Finančná analýza a finančné plánovanie

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: tomasik (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 18.11.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 892 slov
Počet zobrazení: 1 194
Tlačení: 60
Uložení: 63

Finančná analýza a finančné plánovanie

PLÁNOVANIE PODNIKU

- východisková funkcia riadenia, je to určovanie cieľov, prostriedkov, spôsobov a ciest na dosiahnutie cieľov

- rieši budúcnosť, tzn. čo, ako, kedy a kto má urobiť, aby sa splnili stanovené ciele

- konečným výsledkom plánovania je plán podniku, jeho štruktúra, obsah a stupeň podrobnosti závisí od:

  • veľkosti podniku,
  • vyrábanej produkcie,
  • výrobného odboru,
  • príslušnosti k odvetviu.

SYSTÉM PODNIKOVÉHO PLÁNOVANIA, FINANČNÝ PLÁN A JEHO POSTAVENIE

- podnik si sám zvolí systém plánovania, najčastejšie sa uplatňuje systém:

  1. STRATEGICKÝ PLÁN – dlhodobý čas. horizont (3-8 r.)
  2. PODNIKATEĽSKÝ PLÁN – „business“ plán (2-5 r.)
  3. ROČNÝ PLÁN – 1 rok
  4. OPERATÍVNY PLÁN – menej ako 1 rok – polrok, štvrťrok, mesiac, ...)

- medzi veľkosťou podniku a čas. horizontom je úzka prepojenosť ( veľké podniky zostavujú plány s dlhodobým čas. horizontom, malé podniky s krátkym – 2-3 roky)

- každý podsystém systému podnikového plánovania obsahuje ešte čiastkové plány a tie sú nazvané podľa jednotlivých častí podniku (plán výroby, plán marketingu, finančný plán, plán ľudských zdrojov, ...) – najvýznamnejšie postavenie medzi čiastkovými plánmi má finančný plán

PODSTATA, ČLENENIE A ŠTRUKTÚRA FINANČNÉHO PLÁNU

Podstata – je výsledkom finančného plánovania, ktoré je zamerané na formulovanie finančných cieľov podniku a súhrn opatrení na ich dosiahnutie

Význam FP:

  1. obsahuje rozhodnutia o výške a druhu FZ, ktoré sú potrebné na financovanie aktív a zabezpečenie likvidity podniku
  2. prostredníctvom neho podnik overuje finančné dôsledky prijatých rozhodnutí v ostatných čiastkových plánoch a pôsobí na efektívne využívanie výrobných faktorov
  3. FP je súčasťou strategického plánu, podnikateľského plánu aj ročného plánu

Členenie FP na:

  • Krátkodobý – obsahuje fin. rozhodnutia o krátkodobých A a P, ktoré súvisia s realizáciou výrobných, obchodných a iných činností podniku, sú jednoduchšie.
  • Dlhodobý – obsahuje fin. rozhodnutia o dlhodobých A a P (zaväzujú podnik k určitému smeru činností na niekoľko rokov), sú to rozhodnutia o potrebe kapitálu a o štruktúre zdrojov krytia, sú zložité.

Štruktúra FP – závisí od veľkosti podniku, vyrábanej produkcie a príslušnosti k odvetviu

J – určuje si ju podnik sám, ale musia tu byť dodržané tieto ciele:

  • Musí sa zabezpečiť previazanosť s ostatnými čiastkovými plánmi,
  • Musí sa zabezpečiť previazanosť v rámci jednotl. podsystémov podnik. plánovania,
  • Musí sa zabezpečiť previazanosť s informačnou sústavou,
  • Musí poskytovať potrebné INFO pre FT (investori, veritelia, ...)

- FP obsahuje tieto časti: 1. FIN. CIELE PODNIKU

  1. ZÁKLADNÉ STRATÉGIE
  2. DLHODOBÝ FP (strategický)
  3. KRÁTKODOBÝ FP (ročný)
  4. HODNOTENIE ÚROVNE a KVALITY FP

fin. ciele – východiskom pre ich tvorbu je finančná analýza, ktorá je zameraná na analýzu interného prostredia (identifikácia silných a slabých stránok) a externého prostredia (identifikácia príležitostí a hrozieb)

j – formulujú sa na niekoľko rokov dopredu, tvoria východisko tvorby FP a plnia motivačnú funkciu pre manažérov

základné stratégie – na základe sformulovaných cieľov sa vypracúvajú stratégie pre najbližšie obdobie:

  • stratégia prenikania na nové trhy,
  • stratégia v oblasti výskumu,
  • stratégia v oblasti financovania,
  • stratégia v oblasti kvality výrobkov,
  • stratégia zvyšovania kvality MNZ.

dlhodobý FP – zameriava sa iba na vybrané oblasti a obsahuje súhrnné údaje, časti:

  1. projekty plánu,
  2. plán kapitálových výdavkov,
  3. plán zisku,
  4. plánová finančná bilancia,
  5. plán cash-flow,
  6. projekt dividendovej politiky.

krátkodobý FP – jeho súčasťou sú aj rozpočty, ktoré obsahujú podobné údaje ako sa sledujú v účtovníctve, ale namiesto zachytenia min. skutočnosti ide o budúce javy a zostavujú ich manažéri zodpovední za príslušnú oblasť podnikovej činnosti.

– časti:

  1. plán zisku – plánovanie V a N a ich porovnávaním zistenie HV. Existujú 2 prístupy pri zisťovaní plánovaného HV:
    • vecný – člení N na jednotl. skupiny – metóda vecných N
    • funkčný – zisk sa plánuje podľa jednotl. funkčných oblastí (výroba, predaj)
      1. plán nerozdeleného zisku – nadväzuje na plán zisku, nerozdelený zisk – zisk po zdanení po odpočítaní sumy, ktorá sa za obdobie použila na výplatu dividend, tantiém, ...
      2. finančná bilancia – poskytuje prehľad z fin. situácie podniku a z fin. štruktúry podniku, obsahuje stavové veličiny, tzn. vyjadruje stav a štruktúru A a P v urč. čas. okamihu
      3. plán cash-flow – poskytuje info o príjmoch a výdavkoch podniku, cieľom jeho stanovenia je plánovanie likvidity – dôležité kvôli budúcim pôžičkám a investíciám

2 metódy stanovenia plánu CF:

  • priama – vychádza z prvotných účtovných zápisov
  • nepriama – vychádza z odpisov a čistého zisku, ktorý sa upravuje o pripočitateľné a odpočítateľné položky

FINANČNÁ ANALÝZA – NEVYHNUTNOSŤ + ÚLOHA

- je to dôležitá súčasť fin. riadenia podniku

- úloha: - hodnotiť prostredníctvom špecifických metód a nástrojov fin. situáciu podniku aj príčiny, ktoré ju ovplyvnili

- fin. situáciu treba hodnotiť KOMPLEXNE – treba podchytiť všetky jej zložky, ako aj vzájomné vzťahy medzi nimi (premieta sa tu kvalita vš. podnik. aktivít)

- označuje sa aj finančné zdravie podniku – finančne zdravý je taký podnik, ktorý je v súčasnosti, ale aj v budúcnosti schopný dosahovať takú mieru zisku, ktorá umožní uhradiť všetky záväzky a ktorú požadujú akcionári

- výsledok FA: - identifikácia silných stránok – o ktoré sa môže podnik v budúcnosti oprieť, mal by ich využiť slabých stánok – ktoré v budúcnosti môžu viesť k problémom

ČLENENIE FA Z ČASOVÉHO HĽADISKA

  1. „ex-post“ – predmetom sú dosiahnuté súčasné a minulé výsledky hospodárenia, je to hodnotenie finančnej situácie v podniku v minulosti
  2. „ex-ante“ – hodnotenie finančnej situácie v budúcnosti

VÝZNAM FA:

  1. FA predstavuje 1. krok pri formulácii finančných cieľov – východiskový bod zostavovania fin. plánu
  2. FA je predmetom záujmu mnohých subjektov, ktoré prichádzajú do kontaktu s podnikom:
    • vlastníci, akcionári, investori – zaujíma ich súčasná aj dlhodobá ziskovosť a rizikovosť podniku rast trhovej hodnoty firmy

likvidita a solventnosť

vzťah medzi ziskom a CF

výška dividend

úroveň riadenia

  • manažéri – zaujíma ich súčasná a dlhodobá prosperita a stabilita

využitie kapitálu a iných podnikových zdrojov

  • zamestnanci – záujmy sú podobné ako u manažérov + výška miezd
  • veritelia – dlhodobí (likvidita, zadĺženosť, dlhodobá ziskovosť, stabilita CF)

krátkodobí (likvidita)

  • odberatelia – zaujíma ich finančné zdravie podniku
  • ostatné subjekty – štátne orgány, univerzity, daňové orgány, ...

Príklad:

Ukazovatele finančnej analýzy – rentabilita výnosov, tržieb, okamžitá, bežná, celková likvidita, obrat celkových aktív, ukazovateľ zadĺženosti, ČPK, ČPP

Určte z akých zdrojov pochádzajú údaje v tabuľke? (710, 702). Analyzovať finančnú situáciu podniku.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.015 s.
Zavrieť reklamu