Trhová ekonomika a trhový mechanizmus

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: ofelia (20)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 08.12.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 162 slov
Počet zobrazení: 946
Tlačení: 51
Uložení: 49

Trh a trhový mechanizmus

- je základom fungovania trhovej ekonomiky. Je miesto, kde sa stretávajú predávajúci a kupujúci, aby sa dohodli na kúpe tovaru za určitú cenu. Predávajúci predstavujú ponuku a kupujúci dopyt.

Funkcie trhu

- poskytuje informácie o potrebách kupujúcich, ponuke predávajúcich, výrobných možnostiach

- ovplyvňuje správanie výrobcov a spotrebiteľov (predaj, kúpa)

- umožňuje kúpu a predaj

- umožňuje rozdeľovať dôchodky obyvateľov, podnikov, štátu tým, že každý tovar má svoju cenu, za ktorú predáva a nakupuje

Typy trhov

  • územné hľadisko (kde sa kúpa a predaj uskutočňuje)
  • vecné hľadisko (čo je predmetom kúpy a predaja)
  • kvantitatívne hľadisko (počet predávaných a nakupovaných statkov a služieb)
  • právne hľadisko (či je výmena v súlade so zákonom)

Trhy z územného hľadiska

  • miestny trh – trh v rámci jedného mesta, regiónu (veľkonočné trhy)
  • národný trh – spojenie miestnych trhov v rámci jedného štátu (trh SR)
  • medzinárodný trh – prepojenie vnútorných trhov niekoľkých krajín, je výsledkom medzinárodnej deľby práce a prekračuje hranice SR. (trh krajín EÚ)
  • svetový trh – prepojenie národných trhov všetkých krajín sveta. (svetový trh ropy)

Trhy z vecného hľadiska

  • Trh statkov a služieb - predávajú sa a kupujú statky a služby na osobnú spotrebu
  • Trh výrobných faktorov – predávajú sa a kupujú výrobné faktory (práca, pôda)
  • Finančný trh – na ktorom sa stretáva ponuka voľných finančných prostriedkov a dopyt

Trhy z kvantitatívneho hľadiska

  • čiastkový trh – na ktorom sa predáva alebo kupuje 1 druh tovaru (trh ropy, trh áut)
  • agregátny trh – na ktorom sa predávajú alebo kupujú všetky druhy tovarov

Trhy z právneho hľadiska

  • Legálny trh – funguje v súlade s právnym poriadkom štátu
  • Nelegálny trh – s nedovoleným tovarom (trh s drogami)

TYPY EKONOMÍK

tradičná

príkazová

trhová

zmiešaná

Spôsob riešenia základných ekonomických otázok

na základe inštinktov, zvykov, tradícií

centrálne, rozhoduje štát

trhovo, rozhoduje trh

rozhoduje trh aj štát

Základné znaky

málo rozvinutý, prekonaný typ ekonomiky, nechcú technológie (náboženstvo)

štátne vlastníctvo, centrálne,

plánovanie – 5 ročnice,

nedostatková ekonomika, tvorba cien z centra

plná nezamestnanosť

Štát určil čo vyrábať, pre koho. Podnik bol v strate štát doplatil. Podnik v zisku štát zobral

súkromné vlastníctvo, trhový mechanizmus, voľná tvorba cien a konkurencia, plánuje sa na 1rok, podnik má ekonomickú a právnu samostatnosť

trhový mechanizmus, štátne zásahy (napr. riešenie nezamestnanosti)

Základné ekonomické otázky v zmiešanej ekonomike:

Čo vyrábať? – zdroje sú obmedzené a preto sa spoločnosť rozhoduje čo budú vyrábať a čo nie. Či bude vyrábať výrobok alebo službu Za akú cenu, v akej kvalite. (rebríky – rôzne veľkosti, za rôzne ceny)

Ako vyrábať? – akým spôsobom, akými postupmi a na akej technike (čo najmodernejšie, zlacňujú výrobky, zvyšujú kvalitu), ručne, automaticky alebo technológiami

Pre koho vyrábať? – pre tých čo majú peniaze, či len pre tuzemský trh alebo aj do zahraničia

Hospodárky systém – spôsob organizovania ekonomík pomocou nástrojov

Trhovésubjekty

Domácnosti

Nakupujú statky a služby a predávajú výrobné faktory

Podniky

Nakupujú výrobné faktory a predávajú statky a služby

Štát

Je špecifickým subjektom trhu. Vytvára podmienky na fungovanie trhu a rieši negatívne dôsledky trhovej ekonomiky.

Nakupuje statky a služby (vládne výdavky) a predáva napr. štátne cenné papiere.

Trhový mechanizmus

- sú to vzájomné vzťahy medzi predávajúcimi a kupujúcimi, ktoré rozhodujú o tom čo sa bude vyrábať, v akom množstve a za akú cenu sa to bude predávať. Funguje automaticky a smeruje k rovnováhe na trhu.

Trhový mechanizmus tvoria 3 procesy:

  • proces tvorby dopytu
  • proces tvorby ponuky
  • proces tvorby ceny

Dopyt

- predstavuje množstvo tovarov, ktoré sú kupujúci ochotní kúpiť za určitú cenu.

- správanie spotrebiteľov na trhu vyjadruje dopyt

- vyjadruje vzťah medzi 2 veličinami, cenou a požadovaným množstvom

Krivka dopytu:

- graficky znázorňuje závislosť medzi cenou a požadovaným množstvom

- vyjadruje správanie kupujúcich

- ukazuje, aké množstvo tovaru sú spotrebitelia ochotní kúpiť na trhu pri rôznych cenách

Zákon klesajúceho dopytu - pri raste ceny tovaru požadované množstvo klesá a naopak

Výšku dopytu ovplyvňujú:

- výška príjmov spotrebiteľov

- preferencie spotrebiteľov (móda, záujmy)

- ceny substitučných tovarov(zmrzlina, nanuk)

(uspokojuje tú istú potrebu)

Členenia dopytu:

- reálny (skutočný) kupujúci, ktorí si tovar kúpia

- potenciálny (možný) kupujúci, ktorý majú o tovar záujem

Podľa počtu kupujúcich:

individuálny (dopyt kupujúceho po 1 tovare)

čiastkový (dopyt všetkých spotrebiteľov po 1 tovare)

agregátny (súčet dopytov na všetkých čiastkových trhoch)

 

Ponuka:

  • vyjadruje ako sa správajú predávajúci na trhu
  • predstavuje schopnosť a ochotu predávajúcich predať určité množstvo tovaru za určitú cenu
  • vyjadruje vzťah medzi 2 veličinami, cenou a ponúkaným množstvom

Krivka ponuky: S (supply)

 

Predpokladajme ponuku jabĺk

Cena

Ponúkané množstvo

(v tis. kg)

10.-

350

9.-

300

8.-

250

7.-

200

6.-

150

5,-

80

Krivka ponuky:

- vyjadruje grafické znázornenie vzťahu medzi cenou a ponúkaným množstvom

- charakterizuje správanie predávajúcich

- má rastúci charakter, je v pravo nahor stúpajúca

- ukazuje, aké množstvo tovaru sú predávajúci ochotní na trhu predávať pri rôznych cenách

Podľa počtu predávajúcich delíme na:

individuálnu (ponuka 1 výrobcu)

čiastkovú (1 výrobku od rôznych výrobcov)

agregátnu (súhrn všetkých statkov a služieb, ktoré sú všetci výrobcovia ochotní vyrábať a ponúkať pri rôznych cenách)

 

Výšku ponuky vyrábaného a predávaného tovaru ovplyvňujú:

  • ceny nakupovaných výrobných faktorov
  • ceny alternatívnych výrobkov (mp3)
  • počet výrobcov na trhu
  • cena nových výrobných technológii

Zákon rastúcej ponuky

Zvýšenie ceny tovaru spôsobí zvýšenie ponúkaného množstva.

Zníženie ceny tovaru spôsobí zníženie ponúkaného množstva.

Cena:

  • je jednou z najdôležitejších informácií na trhu

Funkcie ceny:

- informačná

- vedie k lacným technológiám

- vedie spotrebiteľov k hospodárnosti

- ceny rozdeľuje dôchodky (príjmy)

 
  • je suma, za ktorú sa uskutočňuje výmena

Na trhu môžu nastať rôzne situácie.

Hovoríme o trhovej rovnováhe a trhovej nerovnováhe.

Trhová rovnováha:

  • keď sa dopyt a ponuka rovnajú
  • keď je na trhu rovnováha, výmena sa uskutočňuje za rovnovážnu cenu. Pri tejto cene nevzniká na trhu prebytok ani nedostatok tovaru.

Rovnováha dopytu a ponuky

 

Stav rovnováhy a rovnovážnu cenu môžeme znázorniť graficky na základe údajov z predchádzajúcich príkladov pri téme dopyt a ponuka.

Cena

Požadované množstvo

(v tis. kg)

Ponúkané množstvo

(v tis. kg)

10,-

100

350

9,-

120

300

8,-

150

250

7,-

200

200

6,-

250

150

5,-

350

8

Bod E (equilibrum) sa nachádza v priesečníku krivky ponuky a dopytu a je bodom trhovej rovnováhy. Vyjadruje rovnovážnu cenu a rovnovážne množstvo tovaru. V našom prípade je bod trhovej rovnováhy E pri cene 7,- a množstve 200 kg. Pri tejto cene sú výrobcovia ochotní vyrábať toľko tovaru, koľko chcú kupujúci kúpiť. Trhová rovnováha sa vyskytuje na trhu len zriedkavo a krátkodobo. Typickým javom v ekonomike je trhová nerovnováha.

Trhová nerovnováha:

  • nastáva vtedy, keď sa ponúkané množstvo nerovná požadovanému množstvu.

Môžu nastať 2 situácie:

  • Ponúkané množstvo > požadované množstvo

Cena je na trhu vysoká a výrobcovia veľa vyrábajú. Spotrebitelia kupujú za vysokú cenu málo tovaru. Na trhu vzniká prebytok tovaru. Výrobcovia musia znížiť cenu. Niektorí prestanú vyrábať. Nižšie cena zvýši záujem spotrebiteľov. Výsledkom je dočasná rovnováha na trhu.

  • Ponúkané množstvo < požadované množstvo

Trhová cena je nízka. Spotrebitelia chcú kupovať veľ, ale výrobcovia nemajú o výrobu tovaru za nízku cenu záujem. Na trhu vznikne nedostatok tovarov, preto sa zvýši ich cena.

Trhová cena – vyjadruje aktuálny vzťah ponúkaného a požadovaného množstva.

Keď je cena príliš nízka, požadované množstvo

 prevyšuje ponúkané množstvo a na trhu je

nedostatok tovaru. Keď je cena príliš vysoká,

 ponúkané množstvo prevyšuje požadované

 množstvo a na trhu je prebytok tovaru.

Konkurencia:

  • vzniká keď sa na trhu stretnú predávajúci s rovnakým tovarom
  • je podmienkou fungovania trhového mechanizmu
  • je proces stretávania rôznych trhových subjektov, ktoré majú rôzny záujem: chce získať výhody

Členenie konkurencie

Podľa trhových subjektov:

  • konkurencia medzi dopytom a ponukou (kupujúci a predávajúci)
  • na strane dopytu (medzi kupujúcimi)
  • na strane ponuky (medzi ponúkajúcimi)

Podľa formy prejavu:

  • cenová konkurencia (znižujú predávajúci ceny. Ich cieľom je ovládnuť trh)
  • necenová konkurencia

Monopoly – podnik, ktorý je v štáte sám, nemá konkurenciu. (SPP, vodárne, elektrárne)

Ako budem bojovať o spotrebiteľa? – propagáciou

Vytvoriť ponuku

Dodatočný učebný materiál si môžeš pozrieť v dokumente PDF kliknutím na nasledujúci odkaz:
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Maturitné témy z ekonomiky a makroekonomiky



Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.028 s.
Zavrieť reklamu