Konkurencia

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: 25258
Typ práce: Referát
Dátum: 08.12.2020
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 577 slov
Počet zobrazení: 1 783
Tlačení: 108
Uložení: 114

Konkurencia

Charakteristika konkurencie

Konkurencia je druh hospodárskej súťaže, kedy si výrobcovia a predajcovia navzájom nebránia vstúpiť na trh, určiť si cenu tovarov a služieb, odlišovať sa od seba dizajnom, farbou, značkou a ľakať zákazníkov rôznymi benefitmi, ktorými sa odlišujú od iných výrobcov.

Príkladom môžu byť kúpaliska. Kúpalisko v Rajeckých Tepliciach ponúka vstup do bazéna deti do 12 rokov zadarmo a kúpalisko vo Vrbove ponúka vstup všetkých deti bez ohľadu na vek zadarmo.

Príklad znázorňuje, že kúpaliska v Rajeckých Tepliciach a vo Vrbove si navzájom nebránili dávať benefity pre svojich klientov.

Medzi typy konkurencie patria

  1. Dokonalá konkurencia je vlastne charakteristika konkurencie, číže je to druh hospodárskej súťaže, kedy si výrobcovia a predajcovia navzájom nebránia vstúpiť na trh, určiť si cenu tovarov a služieb, odlišovať sa od seba dizajnom, farbou, značkou a ľakať zákazníkov rôznymi benefitmi, ktorými sa odlišujú od iných výrobcov.
  2. Nedokonalá konkurencia je opakom dokonalej konkurencie, kedy 1 výrobca a 1 predajca úplne alebo čiastočne bráni iným výrobcom a predajcom vstúpiť na trh, určiť si cenu tovarov a služieb, odlišovať sa od seba dizajnom, farbou, značkou a ľakať zákazníkov rôznymi benefitmi, ktorými sa odlišujú od ostatných výrobcov a predajcov

Druhy nedokonalej konkurencie

  1. Monopol: tento typ nedokonalej konkurencie sa vyznačuje tým, že na trhu je len 1 významný výrobca a predajca, ktorý vyrába špecifický druh tovaru a služby a silou- mocou nepustí na trh ďalších výrobcov a predajcov, ceny sú pri monopole rozhodujúcim faktorom.
  2. Prírodzený monopol: vzniká bez zásahu štátu
  3. Administratívny monopol: je s absolútnou kontrolou zo strany štátu, tam patrí napr. pošta
  4. Špecifický monopol: keď je vo svete vynájdený nejaký vynález, je to na báze patentov
  5. Tajný monopol: kolúzie firiem v regulovaných odvetviach.
  6. Duopol: tento typ nedokonalej konkurencie sa vyznačuje tým, že na trhu sú len 2 významní výrobcovia a predajcovia, ktorý vyrábajú určitý druh tovaru a služieb a silou- mocou nepustia na trh ďalších výrobcov a predajcov, ceny sú pri duopole rozhodujúcim faktorom.
  7. Oligopol: tento typ nedokonalej konkurencie sa vyznačuje tým, že je čiastočne povolený vstup výrobcov a predajcov na trh. Títo výrobcovia a predajcovia vyrábajú a predávajú aj špecifické aj diferencované produkty a služby, ceny sú pri oligopole rozhodujúcim faktorom.

Druhy oligopolu:

  1. Koncentrovaný ( homogénny) oligopol sa vyznačuje sa s obmedzeným počtom výrobcov a predajcov, ktorý vyrábajú 1 špecifický druh tovarov a služieb.
  2. Diferencovaný ( heterogénny) oligopol  vyznačuje sa s obmedzeným počtom výrobcov a predajcov, ktorí predávajú rôzne druhy tovarov a služieb.
  3. Kooperatívny oligopol: firmy navzájom kooperujú.
  4. Oligopol s dominantnou firmou: na trhu je 1 dominantná firma, pod ktorou niekoľko malých firiem, ktoré medzi sebou konkurujú a konkurujú aj tej dominantnej firme.
  5. Oligopol s firmou barometer: dominantná firma je tá, ktorá vytvára najlepšie trhové podmienky
  6. Absolútne koncentrovaný oligopol: malý počet veľkých firiem na trhu
  7. Relatívne koncetrovaný oligopol: popri veľkej firme pôsobia malé aj stredné podniky.
  8. Monopolistická konkurencia : tento typ nedokonalej konkurencie sa vyznačuje, že sú rôzni výrobcovia a predajcovia, ktorí vyrábajú a predavajú rôzne tovary a služby, ale substitúty sú nedokonalé, je to najjemnejší typ nedokonalej konkurencie, ktorá sa vyznačuje s diferencovanými tovarmi a službami.

Ďalšie formy nedokonalej konkurencie

  1. Kartel je to dohoda firiem, ktorá vedie k obmedzeniu samostatnosti v rozhodovaní.
  2. Koncern: podniky sú formálne samostatné, ale fakticky nie sú samostatné.

Druhy nedokonalého dopytu

  1. Monospon: na trhu je spravidla 1 subjekt na strane dopytu, ktorý sa zameriava na 1 špecifický produkt a službu a viacero predávajúcich na strane ponuky
  2. Duospon: na trhu sú spravidla 2 subjekty na strane dopytu a viacero predávajúcich na strane ponuky, ktorý sa zameriavajú na 1 špecifický produkt a službu.
  3.  Oligospon ( koncentrovaný):  je obmedzený vstup na trh zo strany dopytu, ktorý sa zameriavajú na 1 špecifický produkt, na strane ponuky je viacero predávajúcich.
  4. Oligospon( diferencovaný): je obmedzený vstup na trh zo strany dopytu, ktorý sa zameriavajú na rôzne produkty a službu, na strane ponuky je viacero predávajúcich.

Dodatočný učebný materiál si môžeš pozrieť v dokumente PDF kliknutím na nasledujúci odkaz:
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Vyhľadaj ďalšie študentské práce pre tieto populárne kľúčové slová:

#konkurencia


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.017 s.
Zavrieť reklamu