Výroba
Typ práce: Ostatné
Jazyk:
Počet zobrazení: 1 243
Uložení: 72
Výroba
je cieľavedomá činnosť. Výsledkom sú statky a služby, ktoré slúžia na uspokojovanie ľudských potrieb.
Základné ciele výroby: kvantitatívne a kvalitatívne.
Kvantitatívne podnik si určí množstvo výrobkov, ktoré má v určitom čase vyrobiť.
Kvalitatívne
|
Produktivita princíp maxima.
S danými vstupmi sa snaží podnik vyrobiť max. množstvo výstupov.
Produktivita sleduje vecnú stránku výroby = transformačný proces.
Hospodárnosť princíp minima.
|
Výrobné výstupy dosiahnuť s min. spotrebou výrobných vstupov.
Hospodárnosť sleduje organizačnú a hodnotovú stránku =
kombinačný a reprodukčný proces.
Príprava výroby
Príprava výroby ovplyvňuje úžitkovú hodnotu výrobkov a hospodárnosť pri ich výrobe.
Vyjadruje ako je výrobok schopný uspokojiť určitú potrebu.
Výrobu nových výrobkov vyvolávajú: nové potreby ľudí (chrániť sa pred slnečným žiarením)
požiadavka uspokojovať staré potreby na vyššej úrovni
Má 7 častí:
- Marketingová príprava (prieskum potrieb)
- Veda prináša nové myšlienky, nápady, ktoré sú základom na vytvorenie nových výrobkov. Výskum hľadá možnosti, ako uplatniť nové myšlienky, nápady v podobe nových výrobkov.
- Technická príprava, práce technického charakteru, ktoré sú spojené s vývojom nového výrobku alebo zdokonalením už existujúceho výrobku.
- KONŠTRUKČNÁ = projekt
- TECHNOLOGICKÁ = postup výroby
- Ekonomická príprava, určuje náklady a výnosy. Posudzuje efektívnosť výroby, normy spotreby.
- Organizačná príprava, usporiadanie pracovísk do výrobných útvarov. Základným výrobným útvarom v ktorom prebieha výroba je dielňa.
- Nábeh výroby (začatie výroby)
- Predajný marketing
Druhy výrobných procesov
Výrobný proces = transformácia vstupov na výstupy. Dispozitívne výrobné faktory: plánovanie, organizácia,
riadenie a kontrola.
Výrobný proces z hľadiska výrobného programu:
- Hlavný (pekárske výrobky v pekárňach)
- Pomocný (údržbárske a opravárske práce)
- Vedľajší (zabezpečuje všetky druhy energii pre podnik)
- Pridružený (vyrába výrobky, ktoré nesúvisia s výrobným programom podniku)
Výrobný proces z hľadiska zložitosti výrobkov:
- Jednoduchý, vyrábajú jednoduché výrobky. Operácie prebiehajú za sebou. (výroba dreveného vozíka)
- Zložitý, vyrábajú zložité výrobky. Skladá sa z čiastkových výrobných procesov. (výroba autobusu)
Výrobný proces z hľadiska prírody, človeka a techniky vo výrobe:
- Prírodný (dozrievanie obilia)
- Pracovný (výroba keramiky)
- Automatický (plnenie minerálnych vôd do fliaš)
Výrobný proces z hľadiska skladby výrobku:
- Predzhotovujúca fáza (úprava dreva na výrobu stenovej zostavy)
- Zhotovujúca fáza (vyrába jednotlivých častí stanovej zostavy)
- Dohotovujúca fáza vyrábajú sa z jednotlivých časti výrobky (montovanie stenovej zostavy)
Výrobný proces z hľadiska spôsobu výroby:
- Pretržitý, výroba sa preruší podľa organizácie práce alebo potreby podniku (výroba odevov)
- Nepretržitý, výroba sa preruší len vo výnimočných prípadoch (v elektrárňach)
- Cyklický, výroba sa opakuje v pravidelných cykloch (výroba motocyklov)
- Necyklický, nepravidelná výroba (výroba lode na objednávku)
|
Výrobný proces z hľadiska miery opakovateľnosti:
- Hromadná = znaky: stály výrobný program
zariadenia sú špecializované
technická príprava výroby je lacná
vysoká úroveň organizácie práce
- Sériová, druhy: veľkosériová, strednosériová, malosériová.
= znaky: kombinácia hromadnej a kusovej výroby
výroba sa prispôsobuje trhu
využívajú univerzálne stroje
úroveň organizácie práce je nižšia
- Kusová = znaky: vysoká kvalifikácia robotníkov
veľa strojov a málo sa využívajú
individuálny charakter výrobkov
zložitá organizácia a riadenia výroby
Zákonitosti výrobného procesu
Proporcionálnosť (pomernosť)
Určuje v akom pomere majú byť zastúpené jednotlivé výrobné faktory (stroje, materiál, zamestnanci).
Vzniká, ak výrobný faktor chýba alebo je navyše.
Vo výrobe môže ísť o proporcionálnosť medzi: prácnosťou výroby a počtom robotníkov
jednotlivými operáciami
jednotlivými fázami výroby
jednotlivými pracoviskami
Paralelnosť (súbežnosť)
Súčasné vykonávanie viacerých činností. Výhody: skráti sa výroba
urýchli sa dodanie výrobkov na trh
znížia sa náklady
zvýši sa zisk
Rytmickosť
Opakovanie výrobného procesu. Výhody: pravidelné dodávky
znižujú sa náklady
zvyšuje sa zisk
využívajú sa všetky výrobné faktory
Nepretržitosť
Výroba nezastavuje, operácie na seba plynulo nadväzujú. Prerušovať čo najmenej.
Najvyšší stupeň nepretržitosti:
- Pri nepretržitých výrobných procesoch = plynulá výroba (kontinuálna)
- Pri pretržitých výrobných procesoch = prúdová výroba (jednotlivé práce na seba nadväzujú
Výrobok
Je výsledkom výrobného procesu.
Môže mať rôzne formy:
- Hotový (finálny) výrobok = je určený na uspokojovanie konečných potrieb (párok v rožku)
- Polotovar (polovýrobok) = je hotovým výrobkom len z pohľadu podniku v ktorom bol vyrobený. Neuspokojuje konečné potreby spotrebiteľa. Do ďalšieho podniku vstupuje ako materiál a tam sa ďalej spracúva.
- Nedokončený výrobok = je výrobok na ktorom sa ešte neurobili všetky potrebné operácie. Tie sa však uskutočnia v podniku neskôr. (maľovanie keramiky)
- Nepodarok = výrobok nespĺňa požadované kritéria. (hmotnosť, kvalita, farba) Nemal by sa dostať na predaj. (televízor má poškodenú obrazovku)
- Nový výrobok = uspokojuje nové ľudské potreby alebo staré na vyššej úrovni. Môže byť nový pre:
výrobcu – výrobok predáva už konkurenčný podnik
spotrebiteľa – výrobca už výrobok vyrába, môže sa rozšíriť okruh jeho spotrebiteľov
pre výrobcu i spotrebiteľa – výrobca vyvinie nový výrobok
Funkcie výrobku
Hovoria o tom ako je výrobok schopný uspokojovať konkrétne potreby. Úplný výrobok (marketingový) má všetky potrebné funkcie.
- Základná funkcia predstavuje jadro výrobku . Odpovedá na otázku: Prečo si spotrebiteľ kupuje výrobok?
- Doplnková funkcia: predstavuje strednú vrstvu výrobku. Odpovedá na otázku: Akým spôsobom uspokojuje spotrebiteľ svoju potrebu a aké ďalšie požiadavky kladie na výrobok?
Kvalita schopnosť plniť funkcie, pre ktoré bol vytvorený výrobok
Štýl vzhľad výrobku
Dizajn vzhľad užitočnosti
Doplnky sú nástrojom konkurenicie
Obal = ochranná funkcia
manipulačná funkcia
informačná funkcia
propagačná funkcia
Značka označenie, napr. symbolom, číslom...
- Rozširujúca funkcia výrobok v najširšom ponímaní = úplný výrobok
Obsah rozširujúcej funkcie: dodávka, úverovanie, inštalácia, servis, záruka, služby pri predaji.
Právna ochrana výrobkov
Zabezpečuje sa pomocou značiek. Značka sa stáva ochranou známkou po zápise do registra na Úrade priemyselného vlastníctva SR.
Ochranná známka je označenie, ktoré tvoria slová, písmená, číslice, kresby, tvar výrobku, jeho obal alebo ich kombinácie. Označenie je schopné rozlišovať výrobky a služby pochádzajúce od rôznych osôb a je zapísané do registra ochranných známok. OZ má spĺňať: rozlišovaciu schopnosť
ľahko zapamätateľná
ľahko vysloviteľná
dá sa preložiť do cudzích jazykov
nemôžu to byť: vulgarizmy, štátna zástava, znak, názvy ktoré by boli v rozpore s dobrými mravmi
Majiteľovi OZ vyplývajú z jej vlastníctva práva:
- Výlučné používanie OZ
- Používať s OZ značku
- Previesť známku na iného majiteľa
- Poskytnúť licenciu
- Pri nedovolenom používaní OZ na žalobu
Funkcie OZ: Rozlišovacia, Propagačná, Súťažná (Konkurenčná)
OZ môžu byť: Individuálne = slúžia na označenie výrobkov 1 FO alebo PO (škoda, rajo)
Kolektívne = slúžia na označenie výrobkov FO alebo PO, ktoré sú nejakým spôsobom prepojené v podnikaní (Coop Jednota)
Privátne značky obchodné reťazce si nechávajú vyrábať tovary pod svojimi tzv. privátnymi značkami (Tesco). Je firma s reťazcami na viacerých miestach.
Medzinárodné OZ sú registrované Medzinárodným úradom Svetovej organizácii duševného vlastníctva v Ženeve.
Výrobný program
Je súhrn výrobkov, ktoré môže podnik v určitom období vyrábať. Vyjadruje sortiment a kvalitu výrobkov.
Predstavuje potenciálne možnosti výroby. Závisí od veľkosti podniku, od druhu a typu výroby. Nie je pevne určený, podnik ho môže meniť. Tieto zmeny nazývame Inováciu výrobného programu.
Každý podnik rieši 3 otázky: Čo vyrábať? Ako vyrábať? Pre koho vyrábať?
Pri zostavení výrobného programu podnik vychádza z:
-
Sortiment výroby:
široký, úzky, hlboký, plytký
- vlastných výrobných možností
- možnosti získania potrebných výrobných faktorov na trhu.
- ukazovateľov ekonomickej efektívnosti
Cieľom podniku je zostaviť taký výrobný program, ktorý zabezpečí: dosiahnutie čo najväčšieho podielu na trhu
dlhodobé dosahovanie zisku
najefektívnejšie využitie výrobných faktorov
Výrobný plán
Podnik musí pri zostavení výrobného plánu zohľadňovať momentálnu situáciu na trhu. V pláne určí, aké množstvo konkrétnych výrobkov sa má vyrobiť za určitý čas. ( za 1 deň, mesiac, rok)
Konkretizuje výrobný program v objeme a čase.
Vo výrobnom pláne sa uvádza plánový objem výroby v rôznych merných jednotkách:
- naturálne jednotky (ks, m, kg, l...)
- peňažné jednotky (€)
- jednotky prácnosti (ks/h, m/h)
Výrobná kapacita
Je max. možný objem výroby požadovaného sortimentu v požadovanej kvalite, ktorý je podnik schopný vyrobiť pri daných technických podmienkach za určitý čas.
Označujeme ju aj ako výrobný potenciál alebo potenciálny výkon.
Spôsoby vyjadrenia výrobnej kapacity:
- výstupná veličina = koľko výrobkov je možné najviac vyrobiť
- vstupná veličina = koľko materiálu je podnik schopný spracovať za určitý čas
Výrobnú kapacitu ovplyvňujú tieto faktory:
- stroje (najčastejšie)
- pracovná sila (výroba kraslíc)
- budovy, stavby, pôda (montážne haly)
Podobné práce | Typ práce | Rozsah | |
---|---|---|---|
Výrobná činnosť podniku a výroba | Ostatné | 760 slov | |
Výrobná činnosť podniku | Ostatné | 1 323 slov | |
Výrobná činnosť | Referát | 1 074 slov | |
Spoločenská výroba | Maturita | 1 449 slov |