Dopyt, Ponuka – individuálny, čiastkový, agregátny dopyt

Spoločenské vedy » Ekonómia

Autor: 25258
Typ práce: Referát
Dátum: 29.12.2022
Jazyk: Slovenčina
Rozsah: 3 496 slov
Počet zobrazení: 1 564
Tlačení: 73
Uložení: 152

Dopyt, Ponuka – individuálny, čiastkový, agregátny dopyt

Dopyt

  1. Aká je Charakteristika trhového mechanizmu?

Trhový mechanizmus je systém procesov a vzťahov, ktorý vzniká pri kúpe a predaji tovarov a služieb za určitú Cenu.

FusCh a Tuleja Charakterizujú trhový mechanizmus ako vnútorný poriadok trhu, ktorý plní určité funkcie.

Samuelson a Nordhaus Charakterizujú trhový mechanizmus nasledovne:

“ Je to forma organizácie ekonomiky, v ktorej individuálni spotrebitelia a podniky vstupujú do vzájomných vzťahov na trhu, aby vyriešili tri základne problémy organizácie ekonomiky a to ako vyrábať, čo vyrábať a pre koho vyrábať.

Pačesová vysvetľuje, že medzi základné prvky trhového mechanizmu patria ponuka, dopyt, Cena a trhové subjekty.

Uramová a kolektív si myslí, že fungovanie trhového mechanizmu je proces podmienený vzájomnými vzťahmi, interakciou a spätnou väzbou medzi základnými prvkami trhu, t.j. medzi dopytom, ponukou, trhovou Cenou a konkurenciou. 

  1. Aké tri procesy tvorí trhový mechanizmus?

 Trhový mechanizmus tvoria proces tvorby dopytu, proces tvorby ponuky a proces tvorby Ceny.

  1. Na akých trhoch vzniká dopyt?

Dopyt vzniká na trhu služieb, tovaru, komodít, financií a na trhu práce.

  1. S čím sa stretáva dopyt na trhu?

Dopyt sa stretáva na trhu s ponukou.

  1. Aká je Charakteristika dopytu?

Dopyt je množstvo jedného konkrétneho statku a služby , ktoré sú kupujúci ochotní kúpiť za určitú Cenu a za určité obdobie.

Dopyt nie je len funkciou Ceny samotného statku, ale aj všetkých Cien statkov na trhu.

Dopyt podľa SChilera predstavuje schopnosť a ochotu nakupovať určité množstva tovaru za alternatívne Ceny v danom časovom období.

FusCh a Tuleja si myslia, že dopyt vyjadruje ochotu nakupovať pri rôznych Cenách rôzne množstvá pričom platí, že pohyb Ceny a dopytovaného množstva sú za inak nezmenených podmienok práve opačné.

Kulčaková dopyt definuje ako časť potrieb motivujúcich spotrebiteľa k získaniu konkrétneho spotrebného statku prípadne služby, ktorá je zároveň na určitom stupni vývoja a v určitom časovom období spoločnosťou uznaná za nevyhnutnú alebo aspoň za možnú.

  1. Čo ovplyvňuje dopyt po tovare a službách?

Dopyt po tovare a službách ovplyvňujú Ceny tovarov a služieb, príjmy spotrebiteľov a trendy spotrebiteľov, počasie, móda, záľuby, Cena substitútov, Cena komplementárov

  1. Čo vyjadruje funkcia, krivka dopytu?

Funkcia dopytu vyjadruje vzťah medzi Cenou a množstvom.

Podľa SChilera spoločným rysom kriviek dopytu je ich klesajúci sklon. Pretože Cena tovaru klesá, ľudia majú tendenciu požadovať viac.

  1. Čo vyvoláva posun krivky dopytu doprava?

Posun krivky dopytu doprava vyvolávajú nasledujúce situácie:

  1. Cena tovarov substitútov sa bude zvyšovať
  2. Cena komplementárnych tovarov sa bude znižovať
  3. Dôchodok spotrebiteľov sa bude zvyšovať
  4. Počet spotrebiteľov sa bude zvyšovať
  5. Preferencie spotrebiteľov sa budú presúvať na daný tovar
  6. Spotrebitelia budú v budúcnosti očakávať zvýšenie Ceny daného tovaru alebo nedostatok daného tovaru
  7. Čo vyvoláva posun krivky dopytu doľava?

Posun krivky dopytu doľava vyvolávajú nasledujúce situácie:

  1. Cena tovarov substitutov sa bude znižovať
  2. Cena komplementárnych tovarov sa bude znižovať
  3. Dôchodok spotrebiteľov sa bude znižovať
  4. Počet spotrebiteľov sa bude znižovať
  5. Spotrebitelia budú v budúcnosti očakávať zníženie Ceny daného tovaru alebo prebytok daného tovaru
  6. Aké sú dva efekty pri zmene Ceny statku podľa Variana a Halla?

Dva efekty pri zmene Ceny statku podľa Variana a Halla sú dôchodkový a substitučný efekt.

  1. Aké je vysvetlenie týchto efektov?
  2. Substitučný efekt

Zmena dopytu vplyvom zmeny výmenného pomeru medzi dvoma komoditami, to znamená, že keď zlacnie statok A, pre spotrebiteľa to znamená, že sa musí vzdať menšieho množstva statku B, aby si mohol kúpiť statok 1.

  1. Dôchodkový efekt

Zmena v dopyte vďaka vyššej kúpnej sile. Zlacnenie statku znamená, že spotrebiteľ zo svojho príjmu si môže kúpiť väčšie množstvo tohto statku.

  1. Čo je zachytené na vodorovnej a zvislej časti krivky dopytu?

Na vodorovnej časti krivky dopytu je zachytené množstvo tovarov a služieb a na zvislej časti krivky dopytu je zachytená Cena tovarov a služieb.

  1. Čo platí pri funkcii dopytu?

Pri funkcii dopytu platí tzv. zákon klesajúceho dopytu.

  1. Aké je ďalšie vysvetlenie tvaru krivky dopytu?

Ďalším vysvetlením tvaru krivky dopytu je zákon klesajúceho marginálneho úžitku.

  1. Čo vyjadruje tento zákon klesajúceho dopytu?

Zákon klesajúceho dopytu vyjadruje pokles dopytu po danom tovare a danej službe v dôsledku rastu Ceny.

Zákon klesajúceho dopytu vyjadruje nárast po danom tovare a danej službe v dôsledku poklesu Ceny.

  1. Aké sú typy dopytu?

Typy dopytu sú agregátny dopyt, čiastkový dopyt a individuálny dopyt.

  1. Čo vyjadruje agregátny dopyt?

Agregátny dopyt je množstvo všetkých tovarov a služieb, ktoré sú kupujúci ochotní kúpiť za určitú Cenu a za určité obdobie.

Agregátny dopyt je dopyt všetkých spotrebiteľov po všetkých tovaroch a službách.

Agregátny dopyt podľa Arendáša je objem Celkových, zamýšľaných resp. plánovaných výdajov na nákup produktu danej ekonomiky pri určitej Cenovej hladine.

  1. Čo tvorí agregátny dopyt?

Agregátny dopyt tvoria nasledujúce subjekty:

  1. Dopyt domácnosti, spotrebiteľov po spotrebných tovaroch a službách
  2. Dopyt podnikateľov po investičných statkoch
  3. Dopyt vlády po investičných a spotrebných statkoch
  4. Dopyt Cudzincov vyjadrený ako čistý export
  5. Čo vyjadruje čiastkový dopyt?

Čiastkový dopyt je dopyt všetkých spotrebiteľov po jednom druhu tovarov a služieb.

  1. Čo vyjadruje individuálny dopyt?

Individuálny dopyt je dopyt jedného spotrebiteľa po jednom druhu tovarov a služieb.

Zentková vymedzuje individuálny dopyt ako súbor Cien a im zodpovedajúcich množstiev určitého tovaru, ktoré je jednotlivec ochotný a schopný nakúpiť pri každej Cene za určité časové obdobie.

  1. Aké je delenie dopytu podľa Krettera?

Delenie dopytu podľa Krettera je nasledovne:

  1. Z hľadiska spotrebiteľov
  • Individuálny
  • Skupinový
  1. Z hľadiska opakovateľnosti
  • Plynulý
  • Periodický
  • Neperiodický
  1. Z hľadiska stupňa uspokojenia
  • Uspokojený
  • Neuspokojený
  1. Z hľadiska sezónnosti
  • Dopyt po produktoch rovnomerne nakupovaných
  • Dopyt po produktoch predávaných v určitej sezóne
  • Dopyt po produktoch predávaných vo viacerých sezónach
  1. Ako sa nazýva ekonomický jav, ktorý Charakterizuje Citlivosť zákazníkov na zmenu Cien?

 Ekonomický jav, ktorý Charakterizuje Citlivosť zákazníkov na zmenu Cien sa nazýva elasticita dopytu.

  1. Aké sú druhy elasticity dopytu?

Druhy elasticity dopytu sú elastický dopyt, jednotková elasticita dopytu, nulová elasticita dopytu, nekonečná elasticita dopytu a neelastický dopyt.

  1. Aká je Charakteristika týchto elasticít?
  2. Elastický dopyt

Elastický dopyt znamená, že pri jedno % zmene Ceny sa zvýši alebo zníži dopyt o viac ako jedno %.

  1. Jednotková elasticita dopytu

Jednotková elasticita dopytu znamená, že pri jedno % zmene Ceny sa zvýši alebo zníži dopyt o jedno percento. 

  1. Nulová elasticita dopytu

Nulová elasticita dopytu znamená, že pri jedno % zmeny Cene sa nezvýši alebo nezníži dopyt, dopyt zostáva rovnaký.

  1. Nekonečná elasticita dopytu

Nekonečná elasticita dopytu znamená, že pri jedno % zmene Ceny sa zvýši alebo zníži dopyt o nekonečno, táto elasticita dopytu je abstraktný prípad.

  1. Neelastický dopyt

Neelastický dopyt znamená, že pri jedno % zmene Ceny sa zvýši alebo zníži dopyt o menej ako jedno %.

  1. Aká je Charakteristika krížovej elasticity dopytu?

Krížová elasticita dopytu je definovaná ako percentuálna zmena požadovaného množstva delená percentuálnou zmenou Ceny iného tovaru.

  1. Čo platí pre substitúty a komplementy pri krížovej elasticite dopytu?

Pre substitúty platí že krížová elasticita dopytu je kladná a pre komplementy platí, že krížová elasticita dopytu je záporná.

  1. Aké sú faktory ovplyvňujúce mieru závislosti dopytu od zmeny Cien?

Medzi faktory ovplyvňujúce mieru závislosti dopytu od zmeny Cien patria existencia a dosiahnuteľnosť substitučného tovaru, rýchla nasýtenosť dopytu, životnosť a trvanlivosť produktu, naliehavosť potreby tovaru, vplyv jedinečnej hodnoty, neexistencia porovnateľných produktov, vplyv Celkových výdavkov, vplyv zhodnotenia investície a vplyv kvality produktu.

  1. Aké je vysvetlenie týchto faktorov?
  2. Existencia a dosiahnuteľnosť substitučného tovaru

Čím je tovar menej nahraditeľný, tým je elasticita dopytu nižšia.

  1. Rýchla nasýtenosť dopytu

Keď podnik vie uspokojiť potreby zákazníka relatívne malým množstvom daného tovaru, tak tento tovar má relatívne nižšiu elasticitu dopytu. 

  1. Životnosť a trvanlivosť produktu

Čím je životnosť a trvanlivosť produktu vyššia, tým je Cenová elasticita produktu vyššia.

  1. Naliehavosť potreby tovaru

O čo je naliehavosť po produkte vyššia, o to je Cenová elasticita daného produktu nižšia. So znižovaním naliehavosti po produkte Cenová elasticita rastie. 

  1. Vplyv jedinečnej hodnoty

Zákazníci sú menej Citliví na Ceny, nižšia Cenová elasticita dopytu, ak ide o jedinečný produkt.

  1. Neexistencia porovnateľných produktov

Spotrebitelia sú menej Citliví na Ceny tých produktov, pri ktorých nemajú možnosť porovnať kvalitu náhradných produktov.

  1. Vplyv Celkových výdavkov

Spotrebitelia sú menej Citliví na Cenu, ak výdavok za určitý produkt predstavuje malý podiel z Celkových príjmov. Keď sa výdavky vynaložené na produkt zvyšujú, tak Cenová elasticita rastie. 

  1. Vplyv zhodnotenia investície

Produkty, ktoré možno spojiť s nejakým už skôr zakúpeným produktom, vykazujú nižšiu elasticitu dopytu.

  1. Vplyv kvality produktu

Vysokokvalitné produkty vo väčšine prípadov reagujú na zmeny Ceny veľmi málo.

  1. Vplyv Celkového úžitku

Čím väčší úžitok vyplýva pre zákazníka z používania nejakého produktu tým sa dosahuje nižšia Cenová elasticita dopytu.

  1. Aká je Charakteristika indukovaného dopytu?

Indukovaný dopyt je fenomén, pri ktorom zvýšenie dopytu znamená aj zvýšenie ponuky.

  1. Kde platí tento fenomén?

Tento fenomén platí v ekonómii pri obchodoch, ale aj pri doprave, kde sa tento fenomén nazýva dopravná indukcia. 

  1. Čo je opakom indukovaného dopytu?

Opakom indukovaného dopytu je redukcia dopytu.

  1. Aká je Charakteristika redukcie dopytu?

 Redukcia dopytu je fenomén, pri ktorom zníženie dopytu znamená aj zníženie ponuky.

  1. Aký je princíp Veblenovho efektu?

Princípom Veblenovho efektu je, že zníženie Ceny spôsobí aj zníženie dopytu, avšak konzumentovi prináša vyšší sociálny úžitok.

  1. Kto ako prvý popísal Veblenov efekt?

Ako prvý popísal Veblenov efekt americký sociológ a ekonóm Thorstein Veblen.

  1. Aké sú dva motívy pre spotrebu luxusných výrobkov podľa sociológa a ekonóma Thorsteina Veblena?

Prvý motív je spojený s príslušníkmi vyššej spoločenskej triedy, ktorí sa týmto Chovaním Chcú odlíšiť od príslušníkov nižšej spoločenskej triedy.

Druhý motív je spojený s príslušníkmi nižšej spoločenskej triedy, ktorí ChCú týmto Chovaním napodobňovať príslušníkov vyššej spoločenskej triedy.

  1. Aká je Charakteristika Veblenovho statku?

Veblenov statok je v ekonómii nazývaný taký statok alebo tovar, ktorý je plne zastupiteľný lačnejším substitutom

  1. Pri akých produktoch platí Veblenov efekt?

Veblenov efekt platí pri luxusných produktoch prestížneho Charakteru.

  1. Aký je prinCíp Giffenovho paradoxu?

Princípom Giffenovho paradoxu je, že zvýšenie Ceny spôsobí zvýšenie dopytu.

  1. Pri akých produktoch platí Giffenov paradox?

Giffenov paradox platí pri produktoch nevyhnutnej spotreby.

  1. Aká je Charakteristika Giffenovho statku?

Giffenov statok je statok, ktorý je veľmi inferiórny a zároveň nemá substitúty a zároveň tvorí percentuálne vysokú časť príjmu spotrebiteľa.

  1. Kedy a kde sa udial prípad Giffenovho paradoxu?

Prípad Giffenovho paradoxu sa udial v írsku na začiatku 19.storočia.

  1. Ako sa nazývajú produkty nevyhnutnej spotreby?

Produkty nevyhnutnej spotreby sa nazývajú inferiórne produkty.

  1. Aké sú ďalšie typy efektov?

Ďalšie typy efektov sú Bandwagon efekt, efekt snobskej spotreby, špekulatívny dopyt a iracionálny dopyt.

  1. Aká je Charakteristika týChto efektov?
  2. Bandwagon efekt

Tento efekt nastáva vtedy, keď ľudia Chcú nakupovať tovary alebo služby podobné ako nakupujú iní ľudia. Pri tomto efekte sa ľudia Chcú prispôsobiť, Chcú byť módni alebo byť súčasťou určitej sociálnej skupiny.

  1. Efekt snobskej spotreby

Tento efekt je opačný ako Bandwagon efekt a pri tomto efekte ľudia majú túžbu nakupovať iné tovary a služby ako ostatní. 

  1. Špekulatívny dopyt

Pri tomto efekte ľudia očakávajú zvýšenie Ceny daného statku alebo služby, tak sa snažia rýchlo nakupovať tento statok a službu

  1. Iracionálny dopyt

Pri tomto efekte konzumácia danej komodity nie je plánovaná, ale vychádza z náhlej potreby, rozmaru.

  1. Aká je Charakteristika dopytu po práci?

 Pod pojmom dopyt po práci rozumieme Celkový objem pracovných síl, ktoré na trhu práce, pri určitej výške mzdy, požadujú jednotliví zamestnávatelia.

  1. Čím je reprezentovaný dopyt po práci?

Dopyt po práci je reprezentovaný štátnymi a verejnými inštitúciami alebo výrobcami, ktorých Cieľom je maximalizácia zisku.

  1. Čo určujú dopyt po práci?

Dopyt po práci určujú firmy, podniky a iní výrobcovia.

  1. Od čoho závisí dopyt po práci?

Dopyt po práci závisí od výrobných faktorov najmä od veľkosti kapitálu a použitej technológie.

  1. Čo znamená, že dopyt po práci je odvodeným dopytom?

Dopyt po práci, že je odvodeným dopytom znamená, že závisí od dopytu po výsledkoch tejto práce.

  1. Aké sú faktory pôsobiace na dopyt podľa Uramovej, Zentkovej Jurečku?

Faktory pôsobiace na dopyt podľa Uramovej, Zentkovej a Jurečku sú Cena tovaru, príjem spotrebiteľa, počet kupujúcich a demografická štruktúra, Cena a dostupnosť ostatných tovarov, vkus a preferencie spotrebiteľa a očakávania budúcej Ceny.

  1. Aké sú činitele dopytu podľa Kulčákovej?

Činitele dopytu podľa Kulčákovej sú činitele ekonomické, činitele sociálne, činitele demografické a činitele prírodné a klimatické.

Ponuka

  1. Aká je Charakteristika ponuky?

Ponuka je množstvo konkrétneho tovaru a konkrétnej služby, ktoré sú ochotní predať predávajúci za určitú Cenu a za určité obdobie.

Podľa Jurečka ponuka je vzťah medzi rôznymi Cenami tovarov a množstvom ponúkaným predávajúcimi za určité časové obdobie.

Podľa Samuelsona ponukou rozumie množstvo statkov, ktoré sú firmy ochotne vyrábať a predávať.

Podľa Kettera ponuka predstavuje objem a sortimentálnu štruktúru tovarov a služieb, ktoré sú v danom čase a v danom mieste k dispozícii so zámerom uspokojovania potrieb zákazníkov.

Zentková definuje ponuku nasledovne:

“ Ponuka je súbor Cien a množstiev určitého tovaru, ktoré predajca alebo skupina predajcov sú ochotní a schopní ponúknuť na predaj pri každej Cene v určitom časovom období. 

  1. Na akých trhoch vzniká ponuka?

Ponuka vzniká na trhu služieb, tovaru, komodít, financií a na trhu práce.

  1. Čo ovplyvňuje ponuku?

Ponuku ovplyvňujú Ceny výrobných faktorov a Ceny tovarov, konkurencia, rozdiel medzi výnosmi a nákladmi, Cena alternatívnych výrobkov, organizácia trhu a zmena výrobných podmienok.

  1. Čo vyjadruje funkcia, krivka ponuky?

Funkcia ponuky vyjadruje vzťah medzi ponúkaným množstvom a Cenou tovarov a služieb.

Podľa Horehájovej krivka individuálnej ponuky predstavuje závislosť množstva ponúkaného tovaru od Ceny tovaru čo môžeme definovať ako zákon rastúcej ponuky. Tento priamoúmerný vzťah vyjadruje, že so zvyšujúcou sa Cenou sa zvyšuje aj ochota výrobcu vyrobiť a predať väčšie množstvo daného tovaru. Zmena Ceny vyvoláva pohyb po krivke ponuky.

  1. Kedy nastáva posun krivky ponuky doprava?

Posun krivky doprava nastáva v nasledujúcich situáciách:

  1. Zvýšenie produktivity práce
  2. Ceny nakupovaných výrobných faktorov budú klesať
  3. Zisk pri výrobe daného tovaru sa bude zvyšovať
  4. Ceny alternatívnych tovarov budú klesať
  5. Celkový počet predávajúcich sa bude zvyšovať
  6. Znížia sa výrobné náklady
  7. Kedy nastáva posun krivky ponuky doľava?

Posun krivky ponuky doľava nastáva v nasledujúcich situáciách:

  1. Zníženie produktivity práce
  2. Ceny nakupovaných výrobných faktorov budú stúpať
  3. Zisk pri výrobe daného tovaru sa bude znižovať
  4. Ceny alternatívnych tovarov budú stúpať
  5. Celkový počet predávajúcich sa bude znižovať
  6. Zvýšia sa výrobné náklady
  7. Výrobu postihnú živelné pohromy
  8. Čo je zachytené na vodorovnej a zvislej časti krivky ponuky?

Na vodorovnej časti krivky ponuky je zachytené ponúkané množstvo tovarov a služieb a na zvislej časti krivky ponuky je zachytená Cena ponúkaných tovarov a služieb.

  1. Aké pravidlo platí pri ponuke?

Pri ponuke platí tzv. zákon rastúcej ponuky

  1. Aké ďalšie vysvetlenie existuje pri tvare krivky ponuky?

Ďalším vysvetlením tvaru krivky ponuky je zákon rastúceho marginálneho úžitku.

  1. Čo vyjadruje zákon rastúcej ponuky?

Zákon rastúcej ponuky vyjadruje nárast ponuky tovarov a služieb v dôsledku rastu Ceny.

Zákon rastúcej ponuky vyjadruje pokles ponuky tovarov a služieb v dôsledku poklesu Ceny.

  1. Aké sú typy ponuky?

Typy ponuky sú agregátna ponuka, čiastková ponuka a individuálna ponuka.

  1. Ako rozlišuje Kretter druhy ponuky?

Kretter rozlišuje osobnú, neosobnú a kombinovanú ponuku.

  1. Aká je Charakteristika týchto druhov ponuky?
  2. Osobná ponuka

Tento druh ponuky sa využíva pri drahších a luxusnejších výrobkoch, ktoré sú na trhu novinkou.

Táto ponuka sa uskutočňuje prostredníctvom priameho kontaktu medzi potenCionálnymi zákazníkmi.

  1. Neosobná ponuka

Tento druh ponuky je najbežnejší a najrozšírenejší. Môže mať písomnú alebo vizuálnu formu. Zákazník sa so žiadaným tovarom stretáva v regáloch predajní, na rôznych výstavách, ochutnávkach.

  1. Kombinovaná ponuka

Pri ktorej sa produkty predstavujú pri rôznyCh priležitostiaCh a súčasne sa uskutočňuje aj osobná ponuka.

  1. Aká je Charakteristika agregátnej ponuky?

Agregátna ponuka je súčet všetkých tovarov a služieb, ktoré sú ochotní predať predávajúci za určitú Cenu a za určité obdobie.

Agregátna ponuka je ponuka všetkých spotrebiteľov po všetkých druhoch tovarov a služieb

  1. Aké sú činitele ovplyvňujúce agregátnu ponuku?

Činitele ovplyvňujúce agregátnu ponuku sú nasledujúce:

  1. Agregátna ponuka závisí od výrobnej kapacity a od hladiny Ceny
  2. Výrobná kapacita je Chápaná ako potenCiónalny produkt
  3. Aká je Charakteristika čiastkovej ponuky?

Čiastková ponuka je ponuka všetkých spotrebiteľov po jednom druhu tovaru a služby.

  1. Aká je Charakteristika individuálnej ponuky?

Individuálna ponuka je ponuka jedného spotrebiteľa po jednom druhu tovaru a služby

  1. Ako sa nazýva ekonomický jav, ktorý Charakterizuje Citlivosť zákazníkov na zmenu Cien?

Ekonomický jav, ktorý Charakterizuje Citlivosť zákazníkov na zmenu Cien sa nazýva elasticita ponuky.

  1. Aké sú druhy elasticity ponuky?

Druhy elasticity ponuky sú jednotková elasticita ponuky, nulová elasticita ponuky, nekonečná elasticita ponuky, neelastická ponuka a elastická ponuka

  1. Aké je vysvetlenie týchto elasticít?
  2. Jednotková elasticita ponuky

Jednotková elasticita ponuky znamená , že pri jedno % zmene Ceny sa zvýši alebo zníži ponuka o jedno %.

  1. Nulová elasticita ponuky

Nulová elasticita ponuky znamená, že pri jedno % zmene Ceny sa ponuka nezvýši ani nezníži, ponuka zostáva rovnaká.

  1. Nekonečná elasticita ponuky

Nekonečná elasticita ponuka znamená, že pri jedno % zmene Ceny sa ponuka zvýši alebo zníži o nekonečno, je to abstraktný prípad.

  1. Neelastická ponuka

Neelastická ponuka znamená, že pri jedno % zmene Ceny sa ponuka zvýši alebo zníži o menej ako jedno %

  1. Elastická ponuka

Elastická ponuka znamená, že pri jedno % zmene Ceny sa ponuka zvýši alebo zníži o viac ako jedno %.

  1. Aká je Charakteristika krížovej elasticity ponuky?

Krížová elasticita ponuky je definovaná ako percentuálna zmena ponúkaného množstva delená percentuálnou zmenou Ceny iného tovaru.

  1. Aké sú možné situácie vzťahu medzi dopytom a ponukou?

 Možné situácie vzťahu medzi dopytom a ponukou sú nasledujúce:

  1. Dopyt je vyšší ako ponuka
  2. Ponuka je vyššia ako dopyt
  3. Dopyt je rovný ako ponuka
  4. Kedy môže byť dopyt vyšší ako ponuka?

Dopyt vyšší ako ponuka môže byť v nasledujúcich prípadoch:

  1. Na trhu je nedostatok tovaru alebo služieb
  2. výrobcovia zvyšujú Cenu
  3. zvyšuje sa výroba- ponuka sa zvyšuje
  4. Vyššie Ceny- dopyt sa následne zníži
  5. Kedy môže byť ponuka vyššia ako dopyt?

Ponuka vyššia ako dopyt môže byť v nasledujúcich prípadoch:

  1. Na trhu je prebytok tovaru alebo služieb
  2. výrobcovia znižujú Cenu, aby tovar predali
  3. znižuje sa výroba- ponuka sa znižuje
  4. Vytvorí sa dočasná rovnováha medzi dopytom a ponukou
  5. čo nastáva pri prebytku výrobcov?

Prebytok výrobcov je čistá hodnota, ktorú výrobcovia ako Celok získajú tým, že majú možnosť predávať za trhové Ceny a nie za Ceny, za ktoré sú ochotní vyrábať.

  1. Kedy môže byť dopyt rovný ako ponuka?

Dopyt rovný ako ponuka môže byť v nasledujúcich prípadoch:

  1. Existuje len teoreticky
  2. Cena sa nemení
  3. Všetok tovar sa predá
  4. Dopyt je uspokojený
  5. Čo je výnimka pri zákone ponuky?

Výnimky pri zákone ponuky sú , keď ponuka rastie a Cena klesá alebo keď ponuka klesá a Cena rastie. 

  1. Aké sú situácie pri výnimke zo zákona ponuky, keď ponuka rastie a Cena klesá

Situácie pri výnimke zo zákona ponuky, keď ponuka rastie a Cena klesá sú nasledujúce:

  1. Keď nastáva aukčný predaj
  2. Keď nastáva očakávaný pokles Ceny daného tovaru alebo služby
  3. Keď nastáva výpredaj
  4. Keď je daný tovar alebo služba nemoderná
  5. Keď nastáva skaza
  6. Aký je popis situácii pri výnimke zo zákona ponuky, keď ponuka rastie a Cena klesá?
  7. Keď nastáva aukčný predaj

Aukčný predaj nastáva vtedy, keď predajca sa nachádza vo finančnej kríze a potrebuje peniaze za každú Cenu.

  1. Keď nastáva očakávaný pokles Ceny daného tovaru alebo služby

Ak predávajúci očakáva, že Cena komodity padne v blízkej budúcnosti, pokúsi sa predať viac, aj napriek tomu, že Cenová hladina je nízka.

  1. Keď nastáva výpredaj

Ak Chce predávajúci vyčistiť svoje staré zásoby na účely uskladnenia nového tovaru, môže predať veľké množstvo tovaru za zľavnenú Cenu.

  1. Keď je daný tovar alebo služba nemoderná

Ak sa predávajúci sa domnieva, že daný tovar alebo služba bude v blízkej dobe zastaraný, tak predá väčšie množstvo tovaru za nižšiu Cenu.

  1. Keď nastáva skaza

Tovar, ktorý má veľmi krátku životnosť podliehajúci skaze, musí byť k dispozícii na trhu v určitom čase bez ohľadu na jeho Cenu

  1. Aké sú situácie pri výnimke zo zákona ponuky, keď ponuka klesá a Cena rastie?

Situácie pri výnimke zo zákona ponuky, keď ponuka klesá a Cena rastie sú nasledujúce:

  1. Očakávaný nárast Ceny daného tovaru alebo služby
  2. Aký je popis situácie pri výnimke zo zákona ponuky, keď ponuka klesá, ale Cena rastie?
  3. Očakávaný nárast Ceny daného tovaru alebo služby

Ak predávajúci očakáva ďalší nárast Ceny komodity v blízkej budúcnosti, nebude predávať viac, aj keď je Cenová úroveň vysoká. 

  1. Ako môže výrobca prípadne predajca reagovať na dopyt?

Na dopyt môže výrobca prípadne predajca reagovať buď pasívne alebo aktívne.

  1. Aké sú stratégie aktívneho reagovania na dopyt?

Stratégie aktívneho reagovania na dopyt sú marketingová obchodná koncepcia a stratégia modrého oceánu.

  1. Aké sú príčiny posunu krivky?

Príčiny posunu krivky je zmena výrobných faktorov, inovácie a nové technológie, zmena Ceny substitučných tovarov, geografická poloha, zmeny počasia a zmena daní.

  1. Čo určuje ponuku po práci?

Ponuku po práci určuje počet práceschopného obyvateľstva, ktoré tvoria všetci ľudia, ktorí aktívne pracujú, ale aj nezamestnaní.

Pod pojmom ponuka práce resp. ponuka pracovných síl uvažujeme Celkový počet jednotlivcov ponúkajúcich na trhu práce pri určitej výške mzdy svoju pracovnú silu.

  1. Aká je Charakteristika individuálnej ponuky po práci?

Individuálna ponuka práce predstavuje množstvo práce, s ktorým prichádza na trh spotrebiteľ resp. domácnosť s Cieľom maximalizovať svoj úžitok.

  1. Aká je Charakteristika tržnej ponuky práce?

Tržná ponuka práce je výsledkom regulácie individuálnych ponúk práce v určitej profesii resp. odvetví.

  1. Aká je Charakteristika agregátnej ponuky práce?

Agregátna ponuka práce je určená Celkovým množstvom práce, ktorú sú všetky domácnosti ochotné ponúknuť pri danej úrovni reálnej mzdy na pracovnom trhu.

  1. Od čoho závisí individuálna ponuka po práci?

Ponuka po práci závisí od ochoty jednotlivých domácnosti pracovať, ktorá je odvodená od ich preferencii a od úsilia maximalizovať svoj úžitok.

  1. Aké sú faktory pôsobiace na ponuku?

Faktory pôsobiace na ponuku sú náklady výroby, organizácia trhu, zmeny výrobných podmienok rôzneho druhu, Ceny alternatívnych tovarov a očakávania výrobcov o budúcej Cene tovaru.

  1. Aká je Charakteristika Ceny?

Cena je kompromis, nevyhovuje ani spotrebiteľovi, ani výrobcovi, v prípade, že ponuka sa rovná dopytu.

  1. Aká je Charakteristika bodu ekvilibria?

Bod ekvilibria je bod kde sa pretne krivka ponuky a krivka dopytu, je to zriedkavý jav, ponúkane množstvo sa rovná požadovanému množstvu.

  1. Aká je Charakteristika trhovej Ceny?

Trhová Cena je Cena, ktorá vzniká na trhu pri aktuálnom vzťahu dopytu a ponuky.

  1. Aké sú druhy Cien?

Druhy Cien sú voľné Ceny, limitné Ceny a pevné Ceny.

  1. Aká je Charakteristika týchto Cien?
  2. Voľné Ceny

Voľné Ceny vznikajú voľnou súťažou.

  1. Limitné Ceny

Je tam určené buď maximum alebo minimum. 

  1. Pevné Ceny

Pevné Ceny sú pri vybratých druhoch tovarov

  1. Čo je základnou informáciou, ktorú podnik Chce dostať ku zákazníkom?

 Základnou informáciou, ktorú podnik Chce dostať ku zákazníkom je znalosť dopytu.

  1. V akých smeroch ovplyvňuje správanie podniku na trhu dopyt po produktoch prípadne ponuka?

 Správanie podniku na trhu ovplyvňuje ponuka a dopyt nasledujúce oblasti a to podnikové portfólio, životný Cyklus výrobkov a služieb, rýchlosť inovácii, spôsob propagácie, marketing a Cenu.

  1. Akými spôsobmi podniky zisťujú dopyt?

Podniky zisťujú dopyt formou prieskumu trhu a osobných skúsenosti obchodníkov.

  1. Aké sú moderné spôsoby zisťovania dopytu?

Moderné spôsoby zisťovania dopytu sú využitie sociálnych sietí a ovplyvňovanie pomocou týchto médií.

  1. Aká je základná schopnosť manažéra obchodu?

Základnou schopnosťou manažéra obchodu je odhad súčasného, ale najmä budúceho dopytu na trhu.

  1. Čo je kľúčové vo znalostnej ekonomike?

Vo znalostnej ekonomike je kľúčový dopyt po kvalitných ľudských zdrojoch.

Oboduj prácu: 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Diskusia: Dopyt, Ponuka – individuálny, čiastkový, agregátny dopyt

Pridať nový komentár


Odporúčame

Spoločenské vedy » Ekonómia

:: Aktuálne kurzy mien ECB

:: KATEGÓRIE – Referáty, ťaháky, maturita:

Vygenerované za 0.018 s.
Zavrieť reklamu