Zodpovednosť dopravcu z prepravnej zmluvy a reklamácie v CD
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 929
Uložení: 72
Zodpovednosť dopravcu z prepravnej zmluvy a reklamácie v CD
Zodpovednosť dopravcu z prepravnej zmluvy za stratu a poškodenie v nákladnej aj osobnej cestnej doprave
V medzinárodnej cestnej nákladnej doprave zodpovedá dopravca za konanie a chyby svojich pracovníkov, ako aj konanie všetkých ostatných osôb, ktoré využije pri vykonávaní prepravy, napr. ak si na uskutočnenie prepravy najme ďalšieho dopravcu.
Dopravca zodpovedá za :
úplnú alebo čiastočnú stratu zásielky
jej poškodenie od okamihu prevzatia zásielky po okamih vydania zásielky
prekročenie dodacej lehoty
Na základe dohovoru CMR je zodpovednosť dopravcu určená dvomi spôsobmi, ktoré závisia od údajov uvedených v nákladnom liste alebo prepravnej zmluve. Týmito údajmi sú údaje o cene zásielky alebo údaje o zvláštnom záujme na dodaní.
Cena zásielky
Ak je v NL uvedená cena zásielky, zodpovedá dopravca za škody alebo za stratu zásielky až do výšky tejto ceny.
Ak je v NL uvedený zvláštny záujem na dodaní, ktorý je vyjadrený príslušnou čiastočkou môže byť od dopravcu požadovaná náhrada ďalších preukazovatelných škôd až do výšky uvedenej čiastky.
Ak v nákladnom liste nie je ani cena ani zvláštny záujem na dodaní zodpovednosť dopravcu podlieha ustanoveniam dohovoru CMR.
Dopravca je oslobodený od zodpovednosti :
Ak strata alebo poškodenie vznikne osobitného nebezpečenstva, ktorá súvisí s niektorou ďalších skutočností :
Použitie otvorených vozidiel bez plachiet ak také použitie bolo výslovne objednané a poznamenávané v NL .chýbajúci obal alebo chybný obal zásielky ak sa jedná o takú zásielku, ktorá keď nie je zabalená je vystavená stratám alebo poškodeniam.
Manipulácia , naloženie alebo vyloženie odosielateľom alebo prijímateľom.
Prirodzená povaha tovaru – lámanie , hrdzavenie vysychanie, unikanie úbytok pôsobením hmyzu alebo hlodavcov.
Nedostatočné alebo chybné značky, alebo čísla jednotlivých kusov zásielky.
Prekročenie dodacej lehoty
Nastane vtedy keď zásielky nebola vydaná v dodacej lehote. Ak lehota nebola dojednaná hovoríme o prekročení dodacej lehoty vtedy, keď skutočný čas prepravy (aj nakládka , vykládka, a zostavenie vozovej zásielky) presahuje čas ktorý zadal dopravca.
Zásielka sa považuje za stratenú ak nebola vydaná do 30 dní po uplynutí dodacej lehoty, ak dodacia lehota nebola dojednaná do 60 dní od prevzatia zásielky dopravcom na prepravu.
Preprava nebezpečnej zásielky
Odosielateľ je povinný upozorniť dopravcu na presnú povahu nebezpečenstva, ktoré zo zásielky vyplýva a oznámiť mu, aké bezpečnostné opatrenia treba urobiť.
Toto upozornenie je potrebné zapísať do NL. Ak dopravca nevedel o nebezpečnej povahe zásielky môže ju kedykoľvek zložiť a zneškodniť a to bez povinnosti nahradiť škodu. Odosielateľ mu však musí nahradiť všetky výdavky vzniknuté odovzdávaním zásielky na prepravu alebo jej prepravcu.
Náhrada škody za úplnú alebo čiastočnú stratu- vypočítava sa z hodnoty zásielky v mieste a čase jej prevzatia na prepravu.
Hodnota zásielky sa určuje :
Podľa burzovej ceny
Podľa bežnej trhovej ceny
Podľa všeobecnej hodnoty tovaru rovnakej povahy a akosti .
Vymenujte reklamácie z prepravnej zmluvy a náležitosti reklamácie
Podáva sa písomne poštou na adresu sídla alebo emailom.
Reklamujúci je povinný uviesť v reklamácií zrozumiteľne a správne a presne reklamované skutočnosti ktoré namieta a svoje tvrdenia nerozhodným spôsobom dokázať na predloženie príslušných dokladov( NL, zápisnica k nákladnému listu ).
Reklamujúci je ďalej povinný uviesť aj nároky, ktoré týmto voči spoločnosti uplatňuje.
Reklamácia musí obsahovať :
a – identifikačné údaje reklamujúceho
b- predmet reklamácie
c- odvodzovanie nárokov
d- súpis dokladov priložených k reklamácií
e- dátum vzniku situácie, ktorá je podnetom na dodanie reklamácie a dátum podania reklamácie
f- pečiatka a podpis
Reklamujúci je povinný byť nápomocný pri objasňovaní reklamovanej skutočnosti. Ak je vyzvaný o doplnenie dokladov musí tak spraviť do 15 dní od výzvy inak môže byť reklamačné konanie zastavené.
Podanie reklamácie sa musí uskutočniť najneskôr do 30 dní od vzniku situácie.
Dopravca má pravo odmietnuť riešiť reklamáciu ak:
Bola podaná osobou , ktorá nie je oprávnená
Nebola podaná v čase a súlade s reklamačným poriadkom
Vo veci bolo začaté súdne konanie
Ak reklamujúci nesúhlasí s vybavením reklamácie má právo obrátiť sa na súd.
Premlčanie
Nároky z prepráv na ktoré sa vzťahuje dohovor CMR sa premlčujú za 1 rok. V prípade úmyslu alebo takého zavinenia, ktoré sa prejednáva na súde je premlčacia lehota trojročná.
Premlčacia lehota začína plynúť :
A – pri čiastočnej strate alebo poškodení zásielky a pri prekročení dodacej lehoty dňom vydania zásielky.
B – Pri úplnej strate 30 tym dňom po uplynutí dohodnutej lehoty a ak dodacia lehota nebola dohodnutá 60 dňom od prevzatia zásielky dopravcom.
C- V ostatných prípadoch uplynutím troch mesiacov od uzavretia prepravnej zmluvy
REKLAMÁCIA
A – práva ktoré má oprávnený z prepravy alebo v súvislosti s prepravou sa musia uplatniť u dopravcu inak zanikajú. Neplatí ak ide o právo na náhradu škody na zdraví alebo na batožinách prepravovaných s cestujúcim alebo na veciach, ktoré mal priamo pri sebe, tie si môže uplatniť priamo na súde.
B – ak sa žiada o vrátenie sumy zaplatenej dopravcovi reklamáciu môže podať len to čo sumu zaplatil. V nepravidelnej preprave podáva reklamáciu objednávateľ prepravy. Ak podáva reklamáciu niekto iný musí priložiť splnomocnenie.
C- ak cestujúci podá reklamáciu ústne, musí o nej vyhotoviť dopravca zápisnicu
D- Oprávnený musí podať reklamáciu čo najskôr, najneskôr do 6 mesiacov. V nepravidelnej doprave sa to počíta odo dňa kedy mala byť preprava vykonaná.
Uveďte lehoty na podávanie a vybavenie reklamácie
Reklamujúci je povinný byť nápomocný pri objasňovaní reklamovanej skutočnosti. Ak je vyzvaný o doplnenie dokladov musí tak spraviť do 15 dní od výzvy inak môže byť reklamačné konanie zastavené.
Vybavenie reklamácie:
Do 30 dní od prijatia ak sa jedná o
A –formálne chyby
b- neoprávnenú fakturáciu
c- chyby v dohodnutých cenách
d nesprávny režim DPH
do 100 dní ak sa jedná o :
a – reklamáciu straty alebo zničenia tovaru
b – škody na tovare
c – nedodržiavanie dodacej lehoty
Tachografový kotúč
- používa sa vo vnútroštátnej aj medzinárodnej CD ako doklad o správaní vodiča v prevádzke a o dodržiavaní predpisov
- údaje do kotúča zapisuje vodič aj písadlá stroja
- zápisy musia byť nezmazateľné a čitateľné
- musia umožňovať nepretržitý záznam 24 hodín denne
- záznam musí vykonávať prístroj každý deň, keď vodič vedie vozidlo a to od okamihu jeho prevzatia až po koniec prac. času
- kotúč sa nesmie počas dňa z prístroja vyberať
- ak sú vo vozidle viacerí vodiči, musia meniť kotúče tak, aby na vodiča, kt. vozidlo skutočne viedol, boli zaznamenané - prejdená vzdialenosť, rýchlosť, čas vedenia vozidla
Zadná strana kotúča
- názov alebo značka a adresa výrobcu
- schvaľovacia značka pre vzor kotúča na ľavej strane
- schvaľovacie značky pre použ. tachografy
- max. registračná rýchlosť v km
Predná strana kotúča
- na vonkajšom okraji sa nachádza časová stupnica s rozsahom 24h - každá hodina je rozdelená na štvrťhodiny a najmenší dielik má 5 minút
- pásmo na záznam okamžitej rýchlosti je rozdelené kružnicami po 20 km/h (aj 10)
- pásmo určené na záznam prejdenej vzdialenosti má tvar medzikružia so šírkou 5mm a písadlo sa pohybuje medzi hornou a dolnou hranicou medzikružia, 1mm = 1km
Digitálny tachograf a karta vodiča
od 1. mája 2006 nahradili digitálne tachografy analógové tachografy
- karty vodičov sú v podstate tacho-krúžky v novom poňatí, kde sa zaznamenávajú udalosti - napr. prerušenie napájania, prerušenie komunikácie so snímačom, narušenie bezpečnosti systému , poruchy na karte alebo v tachografe, prekročenia rýchlosti, začiatok a koniec smeny, miesto vloženia a vybratia karty
Odlišnosti digitálneho a analógového tachografu
- údaje o činnostiach a o prevádzke sa zaznamenávajú nie len na karte vodiča, ale aj v digitálnom tachografe
- ide o záznam na 2 samostatných médiách, pričom na karte vodiča sú len údaje za vodiča a v pamäti digitálneho tachografu sú údaje za všetkých vodičov, ktorých karty boli vložené
- údaje nie sú zaznamenávané v miestnom čase ale v centrálnom svetovom čase
- pamäť digitálneho tachografu je 356 dní, po zaplnení kapacity sa údaje postupne prepisujú novými
- ak dôjde k prepisu údajov bez ich predchádzajúceho stiahnutia a uloženia do PC, je to priestupok
- údaje je potrebné sťahovať najneskôr každé tri mesiace
- kapacita karty vodiča je 28 pracovných dní pri priemernom počte 93 denných udalostí, po zaplnení kapacity sa údaje prepisujú novými
- musia sa sťahovať každých 28 dní v prípade 2 vodičových osádok každých 20 dní
- vlastníkom karty je vodič, kt. spĺňa podmienky na jej vydanie, a odobratá mu môže byť len v prípade neoprávnenej manipulácie s ňou
- platnosť karty je 5 rokov
Charakterizujte písomnosti pri nepravidelnom plnení prepravnej zmluvy.
Zásada jazykovej správnosti
- dokonale ovládať jazyk
- Správna interpunkcia, lebo nesprávna interpunkcia môže zmeniť zmysel vety
- Nepripúšťa sa: pravopis, gramatické a štylistické chyby
- Vždy po ruke Pravidlá slovenského pravopisu
Zásada hospodárnosti
- Obchodný list písať len ak je to nutné
- Stojí to veľa času a aj peňazí
- Často používané frázy nahrať do počítača
Zásady jednotnosti
Zásady vzornej úpravy
- Nesmie obsahovať preklepy, alebo viditeľné opravené chyby
- Napísaný na čistom a nepoškodenom papieri, kvalitnou páskou písacieho stroja alebo tlačou počítača alebo má byť kvalitne vyhotovenou kópiou.
Štruktúra podnikového listu – základná obchodná písomnosť (externá)
- Majú ustálenú štruktúru
Štruktúra – stavba obchodného listu
STAVBA
Vonkajšie náležitosti obchodného listu
- Záhlavie (adresa odosielateľa)
- Adresa príjemcu(spôsob doručenia)
- Odvolávacie údaje (váš list, číslo, zo dňa, naše číslo, vybavuje linka, miesto dátum)
- Prílohy
- Pečiatka
- Vlastnoručný podpis
- Titul, meno a priezvisko podpisujúceho
- Identifikačné údaje o firme
Vlastný text obchodného listu
- Obsahová stránka – oslovenie
- Úvod listu (navodzuje obsah samotného listu)
- Jadro listu( jednotlivé myšlienky, členenie do odsekov)
- Obsahové zhrnutie ( krátka veta, záverečná veta, krátke zhrnutie cieľa)
- Pozdravná formulka