Vnútorný obchod – veľkoobchod

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: katyp (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 05.08.2020
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 756 slov
Počet zobrazení: 3 316
Tlačení: 210
Uložení: 201

Vnútorný obchod – veľkoobchod

Veľkoobchod nakupuje tovar u výrobcov (resp. dovozcov) a predáva ho odberateľom na ďalší predaja lebo spracovanie.

Základné znaky veľkoobchodu:

- nakupuje tovar vo veľkom množstve najmä u špecializovaných výrobcov a dovozcov;

- vytvára zásoby a skladuje tovar vo veľkoobchodných skladoch;

- preberá náklady na skladovanie;

- nesie riziká spojené s nákupom, dopravou a skladovaním tovaru;

- pretvára výrobný sortiment na obchodný sortiment;

- predáva tovar väčšinou maloobchodníkom a iným veľkoobchodníkom na ďalší predaj alebo výrobcom na ďalšie spracovanie;

- predáva tovar v nezmenenom stave alebo po menšej úprave (napr. pražení a balení kávy, stáčaní vína, oleja,..

- poskytuje informácie o nových výrobkoch, o situácii na trhu, o cenách a pod;

- základnou prevádzkovou jednotkou je sklad,

- vo veľkoobchode môže nakupovať vo veľkom množstve len ten kto má na to oprávnenie,

Význam veľkoobchodníkov

Veľkoobchodníci sú sprostredkovatelia pri pohybe tovaru od výrobcov k spotrebiteľom.

Maloobchodníci i výrobcovia často využívajú ich služby. Ich hlavnými prednosťami sú:

  1. a) skúsenosti a obchodné kontakty – veľkoobchodníci majú skúsenosti s obchodovaním vo veľkom množstve, a aj obchodné kontakty s mnohými výrobcami. Nákup tovaru zabezpečujú kvalifikovaní zamestnanci.
  2. b) pestrá ponuka tovarov – veľkoobchodníci sústreďujú tovar od viacerých výrobcov. Niektorí maloobchodníci často uprednostňujú nákup u nich pred nákupom u jednotlivých výrobcov.
  3. c) dôvera zákazníkov – výrobcovia radšej rokujú a uzatvárajú zmluvy so známymi veľkoobchodníkmi, ktorí pravidelne nakupujú väčšie množstvo tovaru, než s neznámymi podnikmi, ktoré odoberajú tovar v menšom množstve.

Členenie veľkoobchodu

  1. Veľkoobchod podľa vzťahu k iným subjektom (k maloobchodu, výrobcom)
  2. a) samostatný veľkoobchod – plní len veľkoobchodné funkcie. Je samostatným z právnej, organizačnej i ekonomickej stránky. (len výrobcovia alebo obchodníci)
  3. b) integrovaný veľkoobchod – ide o spojenie veľkoobchodu a maloobchodu.

 Môže mať formu:

-veľkoobchodu, ktorý plní niektoré maloobchodné funkcie (napr. predaj obyvateľstvu vo veľkoobchodných skladoch),

- veľkoobchodu, ktorý je právne, organizačne aj ekonomicky spojený s maloobchodom.

napr. Metro - kto má povolenie (živnostníci) musia sa zaregistrovať, preukázať živnostenským listom alebo výpisom z OR

  1. Veľkoobchodníci podľa vlastníckych vzťahov a poskytovaných služieb
  2. a)samostatní (klasickí) veľkoobchodníci – tovar kupujú do svojho vlastníctva a obchodujú s ním. Preberajú na seba všetky riziká spojené s predajom.

Rozlišujeme:

- veľkoobchodníkov s komplexnými službami (ponúkajú služby v plnom rozsahu),

- veľkoobchodníkov s vybranými službami (poskytujú len niektoré služby, napr. zásielkový veľkoobchod).

/napr. tovar z katalógov/
b)makléri a agenti (sprostredkovatelia) – nenakupujú tovar na vlastný účet. Ich hlavnou úlohou je uľahčiť nákup a predaj. Dostávajú províziu (odmenu) z predajnej ceny. Rokujú pod cudzím menom, na cudzí účet a riziko.
- Maklér (broker) - má sprostredkovať kontakt medzi predávajúcim a kupujúcim a pomáhať pri uzatváraní obchodu. Províziu mu dáva ten, kto ho poveril sprostredkovaním obchodu.
- Agent – zastupuje predávajúceho alebo kupujúceho zvyčajne na základe trvalejšej dohody. Dostáva províziu od toho, koho zastupuje.
c)nákupné a predajné orgány výrobcov – vytvárajú si ich výrobcovia, aby nemuseli využívať služby iných veľkoobchodníkov. Chcú zlepšiť komunikáciu so zákazníkmi, pohotovo ponúkať svoje výrobky a získať aktuálne informácie o situácii na trhu. Môžu tiež lepšie kontrolovať predaj a zásoby tovaru. Patria sem napr. odbytové oddelenia, obchodní cestujúci, podnikové predajne a i.

  1. Veľkoobchod podľa spôsobu predaja
  2. a) dodávkový veľkoobchod – je to tradičná forma veľkoobchodu. Zákazník si tovar objedná, veľkoobchodník ho dodá, vystaví faktúru, určí čas splatnosti a zákazník zaplatí.
  3. b) odvážací veľkoobchod - zákazník si tovar sám vyberá a odváža. Ide o veľkoobchod typu Cash & Carry.

Cash & Carry

Cash & Carry – tento veľkoobchod je založený na myšlienke „zaplať v hotovosti a odvez si tovar so sebou“. Tovar skladuje, ale nevybavuje objednávky, nezabezpečuje dodávky a nevystavuje faktúry. Je určený najmä pre živnostníkov, ktorí si tovar sami vyberú z miesta uloženia, sami si ho naložia, zaplatia ( v hotovosti alebo platobnou kartou) a odvezú dopravným prostriedkom.

Základné znaky Cash & Carry:

- samoobslužný predaj,

- zákazníci môžu nakupovať väčšinou na základe nákupného preukazu. Na jeho získanie musia splniť určité podmienky,

- niekedy sú určené minimálne množstvá nákupu tovaru (celá škatuľa, prepravka, počet kg a i.),

- zákazník môže platiť len v hotovosti (cash) alebo platobnou kartou,

- zákazník si odvezie tovar sám (carry).

Registrácia:

- zákazník na pohyb a nákup potrebuje nákupný preukaz, ktorý dostane pri registrácii po predložení výpisu z OR alebo živnostenského listu,

Medzi najznámejších veľkoobchodníkov typu Cash & Carry patrí na Slovensku sieť veľkoobchodov Metro. Ponúka 10 -13 tisíc druhov potravín a okolo 40- tisíc druhov nepotravinárskeho tovaru.

VÝHODY veľkoobchodu Cash & Carry

- nakupujú veľké množstvo tovaru od výrobcov alebo dovozcov za nižšiu cenu,

- nemajú niektoré náklady (napr. na prepravu tovaru do maloobchodu), a to im umožňuje znižovať ceny,

- zákazníci platia v hotovosti, resp. platobnou kartou, preto nemajú neplatičov,

- je potrebných menej zamestnancov (zákazníci sa väčšinou obsluhujú sami).

VÝHODY pre zákazníkov (napr. živnostníkov)

- môžu si tovar prezrieť pred kúpou, majú prehľad o sortimente, kvalite,

- môžu nakupovať tovar v potrebnom množstve a v požadovanom čase,

- rýchly presun tovaru,

- nemusia skladovať veľké zásoby tovaru. Majú nižšie náklady na skladovanie a menej peňazí je viazaných v zásobách.

- nakupovanie menšieho množstva a v kratších časových intervaloch vyžaduje menší kapitál na podnikanie.

VÝHODY pre dodávateľov do veľkoobchodu (výrobcov, dovozcov)

- dodávatelia majú väčšiu istotu, že veľkoobchodník za tovar zaplatí. Kupujúci mu vždy zaplatia (Cash) a peniaze môže použiť na vyrovnanie svojich záväzkov,

- dodávatelia môžu získať od veľkoobchodníkov informácie o situácii na trhu (napr. o dopyte po výrobkoch, o konkurencii).

Technologický proces vo veľkoobchodnom sklade

Veľkoobchodný sklad je základnou prevádzkovou jednotkou veľkoobchodu.

Pracovný proces vo veľkoobchodnom sklade ma tieto charakteristické znaky:

- pretvára sa sortiment jednotlivých výrobcov na obchodný sortiment,

- dôraz sa kladie na kontrolu kvality tovaru,

- manipuluje sa s veľkým množstvom tovaru,

- na uľahčenie práce sa používajú rozličné technické zariadenia,

- veľkoobchod má menej odberateľov, čo zjednodušuje styk s nimi.

Práce vo veľkoobchodnom sklade

Etapy:

  1. a) príjem tovaru,
  2. b) skladovanie tovaru,
  3. c) príprava tovaru na expedíciu a expedícia

 

  1. A) Príjem tovaru

Dopravný prostriedok sa pristaví ku skladu a tovar sa vyloží. Výhodné je ukladať tovar na palety, alebo iné manipulačné zariadenia, ktoré urýchlia a uľahčia jeho prepravu. Pri príjme tovaru sa uskutočňuje:

  1. Odber dodávky (tzv. hrubý príjem) - odber dodávky robí vedúci skladu, alebo iný poverený zamestnanec. Podľa dodacieho listu kontroluje počet prepravných obalov, hmotnosť a neporušenosť zásielky a pod.
  2. Prebierka tovaru (tzv. čistý príjem)

Prebierka tovaru zahŕňa:

- kvantitatívnu prebierku - zamestnanec kontroluje skutočne dodané množstvo a porovnáva ho s množstvom uvedeným na sprievodných dokladoch dodávateľa (v dodacom liste). Zistené údaje zapíše do tlačiva - príjemky tovaru. Ak zistí nedostatky, vyhotoví reklamačný zápis.

- kvalitatívnu prebierku - zamestnanec kontroluje kvalitu tovaru s cieľom zabrániť prenikaniu nekvalitného tovaru k spotrebiteľovi. Okrem kvality kontroluje aj sortiment dodaného tovaru. Ak zistí nedostatky, zásielku pozastaví a vyhotoví reklamačný zápis.

  1. B)Skladovanie tovaru

Skladovanie tovaru zahŕňa činnosti spojené s jeho manipuláciou a ochranou (od skončenia príjmu až po odovzdanie na prípravu na expedíciu).

Patria sem:

- premiestnenie tovaru na určené miesto v sklade,

- vybaľovanie a uloženie tovaru (napr. do regálov),

- ošetrenie tovaru (očistenie, chemické ošetrenie a i.),

- triedenie tovaru (napr. zeleniny, ovocia),

- spotrebiteľská úprava tovaru (váženie, delenie, balenie a i.).

V skladoch sa manipuluje so širokým sortimentom tovaru. Dôležité je rozmiestniť ho prehľadne a zabezpečiť k nemu dobrý prístup, manipuláciu a kontrolu.

Tovar sa môže ukladať:

  1. a) voľne - napríklad sypký, práškový alebo zrnitý tovar, ktorý prichádza bez obalu vo vagónoch alebo v dopravných prostriedkoch. Sype sa na voľné priestranstvo, do boxov alebo do zásobníkov,
  2. b) do vrstiev - napríklad kusový alebo balený tovar väčšieho objemu. Pri ukladaní sa zohľadňuje tvar balenia, veľkosť a špecifické vlastnosti ukladaného tovaru,
  3. c)do regálov - napríklad balený tovar, tovar pestrého, zložitého sortimentu,
  4. d) do obalov a na palety- napríklad kusový tovar v obchodných baleniach. Tento spôsob umožňuje pružnú, mechanizovanú manipuláciu, od vyskladnenia z dopravného prostriedku až po uloženie tovaru v sklade. Znižuje celkovú manipuláciu a umožňuje maximálne využiť skladový priestor.

Príprava tovaru na expedíciu a expedícia

Táto etapa zahŕňa nasledujúce činnosti:

- Prijatie objednávok od odberateľov a ich spracovanie - podľa objednávok sa vyhotoví výdajka tovaru.

- Preprava tovaru na miesto kompletizácie.

- Kompletizácia dodávky - je to hlavná činnosť pri príprave zásielky na odoslanie.

- Úprava tovaru na vytvorenie expedičných jednotiek.

- Kontrola tovaru - odosielaný tovar sa porovnáva s údajmi v sprievodných dokladoch. Potom sa uloží na miesto pre zásielky na expedíciu (rozvoz).

- Expedícia tovaru - tovar sa vyberie zo skladu a odovzdá sa odberateľovi alebo prepravcovi. Výdaj tovaru sa podľa výdajky zaznačí do skladovej karty. Súčasťou dodávky sú aj sprievodné doklady k tovaru (napr. dodací list).

Technické prostriedky vo veľkoobchodnom sklade

Práca vo veľkoobchodnom sklade je namáhavá, lebo sa manipuluje s veľkým množstvom tovaru s rozličnou hmotnosťou. Na uľahčenie a urýchlenie práce a lepšie využitie skladových priestorov sa využívajú rozličné technické prostriedky. Môžeme ich rozdeliť na:

1.)Manuálne (neautomatizované) zariadenia

Napriek rastúcemu významu automatizovaného skladovania majú svoje opodstatnenie. Dôležitú úlohu pri využívajú má paletizácia a kontajnerizácia. Patria sem:

- zariadenia na skladovanie tovaru - napríklad regály, police, kontajnery, zásuvky. V skladových regáloch je väčšinou tovar uložený na paletách alebo je balený do väčších úložných jednotiek. Pri manipulácii sa využívajú rozličné mechanické zariadenia s obsluhou (napr. vysokozdvižné vozíky),

- zariadenia na prepravu tovaru a jeho triedenie podľa objednávok - napríklad vidlicové zdvíhacie vozíky, plošinové vozíky, žeriavy, dopravníkový systém, ručné vozíky,

- zariadenia na expedíciu tovaru - napríklad vysokozdvižné vozíky, plošinové vozíky, žeriavy, ručné vozíky, palety, baliace zariadenia.

V skladoch sa používajú aj špeciálne technické zariadenia, napríklad váhy, chladiace a mraziace zariadenia, klimatizačné zariadenia a pod.

2.) Automatizované zariadenia

Tieto zariadenia poskytujú kvalitnejšie informácie, znižujú náklady, zvyšujú produktivitu práce a zlepšujú kontrolu. Patria sem napríklad zariadenia automatického uskladňovania, značenie a vyhľadávanie tovaru, pásové dopravníky, roboty, snímacie zariadenia, automaticky ovládané vozidlá. Automatizácia sa využíva aj pri vedení dokumentácie.

Sklad

 1-Podľa spôsobu uskladnenia tovaru:

  1. a) otvorené - tovar sa uskladňuje na nekrytých priestranstvách , sú vhodné na skladovanie stavebného materiálu, napr. piesku, štrku a pod.
  2. b) polokryté - majú strechu, uskladňujú sa tu tovary, ktorým škodia priame poveternostné vplyvy , sú vhodné na skladovanie dreva, sypaného materiálu, napr. keramickej hliny a pod., ktoré treba chrániť napr. pred dažďom
  3. c) kryté - sú to budovy, sú vhodné na skladovanie potravín, textilného tovaru, obuvi a pod.
  4. d) špeciálne sklady - sa používajú na skladovanie špeciálnych materiálov, napr. horľavín, pohonných hmôt, mrazených potravín a pod.

 

2- Podľa funkcie, ktorú plnia pri premiestňovaní tovaru:

  1. a) nákupné - väčšinou sú umiestnené v produkčných oblastiach a používajú sa na uskladnenie poľnohospodárskych produktov,
  1. b) obchodné - tvoria prevažnú časť veľkoobchodných skladov a môžeme ich deliť na:
    - prevádzkové - v nich sa uskutočňujú všetky skladové operácie, napr. príjem, skladovanie, expedícia
    - poloprevádzkové - uskutočňujú sa len niektoré operácie - napr. príjem a skladovanie)
    - odbremeňovacie - slúžia na prechodné uskladnenie nadbytočného alebo sezónneho tovaru

3- Z hľadiska doby skladovania:

  1. a) úložné - slúžia na strednodobé a dlhodobé skladovanie,
  2. b) distribučné - sústredí sa v nich tovar od rôznych firiem a expedujú ho čo možno najskôr.

SKLADOVANIE ZÁSOB zahŕňa všetky činnosti, ktoré súvisia s prijímaním zásob, ich ošetrovaním a prípravou na výdaj do výroby.

Prevzatí materiál sa uloží do skladu, kde sa z neho vytvorí určitá zásoba. Uskladňuje sa tak, aby neprišlo k jeho znehodnoteniu alebo strate. Skladovanie podmienky musia zodpovedať vlastnostiam skladovaných materiálov. Napríklad väčšina potravín má predpísanú optimálnu teplotu a vlhkosť skladovania, elektronické súčiastky sa nemôžu skladovať v prašnom prostredí. Niektoré zásoby sa nesmú skladovať spolu, napr. múka vedľa kávy (tzv. nedovolené susedstvo).

Funkcie skladovania

  1. a) preklenovacia funkcia – sklad umožňuje prekonať časový rozdiel medzi dodávkou a potrebou materiálu vo výrobe.
  2. b) transformačná (zušľachťovacia) funkcia – niektoré materiály a výrobky získavajú skladovaním nové úžitkové vlastnosti, napr. zrenie ovocia, syrov, vína, sušenie dreva.
  3. c) zabezpečovacia funkcia – sklad umožňuje zásobovanie materiálom v prípade neočakávaných výpadkov v dodávkach.

Skladové hospodárstvo

  1. a)centralizované – jeden veľký (centrálny) sklad zásobuje všetky úseky výroby
  2. b) decentralizované – podnik má viac menších skladov
  3. c) kombinované – podnik má jeden veľký a niekoľko menších (pobočných) skladov

Skladového hospodárstvo tvoria:

  1. a) zásobovacie sklady (sklady materiálov a obalov),
  2. b) výrobné sklad- medzisklady (sklady polovýrobkov, náhradných dielov)
  3. c) odbytové (expedičné) sklady (sklady hotových výrobkov)
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.027 s.
Zavrieť reklamu