Vnútorný obchod
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 536
Uložení: 90
Vnútorný obchod
Charakteristika obchodu
Pojem obchod má 3 významy:
- Odvetvie národného hospodárstva
- Činnosti, ktoré zabezpečujú kúpu a predaj statkov a služieb
- Podnikateľské subjekty, ktoré vykonávajú obchodnú činnosť
Obchod
- Je sprostredkujúcim medzičlánkom medzi výrobcom a spotrebiteľom
- Základnou úlohou je obeh tovaru, jeho výmena formou kúpy a predaja
Predávajúci a kupujúci uzatvárajú kúpnu zmluvu, ako súhlasný prejav vôle
- vznikajú záväzky a pohľadávky
Obchodný zákonník – Kúpna zmluva na hnuteľné veci
Občiansky zákonník – Kúpna zmluva na nehnuteľné veci
Kúpnu zmluvu možno uzavrieť:
- Ústne
- Písomne
- Konkludentným činom (odôvodňujúci určitý úsudok)
Obchodnú činnosť upravujú tieto základné právne normy:
1. Obchodný zákonník
2. živnostenský zákon
3. Občiansky zákonník
4. daňové zákony
5. zákon o ochrane spotrebiteľa
6. zákon o cenách
7. zákon o označovaní výrobkov
8. zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných reťazcoch
9. zákon o ochrane hospodárskej súťaže
Členenie obchodu
- Podľa vlastníctva:
- súkromný obchod
- družstevný obchod
- verejný obchod
- Podľa druhu predávaného tovaru:
- obchod s potravinárskym tovarom
- obchod s nepotravinárskym tovarom
- Podľa predávaného množstva a účelu predaja:
- veľkoobchod- nakupuje tovar a predáva ho vo väčšom množstve odberateľom za účelom
ďalšieho predaja alebo spracovania - maloobchod – predáva tovar konečným spotrebiteľom v menšom množstve za účelom
osobnej spotreby
- veľkoobchod- nakupuje tovar a predáva ho vo väčšom množstve odberateľom za účelom
4) Podľa územného hľadiska:
- vnútorný obchod
- zahraničný obchod
Spoločný (jednotný) trh EÚ bol vytvorený 1.1.1993.
Obchodný reťazec je podnik s viacerými pobočkami na rôznych miestach.
V súvislosti so vstupom Slovenska do EÚ sa zmenilo chápanie vnútorného a zahraničného obchodu.
Z hľadiska štátnych hraníc považujeme za vnútorný obchod:
- obchod v rámci SR
- obchod medzi krajinami EÚ
Z hľadiska právneho a hodnotového systému je zahraničným obchodom:
- obchod SR s tretími štátmi
- obchod medzi krajinami EÚ v rámci jednotného trhu
Obchodné podniky a ich funkcie
Obchodné podniky nakupujú tovar a bez spracovania ho ďalej predávajú na konečnú alebo výrobnú spotrebu. Sú to podniky služieb
Obchodné podniky plnia niektoré funkcie:
- Preklenovacia funkcia- odstraňuje priestorový a časový nesúlad medzi výrobou a spotrebou
- Priestorová funkcia- odstraňuje rozdiel, ktorý vyplýva z prírodných podmienok ( napr. južne ovocie sa pestuje len v určitom geografickom pásme) a zo sústreďovania výroby na určitom mieste, kde je to ekonomicky najvýhodnejšie, lebo sú tam napr. zdroje surovín, lacné pracovné sily (napr. výroba textilu v Ázii)
- Časová funkcia- odstraňuje rozdiel spôsobený tým, že:
- Výrobok sa vyrába len v určitom čase, ale spotrebúva sa celý rok (konzervované ovocie)
- Výrobok sa vyrába pravidelne po celý rok, ale jeho spotreba v jednotlivých mesiacoch sa líši (letný a zimný tovar)
- Kvalitatívna funkcia- túto funkciu zabezpečuje obchod:
- Zušľachťovaním tovaru- tovar získa na kvalite (napr. skladovanie vína)
- Pretváraním výrobného sortimentu na obchodný sortiment
Obchodný sortiment
- tovary, ktoré predáva obchodný podnik
- úlohou obchodu je sústrediť tieto výrobky (obchod s potravinami ponúka čokolády od viacerých výrobcov, obchod s hudobninami ponúka hudobné nosiče viacerých vydavateľstiev, obchod s topánkami ponúka aj kabelky, v obchodnom dome sa predávajú potraviny, drogériový tovar, knihy, bižutéria, svietidlá a i...)
- Kvantitatívna funkcia- odstraňuje nesúlad medzi vyrobeným a požadovaným množstvom. Má dve podoby:
- Zberová funkcia- obchod sústreďuje tie výrobky od jednotlivých malých výrobcov (pekárne)
- Rozdeľovacia funkcia- vyrába sa vo veľkých množstvách (toaletné potreby) a obchod rozdeľuje tovar do menších množstiev
- Úverová funkcia- obchod poskytuje zákazníkom úver (predaj na splátky=>umožní tým nákup tovaru aj tým, ktorí momentálne nemajú peniaze)
- Poradenská funkcia- zamestnanci obchodu poskytujú zákazníkom odborné rady o tovare, jeho vlastnostiach, údržbe, používaní a pod ...
- Informačná funkcia- obchod je sprostredkovateľom medzi výrobcami a spotrebiteľmi. Poskytuje im rozličné informácie (napr. výrobcom o tom, čo požadujú spotrebitelia a spotrebiteľom o tom, čo ponúkajú výrobcovia)
- Doplnkové funkcie- obchod vykonáva aj niektoré činnosti výrobného charakteru (úprava odevov podľa požiadaviek zákazníka, balenie tovaru, doprava tovaru)
- Funkcia prebratia rizika- obchodná činnosť sa spája aj s rizikami (napr. tovar sa môže pri preprave alebo skladovaní poškodiť, môže vyjsť z módy, dopyt spotrebiteľov je nižší ako predajca predpokladal
„Ak sa neviete usmievať neotvárajte si obchod“
Veľkoobchod
- nakupuje tovar u výrobcov (resp. dovozcov) a predáva ho odberateľom na ďalší predaj alebo spracovanie
Základné znaky veľkoobchodu
- nakupuje tovar vo veľkom množstve
- vytvára zásoby
- preberá náklady na skladovanie
- nesie riziká spojené s prepravou, skladovaním, nákupom
- pretvára výrobný sortiment na obchodný
- predaj tovaru maloobchodníkom alebo veľkoobchodníkom alebo výrobcom na ďalšie spracovanie
- základnou prevádzkovou jednotkou je sklad
- predáva tovar v nezmenenom stave alebo po menšej úprave (napr. praženie a balenie kávy, stáčanie vína, oleja a pod.)
- poskytuje informácie o nových výrobkoch, o situácii na trhu, o cenách a pod...
Veľkoobchodníci = sprostredkovatelia pri pohybe tovaru od výrobcov k spotrebiteľom
Význam veľkoobchodu
- skúsenosti a obchodné kontakty
- veľkoobchodníci majú skúsenosti s obchodovaním vo veľkom množstve
- majú veľa obchodných kontaktov
- nákup tovaru zabezpečujú kvalifikovaný zamestnanci
- pestrá ponuka tovarov
- sústreďujú tovar od viacerých výrobcov
- maloobchodníci uprednostňujú nákup u nich pred nákupom u jednotlivých výrobcov
- dôvera zákazníkov
- výrobcovi radšej rokujú uzatvárajú zmluvy so známymi veľkoobchodníkmi, ktorí pravidelne nakupujú väčšie množstvo tovarov, než s neznámymi podnikmi, ktoré odberajú tovar v menšom množstve
Členenie veľkoobchodu
- Podľa vzťahu k iným subjektom (maloobchod a výroba)
- Samostatný veľkoobchod- plní veľkoobchodné funkcie je samostatný z právnej, organizačnej aj ekonomickej stránky (nie je finančne spojený s maloobchodom)
- Integrovaný veľkoobchod- spojenie veľkoobchodu a maloobchodu
- Veľkoobchod, ktorý plní niektoré maloobchodné funkcie (predaj tovaru obyvateľstvu vo veľkoobchodných skladoch)
- Veľkoobchod, ktorý je právne a organizačne spojený s maloobchodom
- Podľa vlastníckych vzťahov a poskytovaných služieb
- Samostatní veľkoobchodníci- tovar kupujú do svojho vlastníctva, obchodujú s ním a preberajú na seba riziká. Rozlišujeme dve skupiny týchto veľkoobchodníkov:
- Samostatní veľkoobchodníci s komplexnými službami (poskytujú všetky služby)
- Samostatní veľkoobchodníci s vybranými službami
- Samostatní veľkoobchodníci- tovar kupujú do svojho vlastníctva, obchodujú s ním a preberajú na seba riziká. Rozlišujeme dve skupiny týchto veľkoobchodníkov:
Veľkoobchodníci, ktorí poskytujú ohraničený počet služieb
- cash & carry- veľkoobchodný predaj za hotovosť (METRO)
- zásielkový veľkoobchod- posiela katalógy maloobchodu (Neckerman, Sony)
- veľkoobchodník s traťovými dodávkami (drop shipper)
- Kupuje predáva tovar, ale neskladuje ho
- Na základe objednávky vyhľadá výrobcu a dopraví tovar ku zákazníkovi
- Má nízke náklady, lebo nemá sklad ani zásoby, preberá zodpovednosť za tovar od prevzatia dodávky
- veľkoobchodník s nákladným autom (truck jobber)- obchoduje s vysokou obrátkovosťou (predáva tovar lekárňam, reštauráciám, hotelom), plní funkciu predávajúceho dopravcu
- veľkoobchodník s regálovou službou (rack jobber)- obchoduje najmä s potravinárskym tovarom a drogériovým tovarom, v predajniach umiestňuje svoje regály
- Makléri, agenti (sprostredkovatelia)
- Ich hlavnou úlohou je uľahčiť nákup a predaj
- Tovar nenakupujú na vlastný účet
- Dostávajú províziu z predajnej ceny
Maklér
- sprostredkuje kontakt medzi predávajúcim a kupujúcim
- pomáha uzatvoriť obchod
Agent
- zastupuje predávajúceho alebo kupujúceho na základe trvalejšej dohody
- díler, obchodný zástupca
- Nákupné a predajné orgány výrobcov
- Vytvárajú si ich výrobcovia aby zlepšili komunikáciu so zákazníkmi
- Majú aktuálne informácie o predaji svojich výrobkov o zásobách o situácii na trhu
Patria sem:
- Odbytové oddelenia- hlavnou úlohou je získať a vybaviť objednávky , usmerňovať obchodných cestujúcich
- Obchodní cestujúci- vykonávajú osobný predaj, priamo komunikujú s potenciálnymi spotrebiteľmi
- Podnikové predajne- sú vo vlastníctve, sú umiestnené v blízkosti alebo priamo vo výrobnom podniku, niekedy aj v nákupných centrách
- Veľkoobchod podľa spôsobu predaja
- Dodávkový veľkoobchod- je to tradičná forma veľkoobchodu. Zákazník si tovar objedná, veľkoobchodník ho dodá, vystaví faktúru, určí čas splatnosti a zákazník zaplatí
- Odvážací veľkoobchod- zákazník si tovar sám vyberá a odváža. Ide o veľkoobchod typu Cash&Carry
Veľkoobchod typu Cash&Carry
- založený na myšlienke „zaplať v hotovosti a odvez si tovar so sebou“
- tovar sa skladuje, ale nevybavuje objednávky, nezabezpečuje dodávky a nevystavuje faktúry
- je určený najmä pre živnostníkov, ktorí si tovar sami vyberú z mesta uloženia, sami si ho naložia, zaplatia a odvezú vlastným dopravným prostriedkom
Základné znaky
- samoobslužný predaj
- zákazník nakupuje len s nákupným preukazom
- povolené sú minimálne množstva tovarov (celé prepravky, balenia)
- platba je možná len v hotovosti prípadne platobnou kartou
- zákazník si tovar odvezie sám
Výhody veľkoobchodu Cash&Carry pre veľkoobchodníkov
- Nakupujú od výrobcov veľké množstvo tovarov za nižšiu cenu
- Majú nižšie ceny, pretože nemajú určité druhy nákladov (preprava)
- Nemajú neplatičov. Zákazníci platia v hotovosti.
- Potrebujú menej zamestnancov. Zákazníci sa obsluhujú sami.
Výhody veľkoobchodu Cash&Carry pre zákazníkov
- Majú prehľad o sortimente a kvalite, lebo si môžu tovar prezrieť.
- Nakupujú len potrebné množstva tovarov, preto si nemusia vytárať veľké zásoby => nižšie náklady na skladovanie a menej peňazí viazaných v zásobách.
- Menší kapitál na podnikanie, pretože sa nakupuje v menšom množstve a častejšie
- Rýchly presun tovaru
Výhody pre dodávateľa do veľkoobchodu (výrobca, dovozca)
- Dodávatelia majú väčšiu istotu, že veľkoobchodník za tovar zaplatí. Kupujúci mu vždy zaplatia a peniaze môže použiť na vyrovnanie svojich záväzkov
- Dodávatelia môžu získať od veľkoobchodníkov informácie o situácii na trhu (napr. o dopyte po výrobkoch, o konkurencii)
Technologický proces vo veľkoobchodnom sklade
Veľkoobchodný sklad- základná prevádzková jednotka veľkoobchodu.
Vo veľkoobchodnom sklade sa práce delia do troch etáp:
- Príjem tovaru
- Tovar sa vyloží na palety. Pri príjme sa uskutočňuje:
- Odber dodávky (hrubý príjem)
- Robí ho vedúci skladu, alebo iný poverený zamestnanec
- Podľa dodacieho listu kontroluje počet prepravných obalov, hmotnosť a neporušenosť zásielky
Dodací list- doklad, ktorý obsahuje základné údaje o tovare. Sprevádza tovar od dodávateľa k odberateľovi. Dodávateľ ho odovzdá prepravcovi pri odovzdaní zásielky.
- Prebierka tovaru (čistý príjem) zahŕňa:
- Kvantitatívnu prebierku- zamestnanec kontroluje skutočne dodané množstvo a porovnáva ho s množstvom uvedeným na sprievodných dokladoch dodávateľa. Zistené údaje zapíše do tlačiva- príjemky a skladových kariet. Ak zistí nedostatky vystaví reklamačný list
- Kvalitatívna prebierka- zamestnanec kontroluje kvalitu tovaru s cieľom zabrániť prenikaniu nekvalitného tovaru k spotrebiteľovi. Okrem kvality kontroluje aj sortiment dodaného tovaru. Ak zistí nedostatky vystaví reklamačný list.
- Skladovanie tovaru
- Zahŕňa činnosti spojené s jeho manipuláciou a ochranou. Patria sem:
- Premiestnenie tovaru na určené miesto
- Vybaľovanie a uloženie tovaru
- Ošetrenie tovaru
- Triedenie tovaru
- Spotrebiteľská úprava tovaru
V skladoch sa manipuluje so širokým sortimentom tovaru. Dôležité je rozmiestniť ho prehľadne a zabezpečiť k nemu dobrý prístup manipuláciu a kontrolu. Tovar sa môže ukladať:
- Voľne- tovar, ktorý prichádza bez obalu vo vagónoch alebo v dopravných prostriedkoch
- Do vrstiev- kusový alebo balený tovar väčšieho objemu. Zohľadňuje sa tovar balenia, veľkosť a špecifické vlastnosti tovaru
- Do regálov- balený tovar, tovar pestrého, zložitého sortimentu
- Do obalov a na palety- kusový tovar, tovar v obchodných obaloch. Umožňuje pružnú manipuláciu od vyskladnenia z dopravného prostriedku až po uloženie tovaru sklade a umožňuje maximálne využiť skladový priestor
- Príprava tovaru na expedíciu a expedícia
Táto etapa zahŕňa:
- Prijatie objednávok od odberateľov a ich spracovanie- podľa objednávok sa vyhotoví výdajka tovaru.
- Preprava tovaru na miesto kompletizácie
- Kompletizácia dodávky- hlavná činnosť pri príprave zásielky na odoslanie
- Úprava tovaru a vytvorenie expedičných jednotiek
Expedičnú jednotku tvorí tovar, ktorý ide k jednému zákazníkovi alebo má byť prepravený jedným smerom
- kontrola tovaru- odosielaný tovar sa porovnáva s údajmi v sprievodných dokladoch. Potom sa uloží na miesto pre zásielky určené na expedíciu.
- Expedícia tovaru- tovar sa vyberie zo skladu a odovzdá sa odberateľovi alebo prepravcovi. Výdaj tovaru sa podľa výdajky zaznačí do skladovej karty. Súčasťou sú aj sprievodné doklady k tovaru.
Technické prostriedky vo veľkoobchodnom sklade
- práca vo veľkoobchodnom sklade je namáhavá, lebo sa manipuluje s veľkým množstvom tovaru s rozličnou hmotnosťou
- na urýchlenie a uľahčenie práce a lepšie využitie skladových priestory sa využívajú rozličné technické prostriedky. Môžeme ich rozdeliť na:
- manuálne (neautomatizované) zariadenia
- zariadenia na skladovanie tovaru- napríklad regály, police, kontajnery, zásuvky. V skladových regáloch je väčšinou tovar uložený na paletách alebo je balený do väčších úložných jednotiek. Pri manipulácii sa využívajú rozličné mechanické zariadenia s obsluhou
- zariadenia na prepravu tovaru a jeho triedenie podľa objednávok- vidlicové zdvíhacie vozíky, plošinové vozíky, žeriavy, dopravníkový systém, ručné vozíky
- zariadenia na expedíciu tovaru- vysokozdvižné vozíky, plošinové vozíky, žeriavy, ručné vozíky, palety, baliace vozíky.
V skladoch sa používajú aj špeciálne technické zariadenia, napr. váhy, chladiace a mraziace zariadenia a klimatizačné zariadenia
automatizované zariadenia- poskytujú kvalitnejšie informácie, znižujú náklady, zvyšujú produktivitu práce a zlepšujú kontrolu
- zariadenia automatického uskladňovania, značenia a vyhľadávania tovaru, pásové dopravníky, roboty, snímacie zariadenia
- využíva sa aj pri vedení dokumentácie
- úroveň techniky a technologického zariadenia sklade ovplyvňuje aj množstvo kvalifikovaných zamestnancov
- znižuje sa podiel manuálnej práce
- zvyšuje sa podiel kvalifikovanej práce
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Vnútorný obchod | Maturita | 1 822 slov | |
Vnútorný obchod, Charakteristika obchodu | Ostatné | 2 853 slov | |
Vnútorný obchod | Maturita | 1 858 slov | |
Vnútorný obchod charakteristika | Maturita | 1 048 slov |