Preprava cestujúcich v cestnej doprave

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: hermina (20)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 25.10.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 2 447 slov
Počet zobrazení: 779
Tlačení: 73
Uložení: 76

Preprava cestujúcich v cestnej doprave

Organizácia cestnej osobnej dopravy

Pravidelná autobusová doprava

- vykonáva sa na uspokojenie prepravných potrieb osôb ako pravidelne opakovaná preprava cestujúcich po vopred určenej trase s určenými zastávkami na nastupovanie a vystupovanie cestujúcich, ktorých dopravca prepravuje v zmysle PP, CP a tarify

- súčasťou PAD je preprava príručnej batožiny, cestovnej batožiny a drobných dom. zvierat

- vykonáva sa pre nevymedzený okruh cestujúcich alebo pre vymedzený okruh cestujúcich s vylúčením ostatných

Verejná PAD

- je preprava cestujúcich na autobusovej linke:

- medzi dvoma alebo viacerými obcami - prímestská, diaľková, medzinárodná

- na území obce - MHD

Osobitná PAD

- je preprava zamestnancov zmluvného prepravcu, žiakov škôl ak sa vykonáva na autobus. linke

Nepravidelná autobusová doprava

- vykonáva sa na uspokojenie prepr. potrieb iba určitej skupiny cestujúcich po dohodnutej trase s dohodnutými zastávkami v dohodnutom čase podľa vopred uzavretej zmluvy o preprave osôb za dohodnuté cestovné

- je ňou každá príležitostná alebo opakovaná preprava, najmä zájazdová, kyvadlová, okružná a vyhliadková

- môže byť vnútroštátna alebo medzinárodná

Práva a povinnosti cestujúcich a dopravcu v cestnej doprave

POVINNOSTI DOPRAVCU

  1. a) vykonávať autobus. dopravu podľa prepravného poriadku
  2. b) zabezpečiť ďalšie vybavenie potrebné na prevádzku, údržbu, tech. kontrolu, parkovanie a garážovanie vozidiel, na starostlivosť o osádky vozidiel a náklad
  3. c) byť poistený pre prípad zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou vozidla
  4. d) označiť každé vozidlo používané na podnikanie svojim obchodným menom

Osobitné povinnosti:

- vykonávať PAD v súlade s dopravnou licenciou

- prepravovať cestujúcich podľa tarify a vydať cestujúcemu, kt. zaplatil cestovný lístok

- starať sa o bezpečnosť, pohodlie a pokojnú prepravu cestujúcich a batožín

- starať sa aby vozidlá boli čisté, v dobrom tech. stave, označené smerovými tabuľami

- označiť sedadlá pre ZŤP a zrakovo postihnutých a miestenkové sedadlá

- zabezpečiť na zastávkach označenie a názov zastávky, čísla liniek a príchod jednotlivých spojov na zastávku

- starať sa o zastávky, čakárne a prístrešky pre cestujúcich

- zverejniť CP, PP a tarifu

- informovať verejnosť o zrušení autobusovej linky alebo zmene jej trasy, zmena jej cestov. alebo o iných zmenách na linke a to aspoň 15 dní vopred ak ide o pripravované alebo vopred známe zmeny, inak informuje hneď, ako sa o zmenách dozvie

- zabezpečiť aby osádka vozidla poskytla cestujúcim informácie o podmienkach prepravy, cestovnom, príchode a odchode spojov na linke

- v prípade dopr. nehody zabezpečiť prvú pomoc a náhradnú prepravu

- potvrdiť v cieľovej stanici na požiadanie dĺžku meškania spoja, ak meškal viac ako 20 minút a ak spoj nešiel vôbec, vydať o tom potvrdenie na východiskovej zástavke, nácestnej zástavke a ak to nie je možné, v sídle dopravcu

PRÁVA CESTUJÚCICH

cestujúci má právo:

  1. na bezpečnú, pokojnú a pohodlnú prepravu autobusom spoja na ktorý má cestovný lístok
  2. na prepravu batožiny a ak to umožňujú podmienky aj psov a domácich zvierat
  3. na miesto podľa miestenky
  4. požadovať od osádky autobusu alebo dispečera informácie, týkajúce sa prepravy
  5. po nastúpení do vozidla obsadiť miesto pre seba a pre ďalšieho cestujúceho, ktorý s ním ide z tej istej zastávky
  6. na náhradnú prepravu, ak sa preprava neuskutoční alebo preruší (len spojom prísluš. dopravcu)
  7. vrátenie cestovného alebo časti cestovného ak sa neuskutočnila preprava lebo spoj meškal ( v prímestskej viac ako 60 min, v diaľkovej a medzinárodnej viac ako 120 min)

POVINNOSTI CESTUJÚCICH

Cestujúci je povinný správať sa tak, aby:

- nenarúšal bezpečnú, pokojnú a pohodlnú prepravu cestujúcich

- nepoškodzoval a neznečisťoval autobus a zariadenia dopravcu

- neobťažoval cestujúcich a osádku

Cestujúcim nie je dovolené:

- fajčiť

- hlučne sa správať

- prihovárať sa vodičovi počas jazdy

- otvárať dvere počas jazdy a vyhadzovať odpadky

- nastupovať do vozidla, ak ho vodič vyhlási za obsadené

- zdržiavať sa na mieste vyhradenom pre vodiča

Cestujúci je povinný:

- zaplatiť cestovné s použitím platidla alebo dopr. karty v primeranej hodnote

- poslúchať pokyny a príkazy osádky alebo revízora

- nastupovať a vystupovať len na zastávkach keď autobus stojí

- na výzvu sa preukázať platným CL

Osobitné práva niektorých cestujúcich:

- majú ich osoby telesne a zrakovo postihnuté

- držitelia preukazov ŤZP a ŤZP-S a ich sprievodca (u zrakovo postihnutých aj pes)

- majú vyhradené miesta, ak je miest málo, vodič je oprávnený požiadať cestujúceho aby mu uvoľnil miesto

- ak cestujúci pred nastúpením oznámi vodičovi, že má obmedzenú schopnosť pohybu, vodič mu umožní prednostné bezpečné nastúpenie a vystúpenie

E-ticket

- je doklad, kt. cestujúci preukazuje svoj nárok na prepravu

- je vytlačený dokument na bežnej tlačiarni na bežný papier bez ochranných prvkov

- ochrana týchto prvkov je zaistená použitím kontrolnej inform. ktorú si cestujúci zvolil pri kúpe CL

- kontrolné inf. je kód zvoleného dokladu (OP,VP,PP) a posledné 4 číslice tohto dokladu

- pri nástupe do autobusu je cestujúci povinný preukázať platnosť e-ticketu predložením dokladu

- predaj aj vrátenie len cez internet

- ak cestujúci neobsadil miesto do odchodu alebo nemôže pokračovať v jazde s colných alebo pasových dôvodov, stráca nárok na prepravu bez nároku na úhradu

- ak cestujúci nepoužil e-ticket preto, že bol príslušný spoj zrušený alebo meškal viac ako 30 min, bude m vrátené cestovné bez zrážky

Dopravná karta - bezkontaktná čipová karta

- základom je čip spojený s anténou po obvode karty bez vlastného energet. zdroja

- má dlhú životnosť (100 000 použití)

- cestujúci pri nástupe priloží k BČK k terminálu na komunikačnú vzdialenosť do 10 cm

- z karty sa odčíta hodnota cestovného alebo sa skontroluje platnosť ČL

- rýchlosť operácie je 0,2 s

- personifikácia BČK - do pamäte karty sa uložia údaje o jej vlastníkovi a vytvorí sa databáza držiteľov kariet, preto je možné v prípade straty kartu zablokovať

BČK môže slúžiť ako:

  1. a) elektronická peňaženka - na karte je určitá finančná čiastka, z. kt. sa pri každej jazde odpočíta cena lístka, na kartu je možné kúpiť lístok aj pre spolucestujúceho, peňaženku je možné dopĺňať za danú finančnú hodnotu, zostatok sa zobrazuje na terminály aj na CL
  2. b) časový lístok - na karte je nahratý časový lístok, kt. je platený počas predplatenej doby, počet jázd na lístok je možné obmedziť, terminál pri každej jazde skontroluje platnosť ČL, na kartu je možné dokupovať ďalší ČL
  3. c)kombinácia elektr. peňaženky a ČL - ak má cestujúci platný ČL, po priložení karty k terminálu môže nastúpiť, lístok pre spolucestujúceho môže kúpiť z elek. peňaženky. Ak nemá platný lístok, odpočíta sa cena cestovného z el. peňaženky

Výhody BČK

- rýchla el. kontrola cestujúceho

- presná štatistika prepr. osôb

- bezhotovostný styk

- pružná úprava tarifného systému

- jednoduchá obsluha

- možnosť zúčtovania platieb

- možnosť získania zľavy zo zákl. cestovného

- zníženie počtu neplatiacich cestujúcich

Podmienky prepravy batožín

Cestujúci má právo vziať zo sebou ako batožinu veci ktoré vzhľadom na ich objem, úpravu, dĺžku alebo váhu možno rýchlo a bez ťažkostí naložiť a umiestniť vo vozidle alebo v osobitnom priestore pre batožiny a živé zvieratá pokiaľ sú splnené podmienky pre ich prepravu:

  1. Príručná batožina – prepravuje sa v priestore pre cestujúcich, rozmery musí mať menšie 20x30x50cm alebo to môže byt valec priemeru 10cm a dĺžky 150cm alebo doska ktorej rozmery nepresahujú viac ako 80x100cm a súčasne hmotnosť nepresahuje 25kg.

Detský kočík pre deti ktoré sú držiteľmi preukazu ŤZP, ŤZP-S a vozíky pre invalidov ktorí sú držiteľmi preukazov.

  1. Cestovná batožina – prepravuje sa oddelene od cestujúceho na mieste určenom vodičom a zodpovedá zaň dopravca.
  2. extra batožina – bicykel, prepravuje sa len v prípade voľného miesta v autobuse a to zo súhlasom vodiča a za zvýšený poplatok. Prepravuje sa buď oddelene alebo v priestore pre cestujúcich.
  3. tretia batožina – o dovolenom počte cestovnej batožiny rozhoduje dopravca zvlášť na každej linke. Dopravca rozhoduje tiež o výške poplatku za cestovné batožinu resp. ktorá a koľko batožiny je prepravované bezplatne.

Z prepravy sú vylúčené:

  1. veci ktorých preprava je zakázaná právnymi predpismi
  2. nabité zbrane
  3. veci ktoré môžu ohroziť bezpečnosť prevádzky alebo poškodiť príp. znečistiť cestujúcich alebo vozidlo najmä pre nevhodný spôsob balenia
  4. veci ktoré svojim zápachom, odpudzujúcim vzhľadom a pod. by mohli byť cestujúcim na ťarchu
  5. veci ľahko zápalné a výbušné

Cestujúci nesmie prepravovať v cestnej batožine šperky, ceniny alebo peniaze. 

Ako batožinu môže vziať cestujúci so sebou

- detský kočík - uprednostňujú sa s dieťaťom

- drobné domáce a iné malé zvieratá

- jeden pár lyží s palicami

- psa bez schránky

- najviac dve cestovné batožiny, mimo špičky môže cestujúci vziať so sebou 3 a ďalšiu batožinu za poplatok

- vodič určí, či sa batožina prepraví ako príručná alebo cestovná

- ak vodič určí ako miesto prepravy batožinový priestor, je cestujúci povinný upozorniť vodiča na osobitú povahu batožiny, najmä na jej obsah a hodnotu a ak vyžaduje, aby sa s ňou určitým spôsobom zaobchádzalo alebo aby sa ukladala v určitej polohe

- ktoré batožiny sa prepravujú zdarma a za ktoré sa platí dovozné ako aj výšku dovozného určuje tarifa

- váhu aj miery batožiny za účelom určenia výšky dovozného si zisťuje dopravca podľa prevádzkových možností vážením, meraním alebo odhadom

- ak vodič zistí, že vo vozidle zostala opustená batožina, oznámi to príslušnému zamestnancovi a nájdené veci odovzdá dispečerovi hneď ako je to možné

- za stratu alebo odcudzenie príručnej batožiny dopravca nezodpovedá

- zodpovedá iba v prípade, keď cestujúcemu vznikne škoda v dôsledku napr. havárie

Zodpovednosť dopravcu za škodu na cestovnej batožine

- zodpovedá za ňu od jej prevzatia, až po jej vydanie

Zodpovednosti sa zbaví ak:

  1. a) bola škoda spôsobená cestujúcim
  2. b) vadnosťou batožiny, jej obalu alebo balenia
  3. c) osobitou povahou batožiny
  4. d) okolnosťami, kt. dopravca nemohol odvrátiť
  5. e) cestujúci neupozornil vodiča na potrebu osobitého nakladania s batožinou

- dopravca nezodpovedá za škodu, kt. vznikla na opustenej batožine

- pri strate alebo zničení cestovnej batožiny je dopravca povinný nahradiť cenu, kt. mala batožina v čase prevzatia na prepravu (max. 333,3 €)

- okrem toho je povinný znášať aj dovozné , kt cestujúci zaplatil.

Zľavy cestovného vo vnútroštátnej CD

Zľavu zo zákl. cestovného alebo bezplatnú prepravu poskytuje dopravca:

- deťom

- žiakom

- osobám ťažko postihnutím na zdraví, ich sprievodcom alebo vodiacim psom

- rodičom, kt. cestujú na návštevu zdrav. postihnutých detí umiestnených v ústavoch

- dôchodcom nad 70 rokov

- dôchodcom účastníkom odboja

- poslancom NRSR

- sudcom ústavného súdu

- zahraničným Slovákom

Uzavretie zmluvy v NAD

- dopravca uzatvorí zmluvu o preprave osôb na základe objednávky, ak to umožňujú jeho prevádzkové možnosti a ak dôjde k dohode o všetkých náležitostiach zmluvy

- zmluva sa uzatvára písomne, výnimočne ústne

Náležitosti zmluvy:

- rozsah prepravy (odkiaľ, kam, odkedy, dokedy)

- miesto a čas pristavenia autobusu

- osobitné požiadavky objednávateľa

- cena a platnosť ceny (ak je známa)

- prípadná dohoda o zložení zálohy

- zmluva je uzatvorená podpisom zmluvných strán, resp. vykonaním prepravy ak bola uzatvorená ústne

Zmena a zrušenie zmluvy v NAD

- objednávateľ alebo vedúci prepravy môže navrhnúť zmenu zmluvy pred i počas prepravy

- dopravca návrhu vyhovie, ak to dovoľuje jeho prevádzka, ak tým nie je ohrozená bezpečnosť alebo iný všeobecný záujem a ak zmena nemá vplyv na cenu - inak len po splnení podmienky, že bude dojednaná nová cena

- zrušiť zmluvu možno dohodou vždy, kým nebola preprava začatá

- objednávateľ však musí nahradiť v tomto prípade účelne vynaložené náklady súvisiace s prípravou prepravy

Odstúpenie od zmluvy v NAD

  1. objednávateľ

- dopravca nepristavil vozidlo riadne a včas a to ani po dohodnutom náhradnom čase pristavenia

- dopravca pristavil na prepravu vozidlo so zásadne odlišným alebo nedostatočným vybavením aké bolo dohodnuté v zmluve

- vodič nie je spôsobilý viesť autobus alebo nie je vybavený potrebnými dokladmi

- ak dopravca nemôže vykonať dopravu alebo ju nemôže vykonať na dojednaných podmienkach, je povinný objednávateľa na to včas upozorniť

- ak objednávateľovi nevyhovujú dopravcom navrhnuté podmienky, môže od zmluvy odstúpiť

  1. dopravca

- objednávateľ nezaplatil zálohu dohodnutú v zmluve

- objednávateľ neurčil vedúceho prepravy, resp. tento nie je spôsobilý plniť si úlohy

- ak cestujúci majú zjavný záujem prepravovať ako batožinu veci vylúčené z prepravy

- odstúpenie písomnou formou najneskôr do 24 h od dohodnutého času pristavenia autobusu

- zmluva sa tak stáva od začiatku neplatnou - zmluvné strany sú tak povinné vrátiť všetko, čo sa na zákl. tejto zmluvy plnilo

- ak bola zmluva uzavretá ústne, je možné od nej odstúpiť 48 h pred dojednaným časom pristavenia autobusu a to iba z dôvodu mimoriadnych udalostí, kt. si zmluvné strany preukážu

- zo strany dopravcu to môže byť dopr. nehoda vozidla a jeho neschopnosť ďalšej prevádzky a odmietnutie náhr. vozidla objednávateľom, neudelenie vstupných víz, osádke vozidla, neudelenie prepr. povolenia

- ak niektorá zo strán odstúpi od zmluvy v lehote kratšej ako 48 h, je povinná uhradiť druhej strane náklady, kt. táto preukázateľne vynaložila na plnenie zmluvy

- ak dôjde k odstúpeniu od zmluvy po pristavení vozidla na dohodnuté miesto a v dohodnutom čase z dôvodu, že cestujúci nerešpektovali pokyny dopravcu, uhradí objednávateľ všetky náklady spojené s plnením zmluvy vrátane márnej jazdy vozidlom z miesta garážovania na miesto pristavenia a späť

Vypĺňanie záznamu o výkone automobilu

Počítačová sieť

Počítačová sieť je systém vzájomne prepojených počítačov. Medzi týmito počítačmi možno prostredníctvom siete pohodlne a rýchlo prenášať informácie. Informácie možno, samozrejme, prenášať aj medzi počítačmi nepripojenými do siete, a to prostredníctvom záznamových médií (disketa, magnetická páska, optický disk atď.). Tento spôsob je však príliš nepohodlný, zdĺhavý a neumožňuje interaktívne spracovanie informácií. 

Organizačné zabezpečenie siete je poslednou podceňovanou súčasťou siete. Zahŕňa hlavne opatrenia na zabezpečenie správy siete a súhrn pravidiel správania používateľov pri používaní siete. Patrí sem funkcia správcu siete, ktorý sa stará o chod a riadenie siete. 

Dôvody zavádzania počítačových sietí

Počítačové siete prinášajú niekoľko zásadných výhod: zdieľanie údajov, zdieľanie prostriedkov, zvýšenie spoľahlivosti systému.  
  • Zdieľanie údajov je najvýznamnejší dôvod pre zavádzanie počítačových sietí. Ide o to, že potrebné dátové súbory môže spracovávať viac používateľov súčasne
    (sú uložené na serveroch a pripojení používatelia majú k nim prístup).
    • Zdieľanie prostriedkov umožňuje pracovným staniciam spoločne používať prostriedky siete, ktoré ponúkajú servery siete (zdieľanie diskov, tlačiarní ...).
    • Zvýšenie spoľahlivosti systému znamená ďalšiu výhodu, ktorú siete poskytujú. V súvislosti so zdieľaním prostriedkov je možné napr. v prípade poruchy sieťovej
    tlačiarne nahradiť ju inou a systém môže pracovať ďalej. Ak má používateľ svoje programy a údaje uložené na serveri, je možné v prípade poruchy pracovnej stanice
    pokračovať v práci na inej pracovnej stanici.

Typy počítačových sietí:

LAN (Local Area Network) - lokálna počítačová sieť
– počítače sú rozmiestnené v jednej miestnosti, budove alebo komplexe budov
– špeciálny prípad vnútornej (lokálnej) počítačovej siete sieť firiem, organizácií, ktoré majú pobočky v rôznych mestách, napr. konkrétna banka má pobočky po celom Slovensku a tieto pobočky medzi sebou komunikujú po svojej vnútornej sieti, do ktorej nie je prístup z „vonku“.

MAN (Metropolitan Area Network) – mestská počítačová sieť
- spája počítače alebo počítačové siete typu LAN rozmiestnené po celom meste alebo väčšom území

WAN (Wide Area Network) – globálna počítačová sieť
- sieť, ktorá spája počítače alebo počítačové siete typu LAN a MAN po celom svete
- napr. počítačová sieť vytvorená leteckou spoločnosťou, pomocou ktorej si zákazníci môžu objednať letenky

Internet

Špeciálne postavenie v tejto hierarchií má sieť Internet. Je to počítačová sieť, ktorá vznikla prepojením rôznych WAN, MAN a LAN sietí existujúcich ešte pred vznikom Internetu a neustále sa do nej pridávajú ďalšie takého siete. Na Internete môžu komunikovať rôzne počítače pracujúce pod rôznymi operačnými systémami (MS Windows, Unix, Mac Os). 

Topológia siete

- je štruktúra alebo architektúra počítačovej siete. Je to štýl, akým sú v sieti počítače a iné zariadenia pospájané medzi sebou. Existuje viacero druhov topológií, pričom každá má výhody aj nevýhody.

Všetky návrhy siete vychádzajú z troch základných topológií:

  • Zbernicová topológia siete - ak sú zapojené za sebou pozdĺž jediného kábla (segmentu)
  • Hviezdicová topológia siete - ak sú počítače zapojené k segmentom, ktoré vychádzajú z jediného bodu (rozbočovača)
  • Prstencová topológia siete - ak sú počítače zapojené ku káblu, ktorý tvorí prstenec

Ďalšie možnosti topológie siete:

  • Neobmedzená topológia
  • Varianty hlavných topológií
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.028 s.
Zavrieť reklamu