Zásobovanie (materiálové hospodárstvo)

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: katyp (18)
Typ práce: Referát
Dátum: 11.12.2020
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 710 slov
Počet zobrazení: 1 410
Tlačení: 97
Uložení: 93

ZÁSOBOVANIE (materiálové hospodárstvo)

Zásoby – hmotné statky, ktoré sa nachádzajú v podniku a doteraz sa nepoužili na určitý účel.

Zásobovacia činnosť – zameraná na obstaranie hmotných vstupov.

Druhy zásobovacích činností:

  1. plánovanie materiálových zásob,
  2. nákupná činnosť,
  3. skladovanie materiálových zásob,
  4. riadenie materiálových zásob.

Logistika – vedný odbor, ktorý sa zaoberá: 1. fyzickými tokmi tovaru od dodávateľa k odberateľovi (zahŕňajú dopravu, prebierku, skladovanie),

  1. informačnými tokmi v ústnej i písomnej podobe (uskutočňujú sa pomocou dokladov: dodací list, faktúra, príjemka, výdajka, skladová karta ...)

Význam zásob: a) prekonávajú časový a priestorový nesúlad medzi jednotlivými fázami reprodukčného procesu,

  1.  b) zabezpečujú plynulú činnosť podniku

Evidencia zásob: slúži na bežnú i následnú kontrolu a vykonáva sa pomocou dokladov (napr. dodací list, príjemka, skladová karta, výdajka).

PREDMETY OBSTARÁVANIA

  1. vstupné materiály – zúčastňujú sa podnikového transformačného procesu.

Patria sem: výrobkové materiály – sú súčasťou výrobku;

Rozlišujeme: základný materiál – tvorí hmotnú podstatu výrobku, napr. drevo pri výrobe nábytku

pomocný materiál – dotvára výrobok, napr. lak, farba pri výbore

technologické materiály (prevádzkové), napr. olej, náradie, baliaci materiál

  1. polovýrobky – používajú sa na kompletizáciu vlastného výrobku (súčiastky)
  2. obchodné tovary – sú predmetom ďalšieho predaja v pôvodnej výrobe (autorádio u výrobcu áut)

Organizácia zásobovania závisí od charakteru výrobku, veľkosti podniku, rozmiestnenia dodávateľov, technického vybavenia podniku a pod.

Zásobovací útvar je väčšinou zaradený do obchodného alebo výrobného úseku.

Spôsoby obstarávania

náhodné do zásoby – skladové bezskladové

(pri vzniku potreby – pri zákazkovej výrobe) (uloženie na sklad) (dodaný materiál ide priamo do výroby)

Fázy kúpnej zmluvy: vznik kúpnej zmluvy a plnenie kúpnej zmluvy

Vznik kúpnej zmluvy – ak sa partneri dohodnú na podstatných náležitostiach zmluvy. Dôležité je

určiť miesto a okamih vzniku zmluvy.

Podmienky vzniku kúpnej zmluvy: spôsobilosť strán na uzatvorenie zmluvy (FO vek 18 rokov,

bezúhonnosť, právna spôsobilosť, u PO spĺňa podmienky zástupca)

právny dôvod uzatvorenia zmluvy (záväzok kupujúceho

odovzdať predávajúcemu peniaze za dodaný tovar)

dovolený (prístupný) obsah kúpnej zmluvy – obsah zmluvy

nesme byť v rozpore so zákonom, dobrými mravmi ...

možnosť plnenia – ide o devízové predpisy, dovozné licencie

prejav vôle – slobodný, zrozumiteľný a jednoznačný

forma vzniku zmluvy (najčastejšie písomne + ústne, mlčaním)

OBSAH KÚPNEJ ZMLUVY

  1. podstatné náležitosti: 1. predávajúci a kupujúci (zmluvné strany) – názov, sídlo, zástupcovia
  2. druh a kvalita tovaru (predmet zmluvy) – určí sa rôznymi spôsobmi, napr. na základe prehliadky, opisu, vyobrazenia, vzorky ... Spôsob závisí od toho, či je tovar zastupiteľný alebo nezastupiteľný
  3. množstvo tovaru – zmluvy s presne určeným množstvom (s odchýlkou musia súhlasiť obidve strany)

- zmluvy s približne určeným množstvom (povolená odchýlka v určitom rozpätí alebo podľa uzancií)

- určenie množstevných jednotiek (kus, tona, barel ...)

- rozlišujeme brutto (vrátane obalu), netto (bez obalu), tara (hmotnosť obalu)

  1. cena tovaru – zmluvy s presne stanovenou cenou,

- zmluvy s nezáväznou cenou

Spôsob stanovenia ceny: priamo- pevnou sumou za mernú jednotku (napr. za 1 kus),

nepriamo – dohodnú sa presné pravidlá, podľa ktorých sa cena určí neskôr

Cena je stanovený vždy v konkrétnej mene. S výberom meny súvisí konkurzové riziko.

Zľavy z ceny: skonto – cenová zrážka pri platení pred dohodnutým termínom splatnosti,

rabat – zľava z ceny poskytovaná za určitých podmienok (množstevový, vernostný...)

bonifikácia – zľava za drobné straty tovaru (vysušenie), alebo pri dodávke tovaru nižšej kvality ako bolo dohodnuté (len so súhlasom kupujúceho).

  1. vedľajšie (nepovinné) náležitosti (ak sa na nich partneri dohodnú)
  2. obal (balenie) – ak nie je určený v zmluve, použije sa bežný obal v krajine predávajúceho

signo – súčasť obalu, návod a zaobchádzanie

  1. dodacie podmienky – a) dodacia lehota (čas plnenia dodávky) – doba, kedy sa má tovar dodať odberateľovi.

Druhy obchodov podľa dodacej lehoty – dodávkové – presne alebo približne určujú, kedy sa tovar dodá (presné určenie, približné určenie, postupná dodacia lehota, fixná )

promptné – okamžitá dodacia lehota (do 8 dní)

  1. b) miesto plnenia dodávky - miesto dodania tovaru, prechod vlastníctva
  2. c) prechod nákladov a rizík – medzinárodné pravidlá, určujú rozdelenie a prechod nákladov a rizík medzi kupujúcim a predávajúcim
  1. platobné podmienky – subjekty platenia, miesto platenia, mena, doba splatnosti, spôsob platenia

PLNENIE KÚPNEJ ZMLUVY

predávajúci – odovzdá tovar v súlade s kúpnou zmluvou

umožní kupujúcemu nadobudnúť vlastnícke právo k tovaru odovzdaním dispozičných dokumentov, ktoré svedčia o vlastníctve, alebo fyzickým odovzdaním tovar a pod.

kupujúci – tovar prevezme a zaplatí v súlade s kúpnou zmluvou

poruchy v plnení kúpnej zmluvy: a) zjavné chyby – na prvý pohľad alebo bežnou prehliadkou. Reklamácia nasleduje ihneď po ich zistení.

  1. b) skryté chyby – nedajú sa zistiť bežnou prehliadkou. Reklamácia nasleduje v stanovených lehotách.

Reklamácia v zahraničnom obchode – je písomné oznámenie druhej zmluvnej strane o tom, že záväzok nebol splnený v súlade s podmienkami dohodnutými v zmluve.

+ voľba štruktúry dodávateľského systému

vysvetliť realizáciu obchodných operácií podľa kúpnej zmluvy

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.016 s.
Zavrieť reklamu