Manažment – Vrcholový manažment, manažment prvej línie, manažment strednej línie

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: 25258
Typ práce: Referát
Dátum: 12.09.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 2 304 slov
Počet zobrazení: 952
Tlačení: 54
Uložení: 56

Manažment – Vrcholový manažment, manažment prvej línie, manažment strednej línie

  1. Od akého anglického slova pochádza slovo manažment?

Slovo manažment pochádza od anglického slova to manage.

  1. Čo znamená anglické slovo to manage?

Toto anglické slovo znamená riadiť, viesť a vládnuť.

  1. Kedy sa tento termín prvýkrát objavil a v akej podobe?

Prvýkrát sa tento termín objavil od druhej polovice 19. Storočia a mal podobu managment.

  1. Ako bol pôvodne definovaný manažment?

Manažment bol pôvodne definovaný ako umenie riadiť podnikovú činnosť.

  1. Aké sú Charakteristiky manažmentu?

Manažment je proces vedenia a smerovania Celej organizácie zriedkavo aj Celej ekonomiky prostredníctvom nasadenia a manipulácie zdrojov.

Podľa WeihriCha manažment je proces vytvárania a udržiavania určitého prostredia, v ktorom jednotlivci pracujú spoločne v skupinách a účinne dosahujú vybrané Ciele.

Podľa americkej manažérskej asociácie manažment znamená vykonávanie úloh prostredníctvom ostatných ľudí. 

Podľa Dale a Haysa manažment je vykonávanie veci prostredníctvom ostatných ľudí  zdôrazňujúce špecifické funkcie vykonávané riadiacimi pracovníkmi.

Podľa Chunga manažment je proces plánovania, organizovania, vedenia a kontroly organizačných činnosti zameraných na dosiahnutie organizačných Cieľov.  

Podľa Mullera manažment sú typické činnosti, ktoré manažér vykonáva ako je rozhodovanie, plánovanie, organizovanie, vedenie ľudí,  kontrola a motivovanie.

Podľa Robinsa manažment je oblasť štúdia, ktorá sa venuje stanoveniu postupov ako čo najlepšie Ciele dosiahnuť.   

Podľa PearCa a Robinsona manažment je proces optimalizácie využitia ľudských, materiálových a finančných zdrojov k dosiahnutiu organizačných Cieľov.

Podľa Vodáčka manažment možno Chápať ako proces vytvárania a ďalšieho aktívneho rozvíjania podnikateľsky orientovaného správania sa organizácie. 

Podľa Papulu manažment je dynamický proces, v ktorom sa manažéri v podmienkach neustále meniaceho sa prostredia snažia prostredníctvom ľudského potenciálu organizácie dosahovať jej Ciele pri hospodárnom a účinnom využívaní obmedzených zdrojov.

Podľa DruCkera manažment treba Chápať nielen ako riadenie, ale aj ako umenie riadiť. Odbornosť v riadení je daná schopnosťou plánovať, organizovať, motivovať, koordinovať,  viesť ľudí, komunikovať a kontrolovať tak, aby podnik úspešne fungoval.

Peter DruCker definoval manažment ako proces koordinovania činnosti skupiny pracovníkov je realizovaný jednotlivcom alebo skupinou ľudí za účelom dosahovania určitých výsledkov, ktoré nie je možné dosiahnuť individuálnou praxou. 

Podľa Štefánika manažment je podnikateľsky orientované a z marketingu vychádzajúce riadenie podniku zabezpečujúce jeho prosperitu.

Podľa Vodáčka manažment je súbor prístupov, názorov,  skúsenosti, odporúčaní a metód, ktoré vedúci pracovnici používajú na zvládnutie špecifických činností smerujúcich k dosiahnutiu sústavy Cieľov organizácie.

Follet definoval manažment ako proces začínajúci predvídaním,  pokračujúci organizovaním a koordinovaním a končiaci kontrolou.

Donnelly, Gibson, IvanCeviCh hovoria, že manažment možno Chápať ako proces koordinovanej činnosti skupiny pracovníkov realizovaný jednotlivcom alebo skupinou ľudí za účelom dosiahnutia určitých výsledkov, ktoré sa nedajú dosiahnuť individuálnou prácou.

Mižičková, Šimo a Ubrežiová Chápu manažment ako jednu z najdôležitejších ľudských činnosti vykonávanú manažérmi, proces slúžiaci na dosahovanie Cieľov organizácie.

Podľa Malejčika je manažment subjektívna, Cieľavedomá a uvedomelá činnosť , ktorá vyplýva zo spoločenskej podstaty ekonomických procesov a spoločenskej deľby práce, ktorá smeruje k stanoveniu správnych Cieľov, najvhodnejších Ciest a prostriedkov pre ich dosiahnutie a ktorá zabezpečuje priebeh a realizáciu takto stanovenej činnosti.

Čihovská Charakterizuje manažment ako usporiadaný súbor poznatkov väčšinou odpozorovaných z praxe, ktoré sú spraCované v podobe návodov ako riadiť.

Hitmar definuje manažment ako proces systematického vykonávania manažérskych funkcii a efektívneho využívania všetkých zdrojov podniku na stanovenie a dosiahnutie všetkých podnikových Cieľov           

  1. Aké sú dve podoby používania manažmentu?

Medzi dve podoby používania manažmentu patrí manažment ako proces riadenia podniku a manažment ako riadiaci aparát podniku.

  1. Ako sa nazýva osoba venujúca sa manažmentu?

 Osoba venujúca sa manažmentu sa nazýva manažér.

  1. Aké sú hlavné Cnosti manažéra?

Dobrý manažér by mal mať umenie riadiť, to znamená vytyčovať Ciele a tieto Ciele dosahovať.

  1. Aké sú úrovne manažérov?

Úrovne manažérov sú vrcholoví manažéri, manažéri strednej línie a manažéri prvej línie. 

  1. Aké je Charakteristika týchto úrovni manažérov?
  2. Vrcholoví manažéri

Vrcholoví manažéri sú na najvyššej úrovni hierarchickej úrovni manažmentu podniku. Ich úlohou je riadiť činnosť podniku ako Celku a usmerňovať činnosť manažérov nižších úrovni tak, aby podnik naplňoval stanovené Ciele.

  1. Manažéri strednej línie

Manažéri strednej línie stoja na čele útvarov a vnútropodnikových jednotiek napríklad oblasť predaja, marketingu a obchodu.

Vyberajú si ich vrcholoví manažéri a ich podriadení sú manažéri nižších hierarchických úrovni.  

  1. Manažéri prvej línie

Manažéri prvej línie sú majstri, vedúci oddelení, vedúci dielní, nemajú podriadených ďalších manažérov ale výkonných pracovníkov ako sú napríklad robotnici a referenti.

  1. Manažéri- generalisti

Manažéri- generalisti sú to riaditelia podnikov, závodov, vedúci prevádzok, majstri dielní. Zodpovedajú komplexne za Chod Celej organizačnej jednotky

  1. Manažéri- špecialisti

Manažéri- špecialisti sú manažérmi s užšou špecializáciou zameraní na určité činnosti akými sú marketing, výskum a vývoj, personalistika, účtovníctvo.

  1. Aké sú pozitívne vlastnosti manažéra

Pozitívne vlastnosti manažéra sú iniciatívnosť, samostatnosť, rozvážnosť, rozhodnosť, Cieľavedomosť, zodpovednosť, zásadovosť, disciplinovať, vytrvalosť, optimizmus, fantázia, emociálna a Citová vyváženosť.

  1. Aká je Charakteristika týchto vlastností manažéra?
  2. Iniciatívnosť

Iniciatívnosť znamená schopnosť vynaliezavo a tvorivo vytyčovať Ciele a vyhľadávať Cesty ako ich dosiahnuť.

  1. Samostatnosť

Samostatnosť znamená schopnosť rozhodovať a konať na základe vlastných úvah.

  1. Rozvážnosť

Rozvážnosť znamená schopnosť rozhodovať a konať až po dôkladnom zhodnotení dôsledkov.

  1. Rozhodnosť

Rozhodnosť znamená schopnosť rozhodovať aj v konfliktných situáciách a rozhodnutia aj realizovať,

  1. Cieľavedomosť

Cieľavedomosť znamená schopnosť Cieľavedomej, organizovanej činnosti ako aj kontroly plnenia stanovených Cieľov

  1. Zodpovednosť

Zodpovednosť znamená schopnosť realizovať plánované úlohy

  1. Zásadovosť

Zásadovosť znamená schopnosť uznávať spoločenský uznávaný systém hodnôt a noriem.

  1. Vytrvalosť

Vytrvalosť znamená schopnosť húževnatosti pri prekonávaní prekážok

  1. Optimizmus

Optimizmus znamená schopnosť orientovať sa na pozitívne veci a vízie.

  1. Disciplinovanosť

Disciplinovanosť znamená schopnosť kontroly svojho vlastného správania.

  1. Fantázia

Fantázia znamená schopnosť vytvárať si predstavy a vízie

Aké sú hlavné manažérske funkcie?

Medzi hlavné manažérske funkcie patrí plánovanie, organizovanie, vedenie ľudí, kontrola a formovanie personálu.

  1. Aká je Charakteristika týchto manažérskych funkcii?
  2. Plánovanie

Hlavnou náplňou plánovania je stanovenie Cieľov a postupov na ich dosiahnutie.

Plánovanie je dynamický proces rozhodovania o budúcich aktivitách.   

  1. Organizovanie

Organizovanie určuje ľudom ako majú zaisťovať plánované úlohy.

Organizovanie je proces vytvárania štruktúry vzťahov medzi pracovníkmi organizácie, na základe ktorej je možné splniť požadované Ciele.

  1. Vedenie ľudí

Vedenie ľudí znamená priame a nepriame usmerňovanie zamestnancov, tak aby riadne a včas plnili určené úlohy.

Vedenie ľudí znamená motivovať druhých tak,  aby vykonávali svoje úlohy, ktoré sú potrebné na naplnenie Cieľov čo najlepšie.

Najdôležitejšími komponentmi efektívneho vedenia sú komunikácia a motivácia.

Medzi štýly vedenia ľudí patria:

  1. Byrokratický štýl vedenia ľudí

Byrokratický štýl vedenia ľudí sa vyznačuje prikazovaním, formálnymi vzťahmi, organizovanými diskusiami a kontrolou.

Má svoje opodstatnenie v mimoriadnych a kritických situáciách.

  1. Nebyrokratický štýl vedenia ľudí

Nebyrokratický štýl vedenia ľudí vytvára dobré vzťahy v kolektíve, spoluprácu, vedúci podporuje tvorivú činnosť u podriadených a podriadení majú pocit vlastnej zodpovednosti.

  1. Administratívny štýl vedenia ľudí

Administratívny štýl vedenia ľudí sa vyznačuje tým, že manažér trvá na svojom rozhodnutí, svoje názory presadzuje aj napriek mienke svojich podriadených

  1. PartiCipatívny štýl vedenia ľudí

PartiCipatívny štýl vedenia ľudí  je založený na účasti všetkých pracovníkov na riadení a rozhodovaní medzi manažérom a podriadeným prevláda atmosféra dôvery.

  1. Liberálny štýl vedenia ľudí

Liberálny štýl vedenia ľudí sa vyznačuje voľnejším prístupom manažéra, ktorý má skôr nižšiu autoritu, ale určitú prestíž.

VedúCi býva tolerantný ku Chýbam a nedostatkom  podriadeným

  1. DemokratiCký štýl vedenia ľudí
  2. Kontrola

Kontrola je proces sledovania, rozboru, hodnotenia a prijímania záverov v súvislosti s odchýlkami medzi plánom a realizáciou.  

Kontrola sa zameriava najmä na sledovanie, analyzovanie a hodnotenie aktivít v organizácii.  

  1. Formovanie personálu

Formovanie personálu znamená určenie nárokov na potrebných pracovníkov, ich výber a rozmiestnenie.

  1. Aké sú oblasti, kategórie a implementácie manažmentu?

Medzi oblasti, kategórie a implementácie manažmentu patria  manažment rizika, časový manažment, finančný manažment, komparatívny manažment, krízový manažment, operatívny manažment, personálny manažment, podnikový manažment, manažérska ekonomika, manažérska informatika, strategický manažment.

  1. Aké sú tri podoby manažmentu?

Tri podoby manažmentu sú manažment ako proces, manažment ako profesia a manažment ako vedná disciplína.

  1. Aká je Charakteristika týchto podôb manažmentu?
  2. Manažment ako proces

Manažment ako proces zahŕňa riadenie podniku a riadenie prevádzky.  

Manažment ako proces predstavuje vzájomnú nadväznosť a previazanosť takých činnosti ako sú plánovanie, organizovanie, vedenie ľudí a kontrola, ktoré spolu umožňujú nielen vytyčovanie Cieľov, ale aj dosahovanie Cieľov.  

  1. Manažment ako profesia

Manažment ako profesia zahŕňa vrcholových manažérov a manažérov prevádzky.

Manažment ako profesia sa vzťahuje na skupinu ľudí, ktorí zabezpečujú proces manažmentu a zodpovedajú za priebeh tohto procesu.  

  1. Manažment ako vedná disciplína

Do manažmentu ako vednej disciplíny patrí všeobecný manažment a finančný manažment.

Manažment ako vedná disciplína je odvodený od existencie teórie, ktorá sa neustále sústreďuje na neustále zdokonaľovanie prístupov, metód, techník, ktoré umožňujú manažérom zdokonaľovať proces manažmentu a tým zabezpečovať úspešné riadenie organizácie. V rámci tejto vednej disciplíny existujú vedné odbory.  

  1. Aké sú druhy a úrovne riadenia?

Druhy a úrovne riadenia sú strategické a taktické riadenie, manažment v marketingu a predaji, personálny manažment, personálne agentúry, manažment času a manažment zmien.

  1. Aká je Charakteristika týchto druhov a úrovni riadenia?
  2. Strategické a taktické riadenie

Manažment môže existovať na niekoľkých úrovniach riadenia. Na najvyššej úrovni riadenia sa nazýva strategický manažment, na nižších úrovniach riadenia sa nazýva operatívny  alebo operačný manažment.

  1. Manažment v marketingu a predaji

Marketingový manažment sa zaoberá riadením marketingových procesov v organizácii, napríklad riadenie predajných síl alebo riadenie vzťahov so zákazníkmi.

  1. Personálny manažment

Personálny manažment je súhrn činností súvisiacich so zamestnávaním pracovníkov

  1. Personálne agentúry

Záujemcom o štúdium ekonomiky a ekonómie poslúži prehľad ekonomických vysokých škôl a univerzít pôsobiacich na Slovensku

  1. Manažment času

Schopnosť vedieť riadiť svoj čas znamená získať maximum z minima investovaného času.

  1. Manažment zmien

Organizácia odhalí dynamiku len vtedy, keď sa vykoná pokus zmeniť organizáciu. Ak takýto pokus zmeny neexistuje, potom táto dynamika je latentná a nie je pozorovateľná.

  1. Aké sú prierezové funkcie manažmentu?

Medzi prierezové funkcie manažmentu patria analyzovanie, rozhodovanie, komunikácia, implementovanie 

  1. Aká je Charakteristika prierezových funkcii manažmentu?
  2. Analyzovanie

Analýza ako rozkladanie Celku na časti a skúmanie vzťahov medzi týmito časťami.

  1. Rozhodovanie

Rozhodovanie ako uskutočňovanie rozhodnutí, ako reakcie na vynárajúce sa otázky a vznikajúce problémy v manažmente podniku.

  1. Komunikácia

Komunikácia ako vzájomná výmena informácii medzi manažérmi navzájom, manažérmi a zamestnancami alebo medzi manažérmi a okolím podniku  

  1. Implementovanie

Implementovanie znamená postupnú realizáciu, zavedenie schváleného rozhodnutia do činnosti jednotlivých súčasti organizácie, jeho praktické uskutočnenie.

  1. Aké Ciele majú byť?

Ciele majú byť vecné vymedzené, kvantifikovateľné a časovo ohraničené. 

  1. Aké je delenie manažérskych Cieľov z časového hľadiska?

 Manažérske Ciele z časového hľadiska sa delia na:

  • Dlhodobé

Dlhodobé Ciele manažmentu sú od 5 do 10 rokov.

  • Strednodobé

Strednodobé Ciele manažmentu sú od 2 do 3 roku.

  • Krátkodobé

Krátkodobé Ciele manažmentu sú do 1 roka.

  1. Aké je delenie manažérskych Cieľov podľa organizačného stupňa?

Delenie manažérskych Cieľov podľa organizačného stupňa je nasledujúce:

  1. Ciele podniku
  2. Ciele divízie
  3. Ciele oddelenia
  4. Ciele dielne
  5. Aké je delenie manažérskych Cieľov podľa funkčných oblastí?

 Delenie manažérskych Cieľov podľa funkčných oblasti je nasledujúce:

  1. Výskumno-vývojové Ciele
  2. Marketingové Ciele
  3. Výrobné Ciele
  4. Finančné Ciele
  5. Personálne Ciele
  6. Aký môže byť vrcholový Cieľ?

 Vrcholovým Cieľom môže byť:

  1. Prežitie podniku
  2. Rentabilita kapitálu
  3. Rast podielu na trhu
  4. Čo rozumieme pod pojmom prežitie podniku?

Pod pojmom prežitie podniku rozumieme udržanie si dlhodobej platobnej schopnosti.

  1. Čo rozumieme pod pojmom rentabilita kapitálu

Pod pojmom rentabilita kapitálu rozumieme vzťah zisku k vloženému kapitálu.

  1. Čo rozumieme pod pojmom rast podielu na trhu?

Pod pojmom rast podielu na trhu rozumieme zlepšenie postavenia podniku na trhu a jeho možnosti ovplyvňovať úroveň Cien, kvalitu.

  1. Ako sa ďalej členia podnikové Ciele?

Podnikové Ciele sa ďalej členia na hospodárske a sociálne.  

  1. Aká je ich Charakteristika?
  2. Hospodárske Ciele

Do hospodárskych Cieľov patria výkonové Ciele, tam patria napríklad ekonomické Ciele a finančné Ciele.

  1. Sociálne Ciele

Sociálne Ciele sú zamerané na sociálne aspekty tam patrí napríklad spravodlivé ocenenie práce a lepšie pracovné podmienky

  1. Aké sú prostriedky na dosiahnutie Cieľov?

Prostriedky na dosiahnutie Cieľov patria pracovné, materiálové, kapacitné a finančné.

 

  1. Aké sú druhy kontroly pri manažmentu?

Druhy kontroly pri manažmente sú predbežná, priebežná a výsledná kontrola.

  1. Aká je Charakteristika týchto druhov kontrol pri manažmente?
  2. Predbežná kontrola

Predbežná kontrola je zameraná na kontrolu reálnosti stanovených plánov

  1. Priebežná kontrola

Priebežná kontrola sa uskutočňuje pri realizácii plánu

  1. Výsledná kontrola

Výsledná kontrola sa uskutočňuje po realizácii plánu.

  1. Aké sú fázy kontroly?

Medzi fázy kontroly patria meranie skutočného výkonu, porovnávanie skutočného výkonu so štandardom

  1. Aký je popis týchto fáz?
  2. Meranie skutočného výkonu

Je prvým krokom  v procese kontroly. Zahŕňa stanovenie štandardov a ďalej zahŕňa určenie spôsobu ako získavať skutočný výkon.

  1. Porovnávanie skutočného výkonu so štandardom

Skutočný výkon sa porovnáva so stanovenými kritériami, pričom môžu nastať dva prípady a to:

  • Skutočnosť je v súlade so stanovenými kritériami
  • Skutočnosť nie je v súlade so stanovenými kritériami
  1. Kto môže vykonávať kontrolu?

Kontrolu môžu vykonávať profesionálni kontrolóri, manažéri všetkých úrovni, výkonní pracovnici.

  1. Aké sú požiadavky na efektívnu kontrolu?

Požiadavky na efektívnu kontrolu sú včasnosť, objektívnosť, pružnosť, účelnosť a hospodárnosť.

  1. Čo znamená tvorba organizácie?

Tvorba organizácie znamená, že ľudia vedia, čo , kde a kedy majú robiť, za akú odmenu, s kým majú spolupracovať, kto ich riadi a aké majú práva a povinnosti.

  1. Čo znamená tvorba hierarchických vzťahov

Tvorba hierarchických vzťahov znamená, že na najvyššej  hierarchickej úrovni je najvyšší stupeň riadenia, ktorý je zameraný na koncepčné a strategické aktivity podniku.    

  1. Čo znamená tvorba stabilizačného účinku

Tvorba stabilizačného účinku vnáša do organizácie na jednej strane  prvok rovnovážnosti, pevnosti a zotrvačnosti a na druhej strane môže stabilizácia brzdiť ďalší vývoj podniku

  1. Čo znamená self managment?

Self managment znamená plánovanie a organizovanie vlastnej činnosti a práce so zámerom dosiahnuť vytýčený Cieľ.

  1. Aký je vývoj manažmentu?

Začiatky manažmentu siahajú do 19.storočia, číže do obdobia nástupu priemyselnej revolúcie.

V tomto období dochádza k prechodu od domácej kusovej výroby k továrenskej veľkovýrobe.

Začiatky vývoja teórie manažmentu boli podrobené dvoma školami a to klasickou a neoklasiCkou.

Predstaviteľmi klasickej školy boli Taylor, Weber a Ford.

  1. FrederiC Winslow Taylor

Taylor sa považuje za zakladateľa vedeckého riadenia založeného na využívaní vedeckých metód za účelom pripraviť najlepší spôsob ako vykonávať výrobné a obslužné práce na najnižšej úrovni podniku a to dielne.  

Taylor vypracoval 4 princípy vedeckého riadenia:

  • Vytvorenie vedecky podloženého postupu pre každú prácu
  • Odborný výber a vyškolenie zamestnancov
  • Spolupráca medzi robotníkmi a vedúcimi
  • Rozdelenie zodpovednosti medzi robotníkov a vedúcich
  1. Max Weber

Max Weber vypracoval princípy byrokratického modelu organizácie:

  • Deľba práce je základom organizácie
  • Je potrebné presne definovať práva a povinnosti každého zamestnanca
  • V každej organizácii by mala existovať sústava pravidiel ako sú normy, opisy činnosti a inštrukcie ako pracovať
  • Vedúci pracovník je povinný vytvárať podmienky disciplíny, stability a fungovania byrokratickej organizácie a zabezpečovať jej efektívnosť
  1. Henry Ford

Henry Ford bol predovšetkým pragmatik. Jadro problému predovšetkým videl v tom, že je potrebné najprv uspokojiť potreby zákazníka, to znamená vyrobiť to čo ľudia potrebujú za prijateľnú Cenu.

Hlavným predstaviteľom neoklasiCkej školy bol Elton Mayo.

Elton Mayo tvrdil, že výsledky práce majú vplyv okrem technických podmienok výrobného procesu  a fyzických potrieb ľudí aj na  sociálne a psychologické faktory.

  1. Aké sú súčasné koncepcie manažmentu?

Súčasné koncepcie manažmentu sú americký, japonský a európsky manažment.

  1. Aká je Charakteristika týchto koncepcii?
  2. Americký manažment

 Americký manažment sa vyznačuje krátkodobým zamestnaním, individuálnym rozhodovaním, formálnou autoritou vedúceho a je tam dôraz na finančné výsledky.

  1. Japonský manažment

Japonský manažment sa vyznačuje Celoživotným zamestnaním, kolektívnym rozhodovaním, neformálnou autoritou vedúceho a je tam dôraz na kvalitu a zlepšovanie.

  1. Európsky manažment

Európsky manažment má veľa rysov amerického manažmentu, ale má aj svoje vlastné európske črty.

Európsky manažment sa vyznačuje tlakom na sociálne Cítenie a dôraz na riešenie sociálnych problémov.

Významným predstaviteľom európskeho manažmentu bol Tomáš Baťa.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Diskusia: Manažment – Vrcholový manažment, manažment prvej línie, manažment strednej línie

Pridať nový komentár


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.018 s.
Zavrieť reklamu