Výroba

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: ofelia (20)
Typ práce: Ostatné
Dátum: 08.12.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 1 223 slov
Počet zobrazení: 1 243
Tlačení: 68
Uložení: 72

Výroba

je cieľavedomá činnosť. Výsledkom sú statky a služby, ktoré slúžia na uspokojovanie ľudských potrieb.

Základné ciele výroby: kvantitatívne a kvalitatívne.

Kvantitatívne podnik si určí množstvo výrobkov, ktoré má v určitom čase vyrobiť.

Kvalitatívne

Produktivita = výstup

vstup

 

Produktivita princíp maxima.

S danými vstupmi sa snaží podnik vyrobiť max. množstvo výstupov.

Produktivita sleduje vecnú stránku výroby = transformačný proces.

Hospodárnosť princíp minima.

Hospodárnosť= vstup

výstup

 

Výrobné výstupy dosiahnuť s min. spotrebou výrobných vstupov.

Hospodárnosť sleduje organizačnú a hodnotovú stránku =

kombinačný a reprodukčný proces.

Príprava výroby

Príprava výroby ovplyvňuje úžitkovú hodnotu výrobkov a hospodárnosť pri ich výrobe.

Vyjadruje ako je výrobok schopný uspokojiť určitú potrebu.

Výrobu nových výrobkov vyvolávajú: nové potreby ľudí (chrániť sa pred slnečným žiarením)

požiadavka uspokojovať staré potreby na vyššej úrovni

Má 7 častí:

  1. Marketingová príprava (prieskum potrieb)
  2. Veda prináša nové myšlienky, nápady, ktoré sú základom na vytvorenie nových výrobkov. Výskum hľadá možnosti, ako uplatniť nové myšlienky, nápady v podobe nových výrobkov.
  3. Technická príprava, práce technického charakteru, ktoré sú spojené s vývojom nového výrobku alebo zdokonalením už existujúceho výrobku.
    • KONŠTRUKČNÁ = projekt
    • TECHNOLOGICKÁ = postup výroby
  4. Ekonomická príprava, určuje náklady a výnosy. Posudzuje efektívnosť výroby, normy spotreby.
  5. Organizačná príprava, usporiadanie pracovísk do výrobných útvarov. Základným výrobným útvarom v ktorom prebieha výroba je dielňa.
  6. Nábeh výroby (začatie výroby)
  7. Predajný marketing

Druhy výrobných procesov

Výrobný proces = transformácia vstupov na výstupy. Dispozitívne výrobné faktory: plánovanie, organizácia,

riadenie a kontrola.

Výrobný proces z hľadiska výrobného programu:

  • Hlavný (pekárske výrobky v pekárňach)
  • Pomocný (údržbárske a opravárske práce)
  • Vedľajší (zabezpečuje všetky druhy energii pre podnik)
  • Pridružený (vyrába výrobky, ktoré nesúvisia s výrobným programom podniku)

Výrobný proces z hľadiska zložitosti výrobkov:

  • Jednoduchý, vyrábajú jednoduché výrobky. Operácie prebiehajú za sebou. (výroba dreveného vozíka)
  • Zložitý, vyrábajú zložité výrobky. Skladá sa z čiastkových výrobných procesov. (výroba autobusu)

Výrobný proces z hľadiska prírody, človeka a techniky vo výrobe:

  • Prírodný (dozrievanie obilia)
  • Pracovný (výroba keramiky)
  • Automatický (plnenie minerálnych vôd do fliaš)

Výrobný proces z hľadiska skladby výrobku:

  • Predzhotovujúca fáza (úprava dreva na výrobu stenovej zostavy)
  • Zhotovujúca fáza (vyrába jednotlivých častí stanovej zostavy)
  • Dohotovujúca fáza vyrábajú sa z jednotlivých časti výrobky (montovanie stenovej zostavy)

Výrobný proces z hľadiska spôsobu výroby:

  • Pretržitý, výroba sa preruší podľa organizácie práce alebo potreby podniku (výroba odevov)
  • Nepretržitý, výroba sa preruší len vo výnimočných prípadoch (v elektrárňach)
  • Cyklický, výroba sa opakuje v pravidelných cykloch (výroba motocyklov)
  • Necyklický, nepravidelná výroba (výroba lode na objednávku)

Typy výroby (hromadná, sériová, kusová) ovplyvňuje:

  • technickú prípravu výrobu
  • výrobný postup, strojové vybavenie, nástroje
  • organizáciu a riadenie výrobného procesu
  • kvalifikáciu výrobných robotníkov
  • ekonomické výsledky výrobného procesu
 

Výrobný proces z hľadiska miery opakovateľnosti:

  • Hromadná = znaky: stály výrobný program

zariadenia sú špecializované

technická príprava výroby je lacná

vysoká úroveň organizácie práce

  • Sériová, druhy: veľkosériová, strednosériová, malosériová.

= znaky: kombinácia hromadnej a kusovej výroby

výroba sa prispôsobuje trhu

využívajú univerzálne stroje

úroveň organizácie práce je nižšia

  • Kusová = znaky: vysoká kvalifikácia robotníkov

veľa strojov a málo sa využívajú

individuálny charakter výrobkov

zložitá organizácia a riadenia výroby

Zákonitosti výrobného procesu

Proporcionálnosť (pomernosť)

Určuje v akom pomere majú byť zastúpené jednotlivé výrobné faktory (stroje, materiál, zamestnanci).

Vzniká, ak výrobný faktor chýba alebo je navyše.

Vo výrobe môže ísť o proporcionálnosť medzi: prácnosťou výroby a počtom robotníkov

jednotlivými operáciami

jednotlivými fázami výroby

jednotlivými pracoviskami

Paralelnosť (súbežnosť)

Súčasné vykonávanie viacerých činností. Výhody: skráti sa výroba

urýchli sa dodanie výrobkov na trh

znížia sa náklady

zvýši sa zisk

Rytmickosť

Opakovanie výrobného procesu. Výhody: pravidelné dodávky

znižujú sa náklady

zvyšuje sa zisk

využívajú sa všetky výrobné faktory

Nepretržitosť

Výroba nezastavuje, operácie na seba plynulo nadväzujú. Prerušovať čo najmenej.

Najvyšší stupeň nepretržitosti:

  • Pri nepretržitých výrobných procesoch = plynulá výroba (kontinuálna)
  • Pri pretržitých výrobných procesoch = prúdová výroba (jednotlivé práce na seba nadväzujú

Výrobok

Je výsledkom výrobného procesu.

Môže mať rôzne formy:

  • Hotový (finálny) výrobok = je určený na uspokojovanie konečných potrieb (párok v rožku)
  • Polotovar (polovýrobok) = je hotovým výrobkom len z pohľadu podniku v ktorom bol vyrobený. Neuspokojuje konečné potreby spotrebiteľa. Do ďalšieho podniku vstupuje ako materiál a tam sa ďalej spracúva.
  • Nedokončený výrobok = je výrobok na ktorom sa ešte neurobili všetky potrebné operácie. Tie sa však uskutočnia v podniku neskôr. (maľovanie keramiky)
  • Nepodarok = výrobok nespĺňa požadované kritéria. (hmotnosť, kvalita, farba) Nemal by sa dostať na predaj. (televízor má poškodenú obrazovku)
  • Nový výrobok = uspokojuje nové ľudské potreby alebo staré na vyššej úrovni. Môže byť nový pre:

výrobcu – výrobok predáva už konkurenčný podnik

spotrebiteľa – výrobca už výrobok vyrába, môže sa rozšíriť okruh jeho spotrebiteľov

pre výrobcu i spotrebiteľa – výrobca vyvinie nový výrobok

Funkcie výrobku

Hovoria o tom ako je výrobok schopný uspokojovať konkrétne potreby. Úplný výrobok (marketingový) má všetky potrebné funkcie.

  1. Základná funkcia predstavuje jadro výrobku . Odpovedá na otázku: Prečo si spotrebiteľ kupuje výrobok?
  2. Doplnková funkcia: predstavuje strednú vrstvu výrobku. Odpovedá na otázku: Akým spôsobom uspokojuje spotrebiteľ svoju potrebu a aké ďalšie požiadavky kladie na výrobok?

Kvalita schopnosť plniť funkcie, pre ktoré bol vytvorený výrobok

Štýl vzhľad výrobku

Dizajn vzhľad užitočnosti

Doplnky sú nástrojom konkurenicie

Obal = ochranná funkcia

manipulačná funkcia

informačná funkcia

propagačná funkcia

Značka označenie, napr. symbolom, číslom...

  1. Rozširujúca funkcia výrobok v najširšom ponímaní = úplný výrobok

Obsah rozširujúcej funkcie: dodávka, úverovanie, inštalácia, servis, záruka, služby pri predaji.

Právna ochrana výrobkov

Zabezpečuje sa pomocou značiek. Značka sa stáva ochranou známkou po zápise do registra na Úrade priemyselného vlastníctva SR.

Ochranná známka je označenie, ktoré tvoria slová, písmená, číslice, kresby, tvar výrobku, jeho obal alebo ich kombinácie. Označenie je schopné rozlišovať výrobky a služby pochádzajúce od rôznych osôb a je zapísané do registra ochranných známok. OZ má spĺňať: rozlišovaciu schopnosť

ľahko zapamätateľná

ľahko vysloviteľná

dá sa preložiť do cudzích jazykov

nemôžu to byť: vulgarizmy, štátna zástava, znak, názvy ktoré by boli v rozpore s dobrými mravmi

Majiteľovi OZ vyplývajú z jej vlastníctva práva:

  • Výlučné používanie OZ
  • Používať s OZ značku
  • Previesť známku na iného majiteľa
  • Poskytnúť licenciu
  • Pri nedovolenom používaní OZ na žalobu

Funkcie OZ: Rozlišovacia, Propagačná, Súťažná (Konkurenčná)

OZ môžu byť: Individuálne = slúžia na označenie výrobkov 1 FO alebo PO (škoda, rajo)

Kolektívne = slúžia na označenie výrobkov FO alebo PO, ktoré sú nejakým spôsobom prepojené v podnikaní (Coop Jednota)

Privátne značky obchodné reťazce si nechávajú vyrábať tovary pod svojimi tzv. privátnymi značkami (Tesco). Je firma s reťazcami na viacerých miestach.

Medzinárodné OZ sú registrované Medzinárodným úradom Svetovej organizácii duševného vlastníctva v Ženeve.

Výrobný program

Je súhrn výrobkov, ktoré môže podnik v určitom období vyrábať. Vyjadruje sortiment a kvalitu výrobkov.

Predstavuje potenciálne možnosti výroby. Závisí od veľkosti podniku, od druhu a typu výroby. Nie je pevne určený, podnik ho môže meniť. Tieto zmeny nazývame Inováciu výrobného programu.

Každý podnik rieši 3 otázky: Čo vyrábať? Ako vyrábať? Pre koho vyrábať?

Pri zostavení výrobného programu podnik vychádza z:

  • Sortiment výroby:

    široký, úzky, hlboký, plytký

     
    požiadaviek trhu
  • vlastných výrobných možností
  • možnosti získania potrebných výrobných faktorov na trhu.
  • ukazovateľov ekonomickej efektívnosti

Cieľom podniku je zostaviť taký výrobný program, ktorý zabezpečí: dosiahnutie čo najväčšieho podielu na trhu

dlhodobé dosahovanie zisku

najefektívnejšie využitie výrobných faktorov

Výrobný plán

Podnik musí pri zostavení výrobného plánu zohľadňovať momentálnu situáciu na trhu. V pláne určí, aké množstvo konkrétnych výrobkov sa má vyrobiť za určitý čas. ( za 1 deň, mesiac, rok)

Konkretizuje výrobný program v objeme a čase.

Vo výrobnom pláne sa uvádza plánový objem výroby v rôznych merných jednotkách:

  • naturálne jednotky (ks, m, kg, l...)
  • peňažné jednotky (€)
  • jednotky prácnosti (ks/h, m/h)

Výrobná kapacita

Je max. možný objem výroby požadovaného sortimentu v požadovanej kvalite, ktorý je podnik schopný vyrobiť pri daných technických podmienkach za určitý čas.

Označujeme ju aj ako výrobný potenciál alebo potenciálny výkon.

Spôsoby vyjadrenia výrobnej kapacity:

  • výstupná veličina = koľko výrobkov je možné najviac vyrobiť
  • vstupná veličina = koľko materiálu je podnik schopný spracovať za určitý čas

Výrobnú kapacitu ovplyvňujú tieto faktory:

  • stroje (najčastejšie)
  • pracovná sila (výroba kraslíc)
  • budovy, stavby, pôda (montážne haly)
Dodatočný učebný materiál si môžeš pozrieť v dokumente PDF kliknutím na nasledujúci odkaz:
Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Maturitné témy z ekonomiky a makroekonomiky



Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.018 s.
Zavrieť reklamu