Veľkoobchod

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: tomasik (18)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 18.11.2021
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 948 slov
Počet zobrazení: 1 182
Tlačení: 75
Uložení: 69

Veľkoobchod

OBCHOD + ČLENENIE OBCHODU

Obchod – odvetvie NH, v ktorom sa uskutočňuje pohyb materiálnych statkov a služieb zo sféry výroby do sféry konečnej spotreby

J – predstavuje medzičlánok medzi výrobou a spotrebou

J – úloha: zásobovať spotrebiteľov tovarmi

Členenie obchodu:

  1. VLASTNÍCTVO
  • súkromný,
  • družstevný,
  • štátny.
  1. ÚZEMIE
  • vnútorný obchod – obaja účastníci sú z jednej krajiny
  • zahraničný – jeden z účastníkov je zo zahraničia
  1. ROZSAH OBJEMU PREDAJA A VäZBY NA SPOTREBITEĽA
  • veľkoobchod – predaj T a S na ďalší predaj alebo spracovanie
  • maloobchod – predaj T a S konečným spotrebiteľom na osobné použitie

FUNKCIE OBCHODNÝCH PODNIKOV

Obchodné podniky – nakupujú tovary a bez spracovania ich predávajú ďalej

Funkcie:

  1. Preklenovacia – vyplýva z priestorovej a časovej disproporcie medzi výrobou a spotrebou
  • priestorová – obchod zabezpečuje preklenutie vzdialenosti medzi výrobou a spotrebou tovarov, tzn. tovary obchod prepraví na dané miesto (obchod ponúka tovary na správnom mieste)
  • časová – úlohou obchodu je odstrániť časovú disproporciu medzi výrobou a spotrebou, táto disproporcia vyplýva z toho, že:

-výroba urč. tovaru sa sústreďuje do určitého času, ale jeho spotreba je po celý rok

-výroba sa uskutočňuje rovnomerne, ale v spotrebe sú určité výkyvy (lyže, plavky,..)

  1. Kvalitatívna – obchod ju zabezpečuje:
  • zušľachtením tovaru – skladovanie vína, dozretie ovocia, mletie kávy, ...
  • pretváraním výr.sortimentu na obchodný sortiment – sústrediť sortiment podľa požiadaviek spotrebiteľov

obchodný sortimentsúbor tovaru, ktorý je predmetom obch. činnosti, je pre neho charakteristická jeho ŠÍRKA A HĹBKA:

  • šírka – počet druhov tovarov, ktoré uspokojujú rozličné potreby
  • hĺbka – v koľkých variantoch sa predáva urč. druh tovaru, ktorý uspokojuje tú istú potrebu, ale odlišuje sa vlastnosťami, cenou, ...

okrem toho rozlišujeme: úzky sortiment – predáva sa len niekoľko druhov výrobkov

plytký sortiment – predáva sa z jednotl. druhov výrobkov len 1, príp. málo variantov

  1. Kvantitatívna – obchod odstraňuje rozdiely medzi množstvom, ktoré predáva výrobca a množstvom, ktoré potrebuje zákazník

buď sa uskutočňuje výroba v mnohých malých podnikoch a obchod berie čiastkové množstvá (plní zberovú funkciu) alebo sa uskutočňuje rozdelenie veľkého množstva do malých množstiev (plní rozdeľovaciu funkciu)

  1. Úverová – obchod umožňuje nákup odberateľom aj pri nedostatočnom množstve fin. prostriedkov – poskytne mu tovar na úver
  2. poradenská – poskytovanie rôznych odborných rád spotrebiteľom
  3. Informačná – obchod informuje o ponuke tovarov a prenáša info z výroby do spotreby (reklama, plagáty, letáky, ...)
  4. Funkcia výrobného charakteru – patria tu: KONEČNÁ ÚPRAVA KONFEKCIE

PRÍPRAVA JEDÁL

BALENIE, DOPRAVA, ...

  1. Riziková – obchod preberá na seba riziko súvisiace so skladovaním, dopravou, ...

VEĽKOOBCHOD, VÝZNAM, ČLENENIE

- všetky činnosti, ktoré súvisia s predajom T a S FO alebo PO, ktoré ich chcú ďalej predať alebo spracovať

Význam:

  1. Skúsenosti a kontakty – veľkoobchodníci majú rozsiahle skúsenosti s obchodovaním vo veľkom, veľa kontaktov a vyškolených obch. pracovníkov
  2. pestrá ponuka a dôvera – sústreďuje sa tu veľká ponuka tovaru od rôznych firiem, dôležitá je aj otázka dôvery – maloobchod oveľa viac dôveruje miestnemu VO ako vzdialenejšiemu
  3. ponuka služieb – Vo poskytujú zákazníkovi ďalšie služby, ktoré zjednodušujú prácu:
  • skladovanie tovaru – preberajú aj N a riziká spojené so skladovaním
  • upravujú balenie – podľa požiadaviek a zvyklostí spotrebiteľa
  • financujú odberateľov – poskytujú obch. úvery
  • vytvárajú obch.sortiment
  • vykonávajú dopravu – svojou blízkosťou zabezpečujú rýchlejšiu dodávku
  • poskytujú info – o trhu, nových výrobkoch, cenách, ..
  • poskytujú poradenskú činnosť
  • dohotovujú tovar

Členenie:

  1. VLASTNÍCKE VZŤAHY A ROZSAH SLUŽIEB
  1. Samostatní veľkoobchodníci – VO podniky, ktoré predávajú tovar maloobchodom na ďalší predaj alebo výrobcom na ďalšie spracovanie

tovar nakupujú do svojho vlastníctva a nesú riziko s touto činnosťou, podľa počtu a úrovne služieb sa delia:

  • VO – níci s úplnou ponukou služieb – VO podniky so spotrebným tovarom – predávajú maloobchodom priemyselní distributéri – predávajú výrobcom
  • VO podniky s ohraničenými službami – „Cash & Carry“

Zásielkový VO

VO s traťovými dodávkami – nakupuje a predáva tovar ale neskladuje ho VO s nákladným autom – „pojazdný“ – „truck jobber“ VO s regálovou službou – „rack jobber“

  1. Makléri a agenti – skupina VO-níkov, ktorí tovar nevlastnia – znášajú nízke riziko

sprostredkovávajú nákup a predaj T a S, t. j. nájsť kupujúceho a predávajúceho, za čo dostanú províziu

maklér – zbližuje kupujúceho a predávajúceho, je prítomný pri ich rokovaní, odmenu dostáva od účastníka, ktorý ho úlohou poveril

agent – zastupuje kupujúceho alebo predávajúceho na základe dohody (nákupný a predajný agent)

  1. Obchodné orgány výrobcov – vytvárajú ich výrobcovia za účelom obmedzenia závislosti od samostatných veľkoobchodníkov

zriaďujú FILIÁLKY A KANCELÁRIE za účelom zlepšenia kontroly, predaja a zásob

  1. VäZBA NA OSTATNÉ ČLÁNKY HOSPODÁRSTVA:
  2. Samostatný – plní výlučne VO-né funkcie, je ekonomicky, organizačne a právne samostatná hosp. jednotka
  3. Integrovaný – spojenie VO a MO, napr. Sintra
  1. PRINCÍP OBSLUHY:
    1. Dodávkový – zákazník tovar objednáva, VO-ník ho dodáva, zasiela faktúru a určuje napr. čas splatnosti faktúry
    2. Odvážací – napr. „cash & carry“

ETAPY TECHNOLOGICKÉHO PROCESU VO VO-SKLADE

  1. PROCES PRÍJMU TOVARU

začína sa pristavením dopr. prostriedku ku skladu a vyložením tovaru, má 2 časti:

  1. Odber dodávky – hrubý príjem – kontrolujeme počet ks, hmotnosť, neporušenosť
  2. Čistý príjem – kvalitatívna previerka, pri ktorej sa kontroluje kvalita

J – okrem toho sa robí aj kvantitatívna – fyzická previerka tovaru, ktorá sa robí prepočítaním a premeriavaním, záznam na tlačive PRÍJEMKA

K – nakoniec sa robí sortimentová previerka – kontroluje sa zloženie sortimentu

  1. PROCES SKLADOVANIA

zahŕňa činnosti:

  • prevezenie tovaru na určené miesto v sklade,
  • uloženie tovaru
  • ošetrovanie,
  • triedenie,
  • spotrebiteľská úprava.

Druhy skladov: 1. SPôSOB USKLADNENIA

  1. otvorené,
  2. polootvorené,
  3. kryté.
  4. FUNKCIA PRI PREMIESTŇOVANÍ: a) nákupné,
  5. b) obchodné.
  6. DOBA SKLADOVANIA: a) uložné,
  7. b) distribučné.

Požiadavky na skladovanie:

  • prehľadné uloženie tovaru,
  • optimálne využitie miesta,
  • zebezpečiť, aby bol tovar ľahko prístupný,
  • rešpektovať hmotnosť, špecifické vlastnosti a častosť príjmu a výdaju
  1. PROCES PRÍPRAVY NA EXPEDÍCIU – fázy:
  2. prevzatie objednávok a ich spracovanie,
  3. vybratie tovaru z miesta uloženia
  4. vyvezenie tovaru z miesta skladovania na kompletizáciu
  5. kompletizácia dodávky
  6. úprava tovaru a príprava expedičných jednotiek
  7. kontrola – porovnávame skutočne odoslaný tovar s údajmi v sprievodných dokladoch
  1. EXPEDÍCIA

zahŕňa všetky úlohy spojené s prevzatím tovaru zo skladu a jeho odovzdaním odberateľovi alebo dopravcovi.

TECHNICKÉ PROSTRIEDKY VO VO-SKLADE

  1. Zariadenia určené na skladovanie – regále, podložky, ...
  2. Zariadenia určené na manipuláciu – paletizačné vozíky, nákladné výťahy, dopravníky
  3. Osobitné technické vystrojenie skladu – boxy, váhy, náradie na balenie

- do popredia sa dostáva automatizácia pracovného procesu vo VO-skladoch – počítače, spádové regále a dopravníky, paletizačné automaty

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.017 s.
Zavrieť reklamu