Hopsodárska politika štátu
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 897
Uložení: 65
Hospodárska politika štátu (HPŠ)
- Zámerné usmerňovanie a regulovanie ekonomiky štátu, zo strany vlády a parlamentu.
- Súhrn cieľov a nástrojov, rozhodovacích procesov a opatrení štátu v jednotlivých oblastiach ekonomického života.
Subjekty HPŠ:
- štát: vláda, národná rada SR, centrálna banka, ministerstvá a iné ústredné orgány štátnej správy
- ostatní: podniky, inštitúcie, občania
|
Ciele HP:
- z časového hľadiska:
- krátkodobé – do 1 r.
- strednodobé – od 1 – 5 r.
- dlhodobé – nad 5 r.
- zhľadiska jednotlivých koncepcii a počtu cieľov:
- sleduje sa tzv. „magický n-uholník“
Úlohy HP:
- zabezpečenie efektívnosti ekonomiky – aby v ekonomiky neprevládali monopoly, a aby sa verejné statky (služby školstva, zdravotníctva, bezpečnosti, súdy) efektívnejšie využívali.
- udržanie určitej miery rovnosti v spoločnosti – trhový mechanizmus je systém, ktorý prideľuje tovary a služby tam kde sú € a nie tam kde sú potreby. Týmto spôsobom vzniká sociálna nerovnosť. Na zmierenie sociálnej (príjmovej) nerovnosti štát má nástroje:
- progresívne zdanenie – vyššie príjmy – vyšším % zdaním (%-nou sadzbou)
- systém sociálnych dávok – príspevky v hmotnej núdzy; štipendiá; príspevky na deti;
daňový bonus; úľavy dôchodcom – ZŤP, invalidným.
- zabezpečenie a udržanie stability – aby vláda a NBS, vyvažovali infláciu a nezamestnanosť. Aby sa v ekonomiky neobjavovali javy:
- stagnácia – inflácia, ktorá prebieha vzájomne s ekonomickou stagnáciou
- slumpflácia – je ekon. jav, keď reálny HDP rastie oproti potenciálnemu ale ceny rastú
Z vývoja ekonomiky vzniklo 1 poučenie:
Žiaden štát nedosiahne na dlhý čas nízku infláciu, slobodné podnikanie, plnú zamestnanosť.
Nástroje HP = 4 druhy politiky štátu:
- fiškálna = rozpočtová
- monetárna = peňažná a úverová
- dôchodková = príjmová
- vonkajšia menová a zahranično-obchodná
Magický n-uholník (graf na magický 4 uholník):
- vznikne spojením 4 bodov, ktoré znázorňujú makroekonomické ukazovatele
- zostavuje sa tak aby platilo, čím väčší n-uholník vínde, tým je lepšie ekonomická situácia v štáte
- kratšie strany – horšie, dlhšie strany – lepšie
- používa sa na porovnanie rokov s rokom
- používa sa na porovnanie vlády(FICA) s vládou (SDKU)
3 Typy HP: Podľa toho čo ekonómovia považujú za prioritné vo vzťahu zamestnanosti, inflácii a používaniu ekonomických nástrojov.
- Keynesovský – ROZPOČTOVÁ
Výroba (ponuka) musí mať na trhu zabezpečený dostatočný dopyt, štát má podporovať rast dopytu a dopĺňať súkromné výdavky štátnymi výdavkami. Týmto by sa zabezpečila zamestnanosť.
- Neokeynesovský – ROZPOČTOVÁ a MONETÁRNA:
Okrem pôsobenia rozpočtovej politiky, má štát pôsobiť na cenovú stabilitu reguláciou množstva € v obehu a tak sa dosiahne plná zamestnanosť.
- Neokonzervatívny – MONETÁRNA
Štát má zvyšovať zamestnanosť, reguláciou množstva € v obehu.
Rozpočtová = fiškálna politika štátu
Činnosť štátu spojená so štátnym rozpočtom a je zameraná na stabilizáciu a rozvoj ekonomiky.
|
Štátny rozpočet: - centralizovaný peňažný fond štát
- porovnáva príjmy a výdavky štátu
- hospodári v podobe súvahy
Nástroje:
- zabudované stabilizátory: opatrenia, ktoré po zavedení pôsobia v ekonomiky automaticky a dlhodobo. Subvencia (dotácia) k cenám poľnohospodárskych výrobkov.
- zamerané – diskrétne opatrenia: jednorazové opatrenia, pôsobia krátkodobo. Zmena DPH, zmeny výdavkov zo štátneho rozpočtu.
Typy: V oboch platí časový faktor = aj krátkodobé aj dlhodobé účinky
- expanzívna - podporuje rast celkového dopytu a rozvoj ekonomiky:
- priamymi investíciami štátu
- podporou súkromných investícii
- vytváranie vhodných podmienok pre investície (podpora vytváranie priemyselných parkov, úľavy na daniach = daňové prázdniny)
- reštriktívna – obmedzuje rast celkového (agregátneho) dopytu, chce menej € v obehu. Ľudia majú menej €, nie sú zamestnaný, zvýšia sa dane.
Štruktúra štátneho rozpočtu (členenie príjmy a výdavky)
Podlieha rozpočtovej skladbe platnej na príslušný rok. Toto zloženie ŠP platí pre celú sústavu verejných rozpočtov. Určuje ju Ministerstvo financií SR.
|
Jednotlivé rozpočty:
- štátny rozpočet
- rozpočet štátnych účelových fondov
- rozpočty obcí a miest
- rozpočty VÚC
Hlavné kategórie ŠP
|
príjmy:
- daňové
- nedaňové (clá, poplatky)
- granty, transfery
- príjmy z predaja majetku štátu (úver)
- prijaté úvery (štát)
|
V roku, ktorý skončil môže ŠP vykazovať:
- rozpočtový prebytok P > V
- rozpočtový schodok P < V
- rozpočet vyrovnaný P =V
Schvaľovanie ŠP
Ministerstvá a iné ústredné orgány štátnej správy dajú svoje požiadavky na Ministerstvo financií, ministerstvo ich koriguje a potom to prerokuje vláda + vládny návrh zákona o ŠR. Tento vládny návrh Minister financií predloží do národnej rady, najskôr ho prerokujú jednotlivé výbory a potom ho prerokujú všetci. Keď sa schváli vznikne zákon. Zákon o ŠR je základný ekonomický zákon štátu.
Rozpočet používa - Keby zákon o ŠR nebol schválený do konca 31. 12. 2011 nastúpi 01. 01. 2012 a my ho ešte nemáme. A v takom prípade by nastúpilo rozpočtné provizórium. Výdavky zo ŠR by vtedy boli každý mesiac vo výške 1/12 v skutočnosti z predchádzajúceho roku.
Rozpočtové rezervy – slúžia na zabezpečenie rozpočtového hospodárstva, krytie nepredvídaných a nevyhnutných výdavkov a na krytie úbytku rozpočtových príjmov:
- rozpočtová rezerva vlády
- rozpočtová rezerva predsedu vlády
- rozpočtová rezerva na zabezpečenie platobnej schopnosti
rozpočtová rezerva verejnoprávnych inštitúcii
rozpočtová rezerva na štátne záruky za úvery podnikateľov
Štátny záverečný účet – je súkromný evidenčný účet štátu, ktorý musí denne vykazovať aktívny zostatok. Zahŕňa výsledky:
- štátneho rozpočtu
- záverečné účty štátnych účelových fondov
- prehľad o rozpočtovom hospodárení, obcí, VÚC a fondov národného majetku
- prehľad o rozpočte verejnoprávnych inštitúcii
- prehľad o rozpočte vysokých škôl
- bilancia financovania schodku ŠR a štátneho dlhu obcí, VÚC, verejnoprávnych inštitúcii, štátnych účelových fondov,
- prehľad o použití rozpočtových rezerv
Účty ŠR vedie štátna pokladnica v NBS, na túto pokladnicu sú napojené:
|
- rozpočet a príspevky organizácii
- štátne účelové fondy
- slovenský pozemkový fond
- úrad práce sociálnych vecí a rodiny
- VÚC
Monetárna = peňažná a úverová politika štátu
Politika štátu zameraná na ovplyvňovanie množstva € v obehu pomocou úrokových sadzieb a stanovených podmienok pre poskytovanie úverov. Prostredníctvom centrálnej banky, ktorá rešpektuje ECB.
Nástroje:
- priame:
- regulácia investičnej činnosti (týka sa podnikov) banka poskytne úver len, keď má záujemca štátnu záruku
- regulácia spotrebného úveru (týka sa občanov) pri predaji na splátky (na úver) štát určuje maximálnu dobu splatnosti (úveru)
- nepriame:
- stanovenie povinných minimálnych rezerv (banka môže zvyšovať, znižovať úroky)
- operácie na voľnom trhu (so štátnymi CP)
- diskontná sadzba (Úrok na kt. CB poskytuje úver. Keď ECB tak aj komerčné úrok)
Typy MP:
- expanzívna – zvyšuje sa množstvo € v obehu. Čim sa zvyšuje:
- nákupom štátnych obligácii na finančnom trhu (bondov)
- znižovaním povinných minimálnych rezerv
|
- znižovaním diskontnej sadzby
- reštriktívna – znižuje sa množstvo € v obehu. Čím sa znižuje:
- štát bude predávať bondy bankám
- zvyšovať diskontnú sadzbu
- zvyšovať diskontnú sadzbu
- zvyšovať povinné minimálne rezervy
Keď sa zvyšuje inflácia uplatňuje sa reštriktívna, do obehu menej € úroky sa zvýšia ale investície sa znížia, nezamestnanosť stúpne.
CB na menovom trhu invertuje – nakupuje alebo predáva (za iné meny) svoju vlastnú menu aby ovplyvnila dopyt a ponuku po svojej meny. Musí mať devízové rezervy (doláre, libry...). v konvertibilných menách a zlate.
Dôchodková = príjmová politika štátu
Sústava opatrení štátu, ktoré sa snažia po kontrolou udržať infláciu a zároveň vylúčiť negatívne sociálne dôsledky, recesie a nezamestnanosti.
Opatrenia:
- skupina opatrení:
- stanovenie maximálnych prírastkov miezd a cien v určitom období
- cenové alebo mzdové moratóriá (zmrazenie)
- stanovenie minimálnej mzdy
Ak sa stanovujú tieto opatrenia centrálne a dlhodobo – vyraďuje sa pôsobenie trhového mechanizmu.
- skupina opatrení:
Opatrenia na podporu dohôd medzi zamestnávateľmi, odbormi a štátom. Tzn. vytváranie sociálneho partnerstva = TRIPARTITA.
- Zamestnancov zastupujú odbory a tie Konfederácia odborových zväzov
- Štát zastupuje vláda = Ministerstvo hospodárstva – najviac sa angažuje.
- Zamestnávatelia majú najviac zástupcov:
- AZZZ – asociácia zamestnávateľských zväzov a združení
- RUZ – republiková únia zamestnávateľ
- Klub 500
Keď sa zíde TRIPARTITA vznikne RHSD (RHSP) – Rada hospodárskeho a sociálnej dohody (partnerstva).
Určujú: min. mzdu, pracovné podmienky, odborom ide o čo najlepší život zamestnancom.
Vonkajšia menová = zahranično–obchodná politika štátu
V súčasnosti sú ekonomiky štátu navzájom prepojené:
- v medzinárodnom obchode
- medzinárodnej deľby práce
- menových vzťahov
- výmeny informácii
- rozvoja vedy a techniky
Preto aj vláda a národná banka pôsobia v oblasti zahranično-obchodnej politiky a na to využívajú:
- zahranično-obchodné opatrenia = pomocou, ktorých štát podporuje alebo obmedzuje pohyb tovarov a služieb, a rozvoj určitej oblasti ekonomiky:
- clá (colné tarify)
- kvóty (ohraničenia, min. max.)
- vývozné subvencie (štát finančne podporuje)
- neviditeľné prekážky dovozu (certifikát, sprísnené hygienické normy, sprísnené technické normy)
- regulácia menových kurzov = v súčasnosti menové kurzy sú zväčša uvoľnené a závisia od dopytu a ponuka po mene - plávajúce kurzy (FLATING):
- voľný – bez zásahov, len na základe dopytu a ponuky po mene
- riadený – len na základe dopytu a ponuky po mene, nakupuje a predáva svoju menu aby ovplyvnil kurz
Aby dosiahol zvýšenie/zníženie vývozu:
- devalváciou svojej meny = zvýši sa vývoz (oficiálne zníženie kurzu vlastnej meny (štát vyhlási), zvýši sa dopyt (vývoz), znížia sa ceny v prepočte na inú menu)
- revalváciou – oficiálne zvýšenie kurzu vlastnej meny = zníži sa vývoz (ceny sa zvýšia v prepočte na inú menu)
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Distribučná politika v CR | Ostatné | 361 slov | |
Zahranično-obchodná politika | Ostatné | 1 425 slov | |
Colná politika | Ostatné | 1 292 slov | |
Hospodárska politika | Ostatné | 966 slov |