenie, nie však negatívne. Aj slabého žiaka je potrebné pochváliť a povzbudiť.
Postup pri písaní diktátu:
- Pred písaním diktátu venujeme pozornosť zopakovaniu pravopisných javov, ak sa v diktáte vyskytnú slová, ktorých pravopis žiaci ešte nepreberali, je potrebné vopred ich napísať na tabuľu, poprípade nechať na tabuli.
- Pomaly a zreteľne prečítame celý diktát. Žiaci počúvajú, ale nepíšu.
- Prečítame prvú vetu, opakujeme ju po úsekoch, potom ešte raz celú vetu zopakujeme a prejdeme na ďalšiu vetu, ktorú diktujeme tým istým spôsobom.
- Pri diktovaní stojíme pred žiakmi a priebežne kontrolujeme, či majú všetci vetu napísanú, podľa potreby spomalíme tempo.
- Po napísaní diktátu prečítame celý text znova a žiaci kontrolujú, či napísali všetky vety, či nevynechali žiadne slová.
- Po prečítaní celého diktátu dáme žiakom pár minút času, aby si mohli skontrolovať text a opraviť zistené chyby.
- Bezprostredne po odovzdaní diktátu je vhodné nechať žiakom priestor na rozhovor o diktáte.
- Na 1. stupni čiarky diktujeme !
Podľa toho, či sa diktátom pravopis nacvičuje alebo kontroluje, rozoznávame diktáty nácvičné a kontrolné.
Nácvičný diktát sa od kontrolného odlišuje v tom, že sa žiaci pravopisnými javmi obsiahnutými v diktovanom texte istým spôsobom zaoberajú a to pred diktovaním, alebo hneď po napísaní diktátu. Môže a nemusí to byť súvislý text, slovné spojenia alebo slová. Počet nácvičných diktátov – podľa potreby.
Nácvičný diktát má význam najmä v procese automatizovania pravopisných zručností. Opakovaným písaním slov sa u žiaka upevňujú obrazy slov. Nácvičné diktáty sa opravujú hneď po napísaní. Pri hodnotení diktátov využívame slovné hodnotenie, nie však negatívne.
Druhy diktátov:
- Nácvičné diktáty
Diktát po zrakovej a sluchovej príprave alebo diktát s upozornením – učiteľ napíše pred hodinou text diktátu na tabuľu, graficky v ňom zvýrazní istý pravopisný jav. Žiaci text čítajú, rozoberajú a odôvodňujú pravopisné javy. Po rozbore sa text zakryje a diktuje sa. Po napísaní sa test odkryje a porovnáva sa napísané s predlohou. Učiteľ zisťuje, v ktorých slovách žiaci urobili chybu, pravopis týchto slov sa znovu odôvodni a písanie týchto slov si žiaci precvičia. Takýto postup je náročný vtedy, keď sa robí pravopisný rozbor ústne. Oprava sa robí hneď po napísaní textu na tabuli. V 2. ročníku píšu žiaci každú vetu hneď po rozbore, v 3. a 4. ročníku sa celý text preberie naraz pred napísaním diktátu.
Komentovaný diktát – učiteľ najprv prečíta celý text, žiaci ho pozorne počúvajú a pritom si uvedomujú pravopisné javy. Potom učiteľ diktuje text veľmi pomaly, aby žiaci mohli súbežne komentovať pravopis.
Videný (zrakový) diktát – žiaci si pred napísaním sami potichu prečítajú text, potom sa text zakryje a učiteľ ho diktuje.
Autodiktát – žiaci spamäti píšu text, ktorý sa najprv prebral ako cvičenie po zrakovej a sluchovej príprave. Žiaci sa naučia text doma a potom ho doslova reprodukujú. Pri kontrole diktátu hodnotíme zvlášť reprodukciu textu a pravopisnú stránku. Tento druh diktátu je pomerne náročný.
Výberový diktát – žiaci počúvajú text po predbežnej zrakovej a sluchovej príprave, ale zapisujú si iba slová, v ktorých je preberaný pravopisný jav. Výberové cvičenia sú veľmi efektívne, lebo umožňujú precvičovať súčasne viacero pravopisných javov. Sú náročné na pozornosť žiakov, spôsobujú rýchlo únavu, mali by sa teda zaraďovať do vyučovacieho procesu vo vhodnom čase a nemali by byť dlhé.
Vysvetľovací diktát – tvorí prechod medzi nácvičným a kontrolným diktátom, zaraďuje sa na konci nácviku istého pravopisného javu. Rozbor textu sa nerobí pred diktovaním, ale až po diktovaní. Oprava nasleduje hneď po vysvetlení pravopisných javov.
Prípravný diktát – ide o spojenie kontrolného diktátu so zrakovým. Žiaci najprv odpíšu vopred rozoberaný text v škole alebo doma a na druhý deň ho píšu ako kontrolný diktát.
Tvorivý diktát – Je to skôr slohové cvičenie. Slúži ako pravopisná príprava na samostatnú slohovú prácu. Žiaci píšu krátke rozprávanie podľa danej osnovy, v ktorej sú uvedené slová s pravopisnými javmi. Tieto slová musia žiaci v písanom rozprávaní použiť.
Voľný diktát – tvorí prechod k reprodukcii. Pred diktovaním učiteľ zopakuje so žiakmi pravopisné poučky, ktoré budú musieť použiť pri písaní textu. Až potom prečíta text pomaly a po častiach. Po druhom prečítaní žiaci píšu text bez diktovania podľa toho, ako si ho zapamätali.
- Kontrolné diktáty
Kontrolný diktát slúži na kontrolu, preverenie pravopisných zručností žiakov. Kontrolný diktát píšu žiaci až vtedy, keď sa istá pravopisná téma preberie dôkladne. Musí mu predchádzať väčší počet pravopisných cvičení a nácvičných diktátov. Kontrolný diktát opravuje a klasifikuje učiteľ a nemala by pri ňom absentovať dôkladná analýza. Obsah kontrolného diktátu má pozostávať z prebraného, vysvetleného a precvičeného učiva. Nemali by sa v ňom vyskytovať javy, s ktorými sa žiaci neoboznámili. Ak sa nedajú z textu odstrániť, vysvetlíme pravopis týchto slov, napíšeme na tabuľu a necháme na tabuli aj počas písania diktátu. Ak sa zlé výsledky prejavia u väčšiny žiakov, treba sa vrátiť k pravopisnému nácviku.
Klasifikácia diktátov :
- Za chybu v práci žiaka sa počíta akákoľvek chyba z učiva, ktoré sa preberalo. Ak sa vyskytne tá istá chyba v jednom slove niekoľkokrát, počíta sa za jednu chybu. Chyba rovnakého významu v rôznych slovách sa počíta ako chyba v ďalšom slove (napr. chlapmy, stromamy).
- Chybou je i nečitateľné písmo.
- Chybou je, keď je čiarka na začiatku riadka (čiarky na 1. stupni diktujeme).
- Za chybu sa pokladá aj nesprávne rozdelené slovo na konci riadka, vynechané písmeno, slovo, naviac napísané písmeno, slovo, nesprávne interpunkčné znamienko, chýbajúca alebo nesprávne použitá diakritika.
- Predložku a spojku na konci riadka nepovažujeme za chybu.
- Známka za zlú úpravu sa nesmie zarátať do známky z diktátu, ale úprava sa musí hodnotiť osobitne.
Oprava kontrolných diktátov :
V nižších ročníkoch učiteľ spočiatku vyznačí žiakovi každú chybu osobitne, ale nevpisuje správne tvary medzi riadky. Postupne začína využívať tzv. aktívne spôsoby opravy. Napríklad nevyznačí každú chybu priamo, ale podčiarkne celé slovo, v ktorom sa chyba nachádza. Žiak musí chybu v slove nájsť a opraviť si ju. Vo štvrtom ročníku možno žiakov pri oprave aktivizovať aj tak, že učiteľ vyznačí na okraji riadka počet chýb (napíše číslicu). Aktivitu pri oprave môžu zvýšiť i používané korektorské značky, s ktorými sa žiaci postupne oboznamujú a mali by ich mať napísané na prvej strane v zošite alebo voľne prístupné v triede.
Korektorské značky :
gramatická chyba alebo chybné písmeno v slove _ ˩ ᴛ ᴦ T
napísať dovedna
oddeliť od seba
chýbajúce slovo alebo písmeno
zbytočné písmená alebo slová .....................
nejasné, nepresné vyjadrenie ~~~~~~~~~~
prehodiť slová
upraviť slovosled 1 2 3 4
dať na nasledujúci riadok L
urobiť odsek
Kritériá kontroly a hodnotenia diktátov:
Počet a zameranie kontrolných diktátov v 1. ročníku ZŠ
počet: 1
Zameranie: opakovanie učiva z 1. ročníka ZŠ
Počet a zameranie kontrolných diktátov v 2. ročníku:
počet: 10
Zameranie:
- Opakovanie učiva z 1. ročníka ZŠ
- Hláska a písmeno (ch, dz, dž)
- Samohláska ä
- Dvojhlásky
- Tvrdé spoluhlásky
- Opakovanie učiva za 1. polrok
- Mäkké spoluhlásky8. Slabiky di, ti, ni, li, de, te, ne, le
- Vety
- Opakovanie učiva z 2. ročníka
Počet a zameranie kontrolných diktátov v 3. ročníku ZŠ:
počet: 10
Zameranie:
- Opakovanie učiva z 2. ročníka ZŠ
- Slová s l, ĺ, r, ŕ
- Vybrané slová po b
- Vybrané slová po m
- Vybrané slová po p
- Opakovanie učiva za 1. polrok
- Vybrané slová po r, s
- Vybrané slová po v, z
- Slovné druhy
- Opakovanie učiva z 3. ročníka ZŠ
Počet a zameranie kontrolných diktátov v 4. ročníku ZŠ:
počet: 10
Zameranie:
1.Opakovanie učiva z 3. ročníka ZŠ
- Vybrané slová po b, m
- Vybrané slová po p, r
- Vybrané slová po s, v, z
- Spodobovanie
- Opakovanie učiva za 1. polrok
- Vlastné podstatné mená
- Ohybné slovné druhy
- Neohybné slovné druhy
- Opakovanie učiva zo 4. ročníka ZŠ
Stupnica hodnotenia kontrolných diktátov:
0 – 1 chyba = 1
2 – 4 chyby = 2
5 – 7 chýb = 3
8 – 10 chýb = 4
11 a viac chýb = 5
Rovnaké chyby v tom istom slove sa pokladajú za jednu chybu, napríklad ríchly chlapec mal ríchly krok – (1 chyba).
Rozsah kontrolných diktátov v jednotlivých ročníkoch:
- ročník 10 – 15 plnovýznamových slov
- ročník 20 – 30 plnovýznamových slov
- ročník 30 – 40 plnovýznamových slov
- ročník 40 – 50 plnovýznamových slov
Poznámka: Navrhovaný rozsah slov platí aj pri prepise a odpise textu.
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Diktáty na 1. stupni ZŠ – hodnotenie, metodika | Ostatné | 520 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#diktáty pre 1.ročník ZŠ #Diktát pre 1.rocnik #diktáty na písanie čiarky #Slová slovné spojenia a vety pre 1. ročník