Odbytové hospodárstvo
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 872
Uložení: 57
Odbytové hospodárstvo
ODBYT
- súhrn činností spojených s realizáciou (predajom) výkonov podniku, tzn. predajom výrobkov, prác, služieb,...
-teória odbytu hľadá odpoveď na otázku Aké zákonitosti určujú výsledky predaja podniku?, čo viedlo k vzniku odbytových teórií:
- Funkcionálna = odbytová logistika – všíma si vecnú stránku odbytu a je založená na tom, že výsledky predaja závisia od toho ako sa splnia funkcie odbytu, ktoré sú:
- dodať tovar v správnom množstve – kvantitatívna
- dodať tovar v správnej kvalite – kvalitatívna
- dodať tovar v správnom čase – časová
- dodať tovar na správne miesto – priestorová
- sprostredkovať info medzi pred.a kup. – komunikačná
- Nástrojová = marketing – je založená na tom, že výsledky predaja závisia od využitia odbytových nástrojov, tzn. nástrojov marketingového mixu – 4 P marketingu:
- PRODUCT – výrobková politika
- PRICE – cenová politika
- PROMOTION – komunikačná politika
- PLACE – distribučná politika
- odbytové teórie skúmajú zákonitosti, ktoré určujú výsledku predaja výkonov a dávajú návody na to, ako možno tieto zákonitosti využiť v praxi.
PRIESKUM TRHU A MARKETINGOVÉ STRATÉGIE
Prieskum trhu – získavanie info o situácií na trhu, napr. o konkurencii, zákazníkoch, dodávateľoch, ...
– člení sa: 1. PODĽA PREDMETU SKÚMANIA:
- hospodársky – zisťovanie objektívnych veličín trhu (ceny, obrat, ...)
- sociologický – skúmanie spotrebiteľov a ich správanie (vek, záujmy, ...)
- prieskum potrieb – aké potreby, frekvencia, štruktúra, ...
- prieskum spotrebiteľov – údaje o spotrebiteľoch, správaní, motívoch, ...
- Z ČASOVÉHO HĽADISKA:
- analýza trhu – získavanie info k určitému časovému okamihu
- sledovanie trhu – permanentné sledovanie zmeny trhových situácií
- PODĽA METÓD ZÍSKAVANIA INFO:
- primárny – v teréne, info sa získavajú priamo na trhu
- sekundárny – od pís. stola, vyhodnotenie všetkých info, ktoré sme získali pri primárnom alebo z iných zdrojov
Marketingové stratégie – chápeme ich v:
- v širšom slova zmysle – marketingová stratégia = celková stratégia podniku
- v užšom zmysle slova – chápe sa ako odbytová stratégia, ktorá je spojená s výrobkovou stratégiou podniku.
Poznáme 2 základné typy členenia marketingových stratégií:
- 4 ZÁKLADNÉ TYPY:
- a) stratégia využitia trhu – podnik chce posilniť svoje postavenie na doterajších trhoch s doterajšími výrobkami, môže tu využiť reklamu, zmenu obalu, úpravu ceny, ...
- b) stratégia rozšírenia trhu – podnik chce preniknúť na nové trhy s doterajšími výrobkami
- c) stratégia diferenciácie výrobkov – podnik chce s úplne novými výrobkami sa uplatniť na doterajších trhoch, tzn. táto stratégia je založená na vývoji nových výrobkov, ktorými si chce firma posilniť postavenie na trhoch
- d) stratégia diverzifikácie trhov aj výrobkov – podnik sa chce uplatniť na nových trhoch s novými výrobkami – označuje sa aj útočná
- vychádza sa z METÓDY PORTFÓLIA – charakterizuje sa trhová situácia, pričom sa vychádza z 2 charakteristík:
atraktívnosť trhu – nízka, stredná, vysoká
konkurenčná schopnosť na trhu – nízka, stredná, vysoká
- kombináciou všetkých charakteristík dostávame 3 základné trhové situácie, ktoré slúžia pre investičné rozhodovanie:
- a) zóna odčerpávania prostriedkov – atraktívnosť = N, S konkur. schopnosť = N, S
– marketing. stratégia neodporúča investovať prostriedky do marketingových nástrojov
- b) zóna investovania prostriedkov – atraktívnosť = vysoká, konkur. schopnosť = vysoká
– odporúča investovať prostriedky do marketingových nástrojov a upevniť tým postavenie na trhu
- c) zóna selektívneho prístupu – je tu potrebné zvážiť rozhodnutie o investovaní alebo neinvestovaní do marketingových nástrojov podľa situácie vo firme.
KONTRAKTAČNÁ POLITIKA
- politika podniku v oblasti úhrad za realizované výkonu, základný nástroj je cena
- zahŕňa: 1. CENOVÚ POLITIKU
- POLITIKU ĎALŠÍCH OBCHODNÝCH PODMIENOK
Cenová politika
CENA – peňažná suma dohodnutá pri nákupe a predaji T a S alebo vytvorená na ocenenie pre iné účely (darovanie, ...), zahŕňa náklady, zisk, dane
- cenová politika zahŕňa 2 základné oblasti:
- tvorba cien T a S
- pružná diferenciácia cien
- rieši výber vhodnej metódy tvorby ceny, poznáme tieto metódy tvorby ceny:
- a) podľa nákladov,
- b) podľa dopytu,
- c) podľa konkurencie.
PODĽA NÁKLADOV
- cena je výsledkom vzájomného pôsobenia ponuky a dopytu, pričom N predstavujú spodný limit ceny, pod ktorý by výrobca nemal predávať, ak chce byť ziskový.
- tieto metódy členíme na:
- analytické – určenie minimálnej ceny kedy podnik nie je ani ziskový ani stratový (cena na úrovni N) a delia sa:
- metóda analýzy bilancie N a V – založená na princípe analýzy NULOVÉHO BODU (kritický bod rentability) – bod kedy N=V a podnik nedosahuje ani zisk, ani stratu
j – základom je členenie N na FIXNÉ a VARIABILNÉ j – na určenie ceny platí vzorec:
FN Cmin – minimálna cena
Cmin = + VNJ FN – fixné náklady
Q VNj – variabilné N na jednotku výroby
Q – objem výroby
- metóda marginálnych N (hraničných) – minimálna cena je stanovená na úrovni variabilných N na výrobok
Cmin = VNj
- prirážkové – najčastejšie, sú založené na tom, že k vypočítaným N na jednotku produkcie sa pripočíta prirážka na zisk ktorá je stanovená ako % z N
C = N + Z prirážka v %
PODĽA DOPYTU
- pri určovaní ceny musíme poznať veľkosť dopytu (ak rastie dopyt – rastie cena, ak klesá dopyt – klesá cena) a citlivosť dopytu na zmenu ceny – ELASTICITA, ktorá vyjadruje ako sa zmení objem predaja, keď sa zmení cena tovaru. Rozlišujeme 2 extrémy:
- úplne elastický – E = nekonečno, tzn. zmenou ceny možno predať neobmedzené množstvo tovaru
- úplne neelastický – E = 0, zmena ceny tovaru sa vôbec neprejaví na zmene objemu predaja
- skutočné hodnoty elasticity sa nachádzajú medzi extrémami:
- a) E = 1 – JEDNOTKOVÁ ELASTICITA – ak sa zníži cena tovaru o určité %, zvýši sa objem predaja o to isté %
- b) E >1 – dopyt je elastický – pružne reaguje na zmenu ceny, ak sa zníži cena o určité %, zvýši sa objem predaja o väčšie %, celkové tržby rastú
- c) E<1 – neelastický dopyt – nereaguje pružne na zmenu ceny, ak sa zníži cena o určité %, zvýši sa objem predaja o menšie %
PODĽA KONKURENCIE
- ceny konkurenčných výrobkov tvoria horný limit ceny, tzn. firma by svoje výrobky nemala predávať drahšie
- Pružná diferenciácia cien
Podstatou je schopnosť pružne reagovať na zmeny situácie na trhu zmenou ceny.
Miera jej uplatnenia závisí od:
- Typu trhu (monopol, oligopol, ...)
- Elasticity dopytu (E > 1)
- Štádia životného cyklu výrobku
- Konkrétnej ekon. situácie – faktory ako fáza ekon. cyklu hospodárstva a legislatívne úpravy v oblasti cien
Je možné uplatniť diferencovaný prístup k cenám a to:
- z hľadiska času (sezónne a nesezónne)
- na jednotlivých trhoch (drahšie ceny v meste)
- z hľadiska zákazníkov (turisti)
Politika ďalších obchodných podmienok
rabaty – zľavy poskytované z rôznych dôvodov, môže byť:
- množstevný – pri odbere väčšieho množstva tovaru, buď zľava alebo sa poskytne množstvo tovaru zdarma
- vernostný – stálym zákazníkom
- časový – zľava s určitým časovým obmedzením
- funkčný – pri tovaroch, kde má výrobca pevne stanovenú PC a slúži na úhradu N a zisku pre predajcov
dodacie podmienky – podnik môže získať určité výhody oproti konkurencii aj zmenou dodacích podmienok podľa požiadaviek odberateľa, napr. spôsob doručenia, možnosť výmeny tovaru, prispôsobenie objemu dodávky, ...
platobné podmienky – úzko súvisia s dodacími, napr. zľavy z ceny za rýchlu platbu alebo pri oneskorení dodávateľa
financovanie odbytu – opatrenia podniku umožňujúce nákup zákazníkom, ktorí momentálne nemajú k dispozícií dostatok peňažných prostriedkov a zaplatenie (dodávateľský úver, faktoring, leasing)
VÝROBKOVÁ POLITIKA
- zaoberá sa sledovaním užitočnosti výrobkov, potrieb, ktoré uspokojujú, štádií životného cyklu výrobku na trhu
Užitočnosť výrobku – miera, v ktorej výrobok uspokojuje potreby ľudí a rozlišujeme úžitky:
- a) očakávaný – predstavy zákazníka o danom výrobku a o jeho užitočnosti – spája sa vždy s 1. nákupom, k opakovanému nákupu dôjde, ak sa očakávaný úžitok splní
- b) základný – uspokojuje potreby, pre ktoré bol vyrobený
- c) vedľajší – spája sa s estetickou funkciou, tzn. s estetickým cítením užívateľa, so spoločenskou prestížou, ocenení spoločnosti, ...
Frekvencia výrobku – ovplyvňuje rozhodovanie o množstve výrobkov, ktoré má podnik vyrobiť a ponúknuť na trh, spája sa aj s pojmom početnosť potrieb a závisí od:
- intenzity potrieb – ako často sa potreba vyskytuje
- podielu na trhu – u koľkých ľudí sa potreba vyskytne
Podľa intenzity sa potreby členia:
- periodické,
- aperiodické,
- jednorázové.
Práca s výrobkom – činnosti, ktoré dotvárajú výrobok ako tovar a patria tu činnosti:
INOVÁCIA VÝROBKOV – zdokonaľovanie doterajších výrobkov alebo začleňovanie nových výrobkov do výrobného programu
- spája sa s funkčnosťou výrobku – zdokonaľovanie základného úžitku
obal – dôležité miesto a špecifickú funkciu pri práci s výrobkom, funkcie:
- ochranná,
- informačná,
- reklamná – predáva výrobok a motivuje zákazníka
- prepravná – uľahčuje manipuláciu
TVORBA SORTIMENTU – súhrn výrobkov, ktoré podnik v danom období vyprodukoval, spája sa s inováciou, pretože každá inovácia je zároveň zmenou sortimentu
– základné spôsoby tvorby sortimentu:
- diferenciácia výrobkov – prehlbovanie sortimentu – 1 výrobok vo viacerých variantoch
- diverzifikácia výrobkov – rozširovanie sortimentu – zaraďujú sa nové druhy výrobkov
- obmena výrobkov – časová zmena sortimentu, tzn. sortiment neprehlbujeme, nerozširujeme, nezužujeme len obmieňame ponuku v čase
- vyraďovanie výrobkov – vyraďujeme výrobky z výr. programu – zámerné zužovanie sortimentu
SLUŽBY ZÁKAZNÍKOM – 1. technického charakteru
- obchodného charakteru
uvedenie výrobku do prevádzky poradenské a inform. Služby
technická kontrola, údržba, opravy darčekové balenie
poskytnutie náhradných dielov dodávka do domu
- služby pred dodávkov (poradenstvo)
- služby pri dodávke (montáž)
- služby po dodávke (servisné)
Životný cyklus výrobku – fázy:
- fáza uvedenia na trh – predaj sa rozbieha, treba aktivizovať dopyt – reklama, cena. Podnik má nízke tržby a nepokrývajú N
- fáza rastu – ak sa výrobok na trhu dobre uvedie, prudký rast tržieb a veľmi rýchle zvyšovanie zisku – monopolné postavenie firmy. V závere fázy tržby prilákajú konkurentov.
- fáza zrelosti – obrat sa zvyšuje, ale tempo rastu obratu sa spomaľuje, vyžaduje si vynaloženie ďalších N (na inováciu, reklamu, ...), treba aktivizovať 4P a v 2. polovici fázy celkový zisk začína klesať
- fáza nasýtenia – obrat stagnuje, klesá a dôvodom je, že trh je nasýtený. Cenový boj s konkurenciou, pokles zisku. Trvá tak dlho pokiaľ sa neponúkne na uspokojenie tej istej potreby nový výrobok.
- fáza útlmu – firma sťahuje výrobok z trhu, pôvodný prenecháva väčší priestor novému, obrat klesá pomalšie, neskôr prudko, výroba je stratová.
KOMUNIKAČNÁ POLITIKA
- zaoberá sa prvkami:
- Reklama (základný prvok) – cieľavedomé komunikačné pôsobenie na potenciálnych zákazníkov so zameraním poskytnúť INFO o výrobku, vyvolať určitú predstavu, priviesť zákazníka ku kúpe
– funkcie: informačná, presvedčovacia, ekonomická (aktivizuje dopyt, podporuje predaj a tým pomáha zvyšovať obrat firmy).
– požiadavky na reklamu: pravdivosť, hospodárnosť, účinnosť – skratka AIDA, tzn. A – attention – pozornosť
I – interest – záujem
D – desire – prianie kúpiť si výrobok
A – action – čin, kúpa
Druhy reklám:
- PODĽA SLEDOVANÝCH CIEĽOV NA TRHU – uvádzacia,
udržiavacia,
rozširovacia.
- PODĽA ADRESNOSTI – zameraná adresne – konkrétnemu zákazníkovi
zameraná na anonymnú masu.
- PODĽA OBJEKTU REKLAMY - reklama výrobkov,
reklama podnikových činností,
reklama podniku ako celku.
- PODĽA STUPŇA INTENZITY – dominantná,
vedľajšia.
- PODĽA SPOSOBU POSOBENIA NA ADRESÁTA – priama,
nepriama.
Reklamné prostriedky:
- Grafické – inzeráty, letáky, prospekty, plagáty,...
- Reklamné akcie – autosalóny, ochutnávky, módne prehliadky,...
- Reklamné vybavenie priestorov obchodov a výkladov
- Ostatné – darčeky, doplnky, zľavy,...
- Podpora predaja (sales promotion) – súhrn všetkých nástrojov, metód, techník, ktoré sú zamerané na stimulovanie nákupu a predaja T a S, rozlišujeme 3 skupiny nástrojov:
- a) Zamerané na spotrebiteľa – spotrebiteľská promotion, vzorky, kupóny, prémie, ...
- b) Motivujúce subjekty distribučných kanálov – obchodná promotion, príplatky, spoločná reklama, ...
- c) Orientujúce sa na obchodný personál – súťaže, bonusy, školenia, stretnutia, ...
- Public relation – vzťahy s verejnosťou, ide o vytváranie dobrých vzťahov s verejnosťou, a to prostredníctvom:
- udržiavania priaznivej publicity – publicita je uverejňovanie neplatených správ v masovo-komunikačných prostriedkoch, môže byť pozitívna alebo negatívna
- budovania „CORPORATE IMAGE“
- dementovania firme škodiacich správ
- Osobný predaj – proces podpory a presvedčovania perspektívnych zákazníkov prostredníctvom ústnej prezentácie za účelom predaja, môže sa realizovať:
- obchodné návštevy zákazníkov,
- predaj na podujatiach, výstavách, veľtrhoch,
- telefonická ponuka,
- obchodné rokovania vedenia firmy.
DISTRIBUČNÁ POLITIKA
Podnik tu rieši: 1. OTÁZKY VÝBERU METÓD ODBYTU
- OTÁZKY VÝBERU ODBYTOVÝCH CIEST
metóda odbytu – spôsob, ako sa výrobok dostane k spotrebiteľovi a vždy sa spája s konkrétnym typom predajného systému
– 3 typy predajných systémov:
- podnikový – sieť vlastných predajných útvarov
- spoločný – prepojenie s inými podnikmi a to môže byť kapitálové alebo zmluvné
- cudzí – právne a ekonomicky oddelený od výrobcu
Faktory ovplyvňujúce výber metódy odbytu:
- frekvencia potrieb,
- priestorové rozloženie uspokojovaných potrieb,
- technické vlastnosti výrobku,
- riziko predaja,
- nákladová štruktúra predaja.
S voľbou typu predajného systému súvisí rozhodovanie o ODBYTOVÝCH CESTÁCH, ktoré môžu byť:
- priame (priamy odbyt) – výrobok ide priamo od výrobcu k spotrebiteľovi, uplatňuje sa pri kusových výrobkoch, výrobkoch neštandardného vyhotovenia, výrobkoch investičného charakteru, ...
výhody: skrátiť čas potrebný na prepravu (nižšie N) a bezprostredný kontakt so zákazníkom
nevýhody: možnosť využitia je obmedzená (tranzitné normy, limity minimálneho dávkového množstva)
- nepriame (nepriamy odbyt) – odbyt zabezpečujú odbytové medzičlánky, tzn. veľkoobchody a maloobchody
Podniky, ktoré nakupujú tovar od výrobných podnikov vo veľkom množstve a v menšom ho
predávajú maloobchodom.
Podniky, ktoré predávajú tovary konečným spotrebiteľom na osobnú spotrebu.
Uplatnenie: výrobky sériovej a hromadnej výroby, pretože:
- sú určené pre väčší počet odberateľov
- sú vhodné na skladovanie vo väčších množstvách
- vyrábajú sa v mnohých druhoch
- treba vytvárať odbytové zásoby
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Odbytové hospodárstvo | Referát | 2 008 slov | |
Odbytové hospodárstvo podniku | Maturita | 2 246 slov | |
Odbytové hospodárstvo | Maturita | 1 854 slov | |
Odbytové hospodárstvo podniku | Ostatné | 1 021 slov | |
Odbytové hospodárstvo | Referát | 1 785 slov | |
Odbyt a odbytové činnosti | Maturita | 3 264 slov | |
Odbyt, odbytové činnosti | Maturita | 1 499 slov | |
Odbytové hospodárstvo podniku | Učebné poznámky | 231 slov |