Vnútorný obchod

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: filomena (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 27.09.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 754 slov
Počet zobrazení: 1 536
Tlačení: 103
Uložení: 90

Vnútorný obchod

Charakteristika obchodu

Pojem obchod má 3 významy:

  • Odvetvie národného hospodárstva
  • Činnosti, ktoré zabezpečujú kúpu a predaj statkov a služieb
  • Podnikateľské subjekty, ktoré vykonávajú obchodnú činnosť

Obchod

  • Je sprostredkujúcim medzičlánkom medzi výrobcom a spotrebiteľom
  • Základnou úlohou je obeh tovaru, jeho výmena formou kúpy a predaja

Predávajúci a kupujúci uzatvárajú kúpnu zmluvu, ako súhlasný prejav vôle

  • vznikajú záväzky a pohľadávky

Obchodný zákonník – Kúpna zmluva na hnuteľné veci
Občiansky zákonník – Kúpna zmluva na nehnuteľné veci
Kúpnu zmluvu možno uzavrieť:

  • Ústne
  • Písomne
  • Konkludentným činom (odôvodňujúci určitý úsudok)

Obchodnú činnosť upravujú tieto základné právne normy:
1. Obchodný zákonník
2. živnostenský zákon
3. Občiansky zákonník
4. daňové zákony
5. zákon o ochrane spotrebiteľa
6. zákon o cenách
7. zákon o označovaní výrobkov
8. zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných reťazcoch 
9. zákon o ochrane hospodárskej súťaže

Členenie obchodu

  • Podľa vlastníctva:
    1. súkromný obchod
    2. družstevný obchod
    3. verejný obchod
  • Podľa druhu predávaného tovaru:
    1. obchod s potravinárskym tovarom
    2. obchod s nepotravinárskym tovarom

  • Podľa predávaného množstva a účelu predaja:
    1. veľkoobchod- nakupuje tovar a predáva ho vo väčšom množstve odberateľom za účelom
      ďalšieho predaja alebo spracovania
    2. maloobchod – predáva tovar konečným spotrebiteľom v menšom množstve za účelom
      osobnej spotreby

4) Podľa územného hľadiska:

  1. vnútorný obchod
  2. zahraničný obchod

Spoločný (jednotný) trh EÚ bol vytvorený 1.1.1993.
Obchodný reťazec je podnik s viacerými pobočkami na rôznych miestach.
V súvislosti so vstupom Slovenska do EÚ sa zmenilo chápanie vnútorného a zahraničného obchodu.

Z hľadiska štátnych hraníc považujeme za vnútorný obchod:

  • obchod v rámci SR
  • obchod medzi krajinami EÚ

Z hľadiska právneho a hodnotového systému je zahraničným obchodom:

  • obchod SR s tretími štátmi
  • obchod medzi krajinami EÚ v rámci jednotného trhu

Obchodné podniky a ich funkcie

Obchodné podniky nakupujú tovar a bez spracovania ho ďalej predávajú na konečnú alebo výrobnú spotrebu. Sú to podniky služieb

Obchodné podniky plnia niektoré funkcie:

  1. Preklenovacia funkcia- odstraňuje priestorový a časový nesúlad medzi výrobou a spotrebou
  • Priestorová funkcia- odstraňuje rozdiel, ktorý vyplýva z prírodných podmienok ( napr. južne ovocie sa pestuje len v určitom geografickom pásme) a zo sústreďovania výroby na určitom mieste, kde je to ekonomicky najvýhodnejšie, lebo sú tam napr. zdroje surovín, lacné pracovné sily (napr. výroba textilu v Ázii)
  • Časová funkcia- odstraňuje rozdiel spôsobený tým, že:
    • Výrobok sa vyrába len v určitom čase, ale spotrebúva sa celý rok (konzervované ovocie)
    • Výrobok sa vyrába pravidelne po celý rok, ale jeho spotreba v jednotlivých mesiacoch sa líši (letný a zimný tovar)
  1. Kvalitatívna funkcia- túto funkciu zabezpečuje obchod:
  • Zušľachťovaním tovaru- tovar získa na kvalite (napr. skladovanie vína)
  • Pretváraním výrobného sortimentu na obchodný sortiment

Obchodný sortiment

  • tovary, ktoré predáva obchodný podnik
  • úlohou obchodu je sústrediť tieto výrobky (obchod s potravinami ponúka čokolády od viacerých výrobcov, obchod s hudobninami ponúka hudobné nosiče viacerých vydavateľstiev, obchod s topánkami ponúka aj kabelky, v obchodnom dome sa predávajú potraviny, drogériový tovar, knihy, bižutéria, svietidlá a i...)
  1. Kvantitatívna funkcia- odstraňuje nesúlad medzi vyrobeným a požadovaným množstvom. Má dve podoby:
  • Zberová funkcia- obchod sústreďuje tie výrobky od jednotlivých malých výrobcov (pekárne)
  • Rozdeľovacia funkcia- vyrába sa vo veľkých množstvách (toaletné potreby) a obchod rozdeľuje tovar do menších množstiev
  1. Úverová funkcia- obchod poskytuje zákazníkom úver (predaj na splátky=>umožní tým nákup tovaru aj tým, ktorí momentálne nemajú peniaze)
  2. Poradenská funkcia- zamestnanci obchodu poskytujú zákazníkom odborné rady o tovare, jeho vlastnostiach, údržbe, používaní a pod ...
  3. Informačná funkcia- obchod je sprostredkovateľom medzi výrobcami a spotrebiteľmi. Poskytuje im rozličné informácie (napr. výrobcom o tom, čo požadujú spotrebitelia a spotrebiteľom o tom, čo ponúkajú výrobcovia)
  4. Doplnkové funkcie- obchod vykonáva aj niektoré činnosti výrobného charakteru (úprava odevov podľa požiadaviek zákazníka, balenie tovaru, doprava tovaru)
  5. Funkcia prebratia rizika- obchodná činnosť sa spája aj s rizikami (napr. tovar sa môže pri preprave alebo skladovaní poškodiť, môže vyjsť z módy, dopyt spotrebiteľov je nižší ako predajca predpokladal

„Ak sa neviete usmievať neotvárajte si obchod“

Veľkoobchod

  • nakupuje tovar u výrobcov (resp. dovozcov) a predáva ho odberateľom na ďalší predaj alebo spracovanie

Základné znaky veľkoobchodu

  • nakupuje tovar vo veľkom množstve
  • vytvára zásoby
  • preberá náklady na skladovanie
  • nesie riziká spojené s prepravou, skladovaním, nákupom
  • pretvára výrobný sortiment na obchodný
  • predaj tovaru maloobchodníkom alebo veľkoobchodníkom alebo výrobcom na ďalšie spracovanie
  • základnou prevádzkovou jednotkou je sklad
  • predáva tovar v nezmenenom stave alebo po menšej úprave (napr. praženie a balenie kávy, stáčanie vína, oleja a pod.)
  • poskytuje informácie o nových výrobkoch, o situácii na trhu, o cenách a pod...

Veľkoobchodníci = sprostredkovatelia pri pohybe tovaru od výrobcov k spotrebiteľom

Význam veľkoobchodu

  1. skúsenosti a obchodné kontakty
    • veľkoobchodníci majú skúsenosti s obchodovaním vo veľkom množstve
    • majú veľa obchodných kontaktov
    • nákup tovaru zabezpečujú kvalifikovaný zamestnanci
  2. pestrá ponuka tovarov
  • sústreďujú tovar od viacerých výrobcov
  • maloobchodníci uprednostňujú nákup u nich pred nákupom u jednotlivých výrobcov
  1. dôvera zákazníkov
  • výrobcovi radšej rokujú uzatvárajú zmluvy so známymi veľkoobchodníkmi, ktorí pravidelne nakupujú väčšie množstvo tovarov, než s neznámymi podnikmi, ktoré odberajú tovar v menšom množstve

Členenie veľkoobchodu

  • Podľa vzťahu k iným subjektom (maloobchod a výroba)
    1. Samostatný veľkoobchod- plní veľkoobchodné funkcie je samostatný z právnej, organizačnej aj ekonomickej stránky (nie je finančne spojený s maloobchodom)
    2. Integrovaný veľkoobchod- spojenie veľkoobchodu a maloobchodu
      • Veľkoobchod, ktorý plní niektoré maloobchodné funkcie (predaj tovaru obyvateľstvu vo veľkoobchodných skladoch)
      • Veľkoobchod, ktorý je právne a organizačne spojený s maloobchodom
  • Podľa vlastníckych vzťahov a poskytovaných služieb
    1. Samostatní veľkoobchodníci- tovar kupujú do svojho vlastníctva, obchodujú s ním a preberajú na seba riziká. Rozlišujeme dve skupiny týchto veľkoobchodníkov:
      • Samostatní veľkoobchodníci s komplexnými službami (poskytujú všetky služby)
      • Samostatní veľkoobchodníci s vybranými službami

Veľkoobchodníci, ktorí poskytujú ohraničený počet služieb

  • cash & carry- veľkoobchodný predaj za hotovosť (METRO)
  • zásielkový veľkoobchod- posiela katalógy maloobchodu (Neckerman, Sony)
  • veľkoobchodník s traťovými dodávkami (drop shipper)
    • Kupuje predáva tovar, ale neskladuje ho
    • Na základe objednávky vyhľadá výrobcu a dopraví tovar ku zákazníkovi
    • Má nízke náklady, lebo nemá sklad ani zásoby, preberá zodpovednosť za tovar od prevzatia dodávky
  •  veľkoobchodník s nákladným autom (truck jobber)- obchoduje s vysokou obrátkovosťou (predáva tovar lekárňam, reštauráciám, hotelom), plní funkciu predávajúceho dopravcu
  •  veľkoobchodník s regálovou službou (rack jobber)- obchoduje najmä s potravinárskym tovarom a drogériovým tovarom, v predajniach umiestňuje svoje regály
  1. Makléri, agenti (sprostredkovatelia)
    • Ich hlavnou úlohou je uľahčiť nákup a predaj
    • Tovar nenakupujú na vlastný účet
    • Dostávajú províziu z predajnej ceny

Maklér

  • sprostredkuje kontakt medzi predávajúcim a kupujúcim
  • pomáha uzatvoriť obchod

Agent

  • zastupuje predávajúceho alebo kupujúceho na základe trvalejšej dohody
  • díler, obchodný zástupca
  1. Nákupné a predajné orgány výrobcov
    • Vytvárajú si ich výrobcovia aby zlepšili komunikáciu so zákazníkmi
    • Majú aktuálne informácie o predaji svojich výrobkov o zásobách o situácii na trhu

Patria sem:

  1. Odbytové oddelenia- hlavnou úlohou je získať a vybaviť objednávky , usmerňovať obchodných cestujúcich
  2. Obchodní cestujúci- vykonávajú osobný predaj, priamo komunikujú s potenciálnymi spotrebiteľmi
  3. Podnikové predajne- sú vo vlastníctve, sú umiestnené v blízkosti alebo priamo vo výrobnom podniku, niekedy aj v nákupných centrách
  • Veľkoobchod podľa spôsobu predaja
  1. Dodávkový veľkoobchod- je to tradičná forma veľkoobchodu. Zákazník si tovar objedná, veľkoobchodník ho dodá, vystaví faktúru, určí čas splatnosti a zákazník zaplatí
  2. Odvážací veľkoobchod- zákazník si tovar sám vyberá a odváža. Ide o veľkoobchod typu Cash&Carry

Veľkoobchod typu Cash&Carry

  • založený na myšlienke „zaplať v hotovosti a odvez si tovar so sebou“
  • tovar sa skladuje, ale nevybavuje objednávky, nezabezpečuje dodávky a nevystavuje faktúry
  • je určený najmä pre živnostníkov, ktorí si tovar sami vyberú z mesta uloženia, sami si ho naložia, zaplatia a odvezú vlastným dopravným prostriedkom

Základné znaky

  • samoobslužný predaj
  • zákazník nakupuje len s nákupným preukazom
  • povolené sú minimálne množstva tovarov (celé prepravky, balenia)
  • platba je možná len v hotovosti prípadne platobnou kartou
  • zákazník si tovar odvezie sám

Výhody veľkoobchodu Cash&Carry pre veľkoobchodníkov

  • Nakupujú od výrobcov veľké množstvo tovarov za nižšiu cenu
  • Majú nižšie ceny, pretože nemajú určité druhy nákladov (preprava)
  • Nemajú neplatičov. Zákazníci platia v hotovosti.
  • Potrebujú menej zamestnancov. Zákazníci sa obsluhujú sami.

Výhody veľkoobchodu Cash&Carry pre zákazníkov

  • Majú prehľad o sortimente a kvalite, lebo si môžu tovar prezrieť.
  • Nakupujú len potrebné množstva tovarov, preto si nemusia vytárať veľké zásoby => nižšie náklady na skladovanie a menej peňazí viazaných v zásobách.
  • Menší kapitál na podnikanie, pretože sa nakupuje v menšom množstve a častejšie
  • Rýchly presun tovaru

Výhody pre dodávateľa do veľkoobchodu (výrobca, dovozca)

  • Dodávatelia majú väčšiu istotu, že veľkoobchodník za tovar zaplatí. Kupujúci mu vždy zaplatia a peniaze môže použiť na vyrovnanie svojich záväzkov
  • Dodávatelia môžu získať od veľkoobchodníkov informácie o situácii na trhu (napr. o dopyte po výrobkoch, o konkurencii)

Technologický proces vo veľkoobchodnom sklade

Veľkoobchodný sklad- základná prevádzková jednotka veľkoobchodu.

Vo veľkoobchodnom sklade sa práce delia do troch etáp:

  1. Príjem tovaru
  • Tovar sa vyloží na palety. Pri príjme sa uskutočňuje:
  1. Odber dodávky (hrubý príjem)
    • Robí ho vedúci skladu, alebo iný poverený zamestnanec
    • Podľa dodacieho listu kontroluje počet prepravných obalov, hmotnosť a neporušenosť zásielky

Dodací list- doklad, ktorý obsahuje základné údaje o tovare. Sprevádza tovar od dodávateľa k odberateľovi. Dodávateľ ho odovzdá prepravcovi pri odovzdaní zásielky.

  1. Prebierka tovaru (čistý príjem) zahŕňa:
  • Kvantitatívnu prebierku- zamestnanec kontroluje skutočne dodané množstvo a porovnáva ho s množstvom uvedeným na sprievodných dokladoch dodávateľa. Zistené údaje zapíše do tlačiva- príjemky a skladových kariet. Ak zistí nedostatky vystaví reklamačný list
  • Kvalitatívna prebierka- zamestnanec kontroluje kvalitu tovaru s cieľom zabrániť prenikaniu nekvalitného tovaru k spotrebiteľovi. Okrem kvality kontroluje aj sortiment dodaného tovaru. Ak zistí nedostatky vystaví reklamačný list.
  1. Skladovanie tovaru

- Zahŕňa činnosti spojené s jeho manipuláciou a ochranou. Patria sem:

  • Premiestnenie tovaru na určené miesto
  • Vybaľovanie a uloženie tovaru
  • Ošetrenie tovaru
  • Triedenie tovaru
  • Spotrebiteľská úprava tovaru

V skladoch sa manipuluje so širokým sortimentom tovaru. Dôležité je rozmiestniť ho prehľadne a zabezpečiť k nemu dobrý prístup manipuláciu a kontrolu. Tovar sa môže ukladať:

  • Voľne- tovar, ktorý prichádza bez obalu vo vagónoch alebo v dopravných prostriedkoch
  • Do vrstiev- kusový alebo balený tovar väčšieho objemu. Zohľadňuje sa tovar balenia, veľkosť a špecifické vlastnosti tovaru
  • Do regálov- balený tovar, tovar pestrého, zložitého sortimentu
  • Do obalov a na palety- kusový tovar, tovar v obchodných obaloch. Umožňuje pružnú manipuláciu od vyskladnenia z dopravného prostriedku až po uloženie tovaru sklade a umožňuje maximálne využiť skladový priestor
  1. Príprava tovaru na expedíciu a expedícia

Táto etapa zahŕňa:

  • Prijatie objednávok od odberateľov a ich spracovanie- podľa objednávok sa vyhotoví výdajka tovaru.
  • Preprava tovaru na miesto kompletizácie
  • Kompletizácia dodávky- hlavná činnosť pri príprave zásielky na odoslanie
  • Úprava tovaru a vytvorenie expedičných jednotiek

Expedičnú jednotku tvorí tovar, ktorý ide k jednému zákazníkovi alebo má byť prepravený jedným smerom

  • kontrola tovaru- odosielaný tovar sa porovnáva s údajmi v sprievodných dokladoch. Potom sa uloží na miesto pre zásielky určené na expedíciu.
  • Expedícia tovaru- tovar sa vyberie zo skladu a odovzdá sa odberateľovi alebo prepravcovi. Výdaj tovaru sa podľa výdajky zaznačí do skladovej karty. Súčasťou sú aj sprievodné doklady k tovaru.

Technické prostriedky vo veľkoobchodnom sklade

  • práca vo veľkoobchodnom sklade je namáhavá, lebo sa manipuluje s veľkým množstvom tovaru s rozličnou hmotnosťou
  • na urýchlenie a uľahčenie práce a lepšie využitie skladových priestory sa využívajú rozličné technické prostriedky. Môžeme ich rozdeliť na:
    1. manuálne (neautomatizované) zariadenia
  • zariadenia na skladovanie tovaru- napríklad regály, police, kontajnery, zásuvky. V skladových regáloch je väčšinou tovar uložený na paletách alebo je balený do väčších úložných jednotiek. Pri manipulácii sa využívajú rozličné mechanické zariadenia s obsluhou
  • zariadenia na prepravu tovaru a jeho triedenie podľa objednávok- vidlicové zdvíhacie vozíky, plošinové vozíky, žeriavy, dopravníkový systém, ručné vozíky
  • zariadenia na expedíciu tovaru- vysokozdvižné vozíky, plošinové vozíky, žeriavy, ručné vozíky, palety, baliace vozíky.

V skladoch sa používajú aj špeciálne technické zariadenia, napr. váhy, chladiace a mraziace zariadenia a klimatizačné zariadenia

automatizované zariadenia
  •  
  • poskytujú kvalitnejšie informácie, znižujú náklady, zvyšujú produktivitu práce a zlepšujú kontrolu
  • zariadenia automatického uskladňovania, značenia a vyhľadávania tovaru, pásové dopravníky, roboty, snímacie zariadenia
  • využíva sa aj pri vedení dokumentácie
  • úroveň techniky a technologického zariadenia sklade ovplyvňuje aj množstvo kvalifikovaných zamestnancov
  • znižuje sa podiel manuálnej práce
  • zvyšuje sa podiel kvalifikovanej práce
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.015 s.
Zavrieť reklamu