Trhová ekonomika a trhový mechanizmus
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 946
Uložení: 49
Trh a trhový mechanizmus
- je základom fungovania trhovej ekonomiky. Je miesto, kde sa stretávajú predávajúci a kupujúci, aby sa dohodli na kúpe tovaru za určitú cenu. Predávajúci predstavujú ponuku a kupujúci dopyt.
Funkcie trhu
- poskytuje informácie o potrebách kupujúcich, ponuke predávajúcich, výrobných možnostiach
- ovplyvňuje správanie výrobcov a spotrebiteľov (predaj, kúpa)
- umožňuje kúpu a predaj
- umožňuje rozdeľovať dôchodky obyvateľov, podnikov, štátu tým, že každý tovar má svoju cenu, za ktorú predáva a nakupuje
Typy trhov
- územné hľadisko (kde sa kúpa a predaj uskutočňuje)
- vecné hľadisko (čo je predmetom kúpy a predaja)
- kvantitatívne hľadisko (počet predávaných a nakupovaných statkov a služieb)
- právne hľadisko (či je výmena v súlade so zákonom)
Trhy z územného hľadiska
- miestny trh – trh v rámci jedného mesta, regiónu (veľkonočné trhy)
- národný trh – spojenie miestnych trhov v rámci jedného štátu (trh SR)
- medzinárodný trh – prepojenie vnútorných trhov niekoľkých krajín, je výsledkom medzinárodnej deľby práce a prekračuje hranice SR. (trh krajín EÚ)
- svetový trh – prepojenie národných trhov všetkých krajín sveta. (svetový trh ropy)
Trhy z vecného hľadiska
- Trh statkov a služieb - predávajú sa a kupujú statky a služby na osobnú spotrebu
- Trh výrobných faktorov – predávajú sa a kupujú výrobné faktory (práca, pôda)
- Finančný trh – na ktorom sa stretáva ponuka voľných finančných prostriedkov a dopyt
Trhy z kvantitatívneho hľadiska
- čiastkový trh – na ktorom sa predáva alebo kupuje 1 druh tovaru (trh ropy, trh áut)
- agregátny trh – na ktorom sa predávajú alebo kupujú všetky druhy tovarov
Trhy z právneho hľadiska
- Legálny trh – funguje v súlade s právnym poriadkom štátu
- Nelegálny trh – s nedovoleným tovarom (trh s drogami)
TYPY EKONOMÍK | ||||
tradičná | príkazová | trhová | zmiešaná | |
Spôsob riešenia základných ekonomických otázok | na základe inštinktov, zvykov, tradícií | centrálne, rozhoduje štát | trhovo, rozhoduje trh | rozhoduje trh aj štát |
Základné znaky | málo rozvinutý, prekonaný typ ekonomiky, nechcú technológie (náboženstvo) | štátne vlastníctvo, centrálne, plánovanie – 5 ročnice, nedostatková ekonomika, tvorba cien z centra plná nezamestnanosť Štát určil čo vyrábať, pre koho. Podnik bol v strate štát doplatil. Podnik v zisku štát zobral | súkromné vlastníctvo, trhový mechanizmus, voľná tvorba cien a konkurencia, plánuje sa na 1rok, podnik má ekonomickú a právnu samostatnosť | trhový mechanizmus, štátne zásahy (napr. riešenie nezamestnanosti) |
Základné ekonomické otázky v zmiešanej ekonomike:
Čo vyrábať? – zdroje sú obmedzené a preto sa spoločnosť rozhoduje čo budú vyrábať a čo nie. Či bude vyrábať výrobok alebo službu Za akú cenu, v akej kvalite. (rebríky – rôzne veľkosti, za rôzne ceny)
Ako vyrábať? – akým spôsobom, akými postupmi a na akej technike (čo najmodernejšie, zlacňujú výrobky, zvyšujú kvalitu), ručne, automaticky alebo technológiami
Pre koho vyrábať? – pre tých čo majú peniaze, či len pre tuzemský trh alebo aj do zahraničia
Hospodárky systém – spôsob organizovania ekonomík pomocou nástrojov
Trhovésubjekty | |
Domácnosti | Nakupujú statky a služby a predávajú výrobné faktory |
Podniky | Nakupujú výrobné faktory a predávajú statky a služby |
Štát | Je špecifickým subjektom trhu. Vytvára podmienky na fungovanie trhu a rieši negatívne dôsledky trhovej ekonomiky. Nakupuje statky a služby (vládne výdavky) a predáva napr. štátne cenné papiere. |
Trhový mechanizmus
- sú to vzájomné vzťahy medzi predávajúcimi a kupujúcimi, ktoré rozhodujú o tom čo sa bude vyrábať, v akom množstve a za akú cenu sa to bude predávať. Funguje automaticky a smeruje k rovnováhe na trhu.
Trhový mechanizmus tvoria 3 procesy:
- proces tvorby dopytu
- proces tvorby ponuky
- proces tvorby ceny
Dopyt
- predstavuje množstvo tovarov, ktoré sú kupujúci ochotní kúpiť za určitú cenu.
- správanie spotrebiteľov na trhu vyjadruje dopyt
- vyjadruje vzťah medzi 2 veličinami, cenou a požadovaným množstvom
|
Ponuka:
- vyjadruje ako sa správajú predávajúci na trhu
- predstavuje schopnosť a ochotu predávajúcich predať určité množstvo tovaru za určitú cenu
- vyjadruje vzťah medzi 2 veličinami, cenou a ponúkaným množstvom
|
Predpokladajme ponuku jabĺk
Cena | Ponúkané množstvo (v tis. kg) |
10.- | 350 |
9.- | 300 |
8.- | 250 |
7.- | 200 |
6.- | 150 |
5,- | 80 |
Krivka ponuky:
- vyjadruje grafické znázornenie vzťahu medzi cenou a ponúkaným množstvom
- charakterizuje správanie predávajúcich
- má rastúci charakter, je v pravo nahor stúpajúca
- ukazuje, aké množstvo tovaru sú predávajúci ochotní na trhu predávať pri rôznych cenách
|
Výšku ponuky vyrábaného a predávaného tovaru ovplyvňujú:
- ceny nakupovaných výrobných faktorov
- ceny alternatívnych výrobkov (mp3)
- počet výrobcov na trhu
- cena nových výrobných technológii
Zákon rastúcej ponuky
Zvýšenie ceny tovaru spôsobí zvýšenie ponúkaného množstva.
Zníženie ceny tovaru spôsobí zníženie ponúkaného množstva.
Cena:
- je jednou z najdôležitejších informácií na trhu
|
- je suma, za ktorú sa uskutočňuje výmena
Na trhu môžu nastať rôzne situácie.
Hovoríme o trhovej rovnováhe a trhovej nerovnováhe.
Trhová rovnováha:
- keď sa dopyt a ponuka rovnajú
- keď je na trhu rovnováha, výmena sa uskutočňuje za rovnovážnu cenu. Pri tejto cene nevzniká na trhu prebytok ani nedostatok tovaru.
|
Stav rovnováhy a rovnovážnu cenu môžeme znázorniť graficky na základe údajov z predchádzajúcich príkladov pri téme dopyt a ponuka.
Cena | Požadované množstvo (v tis. kg) | Ponúkané množstvo (v tis. kg) |
10,- | 100 | 350 |
9,- | 120 | 300 |
8,- | 150 | 250 |
7,- | 200 | 200 |
6,- | 250 | 150 |
5,- | 350 | 8 |
Bod E (equilibrum) sa nachádza v priesečníku krivky ponuky a dopytu a je bodom trhovej rovnováhy. Vyjadruje rovnovážnu cenu a rovnovážne množstvo tovaru. V našom prípade je bod trhovej rovnováhy E pri cene 7,- a množstve 200 kg. Pri tejto cene sú výrobcovia ochotní vyrábať toľko tovaru, koľko chcú kupujúci kúpiť. Trhová rovnováha sa vyskytuje na trhu len zriedkavo a krátkodobo. Typickým javom v ekonomike je trhová nerovnováha.
Trhová nerovnováha:
- nastáva vtedy, keď sa ponúkané množstvo nerovná požadovanému množstvu.
Môžu nastať 2 situácie:
- Ponúkané množstvo > požadované množstvo
Cena je na trhu vysoká a výrobcovia veľa vyrábajú. Spotrebitelia kupujú za vysokú cenu málo tovaru. Na trhu vzniká prebytok tovaru. Výrobcovia musia znížiť cenu. Niektorí prestanú vyrábať. Nižšie cena zvýši záujem spotrebiteľov. Výsledkom je dočasná rovnováha na trhu.
- Ponúkané množstvo < požadované množstvo
Trhová cena je nízka. Spotrebitelia chcú kupovať veľ, ale výrobcovia nemajú o výrobu tovaru za nízku cenu záujem. Na trhu vznikne nedostatok tovarov, preto sa zvýši ich cena.
Trhová cena – vyjadruje aktuálny vzťah ponúkaného a požadovaného množstva.
Keď je cena príliš nízka, požadované množstvo
prevyšuje ponúkané množstvo a na trhu je
nedostatok tovaru. Keď je cena príliš vysoká,
ponúkané množstvo prevyšuje požadované
množstvo a na trhu je prebytok tovaru.
Konkurencia:
- vzniká keď sa na trhu stretnú predávajúci s rovnakým tovarom
- je podmienkou fungovania trhového mechanizmu
- je proces stretávania rôznych trhových subjektov, ktoré majú rôzny záujem: chce získať výhody
Členenie konkurencie
Podľa trhových subjektov:
- konkurencia medzi dopytom a ponukou (kupujúci a predávajúci)
- na strane dopytu (medzi kupujúcimi)
- na strane ponuky (medzi ponúkajúcimi)
Podľa formy prejavu:
- cenová konkurencia (znižujú predávajúci ceny. Ich cieľom je ovládnuť trh)
- necenová konkurencia
Monopoly – podnik, ktorý je v štáte sám, nemá konkurenciu. (SPP, vodárne, elektrárne)
Ako budem bojovať o spotrebiteľa? – propagáciou
Vytvoriť ponuku
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Trh a trhový mechanizmus | Ostatné | 2 677 slov | |
Trh a trhový systém | Ostatné | 556 slov | |
Trh a trhový mechanizmus | Učebné poznámky | 796 slov | |
Trh a trhový mechanizmus | Maturita | 1 608 slov | |
Trh, Trhový mechanizmus | Referát | 724 slov | |
Pojem trhu. Trhový mechanizmus a jeho fungovanie | Maturita | 560 slov | |
Trh, trhový systém a konkurencia | Maturita | 779 slov | |
Trh a trhový mechanizmus | Referát | 925 slov | |
Trh a trhový mechanizmus, faktory trhu | Ostatné | 601 slov | |
Peniaze | Referát | 787 slov | |
Trhový mechanizmus | Referát | 629 slov | |
Trhový mechanizmus | Maturita | 1 862 slov | |
Trhový mechanizmus | Učebné poznámky | 2 265 slov | |
Trhový systém a mechanizmus | Referát | 1 164 slov | |
Trhový systém a makroekonomické ukazovatele | Ostatné | 1 338 slov |