Konkurencia
Autor: 25258
Typ práce: Referát
Typ práce: Referát
Dátum: 08.12.2020
Jazyk:
Jazyk:
Rozsah: 577 slov
Počet zobrazení: 1 783
Počet zobrazení: 1 783
Tlačení: 108
Uložení: 114
Uložení: 114
Konkurencia
Charakteristika konkurencie
Konkurencia je druh hospodárskej súťaže, kedy si výrobcovia a predajcovia navzájom nebránia vstúpiť na trh, určiť si cenu tovarov a služieb, odlišovať sa od seba dizajnom, farbou, značkou a ľakať zákazníkov rôznymi benefitmi, ktorými sa odlišujú od iných výrobcov.
Príkladom môžu byť kúpaliska. Kúpalisko v Rajeckých Tepliciach ponúka vstup do bazéna deti do 12 rokov zadarmo a kúpalisko vo Vrbove ponúka vstup všetkých deti bez ohľadu na vek zadarmo.
Príklad znázorňuje, že kúpaliska v Rajeckých Tepliciach a vo Vrbove si navzájom nebránili dávať benefity pre svojich klientov.
Medzi typy konkurencie patria
- Dokonalá konkurencia je vlastne charakteristika konkurencie, číže je to druh hospodárskej súťaže, kedy si výrobcovia a predajcovia navzájom nebránia vstúpiť na trh, určiť si cenu tovarov a služieb, odlišovať sa od seba dizajnom, farbou, značkou a ľakať zákazníkov rôznymi benefitmi, ktorými sa odlišujú od iných výrobcov.
- Nedokonalá konkurencia je opakom dokonalej konkurencie, kedy 1 výrobca a 1 predajca úplne alebo čiastočne bráni iným výrobcom a predajcom vstúpiť na trh, určiť si cenu tovarov a služieb, odlišovať sa od seba dizajnom, farbou, značkou a ľakať zákazníkov rôznymi benefitmi, ktorými sa odlišujú od ostatných výrobcov a predajcov
Druhy nedokonalej konkurencie
- Monopol: tento typ nedokonalej konkurencie sa vyznačuje tým, že na trhu je len 1 významný výrobca a predajca, ktorý vyrába špecifický druh tovaru a služby a silou- mocou nepustí na trh ďalších výrobcov a predajcov, ceny sú pri monopole rozhodujúcim faktorom.
- Prírodzený monopol: vzniká bez zásahu štátu
- Administratívny monopol: je s absolútnou kontrolou zo strany štátu, tam patrí napr. pošta
- Špecifický monopol: keď je vo svete vynájdený nejaký vynález, je to na báze patentov
- Tajný monopol: kolúzie firiem v regulovaných odvetviach.
- Duopol: tento typ nedokonalej konkurencie sa vyznačuje tým, že na trhu sú len 2 významní výrobcovia a predajcovia, ktorý vyrábajú určitý druh tovaru a služieb a silou- mocou nepustia na trh ďalších výrobcov a predajcov, ceny sú pri duopole rozhodujúcim faktorom.
- Oligopol: tento typ nedokonalej konkurencie sa vyznačuje tým, že je čiastočne povolený vstup výrobcov a predajcov na trh. Títo výrobcovia a predajcovia vyrábajú a predávajú aj špecifické aj diferencované produkty a služby, ceny sú pri oligopole rozhodujúcim faktorom.
Druhy oligopolu:
- Koncentrovaný ( homogénny) oligopol sa vyznačuje sa s obmedzeným počtom výrobcov a predajcov, ktorý vyrábajú 1 špecifický druh tovarov a služieb.
- Diferencovaný ( heterogénny) oligopol vyznačuje sa s obmedzeným počtom výrobcov a predajcov, ktorí predávajú rôzne druhy tovarov a služieb.
- Kooperatívny oligopol: firmy navzájom kooperujú.
- Oligopol s dominantnou firmou: na trhu je 1 dominantná firma, pod ktorou niekoľko malých firiem, ktoré medzi sebou konkurujú a konkurujú aj tej dominantnej firme.
- Oligopol s firmou barometer: dominantná firma je tá, ktorá vytvára najlepšie trhové podmienky
- Absolútne koncentrovaný oligopol: malý počet veľkých firiem na trhu
- Relatívne koncetrovaný oligopol: popri veľkej firme pôsobia malé aj stredné podniky.
- Monopolistická konkurencia : tento typ nedokonalej konkurencie sa vyznačuje, že sú rôzni výrobcovia a predajcovia, ktorí vyrábajú a predavajú rôzne tovary a služby, ale substitúty sú nedokonalé, je to najjemnejší typ nedokonalej konkurencie, ktorá sa vyznačuje s diferencovanými tovarmi a službami.
Ďalšie formy nedokonalej konkurencie
- Kartel je to dohoda firiem, ktorá vedie k obmedzeniu samostatnosti v rozhodovaní.
- Koncern: podniky sú formálne samostatné, ale fakticky nie sú samostatné.
Druhy nedokonalého dopytu
- Monospon: na trhu je spravidla 1 subjekt na strane dopytu, ktorý sa zameriava na 1 špecifický produkt a službu a viacero predávajúcich na strane ponuky
- Duospon: na trhu sú spravidla 2 subjekty na strane dopytu a viacero predávajúcich na strane ponuky, ktorý sa zameriavajú na 1 špecifický produkt a službu.
- Oligospon ( koncentrovaný): je obmedzený vstup na trh zo strany dopytu, ktorý sa zameriavajú na 1 špecifický produkt, na strane ponuky je viacero predávajúcich.
- Oligospon( diferencovaný): je obmedzený vstup na trh zo strany dopytu, ktorý sa zameriavajú na rôzne produkty a službu, na strane ponuky je viacero predávajúcich.
Dodatočný učebný materiál si môžeš pozrieť v dokumente PDF kliknutím na nasledujúci odkaz:
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Trh – monopol, oligopol, monopolisticka konkurencia | Referát | 1 225 slov | |
Pojem monopol | Učebné poznámky | 159 slov | |
Konkurencia | Učebné poznámky | 137 slov | |
Trhová konkurencia | Učebné poznámky | 253 slov | |
Trh a konkurencia. Typy konkurencie | Maturita | 658 slov | |
Úloha konkurencie v trhovej ekonomike | Učebné poznámky | 327 slov | |
Typy dokonalej a nedokonalej konkurencie | Učebné poznámky | 272 slov | |
Porovnanie rôznych typov konkurencií | Učebné poznámky | 147 slov | |
Trh, trhový systém a konkurencia | Maturita | 779 slov |
Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:
#konkurenciaOdporúčame
Spoločenské vedy » Ekonómia
:: Aktuálne kurzy mien ECB
:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:
Vygenerované za 0.017 s.